otisitčeřp

otisitčeřp

Anotace: co nejde napsat https://www.youtube.com/watch?v=eJSik6ejkr0

Vyrostla jsem mezi pravidly. Někdo by řekl drsnými, možná místy přitaženými za vlasy.

Nesměla jsem skoro nic. Byla jsem hlídaná v tom, jak se chovám, co dělám, dokonce i v tom, co říkám a jaká slova používám.

Nikdy mi to nepřišlo divný. Do té doby, než jsem to kdysi dávno komusi řekla. Jedno z těch pravidel. A ten člověk na mě zíral, jako bych byla z úplně jiné planety.

Tehdy jsem začala pochybovat. A vzpírat se. Závidět ostatním to, jak žijou, a co všechno můžou nebo nemůžou dělat. Já doma na cokoli z toho dostala vždycky tu stejnou odpověď.

Až budeš žít v jiné rodině, tak si tak žij, my žijeme takhle. A dokud tu jsi, budeš tak žít taky.

A tak pomaloučku fáze vzdoru přešla do fáze nenávisti. Dělání naschválů. Tahání se po nocích s kde kým. Pití. Trávy. Sexu. Pomalé sebedestrukce.

A přece, kdesi uvnitř mě ta pravidla pořád zůstávala. A byla to právě ona, kdo mě pokaždé vytáhl ze sebevětších průserů. Ten výhružný prst visící kdesi, sice v hluboké tmě, ale byl tam. Pořád. I když jsem se ho sebevíc snažila přehlížet.

Nedávno, když jsem nad tím uvažovala, došlo mi, že i díky nim jsem skončila tak, jak jsem skončila. A ne jako smažka někde v podchodu. Jako spousta mých kamarádů ze sídliště. Přešla jsem na druhou stranu díky tomu, že jsem měla v sobě tak pevně zakódované, že některá slova se neříkají a některé činy jsou tak zavrženíhodné, že je lepší s nimi ani nezačínat.

Minulý týden jsem se dozvěděla, že se můj kamarád z dětství předávkoval pikem. Bylo to v době obědové pauzy, kdy jsem si mezi pohovory a příjmovými vyšetřeními projížděla jako vždycky facebook.

První, co mi naskočilo, byly jeho oči. Modré oči, pod blonďatými vlásky. Byl to šéf naší party. Protože byl nejhezčí. Protože jeho otec jezdil s kamiónem a jeho máma byla policajtka. Protože se směl do noci dívat na Strážce vesmíru.

U něj jsem viděla svůj první horor, s vraždící panenkou. Od té doby trvalo dost dlouho, než jsem se odhodlala pustit si jakýkoli jiný horor. Dal mi první pusu, když jsme si v pěti hráli na svatbu. A taky byl první, kdo mi zlomil srdce, když pak začal chodit s jinou.

Je to skoro ironie, jak všichni, kdo mi kdy byli drazí, postupně mizí. A já se pořád tak hloupě držím, díky věcem, které mi můj otec vtloukl do hlavy.

Ten den jsem mluvila s osmi feťáky. Další ironie. Zachraňovat všechny, jen ne ty, na kterých mi záleží.

Cítím se strašně divně sama. Lidi kolem umíraj a já nemám komu to říct. Jediný, co jsem zvládla, je postupně prolomit pár zatracených pravidel.

Někdy, když si tu čtu některé věci, představuju si, jak by ses jim asi smál. A vzpomínám na ty, kterým jsme se smáli společně. Vždycky mi to naskočí, spolehlivě. Pak se opiju a při střízlivění je mi tak strašně, že si přeju na místě umřít. A závidím všem, kteří to dokázali.

Přeju si, abych měla možnost pořádně si s tebou promluvit. O všem, co se kolem mě děje. Co se děje se mnou. Omluvit se. A přijmout omluvu.

Mít aspoň jednoho člověka na tomhle tom světě, kterej ví. Rozumí.

A kterýho jsem kdy dokázala a dokážu jako jedinýho milovat. Úplně doopravdy. A navzdory všemu.

 Vyrostla jsem mezi pravidly. Ale jednu věc mě nikdo nenaučil. Jak se vypořádat se samotou, kterou přinášejí. Jak se vypořádat sama se sebou. Bez tebe.

 

Autor odnikud, 14.07.2018
Přečteno 549x
Tipy 19
Poslední tipující: Luky-33, piťura, Frr, jitoush, Amonasr, bogen, Jort, Philogyny1, Aiury
ikonkaKomentáře (17)
ikonkaKomentujících (6)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Tohle je strašně silné... Pro mě možná nejsilnější výpověď, co jsem tu od Tebe zatím četl - tolik to jde k podstatě bytí jedince ve společnosti, ke všem těm šíleným paradoxům, na něž se nedají najít uspokojivé jednoznačné odpovědi. Pokud nepočítám ty pozérské nebo naopak falešně didaktické, kterých je všude kolem až až...

16.07.2018 17:53:02 | Amonasr

Moc děkuju za takovou reakci, myslím, že jsi částečně vystihl podstatu toho, co tu vlastně dělám. Akorát já bych to neuměla takhle formulovat :)

17.07.2018 20:27:48 | odnikud

:-)

18.07.2018 08:56:42 | Amonasr

:) priblblo sa usmievam... a nechávam osobný komentár...ty predsa nikdy nebudeš smažka... a keby niečo tak len na veľmi krátko :) (nemáš totiž predsudky).... :)

16.07.2018 12:00:24 | maryshka008

Heh, to nemám, to je pravda :) Ale oni si tak sami říkají, resp. říkají tak takovým těm horším, prostě smažkám no. Takže to vlastně není až tak předsudečné označení, jak by se na první pohled mohlo zdát. Jestli mám být upřímná, tak to pro mě bylo vždycky velké pokušení, hlavně co se týče toho totálního vytržení z reality, to jsem si přála už jako malá holčička. A když tak někdy slyším, co říkaj, je to mnohonásobně vyšší. Zrovna dneska mi jeden říkal, že s drogama začal ve čtrnácti, poté, co shlédl v občanské výchově několik takových těch výchovných protidrogových dokumentů.Že ho to prostě tak strhlo a chtěl to hned zkusit :) Mě nikdy ani tolik nelákalo piko nebo heroin. Ale spíš oxykodon, LSD, ketamin a tyhle věci. Ty stavy potom jsou pak extrémně zajímavý. Ale je to špatný samozřejmě všechno, to ať tu nepropaguju zrovna já drogy. I když zrovna u ketaminu teď jede velká studie ohledně léčby rezistentní deprese a třeba PTSD, tak uvidíme, čeho se ještě dočkáme :)

16.07.2018 17:34:26 | odnikud

Z náhody zachytila komenty. Taky někdy načnu větu slovem Heh...
Na to, jaký vítr s Tebou zmítá, jsi houževnatý strom. Takovým se daří blízko u vody.
Máš to hezký. Opravdu.
Ty naschvály důvěrně znám... :)

18.07.2018 16:25:00 | Philogyny1

To jsi mě potěšila, heh je mé oblíbené uchechtávací slovo, jsem ráda, že ho ještě někdo používá :)

19.07.2018 16:18:47 | odnikud

je to kategória, to je fakt.

a aké to asi je... sa asi nikdy pýtať neprestaneš...

Nejak tak tesne presne vykorčuľovať zo sebadeštruktívnych emócií a počinov...

:oxy (tocín) a endorfín ...chodíš ešte behať?

16.07.2018 22:55:37 | maryshka008

Jj, sem tam, ale nějak jsem na to moc unavená poslední dobou. Ale měla bych zase začít pořádně. Jen nějak prostě chybí vůle k čemukoli. Asi si taky jednou budu muset dát to Santiago, třeba bych tam našla smysl :)

17.07.2018 20:30:17 | odnikud

možno by stálo za to vyskúšať si zabehať neporiadne :)

18.07.2018 13:16:28 | maryshka008

No nevím, v současném stavu :) Dnes jsem po třiceti dvou hodinách služby pořád bušila do klávesnice a vztakala se, že je nějaká rozbitá, že nepíše. A pak přišel kolega, co byl čerstvej a tak otcovsky mi říká: "Ale Aničko, to musíš zapnout monitor, aby ta klávesnice psala" :D Myslím, že z běhu bych se už nikdy nevrátila, někde bych se dokonale zacyklila :))

19.07.2018 16:21:16 | odnikud

Nesouhlasil bych s posledním odstavcem.
Právě proto, že mám zvolená nepřekročitelná pravidla a určitý stupeň samoty, jsem očištěn. Od stupidností, vyvřelin, nádorů i společenských excesů valící se koule této společnosti.
A z této platformy jsem měl dostatečný pohled na volbu přijatelné životní partnerky.
Být jeptiškou možná, že bych dokázal zachraňovat v nemocnicích potřebné. Zachraňovat nezachranitelné /feťáky/ bych určitě nemohl. Opravdu nevím, zda autorku textu obdivovat, nebo litovat. Pokud potomka dovede k povolání ocelový stisk rodičů, nemusí to být výhra.

15.07.2018 22:12:22 | Lesan

Lesane, my dva spolu asi společnou řeč nenajdeme. Rozhodně nedělám práci, kterou dělám, kvůli pravidlům mého otce. A taky není pravda, že feťáci, resp. závislí lidé obecně, jsou nevyléčitelní. To je právě jeden z těch předsudků. Ano, je tu vysoké procento recidiv. Ale někteří se z toho dostanou nadobro. Viz anonymní alkoholici a narkomani, na ty setkání chodí i lidé, kteří léta abstinují.

16.07.2018 17:35:51 | odnikud

...někdy přemýšlím, co tě dovedlo k tvému povolání...

15.07.2018 15:05:44 | Jort

Na tuhle otázku mám několik verzí odpovědí, dle toho, kdo se ptá. Ale je to vždycky jen taková částečná pravda. Myslím, že některé věci by měly zůstat schované. Každopádně si nedovedu představit, že bych dělala něco jinýho. Mám takovej pocit, že je tam prostě moje místo. I když mě to někdy taky pěkně štve a unavuje. Ale je to strašně super práce, škoda, že se nedá lidem moc zprostředkovat, stále o celým tom oboru panují mezi lidma strašlivě zastaralé a hloupé představy :)

15.07.2018 21:50:16 | odnikud

...to máš pravdu, jak by se spoustě lidem mnohem lepší existovalo, pakliže by si nechali předepsat správnou kombinaci tabletek...kupříkladu synek doktora m., jemuž je čtyřicet let je pořád hyperaktivní, že se nedokáže vypnout a v noci se budí, co měl udělat a říci si nedá...raději dal šest stovek nějakému léčiteli, a jen kejvá hlavou, že ví, když mu člověk říká, že by to měl alespoň zkusit...už kvůli ostatním lidem...já s ním strávil deset minut a ještě půl hodiny se mi točila hlava...hrozná energie...

18.07.2018 14:25:37 | Jort

Jj, léčitelé budou jednou naše zhouba. Blbý je, že už se někteří ti šarlatáni tváří i jako zdravotnický organizace, dokonce do toho zapojujou i doktory, viz nedávná kauza Aktip. Bohužel ty předsudky vůči konkrétně psychiatrický medikaci jsou pořád úplně obludný a nedaří se to srazit a nedaří. Snad jednou :)

19.07.2018 16:24:19 | odnikud

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí