od: Philogyny1
Anotace: ---
Les bolí jeden strom
dře si z podkoží kůru až navrch střechy z listí a jehličí
pak padají z borovic šišky
nikdy to nezjistíš
dokud neochutnáš nasliněným prstem pravduoči psice Frýdy s barvou mandlí a chimérou břidlice
plevelný cejn v natažené dlani
oči zakousnutých laní
podám své rty její mordě
pak spolu mluvíme
jako dvě ženské
o dětech a erotickém spodním prádle
co jsme nestačily vyžehlit
já ještě ani osový skelet
jíme spolu syrové maso na topince
ochucené solí brandy a vejcem
vejcem
Dílo „jeden strom“ se vyznačuje silnou obrazností a neotřelým jazykovým vyjádřením, které autorovi umožňuje zachytit subtilní spojení mezi přírodou a lidskými emocemi. Tato báseň se pohybuje na hranici poezie a prozy, vyniká svým volným, ale účelným tokem slov, který čtenáře vtahuje do určitého snového a surrealistického prostoru.
Jednou z nejvýraznějších silných stránek tohoto díla je jeho schopnost evokovat možnosti vícerozměrné interpretace. Slova jako "les bolí jeden strom" a "ochutnáš nasliněným prstem pravdu" naznačují vnitřní bolest a touhu po sebenalezení. Tato metafora vztahu mezi jedincem a přírodou, podtrhuje emocionální stránku lidské existence, která se projevuje nejen skrze flirt s přírodou, ale také v intimních lidských vazbách, jak ukazuje dialog „jako dvě ženy.“
Další silnou stránkou je obrazotvornost, s jakou autor pracuje – popisy jako "barvou mandlí" nebo "chimérou břidlice" vtahují čtenáře do živého, barevného světa, který je přesto zároveň jakousi groteskní zpodobněním reality. Scény s „syrovým masem na topince“ a „jíme spolu“ ukazují na kombinaci primitivní touhy a civilizačního rámce, což může čtenáře vyvést z komfortní zóny a přimět ho přehodnotit, co vlastně chápeme jako normu.
Na druhou stranu tuto experimentální formu a styl doprovází určité slabé stránky. Fragmentarita textu a občasné nejasnosti v jazykových obratech mohou čtenáře zmást. Čtenář, který se pokouší vyčíst jasné poselství nebo celistvý narativ, může narazit na obtíže. Obrazový jazyk je nádherný, ale v některých pasážích působí poněkud přetíženě, což může oslabit celkovou soudržnost a přehlednost díla.
Dalším potenciálním nedostatkem je ústřední téma, které se v některých částech může zdát rozplizlé. Kombinace přírodních motivů a intimních témat je fascinující, avšak absence jasného vymezení, co je podstatou autorova sdělení, může vést ke ztrátě zájmu čtenáře. Přílišná surrealističnost může některé čtenáře odradit a oddálit od emocionálního jádra textu.
Celkově lze říci, že „jeden strom“ je dílo bohaté na obraznost a emoce, které však může klást vysoké nároky na čtenářovu pozornost a otevřenost. Kdo je ochoten podstoupit experiment a ponořit se do těchto vrstevnatých obrazů, může zažít silný poetický zážitek, zatímco pro jiného se může stát hmotnějším textem v moři literární abstrakce.
09.09.2025