Předvánoční pohoda a kapří oči

Předvánoční pohoda a kapří oči

Anotace: Fejeton psaný pro vánoční číslo našeho školního časopisu Školní Windows (na ZŠ) o tom, jak je advent s kapříkem krásný...

Proč se vůbec Vánoce nazývají „SVÁTKY KLIDU A MÍRU“, když s jejich přípravami, aby byly opravdu dokonalé, je spojeno tolik nervů a shonu a peněz? Přemýšlet, jak potěšit s hlavou prázdnou a bez nápadu, to mi věřte, není jen tak!
Kapr. Omlouvám se, že odbíhám od tématu jen tak… ale já vlastně vůbec nikam neodbíhám, jen přeskočím to každoroční lamentování kolem dárků a… Prostě KAPR. Tato ryba je u nás už hodně dlouho považována za jeden z tradičních symbolů Vánoc, její šupinky přinášejí štěstí a kosti okamžitý odvoz na pohotovost. Každoročně se konají v listopadu výlovy rybníků a v prosinci se kapříci prodávají naložení do kádí s cedulí „ČERSTVÍ KAPŘI – 62Kč/kg“. Podle mě zase tak čerství nebudou, ale oni to možná tihle rybáři-řezníci berou tak, že když ryba žije, tak je prostě čerstvá a basta.
Takže když už si teda pro radost přivezete kapra domů 14 dní před Štědrým dnem, mějte na paměti, že když rybičku ubytujete v pohodlíčku ve vaně, asi vám nezbude než se koupat v lavoru. A když už tyto, dejme tomu, dva týdny přežijete ve zdraví (to znamená s šálou kolem krku a svěděním celého těla, protože jste se poprvé koupal na vymrzlé chodbě ze studu, aby vás rodina nebo kapr neviděli oblečeného v nahotě a hned jste chytl bacila, a na více takových koupacích akcí jste se už neodvážil), přichází ten den, kdy se všichni mají rádi, ale který se zároveň rovná dnem usmrcování kapra, kterého si mezitím rodina oblíbila, a údajná „vražda“, z čehož vás obviňují, je tedy překvapivě opět na vás. Přichystáte si paličku, nervy a ručníkem třesoucíma se rukama vylovíte kapříčka, který se očividně ani nebojí, chystáte se ke smrtelnému úderu, dosud klidná ryba sebou prudce mrskne a v mžiku klouže po linu na druhý konec kuchyně. Běžíte za ní, uklouznete na pocákané podlaze a za chvíli už se koukáte do velkých rybích očí, v hlavě rozházená písmenka a nejen to. Popadnete rybu, truchlící rodině oznámíte, že i tento rok se budou muset spokojit s filetami se „sámošky“, i když dobře víte, že ani jeden z členů by nebyl schopen sníst ani malé sousto svého domácího mazlíčka.
Kapr skončí v rybníku a vy si až teď uvědomíte: „Ty jeho oči, ty já odněkud znám, neměli jsme ho my náhodou i loni, předloni, předpředloni...?“
Autor Linushka, 04.07.2006
Přečteno 1083x
Tipy 1
Poslední tipující: ufarsin
ikonkaKomentáře (1)
ikonkaKomentujících (1)
ikonkaDoporučit (2x)

Komentáře

Linushko, směju se, až se za břiho popadám, sjupr, jsi můj talentík, můj miláček, i když jsem tu povídku četla už ve škole, tak mi přijde strašně sjupr, nej je ten konec, fagt, prost 100%

06.07.2006 16:59:00 | Agnesita

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí