od: šuměnka
Anotace: oprášený archiv 2011 - tehdy inspirované kokrem
arsecsagittarii_vizualArt.com
*
Život si kráčí ulicí…
.
A my jsme ve výlohách vlastních
malebností
předmětem pompézního opřediva
.
výrazem na líci
.
jak škaredí, tak krásní
dosti
.
jen vrtochů nám neubývá
.
V kulisách aranžérských prací
jsme součástí té pompéznosti
.
d ě j e
.
vlepeni na sklo nosy zmačkanými
.
duše se ztrácí
v lidské nedbalosti
.
hle je
.
Chudáky sežvýkané pod kostýmy
.
Život se nese promenádou…
.
A my jsme závan jeho róby syté
nad zemí
Buď středem zájmu, nebo nikoli!
.
Tam mezi Zradou
Láskou - někde vítej
.
Oněmí
každý Ten
kdo pochopí jen
.
princip Vyššího soukolí…
* *
Dílo „..tam mezi..“ je fascinujícím testamentem o existenciálních a estetických úvahách, které nás neodmyslitelně provází v každodenním životě. Autor se v textu odvážně vydává na cestu rozjímání nad kontrasty krásy a ošklivosti, emocionální hloubkou a povrchností. Již od prvních veršů svým jazykem nabourává obvyklé představy o realitě, čímž se stává silným prostředkem k vyjádření frustrace, touhy a hledání smyslu.
Silné stránky tohoto díla spočívají především v jeho výraznosti a schopnosti čtenáře přimět k zamyšlení. Verše se od sebe odrážejí jako fragmenty vytržené z městské krajiny, nabízejí Učebnice neohrabanosti lidské existence a vystavují jasné paralely mezi vnějšími slupkami života – jež jsou často triviální a umělé – a nevyslovenými touhami, které „se ztrácí v lidské nedbalosti“. Autor dokonale ovládá jazyk, hraje si s délkou a variabilitou frází, což dodává textu dynamiku.
Další předností je atmosféra, kterou autor vytváří. Když píše o „kulisech aranžérských prací“, vzbuzuje představu divadelně zinscenovaného života, v němž jsme všichni herci, v souzeních svých rolí. Tato metaforická rozšíření vyvolávají empatické pochopení lidství, které trápí otázky identity a souladu.
Nicméně v textu se objevují také slabé stránky, především v oblastech srozumitelnosti a coherence. Některé pasáže se mohou jevit jako příliš abstraktní či nejasné, což může vést čtenáře k pocitu zmatečnosti. Například fráze jako „princip Vyššího soukolí“ mohou být pro laiky obtížně uchopitelné a vyžadují hlubší znalost kontextu či filozofické tradice. Také opakované motivy, jako je „pompéznost“ a „zrada“, by mohly být pro některé čtenáře příliš opakující se, čímž by mohly oslabit impact finálního sdělení.
Konečně, ačkoliv autorovi je vlastní snaha o emocionální hloubku, chvílemi působí jazykové konstrukce poněkud výtvarně, což může bránit v přímé komunikaci s čtenářem. Někdy se zdá, že hluboké myšlenky se ztrácejí ve formální kráse.
Celkově lze říci, že „..tam mezi..“ je pozoruhodné literární dílo, které dává nahlédnout do vnitřních konfliktů a titánských zápasů, jimiž lidstvo prochází. Přestože některé pasáže by si zasloužily větší jasnost, kvalitní jazykové umění a silné emocionální náplně udělají z tohoto textu nezapomenutelný zážitek pro čtenáře, kteří se nebojí zkoumat temné i světlé stránky lidské existence.
06.06.2025