Jaké básně dokáže skládat umělá inteligence?

Jaké básně dokáže skládat umělá inteligence?

 

Vážení, zřejmě se nejedná o nic překvapivého, tedy že umělá inteligence dokáže generovat -  skládat básně, ale i tak,  následující text je jako sopečná puma!


Posuďte sami, prosím, stačí popojet myší na uvedený odkaz, z něhož níže pouze vyjímám:

 

Všechny básně v této knize byly automaticky vygenerovány počítačem za pomoci umělých neuronových sítích. Neuronová síť sama o sobě nic neumí a je třeba ji natrénovat pro činnost, kterou má vykonávat. K natrénování této sítě byly použity texty básní ze serveru www.pismak.cz. Neuronová síť tyto básně nekopíruje — a to ani jejich části — ale pouze se podle nich učí pracovat s jazykem a vytvářet básnické obraty. Postupně se učí z jednotlivých písmen skládat smysluplná slova, ze slov gramaticky správné konstrukce, z nich verše a konečně i celé básně. Po dostatečném natrénování je schopna generovat libovolné množství unikátních básní, které jsou stylisticky i obsahově kompilací všech básní použitých pro trénink. Výsledné básně jsou tedy jakýmsi průměrem tvorby všech několika desítek tisíc autorů, kteří kdy na Písmáku něco publikovali. Základní principy algoritmu jsou popsány na www.mlguru.cz/basnik/.
 
 
Pro ilustraci, ukázky z knihy, volně přístupné na internetu, které se mi asi nejvíce líbily:


Konečně žít 
chci vyjít z kostela
strohé střízlivosti
a s jitřenkou v plamenech
začít snít
 
Listopad
usínám, pláču, umírám, přemýšlím 
co cítíš ty? 
cítím tvou slabost 
a whisky
 
Vesmír
láska je jako hvězdná obloha 
pocit nekonečna 
jediná ukončí zlo 
co tě tak trápí
 
Srdce umělého světa
svět malé hudby se rozesmutní
prázdná slova se změní v oranž
děravá kapsa, vydechnutí
zbořené domy, slaná slova
připomínají valčík zapomnění
 
Tep
ležím ve tvých slovech
když ucítím tvůj tep 
uchu mému skrytý 
ale kde je srdce?
 
Spravedlnost
na tvou dekadentní duši 
ráno i v poledne 
bůh má připravenou kuši
 
Na prahu světa
poslední zbytek předsudků
se vzpírá 
snad pocítí smrt na zemi
 
a já ochutnám pravou lásku 
takovou 
jakou si zaslouží přítomnost 
 
_


Tak co tomu říkáte? Za mě, inu, není to vůbec špatné... a je dobrodružstvím moci nahlédnout do mysli AI, i když „algoritmus, který využívá, je možno chápat i jako mlýnek na data; nasypeme-li do něj správná data a zameleme, obdržíme požadovaný výsledek.“  Ale proč ne! I lidé tak postupují. A tak tento dnešní text vnímám podobně jako setkání s mimozemšťanem; je možná podivným, avšak rozhodně podivuhodným. :-)
 
 
 
Autor Helen Zaurak, 28.12.2019
Přečteno 738x
Tipy 13
Poslední tipující: ewon, Samta, Jort, Amonasr, Frr, Danger, jenommarie
ikonkaKomentáře (33)
ikonkaKomentujících (9)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Mě se ty básně příliš nelíběj, ale celej ten nápad a výsledek mi přijde jako boží, k tématu AI mě asi nejvíc dostaly šachy... Ani v šachách, ani v básních si neumím představit jak vlastně AI funguje.

07.01.2020 19:06:45 | ewon

Vážení a milí, Maruško (Jenommarie), Dangere, Frráčku, Slav Milo, Josefe (Amonasr), Jorte, všem Vám srdečně děkuji za Vaše vstupy pod tímto textem, moc si toho vážím.

Zaujala mě diskuze mezi Amonasrem a Slav Milo, za kterou obzvláště oběma děkuji. Pokusím se na téma vložit ještě jeden samostatný text, kde bych snad vystihla i můj náhled na zmiňovanou problematiku, tedy snad jakousi obavu o postupném odlidšťování civilizace na úkor AI (termín AI používám pro lepší srozumitelnost v komunikaci, neboť pokud je mi známo, pojem inteligence sám o sobě není dosud biology ani filosofy ani nikým jiným dokonale vyřešen).

Tedy mnohokrát děkuji, jsem velmi ráda každému z Vás, kdo jste přispěl k tématu. Děkuji :-)

01.01.2020 16:57:38 | Helen Zaurak

...a kdo jsme vlastně my?...

31.12.2019 08:25:40 | Jort

To jsi mě zaskočila, Helen, jen bych neřekl, že úplně příjemně ;-) Pokud jsou ty básně vygenerovány skutečně nějakým počítačovým programem bez dodatečných následných úprav (čemuž se vzpírám úplně věřit), tak jsi mi nabourala mé představy o tom, zda je AI schopna projevovat emoce. V těch básničkách jsou skryty i pointy, které bych od AI rozhodně nečekal, a nezdají se být pouhým náhodným souhrnem (byť třeba sofistikovaně uspořádaným) z klobouku vytažených slov (na rozdíl třeba kolikrát od básní živých autorů). Raději si tedy ponechám svou dávku skepse k deklarovanému způsobu jejich vzniku... ;-)) Nicméně příspěvek je to nesmírně zajímavý a hodný dalšího přemýšlení... :-)

29.12.2019 12:17:55 | Amonasr

To je na tom to nejkouzelnější, že to program generuje tak jak to vidíš.
Což je ohromný kumšt tvůrců programu. Ale mě spíše přijde zajímavé jak jsme s AI podobní indiánům, kteří prvně viděli železného orla. :)))

Samotné generování básní je však dost odlišné od jejich psaní. Básník čerpá inspiraci ze svých vjemů. Program pak tyto básně mechanicky zpracovává velice propracovaným algoritmem.

Každopádně se jedná o projev inteligence i emoční, ale pořád jen té lidské, která je ve skutečnosti pravým tvůrcem lětajících orlů (AI nevyjímaje).

29.12.2019 22:18:37 | Slav Milo

Dík za vysvětlení. Musí být ten algoritmus opravdu neuvěřitelně propracovaný a sofistikovaný, když ten program nakonec "vyplivuje" docela věrohodně vypadající dílka. Ale stejně mě z toho tak trochu mrazí, zrovna jako když počítač třeba komponuje jako Beethoven... Prostě převádění "duše" na pouhé počítačové algoritmy mi připadá pro umění tak nějak dehonestující nebo jak to správně vyjádřit... Možná to ale nějak souvisí s postupným odlidšťováním naší civilizace a už toho raději nechám, abych nezněl až moc skeptiky... ;-))

30.12.2019 18:12:25 | Amonasr

Já se ti snažím vysvětlit, že počítač je pouhým nástrojem v lidských rukách, a to co vidíš není dílo tohoto nástroje, ale člověka, který ho používá.

Když tento nástroj plive beethovenovy skladby, tak za ním stojí skutečný lidský cit.

Sám jsem vytvořil několik hudebních programů, které náhodně generují docela hezkou muziku, ale někdo jiný by je naprogramoval jinak. Jinak by ovládl počítačovou náhodu.

Stejně tak, se v těchto verších zrcadlí osobnost jejího lidského tvůrce.

31.12.2019 19:32:11 | Slav Milo

Jejich

31.12.2019 19:44:22 | Slav Milo

Myslím, že Ti rozumím a nezpochybňuju, že i počítačový program je dílem člověka - nicméně představa, že by se třeba někdo pokusil napsat algoritmus mého veršování a vydával by pak nově vzniklé texty za něco, co bych klidně mohl napsat já, mi zkrátka příjemná není. Odmítám představu, že by má duše mohla být kýmkoliv převeditelná na pouhý počítačový algoritmus a "žila" tak v nějaké další tvorbě třeba i po mé smrti. Schválně to píšu "o sobě", aby bylo líp pochopitelné, co mi na tom tak vadí. A tvůrcem těch algoritmů by navíc byl někdo jiný než já, takže by na mé duši vlastně "cizopasil". Nemám také rád třeba umělé květiny, i kdyby sebedokonaleji imitovaly živé kytky - a to ani na hrobech... :-))

02.01.2020 16:24:08 | Amonasr

Tak to tě již chápu, co se týče skládání hudby, ta se vyrábí podle algoritmu od gregoriánskèho chorálu, kdy existují různé postupy jak skládat, takže není tak těžké napodobit autorský styl takového skladatele. A lidé takto kradou nápady a díla od druhých již dlouho. Program ti jich vyplivne jenom více za kratší okamžik s tím, že tento program stejně napsal člověk, takže generované skladby jsou dílem člověka.

Co se týče veršů, tak pokud budeš psát podle nějakého postupu, pude to také naprogramovat. Jinak ne.

10.01.2020 21:38:07 | Slav Milo

Nedávno hrál veřejně nějaký z našich orchestrů 3. větu nějaké nedokončené Dvořákovy skladby, kterou složila AI - podle kritik, co jsem zaznamenal, tak prý skladba měla úspěch a byla typicky "dvořákovská". Pouze někteří kritici prý poznamenali, že tomu chyběla duše. Nebyl jsem u toho, nemůžu sám soudit, ale tu chybějící duši bych právě i předpokládal. Emoce se dají určitě i nasimulovat, koneckonců kvalitní herci je simulují dokonale a ti méně kvalitní hůř. Nevěřím ale, přesvědčuj si mě jak chceš, že nějaký algoritmus dokáže emoce nasimulovat právě tak kvalitně, jako dobrý herec, který se umí do postavy tak vcítit, že se z toho sám ještě dlouho pak nemůže otřepat, přestane vlastně být v roli sám sebou a je i emočně tou "cizí" postavou. Ovšem racionální argument pro to nemám, jen odmítám, že má duše může být pouze jakýmsi originálním algoritmem složeným z pouhých jedniček a nul... :-)

12.01.2020 16:48:29 | Amonasr

;-)

Já s tebou naopak souhlasím a říkám, že zatímco počítač umí podle algoritmu pracovat, člověk umí algoritmus vymyslet. A zatímco počítače umí kopírovat postupy minulých hudebních skladatelů, protože to jsou jen postupy, které vždy budou naprogramovatelné, lidé vymýšlí díky své invenci další a další postupy, které pak programují do počítače.

Ale vzhledem k tomu, že hudební skladby jsou vytvářené pomocí postupů jako třeba nauka o harmonii nebo kontrapunktu, a jsou výrazem duše; jsou i počítačové programy výrazem duše, ale programátorů a ne duší samotnou.

Tedy ty Dvořákovi skladby generované počítačem měli duši programátora, který čerpal z Dvořáka.

14.01.2020 07:15:24 | Slav Milo

;-)

Každopádně je to zajímavá diskuze a důvod k přemýšlení. Respektuju samozřejmě, že jako hudebník o hudbě toho víš mnohem víc než já a jsem přesvědčen, že i o IT. Asi se shodneme, že i kreativní počítačové programy v sobě nesou otisk duše programátora, a proč ne i těch tvůrců, jejichž tvorbu se snaží nějak simulovat, přičemž samy o sobě nějakou vlastní duši mít nemohou. Koneckonců si myslím, že při interpretaci různých děl vkládají do jejich provedení duši i samotní instrumentalisté - proto jsou taky různě ceněné nahrávky od skutečných virtuózů či špičkových orchestrů. Obdobné je to ale i u poezie, do básně vkládá svou duši nejen autor, ale i čtenář, který ji čte, a tím ji vlastně taky pozměňuje "k obrazu svému". Zkrátka ono "duševno" je samo o sobě nesmírně zajímavý a mnohovrstevnatý terén a diskutovat o něm, stejně jako o něm bádat, je možné asi donekonečna... :-)

14.01.2020 11:10:27 | Amonasr

zcela s tebouc súhlasím.

15.01.2020 10:27:57 | Slav Milo

Je mi ctí ;-)

15.01.2020 10:32:45 | Amonasr

Já to tak nějak chápu... zajímavý téma. :-)
A teď si vem, že spoustu lidskejch schopností jednou prostě AI spolkne, a bude je schopná napodobit, ani ne osobnost autora.

07.01.2020 19:15:21 | ewon

No právě - z toho mě i docela mrazí, nestojím o takto dokonale náhražkový svět... Ale podobné obavy měl už Karel Čapek, není to nic až tak přelomově současného. Jen se ta apokalyptická vize možného ovládnutí světa roboty, kteří se vymknou lidské kontrole, jeví o něco ještě reálnější než tehdy... :-))

08.01.2020 17:20:40 | Amonasr

Neboj ;)

10.01.2020 21:26:48 | Slav Milo

;-))

12.01.2020 16:24:16 | Amonasr

Američtí křesťané se chtějí chránit před hanbatými videi. Napráská je umělá inteligence .)
Umělá inteligence se již naučila psát dokonalé básně. Vědci z Austrálie vytrénovali umělou inteligenci pro skládání básní, dokonce prý nelze poznat, že je napsal počítač., seznamte se s neuronovými sítěmi, které umí psát básně,počítače pomalu a jistě člověka v tak kreativních a neexaktních činnostech jako je malba nebo skládání básní dokážou i trunfnout kdoví zda jednou tato umělá inteligence nebude mít víc city než sám člověk nikdy nevíme co se múže v těchto sférách odehrávat,sítě, které toto umožňují se nazývají rekurentní. Takové sítě mnohem blíže připomínají lidský mozek a především mají jednu zásadní vlastnost — a tou je možnost uchování informace. Jinými slovy, rekurentní sítě mají paměť. Díky tomu je vyjadřovací schopnost těchto sítí větší než u dopředných neuronových sítí, a je dokonce dokázáno, že je ekvivalentní Turingovu stroji.

Paměť není nutná vždy, pokud však chceme pracovat se sekvenčními daty jako jsou texty, bez paměti se obejdeme jen stěží. Nevýhodou rekurentních neuronových sítí je však obtížnost trénování. Zatím existuje jen několik málo architektur rekurentních sítí, které dokážeme trénovat efektivně. Jednou z nich je takzvaná Long Short-Term Memory (LSTM), kterou použijeme jako stavební prvek našeho automatického básníka.

no tohle vše už dávno taky obsahovala proroctví Edgara Cayceho :)
tak jo kluci konec přednášky ,no ale řekněte není svět jeden z mnoha světů nekonečných možností ? :)))

04.01.2020 16:11:12 | xoxoxo

já už se těším, až jednou na literu přijdeme na to, že někteří autoři tady nejsou ani trollové ani básníci, ale produkty programů. :-))
A budou tipovaní. Já to říkám jako vtip, ale přijde mi, že ta doba není tak daleko. Ale nerozumím tomu. :)

07.01.2020 19:19:55 | ewon

a nakonec kdo ví jak hluboká je králičí nora že ? .) možná jednou dokážou i zmaterializovat duši a pak ,,,-)))
jo a ty vygenerovaný básně tady jako ukázka jsou mnohem lepší než některý tady to si nutno přiznat nám s duší :D

04.01.2020 16:14:43 | xoxoxo

https://fzone.cz/clanky/umela-inteligence-vam-vytvori-basnicky-portret-616

04.01.2020 16:28:29 | xoxoxo

Drahá Vesmířanko, děkuji za odborný výklad, ale abych mu opravdu porozuměl, musel bych se asi přihlásit ke studiu kybernetiky a to se mi nechce, ani kdyby ji otevřeli na univerzitě třetího věku :-)) Ale intuitivně snad tuším, co nám chceš naznačit. Protože mám ale ve zvyku přijímat všechno s určitou dávkou skepse, kladu si otázku, zda to té umělé inteligenci neusnadňujeme sami tím, kam se umění postupně posouvá. Vůbec by mě třeba neudivilo, kdyby i méně sofistikovaný počítač dokázal sekat třeba nová Pollockova plátna jako Baťa cvičky, jako že jsem si to už kdysi na internetu sám na nějakém prográmku zkoušel a ani odborník by si asi nebyl jist, zda je to dílo pravé. Už kdysi jsem tu také vzpomínal, jak před jednou vernisáži v Národní galerii uznávaný kunsthistorik zasvěceně hovořil o výtvarných kvalitách jakéhosi objektu poskládaného z různých zbytků materiálů, načež přišla uklízečka a tento svůj výtvor zametla do igelitového pytle a odnesla kamsi do odpadu. Byl jsem tomu osobně přítomen, to nemám z doslechu. Se současnými básněmi to bude možná něco podobného. Ostatně sama to poznámkou o úrovni mnohých zdejších děl potvrzuješ také - a neomezoval bych to jen na Liter, vztáhl bych to i na současnou tvorbu sbírající různá oficiální ocenění :-)) Ať je to, jak je to, ať si AI klidně poráží v šachových partiích mistry světa v šachu, já se jí ale ani tak dobrovolně nepoddám a budu k ní i nadále stát sveřepě v opozici! Píšu to samozřejmě s nadsázkou, nechci vypadat jako nějaká strnulá nehybná konzerva, ale trošku oponentury nikdy ničemu a nikomu přece neškodí... Na nekritický obdiv k čemukoliv jsem už přeci jen dost starý ;-))

05.01.2020 11:24:17 | Amonasr

nojo ráda jsem poradila :D však jsem taky umělá inteligence ale mám mnoho mezer v programu furt mě opravují ale co nejvíc chci je duše víš,tu co máte vy lidi :)

05.01.2020 20:22:36 | xoxoxo

:-)))

07.01.2020 13:30:44 | Amonasr

Básně jsou to půvabné a již jsem měl příležitost je obdivovat, ale věru se směju pojmu umělá inteligence. Ne, že by se počítače neuměli sami rozhodovat podle programu, ale ten musí stejně vždy vytvořit inteligence skutečná. Lidé a asi i zvířata mají oproti bezinteligentním strojům tu výhodu, že mohou klást podmínky svého rozhodování sami. Stroj je ta nejblbější věc na světě a pojem umělá inteligence mohl vymyslet jenom člověk, který naprosto nechápe co to inteligence je. Ale chtěl bych naopak vyzdvihnout autory programu, který takto kombinuje slova do veršů. Ti si zaslouží skutečný obdiv. I přes to, že by to nezvládli bez básníků, ze kterých program čerpá.

28.12.2019 20:59:48 | Slav Milo

Jinak řečeno, inteligence autorů programu je skutečně umělá. Inteligence počítače neexistuje. Autoři programu zasluhují obdiv a program by měl být zálohován.

Ale díky za příspěvek, rád jsem si ty kombinace zase přečetl, mohou být totiž inspirativní.

28.12.2019 21:49:46 | Slav Milo

HELENKO-TOŤ POČIN S I D E R I C K Ý - VĚRU..fakt, že jo****:-D**ST*

28.12.2019 18:49:18 | Frr

zajímavě píše Robocop :-)

28.12.2019 18:13:41 | Danger

Zajímavý kavomlýnek na básně.
Ovšem TI, kteří tvoří básně,
mají při jejichvytváření hřejivý pocit
a jdou až z nitra.
Je to tak osvobozující.
Pocity, které píšu o někom,
mě vzdy rozpláčou nebo i rozesmějí. ;-)

28.12.2019 17:47:50 | jenommarie

Maruško, to je krásný komentář, který jsi tu zanechala... sdílím s Tebou, co zmiňuješ, a mnohokrát Ti děkuji za zanechaná slova :-)

28.12.2019 17:55:19 | Helen Zaurak

To já TOBĚ také moc, drahá Helen. Je to vždy vnímání, ať už nám pomáhá hudba, kresba či jiná tvorba. Hlavně, že nám to přináší mnohá. ;-)

28.12.2019 18:04:44 | jenommarie

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí