Diagnóza: Ajťák

Diagnóza: Ajťák

Anotace: .....

Všimli jste si toho také kolem sebe? Lidé z IT oboru mají dosti společného a zároveň jsou docela zvláštní. Začal jsem pozorovat své kolegy v práci i sám sebe tak, abych sestavil diagnózu ajťáka.

 

Ajťák neboli pracovník zvládající bravurně informační technologie je v drtivé většině muž. Ano, jsou výjimky, ale ženské se většinou do tohoto oboru nepletou. A když, tak jsou to datlovačky dat, helpdesk nebo technická podpora informačního systému. Podoba ajťáka se mění s věkem, začíná jako štíhlý jinoch plný ideálů, postupně se stává tatíkem s pivním pupkem a třemi dětmi na krku, až je z něj tlustý a plesnivý dědek, který má páteř za léta sezení u počítače ohnutou o 90 stupňů.  

 

Ajťák pije kafe a pije ho hodně. Když se ráno sejdou ajťáci u expressa v kuchyňce, vytvoří se fronta čítající pomalu celou firmu a točící se až na chodbu. Pokud je už ajťák, který nemá rád kafe, pak pije alespoň zelený či jiný druh výběrového čaje. Mezi ajťáky je také dost kuřáků. Zejména vývojáři jsou k tomuto zlozvyku náchylní, ono totiž to spojení kafe a cigárko má své kouzlo. Ajťák se nestravuje pravidelně, jí, jak je potřeba, je to pracovitý šikula, a tak si leccos odepře. Pevným bodem bývá oběd. Na ten jde s kolegy a téma jídla je patrně kvůli jeho celodenní absenci velmi oblíbené.

 

Ajťák si potrpí na organizovaný nepořádek. Pracoviště programátorů vypadá tak, že mezi papíry, hrnky od kafe, psacími potřebami, jídlem a dalším nepořádkem je někdy problém najít myš, kterou správný ajťák používá jen v nejnutnějších případech – vivat klávesové zkratky. U síťařů a techniků se zase po stolech válí spousta komponent, šroubků, kablíků a jiného balastu. Nevadí to ajťákům, jejich šéfům - a i zákazníci si na pracoviště s nepořádkem zvyknou. Nadávají jen uklízečky, ty prakticky nemají možnost utřít prach z ničeho jiného, než je horní rámeček monitoru.

 

Ajťák má rád technologie, je nakloněn různým operačním systémům, mobilním telefonům, zejména pak chytrým přístrojům. Obvykle nemá vyhraněný ortodoxní názor na operační systém, je šťastný, pokud může být na internetu kdekoli, když má přístup z mobilu k mailu, ICQ a dalším službám. Ajťák v drtivé většině nepoužívá Internet Explorer. Používá Chrome, Operu, Firefox či jiný prohlížeč webových stránek a dokáže se za něj bít do krve. Samostatnou kapitolou jsou vývojáři webů, ti vidí prohlížeče z jiného úhlu a vyzdvihují ten, který nejlépe reprezentuje webové standardy.

 

Ajťák je často samotář, ale řada z nich má ráda svou rodinu. Sic doma od ženy dostává vyhubováno, jakto, že byl tak dlouho v práci. Ajťák rád dodělá právě rozpracovanou věc. Odcházet od počítače s rozpracovaným úkolem může být tragické. Po návratu do práce se pak skutečně špatně vzpomíná, jak to chtěl předtím vyřešit. A dostat se v případě programátora zpět do myšlenkových pochodů včerejška, to chce alespoň dva hrnky kávy. Ajťák jezdí rád na dovolenou, je rád, že si odpočine, ale pro jistotu si s sebou bere notebook, kdyby bylo třeba něco dodělat. Vyloženě odpočívat umí ajťák jen ve spánku.

 

Ajťák má rád pivo. Možná více než jakýkoli jiný alkohol. Jednak je laciné, dají se ho vypít litry, na Wikipedii si přečetl, že je fajn na ledviny a sejde se u něj s kamarády, často také ajťáky. Ženy se na takovéto akce neberou. Nejen proto, že by po určité době předhazovaly, že jsou už unavené a že chtějí jít domů, ale hlavně proto, že by se celou dobu nudily. Chlapi se baví většinou o technologiích, systémech a obecně o IT - a ženy tomu nerozumí, nechápou, jak se o tom můžou bavit ještě u piva, když tuto problematiku řeší imrvére v práci.

 

Tím, že je ajťák ajťákem, tak bohužel musí v rodině řešit kompletní PC servis. Ono se to od něj očekává. A když je někde problém s počítačem, všichni si na něj hned vzpomenou jako na jediného zachránce, i když do té doby skoro zapomněli, že existuje a dýchá stejný vzduch. Navíc se očekává, že v rodině bude své služby poskytovat neodkladně, bezúplatně a co možná nejprofesionálněji. Pokud si dovolí říct o dvě stovky na benzín, pak je vydřiduch, neznaboh, vyčůránek a namyšlený sobec.

 

Ajťák je spokojený, že pracuje v jednom z nejlépe placených odvětví, že je v určitém kruhu guru a že si jej lidé váží a závidí mu průměrný plat odvětví dosahující 50 tisíc korun. To, že správcuje síť na maloměstě za 25 hrubého plus prémie, již okolí přehlíží a diví se, že si koupil jen ojetou Fábii, když s jeho příjmem musí mít alespoň na nového Superba. Ve výsledku se nejedená u ajťáka až tak o diagnózu, ale o životní úděl.

Autor dprochazka, 22.10.2017
Přečteno 944x
Tipy 4
Poslední tipující: Anděl, VEDz RVAHEs, Šípková Růženka
ikonkaKomentáře (6)
ikonkaKomentujících (6)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Ono doba se mění a tento text je starý cca 5 let - dnes už je mezi námi těch šílenců méně. K tomuto tématu mám ještě dva tři zábavné texty, postupně vydám :-) Mějte hezkou neděli, i když je venku hnusně...

22.10.2017 15:05:02 | dprochazka

Plná pravda, vše co napsáno jest. Plně souhlasím! Opravdu je to životní úděl. Dělat bych to ale nemohla. Někdy mne lidi tak s prominutím naserou, že bych jim ta pc s chutí rozšlapala!!!

22.10.2017 15:01:47 | Anděl

Ajťák je poslání ...

22.10.2017 14:35:42 | VEDz RVAHEs

většina ajťáků co znám, bude asi dost atypická.. vzhledem k uvedeným příznakům..

22.10.2017 13:30:08 | hanele m.

Po přečtení si myslím, že ženy nemají rady ajťáky, protože jsou to pitomci, co ženy soustavně podceňují a odstrkují. Ale vím, že autor nemluví za všechny ajťáky. No, tip tomu nedám, protože tohle nebudu podporovat stejně jako ten rasismus v jedné povídce včera.

22.10.2017 12:13:48 | Jezero

Mám ráda lidi, kteří nad věcmi přemýšlejí, dumají, hledají novou cestu...
a je mi docela jedno, zda je či není ajťákem. V podstatě se na jeho práci ani neptám. A to jsem žena, tak nevím...

22.10.2017 12:33:05 | Šípková Růženka

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí