Kdo je básník?

Kdo je básník?

Anotace: Fejeton? úvaha? povídka? ??? ono to ani není důležité... zařaďte to sami, ale prosím: až po přečtení (:-D

*

Jak tu tak čtu povídky, ale hlavně básně, kritiky - vzpomněl jsem si na drobnou příhodu.

Snad sem patří...

Osm let jsem vydával spolu s dalšími několika kolegy městské noviny. Snažili jsme se, aby to nebyl obvyklý suchopár strohých oznámení Městského úřadu, ale list, který si lidé přečtou se zájmem  a při tom vstřebají i ty úřední zprávy. Namátkou: historie města, slavné osobnosti, které v městě působily, narodily se, křížovky, tipy na výlety, recepty na cokoli, povídky      a ... básně.

 

Po první básni  - netuším, odkohože byla - snad od Herba, snad od kartana - jsem dostal e-mail: "...co je to za báseň, když se nerýmuje a jsou v ní samé megafóry, sdělení, podle nichž se nedá pochopit, co jimi autor myslel..."


Slušný e-mail - skutečně jen dotaz. Dostával jsem i jiné, mnohem, mnohem drsnější dopisy, e-maily, telefonáty. Vyvolávaly jiné pocity, než úsměvná záměna megafóru s metafórou...

 

Odpověděl jsem, že i v poezii probíhá vývoj, jehož zmapování není předmětem našich novin. Zkuste, pane, napsal jsem v odpovědi, přečíst tu báseň  pomalu a vícekrát. Nebádejte nad tím, co měl na mysli autor a zkuste, jestli ve vás vyvolá nějaké představy, zkušenost z vašeho života, obraz, který jste někdy viděl, příběh, který jste zažil, viděl, slyšel, nebo četl...


Pokud ve vás báseň probudí nějakou myšlenku,  vzpomínku, nebo pocit - nepsal ji autor zbytečně a tudíž ani špatně.


Teď, když to píši, tak se mi tak zdá, tak mne na-pa-dlo, že je v tom skryta i možná cesta nejen pro rozpačité čtenáře, ale i pro některé tápající začínající autory, pro které ještě nedávno byla poezie a někdy ještě stále i je - vlastně jen souborem rýmů a bohužel někdy ani ne moc dobrých, dokonce třeba jen prózou, nasekanou do nějakých krátkých řádků a nutně rýmovanou. Pobídnout, navést, aby se alespoň pokusili psát verše, nad kterými je třeba se zamyslet. Jistě, že to není všelék na neduhy začátečníků, ale přece jen je to jedna ze šipek, které někam ukazují, které někam vedou...

 

Začal jsem vzpomínkou, končím vzpomínkou - na mého profesora češtiny, který nám přiblížil podstatu poezie velmi osobitě: Básník je člověk, který vás donutí při kocovině po calvadosu myslet na kvetoucí jabloň...

Autor aravara, 11.01.2017
Přečteno 1429x
Tipy 28

Poslední tipující: Koblížek, Willard, A42, Bakchus, Lighter, jitoush, Lioness, Frr, poeta, Jort, ...
ikonkaKomentáře (84)
ikonkaKomentujících (18)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

08.06.2017 09:17:36   Koblížek

Pan profesor byl velmi moudrý pán, protože to opravdu dává smysl. Já zas děkuji za vysvětlení, jak k básním (nebásním), tedy poezii co se nerýmuje přistupovat.
Přiznám se, že mám raději takové ty „říkánky“, které si poměrně lehce zapamatuji díky jednoduchým rýmům a mohu je pak třeba předat dál.
Jinak pro mě tahle „neuchopitelná“ poezie působí stejně jak jazz. Tam si často každý hraje svoje, ani to neladí (podle mě), ale všichni se tváří jak jim to špica šlape. Já pak tiše sedím v úžasu a snažím se přijít na to, kdo hraje zpožděně a kdo se předbíhá a zda vůbec hraje stejnou píseň. Většinou nepřicházím ani na jedno a tak toto pole vyklízím, neboť moudřejší ustoupí.
Mějte hezký den a ještě jednou děkuji...

líbí

08.06.2017 16:05:55   aravara

S kumštem je to jednoduché i složité: jednoduché je to pro toho, kdo se kumštýřem narodí... jako já: ještě mi nebyl rok a už jsem, než mi máma uvařila kaši, vymaloval boudu kočárku nějakou žlutohnědou barvou. Máma z toho měla trauma: srandu i zlost. Někdo se kumštýřem stává: brácha měl z kreslení 3, ale jednou dostali za úkol namalovat svůj sen. Jeho obraz byl něco jako ten moderní jazz... Skončil jako akademický malíř a já zůstal hovnem. Takhle je to s každým kumštem. Pak je většina lidí,kterým se umění líbí, aniž by mu nějak zvlášť rozuměli. Konzumenti umění... Pak je dost lidí, kterým umění nic neříká, ale proto je nikdo nazatracuje... umějí třeba tvořit věci, které se dají užívat a některé jíst. Řemeslníci třeba...a další. Fór jr v tom, že všichni lidé, kteří cokoli umějí jsou pro společnost užiteční... a proto bych se netrápil tím, co vržou moderní filharmonici, mažou malíři, škrabou básníci a tak dále. Buď mne nadchnou, nebo se jich nevšimnu - a jsem s tím hotov.
Důležité možná je, čím přispívám já, nebo lépe: čím přispíváme každý do společného kadlubu života...

líbí

08.06.2017 16:21:02   Koblížek

Výborně! Snad to už ani nejde říci lépe. Potvrzuji a dávám razítko! Bum!
Mimochodem, vymalování kočárku je velice povedená záležitost, která mě dostala obvyklým výbuchem smíchu a utvrdila rodinu, že jsem přeci jen asi blázen. :-))

líbí

08.06.2017 16:47:41   aravara

Jsem rád, že jsem tě pobavil... To je lepší, než nějaká báseň...

líbí

18.01.2017 10:08:40   A42

Zajímavé zamyšlení a ten profesor češtiny byl genius. :-))

líbí

18.01.2017 19:30:11   aravara

Genius - asi ne, chytrej byl, dost toho věděl, dalo se s ním dobře žít... jeho dvě manželky ovšem byly jiného názoru.

líbí

18.01.2017 20:55:07   A42

:-))

líbí

19.01.2017 11:31:15   aravara

Když myslíš (:-D

líbí

18.01.2017 00:32:32   Bakchus

Hezky jsi se rozkecal,dědku.

líbí

08.06.2017 16:09:35   aravara

No jo, já už jsem takovej - když mne někdo šikovně podpíchne - tak se potom neznám (:-D

líbí

17.01.2017 21:23:09   uživatel smazán

Například já jsem strašně dobrý básník jen na to ještě lidi nedošli :D tak až po smrti no ;)

líbí

18.01.2017 00:36:19   Bakchus

Víš Ty co?Ty neobjevená a zatím neuznávaná pisálko?Jdi do pr...ádelny,jestli už máš suché plíny.

líbí

18.01.2017 10:44:01   uživatel smazán

Co je prádelna?

líbí

17.01.2017 22:42:24   aravara

Nazdar, tebe tu zas tak často nevidím, tak ahoj! Já to mám jednodušší: dobrej básník TEĎ nejsem a po smrti mi to bude ú-pl-ně šmafu... dík za zastavení

líbí

18.01.2017 10:44:57   uživatel smazán

Ráda sem se zastavila ;)

líbí

18.01.2017 19:28:31   aravara

No jo, taky jsem tě přivítal...

ale k věci: prádelna je, když se tam dají posrané trenýrky, tak tam vocaď vypadnou sice mokrý, ale čistý. Sušárna je, když se tam dají vypraný mokrý trenýrky, tak tam vocuď vypadnou suchý. Prdel je, když se na ni natáhnou suchý čistý trenýrky, tak tam vocuď zase putujou do prádelny...

Odpověď je správná, ale nejsem si jistý, jestli jsem tak zodpověděl dotaz...

líbí

19.01.2017 12:27:18   uživatel smazán

Snaha se cení :D

líbí

19.01.2017 13:05:01   aravara

Jasně: dvě stovky za jednu... (:-D

líbí

16.01.2017 23:41:05   uživatel smazán

Četla jsem, že psát volným veršem je dobré až po zvládnutí vázaného. Co si o tom myslíš?

líbí

17.01.2017 20:02:54   uživatel smazán

já si zase myslím, že jo. i Picasso prý uměl špičkově krajinky a jeleny a věrné portréty. bez zvládnutí "řemesla" se podle mě nedá umění rozvíjet do "vyšších pater". krásně to řekl pan skladatel Hapka ve své biografii, jen už přesně nevím, jak :-)

líbí

17.01.2017 10:50:45   aravara

Myslím si, že si to někdo vymyslil, aby podpořil nějaký svůj názor a lidem okolo sebe to předkládá jako pravidlo, jako nutnost. Nemyslím si to, i když já přece píšu verše vázané i nevázané.

líbí

16.01.2017 14:57:48   Lighter

Nejsem básník, tak se můžu vyjádřit jen k obsahu básní. A s těmi je potíž, jsou skutečná jen pro toho, kdo je napsal a ví o čem to je, pro ostatní jsou to jen symboly, obecná "neskutečná" slova. Někdy přímo fráze. A často prázdné. Takže jde jen o ty emoce, která dokáží vyvolat. A to už záleží hlavně na tom, co je čtenář jako člověk zač a co to v něm vyvolá. Jestli něco dobrého, špatného nebo třeba nic. Je těžké posuzovat básně. Je až nemožné se dokonce jen dohodnout podle čeho by se měly ´. A posuzovat básníky jakbysmet. :-)) Tvůj fejeton/úvaha se mi líbí.

líbí

16.01.2017 19:25:13   aravara

Dobrý, zbytečně neteorizující rozbor - asi tak, jak to vnímá člověk bez hlubších teoretických znalostí, ale s přirozenou schopností adekvátně hodnotit. Nejde ani tak o ten můj textík, jako spíš o doplnění té mé poněkud povrchní úvahy o básních, jejich obsahu a dosahu. Díky

líbí

15.01.2017 19:26:18   Lioness

Komentáře by asi vydaly na další dílo, leč přečetla jsem pouze dílo. Líbilo se mi a souhlasím s panem profesorem. Homer Simpson řekl že na umění je super to, že to má každý jiný důvod ho nenávidět. Rozesmálo mě to, ale myslím, že na umění je důležité právě to, že nás donutí se zastavit, nebo zrychlit, zamyslet, nebo se usmát. Vyvolá dojem. To je podle mě umění.

líbí

15.01.2017 23:23:33   aravara

Pak jsme ovšem na stejné lodi... děkan

líbí

14.01.2017 13:02:46   Frr

tak-už je letošní calvados-tedy NA ZDRAVÍ***ST* :-D*

líbí

15.01.2017 00:41:25   aravara

Dal bych si - je to po mé rodné slivovici nejoblíbenější ze silných nápojů

líbí

13.01.2017 09:26:24   Jort

...umět číst není žádná sranda...

líbí

13.01.2017 13:47:45   aravara

No jo - furt to píšu... (:-D díky

líbí

12.01.2017 00:42:16   zelená víla

každá vteřina ať slova či psaní má význam..

líbí

13.01.2017 19:02:01   aravara

To bych vysázel třešněmi na tvarohový koláč...

líbí

14.01.2017 22:10:42   zelená víla

jojo, snad tím to uvědomění nalákáme :-)

líbí

15.01.2017 00:42:46   aravara

Po pravdě - chtěl bych, ale moc tomu nevěřím. Někdo bez rýmu ndá ani ránu...

líbí

15.01.2017 00:47:27   zelená víla

dobře mu tak... vidíš a já nikdy nerýmovala... a to s rýmou mám dost dobrý zkušenosti... ale rýmy mě nikdo nenaučí... :)

líbí

11.01.2017 15:53:03   Amonasr

Hezké zamyšlení, jen jsem u něj měl malinko pocit déjà vu - neměl jsi tu už dřív něco podobného, Jardo?

Připomněl jsi mi také citát Anatola France, který je plně v souladu s tím, co píšeš: „Básník v nás nerozeznívá své myšlenky, nýbrž ty naše.“ Mám ho schválně poznačený vždy po ruce, protože je v pár slovech neuvěřitelně výstižný (snad bych jen k myšlenkám přidal i pocity) a krásně odpovídá i na mnohá nedorozumění rovněž zde na Literu, kdy se někteří zoufale trápí rébusem "co tím, chtěl básník říci" a nedokážou se tak patřičně uvolnit pro svou vlastní reflexi. Ovšem za to může možná už škola - nevím, jak dnes, zda se vůbec literatura na školách ještě probírá (gramatika třeba alespoň podle žalostných výsledků už asi ne), ale za mých mladých let tuto přihlouplou otázku češtináři rádi občas kladli a ničili tak vnímání poezie už v samotném zárodku :-)

líbí

11.01.2017 20:32:07   aravara

Já to prožil ve dvou rovinách: 1951-52 - Co tím chtěl básník říci?
1954-1955: Jakou představu ve vás ta báseň vyvolává. Je to jen zdánlivě totéž... ale to je ti jasné. Měl jsem štěstí na průmyslovce jsme měli mladého češtináře, který si vzal poučení z chybiček svých učitelů. Umět se ptát je taky těžká disciplina, že jo?

líbí

12.01.2017 13:52:51   Amonasr

Ano, to jsi vystihl naprosto přesně - zdánlivě stejná otázka, ale je přitom podstatně jiná :-)

líbí

11.01.2017 20:26:48   aravara

Tady jsem to neměl, možná na Písmáku...

líbí

12.01.2017 13:55:47   Amonasr

Na jiné literární servery (z čistě časových důvodů) nechodím - ta poznámka ale nebyla myšlena nijak kriticky. Možná mi to jen v dílčích aspektech zarezonovalo s něčím, co si ale už konkrétněji nevybavím... :-)

líbí

12.01.2017 19:34:17   aravara

Já vím, ale tobě to napsat můžu... pro jistotu jsem se podíval do historie, ale nenašel jsem to tu...

líbí

13.01.2017 18:52:27   Amonasr

Možná ses někdy o svém profesoru češtiny zmínil v nějaké diskusi nebo tak něco - možná mi v hlavě utkvěl ten krásný příměr s calvadosem... :-)

líbí

13.01.2017 19:00:08   aravara

To máš pravdu psal jsem o něm v několika věcech, protože jsem si ho vážil pro to, jak citlivě uměl být kamarád i profesor. Zemřel poměrně mladý - v 61 letech.

líbí

13.01.2017 19:20:25   Amonasr

Tak a jsme doma :-) Škoda ho...

líbí

13.01.2017 19:46:11   aravara

No jo, už je to 25 let. Jeden z těch, na které se nezapomíná...

líbí

13.01.2017 20:24:55   Amonasr

Ano, taky mám pár takových pomníčků někde v sobě... :-)

líbí

14.01.2017 11:45:55   aravara

Měli jsme štěstí, že jsme se setkali s lidmi, kteří stáli za zapamatování...

líbí

14.01.2017 18:44:53   Amonasr

Ano, taky to vidím jako štěstí.

líbí

11.01.2017 13:43:10   bogen

...říkávala naše učitelka češtiny:..."když nemám čas číst knížku, přečtu si báseň. Tam je v pár slovech napsané všechno"...a toho se stále držím, nemám rád dlouhé básně, delší text už je pro mě jen maskovaná próza...;-) ale jinak s tebou v tom pokusu o definici docela souhlasím...

líbí

11.01.2017 13:54:34   aravara

Je to trochu zjednodušené, ale pravdivé: báseň totiž skoro vždy poskytuje více možných řešení, či vysvětlení. Většinou v ní člověk najde něco společného s nějakou fází svého života a to je právě kouzlo, kterého má próza a jednoduchá rýmovačka poskrovnu...

líbí

11.01.2017 12:40:19   uživatel smazán

no, megafóry mě zaujaly :-) ovšem jinak se ptám úplně stejně: co je to za báseň, když se nerýmuje, a sdělení se nedá pochopit? něco jako falešná svíčková ze sekané - vypadá a voní to podobně, ale svíčková to není. a jaký důvod bych měl číst víckrát něco, co mě nezaujalo napoprvé? copak jsem masochista? copak chci skrze báseň v místních novinách studovat filozofii, nebo dumat nad smyslem života? ne, já si chci přečíst "obyčejnou" básničku! :-)

rád si občas přečtu nerýmovanou poezii, i něco takového zkouším (velmi blbě, jako všechno ostatní) psát, ale za báseň bych to teda nevydával :-)

kdo je tedy básník? někdo, kdo zvládá základy básnění, řemeslo. pro mě trošku něco jako komediant, třeba jako cirkusák, nebo fotbalista - měl by umět pobavit, zaujmout, a hlavně nenudit. přes formu básně lze samořejmě šířit i všeliké náboženské, politické, či filozofické názory, nebo osobní názory autora, jenže - kdo je na to zvědavý?

líbí

11.01.2017 13:46:35   uživatel smazán

ja

líbí

11.01.2017 16:26:51   uživatel smazán

to je málo :-)

líbí

11.01.2017 20:01:07   uživatel smazán

to je v poriadku :)

líbí

11.01.2017 13:29:50   aravara

popravdě: domnívám se, že zaměňuješ alespoň částečně říkánky a básně, těžko říct, jestli říkánky jsou poezie. Já nevylučuji rýmovaná díla z poezie, já jen tvrdím, že báseň nemusí být nutně rýmovaná. Není to prostě nezbytný atribut - rozhoduje myšlenka a způsob jejího zpracování. Dalo by se o tom napsat mnoho, ale za prvé nehodlám zvrátit tvoje názory a za druhé si myslím, že by to byl marný pokus. Poezii se nedá naučit, jestliže nechápeš, co poezie je (to není odsudek z mé strany, nebo ostuda z tvé strany) - to je prostě tak, že někdo se narodí jako rovnovlasý blonďák a druhý jako kudrnatý a tmavovlasý a oba mohou být třeba ekonomičtí inženýři. Ale jen jeden je blonďák...
Asi umíš přemýšlet - podle vyjadřování: pak si zkus nějak podle sebe a pro sebe definovat, co je podstatou poezie. Jde to několika způsoby a všechny jsou pravdivé, pokud víš nějak-aspoň-podvědomě, o čem je řeč... jo - a nemá to nic společného s nějakým elitářstvím...

líbí

11.01.2017 15:59:52   uživatel smazán

no to se domníváš blbě :-) o říkánkách, definici poezie, a elitách z mé strany nepadlo ani slovo.
snažil jsem se odpovědět na: Kdo je básník?, a zároveň uznal naprostou legitimitu otázky běžného čtenáře: proč se báseň nerýmuje, a proč nelze poznat, o čem je? Báseň, která se nerýmuje, a není poznat, o čem je, bych přece jen neoznačoval za přímo za báseň, a nebo k tomu dodal "nerýmovaná, bez formy, volný styl...", nebo tak něco.

poezie se dá samozřejmě chápat různě, a pokud máš (opět) dojem, že já jsem na ni (na rozdíl od tebe) blbej, je to úplně možný :-)

poezie se dá samozřejmě naučit, stejně jako zpěv, nebo malování, i když bez kapky talentu je to asi zbytečná dřina :-)

líbí

11.01.2017 20:44:28   aravara

Prosím - nepředpokládej, co chci říct či napsat. Kdybych tě měl za nějakou trubku, tak ti jednoduše ani neodpovím. To máš tak malé sebevědomí, že si neadresnou poznámku vztahuješ na sebe? Pro kvalitní pokračování v téhle diskusi je fakt! třeba, aby sis definoval co je poezie. To jsem ti nepsal jen tak pro prdel, to je sakra! vážná věc. Zatím, prosím, nepiš, co si myslím, jo? na to mne moc málo znáš, čili vůbec neznáš. Jinak můžem debatovat, až se hory zase zazelenají... i když debaty píšu dost nerad... Ahoj.

líbí

11.01.2017 21:44:04   uživatel smazán

no, domnívat si se začal ty, tak se teď nevztekej. a neutíkej od jadérka komentu, potřetí: mě jde o tohle - Proč se báseň nerýmuje, a proč je nesrozumitelná, je docela logická otázka běžného čtenáře, a není třeba nad ním ohrnovat šňupák. Je velmi pravděpodobné, že se s takovou "divnou" básní setkal poprvé.

co podle tebe (či mě) je či není báseň (nebo poezie) je prostě každého názor, a fakt nemusíš být hned nasranej, když s tebou někdo nesouhlasí. jsi ještě popudlivější a vzteklejší než já, a to už je co říct :-)

pro sebe jsem teď velmi narychlo definoval poezii: je to mladší, nafintěná, ukňouraná sestra poctivky básně.

líbí

12.01.2017 00:52:04   aravara

Jsi ještě moc mladý na to, abys mne poučoval, drobku... to co dneska píšeš ty, jsem psal deset let předtím, než jsi se narodil. Ahoj a měj se fajn...

líbí

12.01.2017 19:11:23   uživatel smazán

mladý drobek - to je hezký, dík. už si tak málokdy připadám :-)

líbí

11.01.2017 23:27:38   aravara

No, tak jsem z tebe vyrazil tu definici a teď už vím, že si s tebou nebudu rozumět nikdy. Pravdu máš v tom, že si píšeš po svým - nevím jak, ale asi o moc nepřindu. Důležité je, že tě to baví a uspokojuje. Nezaseru ti tvoji stránku svými blbými názory - jsi prostě jiný typ autora, poněkud neadaptabilního a nepřesvědčitelného. To není nadávka, jen hodnocení z mého pohledu.

Žij a nechej žít... je moje zásada. Čau

líbí

12.01.2017 19:13:51   uživatel smazán

tak žij dobře a dlouho! ahoj.

líbí

12.01.2017 19:32:13   aravara

No právě: za 28 let toho ještě stihneš... hlavně, aby ti vydrželo zdraví. Drž se...

líbí

12.01.2017 19:34:28   uživatel smazán

no, práve že nedrží. tak se držím všeho :-)

líbí

12.01.2017 19:41:14   aravara

sakra, že by ani moje přání nezabralo? To je tedy dost brzo. Já začal haprovat až v 73 letech, ale zase se mi toho hned vysypalo víc. No co - na záchod dojdu, jíst a pít mi chutná, holky se mi líbí - dokonce ještě i ta moje, budím mi tiká... práce mne těší, vojna a smrt mi mohou...
Zdarec

líbí

12.01.2017 19:43:54   uživatel smazán

přání má asi 2 měsíce zpoždění :-( ale i tak dík, zatím žiju :-)

líbí

12.01.2017 23:59:08   aravara

No na to dožívání jsi fakt ještě moc mladej, to já jsem ještě nesměl vidět kosočtverec namalovaný na vratech. Až teď se mi to všecko sčítá. Držím ti pěsti.

Jarda

líbí

15.01.2017 08:16:01   uživatel smazán

dík.
Zdeněk

líbí

11.01.2017 10:44:52   Fany

:-), moc pěkné zamyšlení :-)! ST

líbí

11.01.2017 13:18:44   aravara

I kdyby se to líbilo jen tobě - nepsal jsem to zbytečně... díky

líbí

11.01.2017 14:43:47   Fany

:-)

líbí

11.01.2017 10:42:46   Philogyny1

Dobře napsané, ráda jsem četla.

líbí

11.01.2017 13:17:48   aravara

Pro takové lidi jako jsi ty je radost psát

líbí

11.01.2017 10:42:41   enigman

to je fajn...i když mě při pohledu na kvetoucí jabloň napadl calvados...

líbí

11.01.2017 13:16:54   aravara

Vynikající postřeh: já to zjistil taky, jenže sežeň v říjnu jaloňové květy. Ty jsi každou chvíli někde ve světě, kde jabloně kvetou třeba v listopadu...

líbí

11.01.2017 10:39:06   uživatel smazán

Pre mňa všeobecne, láskavé zhrnutie, že ľudia môžu mať nervy z toho, čomu nerozumejú. najs:)

líbí

11.01.2017 13:12:10   aravara

maryshka - pravdu máš, jenže to je jen konstatování jedné z možností: moc málo to vysvětluje a vůbec nic to neřeší...

líbí

11.01.2017 13:42:41   uživatel smazán

hm, a to som ju ani veľmi nechcela :)

líbí

11.01.2017 13:49:55   aravara

ktorú?

líbí

11.01.2017 14:05:12   uživatel smazán

tú pravdu:)

líbí

11.01.2017 20:25:18   aravara

že bys nechtěla mít pravdu? jsi vůbec žena???...

líbí

12.01.2017 10:51:32   uživatel smazán

keď na to príde...áno. ale za každú cenu?!:)

líbí

12.01.2017 19:35:03   aravara

Hm - toť sympatické (:-D

líbí

11.01.2017 10:45:42   aravara

Zdarec, milá maryshko, díky za komentář. Umocnila jsi mou radost, kterou jsem měl z knížky, kterou jsem dělal pro jednu autorku z Brna. Výhoda byla v tom, že nemusela koukat na nějakou korunu a nechala si knihu udělat s ilustracemi, zakládací stužkou, tvrdou deskou s monogramem a přebalem. Takováhle kniha je radost... a teď k tomu ještě tvůj komentář. Budu mít dobrý den...

líbí

11.01.2017 13:43:59   uživatel smazán

:) tak to mám radosť aj ja... z teba, z tej knihy aj z ilustrácií

líbí
© 2004 - 2026 liter.cz v2.5.5 ⋅ Facebook ⋅ Threads ⋅ Nastavení soukromí ⋅ Osobní údaje ⋅ Provozovatel