od: šuměnka
Anotace: archiv 2011 / věnovaná - hudbu pro mne jako překvapení nechal vygenerovat mutil a já mu tímto obrovsky děkuji za takové nečekané gesto
cosmiceggomelette_deviantArt.com
*
řekl mi; "spíchnu Ti suknici z růží
za každý okamžik, který Ti dlužím
.
a potom pomalu - plátek po plátku jen
svlékat až do rána budu Tě rozněžněn..."
řekl mi; „sšiju Ti košilku z upolínů
za každé stísnění či náznak stínu
.
a potom pomalu - ty lístky okvětí
svlékat až do rána budu pln napětí…“
řekl mi; „svážu Ti zvonkové negližé
za každé smutnění v samotách beztíže
.
a potom pomalu - v tajemnu věčna
svléknu a ochutnám krajiny nekonečna…“
* *
Dílo „..řekl mi:..“ je ukázkou moderní křehké lyriky, která se zaměřuje na intimní prožívání emocí a vytváření obrazů skrze metaforu a symboliku. Tato báseň přináší jak zachycení něžného pohnutí v mezilidských vztazích, tak i hloubku a mnohovrstevnatost, která zanechává silný dojem.
Silné stránky textu:
Jazyková preciznost: Autor využívá bohatou a sugestivní slovní zásobu, která podporuje obraznost textu. Slova jako „suknice z růží“ nebo „košilku z upolínů“ vytvářejí živé a podnětné obrazy, které přímo oslovují čtenářovu fantazii.
Metaforická hloubka: Každý slib, resp. jednání, je zde propojeno s konkrétními květinami, které v sobě nesou symboliku lásky, krásy a křehkosti. Tento přístup dává textu zajímavou rovinu interpretace: květiny mohou představovat nejen krásu, ale i pomíjivost života a vztahů.
Rytmus a struktura: Báseň je vystavena na formální repetici „řekl mi;“ což dává textu určitou melodii a přehlednost. Rytmus ponouká k příjemnému čtení a zasazuje slova do znatelného pohybu, který připomíná tanec myšlenek a pocitů.
Slabé stránky textu:
Tématická jednotvárnost: I když je lyrika vřelá a intimní, opakující se struktura může časem vyvolat dojem monotónnosti. Přestože je zachována novost v obrazech, mohl by autor více experimentovat s variabilitou v tematickém zpracování.
Nedostatek kontextu: V některých místech chybí kulturní a emocionální kontext pro hlubší výklad. Ve své podstatě se báseň opírá o silné emotivní prožitky, avšak pro čtenáře bez znalosti kontextu může být obtížné plně proniknout do záměru autora.
Potenciální didaktičnost: Místy může text působit téměř didakticky a zdát se, že nabádá k určitému prožívání, což může omezovat autenticitu osobního prožívání čtenáře.
Celkově „..řekl mi:..“ je dílem, které skrze svou křehkost a emocionální hloubku rezonuje s mnoha čtenáři. Autor má talent pro využívání obrazů a metafor, jež dokážou zachytit esenci intimity a vztahu. Přesto by pro další rozvoj bylo přínosné prozkoumat variabilitu ve formě a kontextu, tak aby se hluboké prožitky ještě lépe propojily s čtenářem jako s individuem.
03.05.2025