O DOBĚ

O DOBĚ

Anotace: Spíše jen takové rychle nastřelené zamyšlení, vypuštěný ventil z jakési momentální potřeby, která vznikla už ani nevím jak. Nechal jsem to chvíli odstát, ale ani po těch dvou týdnech na tom nemám co měnit, tak to pouštím dál…

 

O DOBĚ

 

Nežijeme právě v nejlepší době. Tak to nevnímají jen škarohlídi, ale i já, který škarohlíd rozhodně nejsem. Nejsem ale ani slepý a oči si také nechci zakrývat. Hodnota člověka se dnes převážně měří žokem peněz, na jakém sedí, z televize a rádia na nás v jednom kuse křičí a hihňají se celebrity, kdepak nějaké osobnosti! O těch ani pořádně nevíme. Tedy ne, že by nebyly, je jich kolem nás stále víc než dost, ale víme jen o těch, které jsme měli možnost poznat takříkajíc osobně při nějakém pravidelném či spíše náhodném setkání anebo se po nich sami chceme nějak pídit. Do mainstreamu skutečné osobnosti jaksi nepronikají nebo jen v homeopatickém množství -  jdou totiž špatně na odbyt, nekoukají z nich příliš korunky. Mainstreamové sklady jsou narvané k prasknutí žádanějším zbožím – popovými zpěváky, fotbalisty, hokejisty, kuchaři, misskami, modelkami, baviči, seriálovými herci, no zkrátka samými hvězdami a hvězdičkami. Ty sice pěkně blikají, ale moc nezahřejí, co si budeme povídat. Pochází od nich jen takové studené světlo a tmu moc neprozáří, spíš jim naopak vyhovuje, aby byly samy co nejvíc vidět.

 

Někdo mi namítne, ať jsem rád, že žiju právě dnes a tady, že mám svobodu, co jíst a dokonce i pít, kde bydlet, nesviští kolem mne střepiny a kulky a nikdo se mi nesnaží oddělit hlavu od krku. Nu což o to, já jsem za to rád, ale jaksi mi to nestačí. Kromě abstraktní svobody by se mi líbilo žít i v právním státě, kde se spravedlnost neodvíjí právě jen od velikosti peněženky, kde je demokracie skutečnou vládou lidu a ne simulakrem pro vládu kleptokracie  a korporací nad lidmi. Jsem rád, že nežiju v oblastech, kde nebožáci nemají co jíst a pít, případně ani kde bydlet, ale nelíbí se mi, že je to naše část světa, která tyto oblasti v takové bídě systematicky udržuje a dělá si z nich zkušební polygony pro své sofistikované zbraně, rozdmychává různé bratrovražedné řeže jen proto, aby bohaté korporace mohly kořistit z tamních surovinových zdrojů. Nelíbí se mi, že mezinárodním právem se oháníme jen tehdy, když se nám to hodí, a jindy neváháme ho arogantně ignorovat a podupávat. Nelíbí se mi pokrytectví, s jakým odsuzujeme nedemokratické režimy, ale jen ty, které nejsou ochotny hrát podle „našich“ not. Jiné krvelačné diktátory, a to i ty ryze středověkého ražení, jako například v Saúdské Arábii, naopak podporujeme, protože jsou s našimi korporacemi zadobře. A že podporují mezinárodní terorismus ohromnými finančními injekcemi, to taktně či spíše takticky zamlčujeme. Jak bychom asi vysvětlili, že verbálně potlačujeme něco, čemu sami pomáháme na svět. Nelíbí se mi, že člověk, který odhalil zrůdnost nechutné a pro demokracii nebezpečně zhoubné americké špiclovací mašinérie, a to nejen vůči vlastním občanům, ale i vůči spojencům, nebyl prohlášen za amerického národního hrdinu, ale musí se skrývat v cizí zemi, aby si uhájil holý život proti těm, kteří sami sebe vytrubují a dokonce agresivně vnucují jiným za vzor demokracie.

 

Nelíbí se mi, že jsme materialismus dovedli až do extrémně přízemní praktické podoby namísto očekávaného tvůrčího osvobození duchovního potenciálu člověka. Co se úplně nepovedlo  předchozímu režimu formou direktivních příkazů a zákazů či pronásledováním svobodně myslících, to se mnohem lépe daří nyní diktátem peněz. Veřejnoprávní média šíří kýč a oblbující popkulturu v čím dál větším množství i poměru, stejně tak jako zkreslené a tendenční informace, o nějaké jejich nezávislosti na kleptokracii v establishmentu a zájmech finančních magnátů si můžeme nechat tak leda zdát.

 

Nejsem příznivcem starých pořádků, nejsem ale příznivcem ani těch současných. Nestýská se mi po tom, co tu někdy za mého života bylo, snad až na krátké opojné nadechnutí Pražského jara. Těším se ale na to, co tu za mého života nebylo a není, ale ještě snad bude. Kdo se pozorně dívá nejen kolem sebe, ale i kousek dál, a vnímá tiché i hlasitější šelesty,  ten ví, že doba už je zase v pokročilém stadiu těhotenství.  Věřím, že to, co porodí, nebude opět jen další zrůda či zrůdička, ale něco opravdu sympatického a milého, co si budeme chtít hýčkat. A přeju si, abych neumřel dřív, než budu mít možnost alespoň vidět, jak se to dere na svět.   

 

Praha, 17.2.2015

 

František Kupka: Peníze (Paříž,1902)

 

Autor Amonasr, 04.03.2015
Přečteno 839x
Tipy 16
Poslední tipující: básněnka, ewon, jitoush, Jort, bogen, Amelie M., Isquieasuus, Frr
ikonkaKomentáře (18)
ikonkaKomentujících (6)
ikonkaDoporučit (1x)

Komentáře

řekla bych že lidem jaksi chybí mravnost

05.04.2015 17:53:07 | básněnka

Nesporně - mnozí, zejména třeba v podnikatelských či politických kruzích, ji dokonce považují za hloupý a nepatřičný hendikep...

06.04.2015 18:08:14 | Amonasr

Je to zajímavě napsané, skoro bych řekla, jestli by nestálo za úvahu udělat to jako blog někde.
Znova se mi tu toho vybavilo to výstižné "MY JSME VONI". Ale taky mi napadla taková věc, že když jsme tu měli to "předtím", tak máme tendenci hodně srovnávat s tím "teď". No a ony některé ty jevy a trendy jsou obecné a mají je i v zemích, kde žádné "předtím" neměli a tak nějak mají kontinuálně to "teď". (Nevím, jestli se mi to povedlo říct.)

04.03.2015 17:09:22 | A42

Rozumím Ti naprosto a líbí se mi taky, že připomínáš ono Jortovo „my jsme voni“, to je případné. Tam, kde neměli to „předtím“, mohou vnímat reálný současný stav bez té zkreslující zátěže minulosti, čili mnohem jasněji. Já to sice píšu z pohledu „odsud“, ale není to jen náš problém, to je problém globální. Proměna, která nás čeká, bude mít globální charakter, my budeme jenom její součástí. Což je pro Čechy vždy bezva alibi k vyčkávání, až to za nás vyřeší jinde, ostatně jako v r. 1989, kdy jsme byli jedni z posledních (nijak tím nesnižuju studentskou revoltu), čímž se pochopitelně příliš nechlubíme. Nicméně třeba se v mladých probudí geny z lepších časů, kdy jsme dokázali udávat i tón… ;-)

04.03.2015 18:03:18 | Amonasr

To jsem ráda, jestli se mi to povedlo sdělit. Ale jednu výhradu k textu bych přece jen měla. Přece Ti není zdaleka sto let, tak jaképak "ti mladí". :-D

05.03.2015 00:03:10 | A42

:-D Sto let mi naštěstí opravdu není ani fyzicky a mentálně jsem zastydl někde v pubertě ;-)) V textu se myslím odkaz na "mladé" neobjevuje, to mi proniklo do komentářů. Je to samozřejmě složitější - nechci používat klišé, jak je to s těmi mladými a starými duchem, i když to nepochybně často individuálně platí (i tady). Sám se ale většinou líp cítím mezi mladšími, kteří právě tou životní zkušeností nejsou ještě tak zdeptaní a nerezignovali na určité ideály, byť si kvůli nim občas nabijí nos. Ale generalizovat je vždycky ošemetné, zrovna tady na Literu jsou i padesátníci a starší, kteří mají hodně mladistvého ducha, nebudu jmenovat, každý si jistě umí dosadit sám. Ale myslím si, že společnost na Literu se od toho běžného vzorku populace dost odlišuje, právě i tou schopností kriticky myslet a vnímat i jiné potřeby, než jen vlastního žaludku a libida. Ten mix zralosti a mládí, kdy si všichni tykáme a nehrajeme si (zpravidla) na něco víc kvůli věku je osvěžující a fajn... ;-) Tak snad jsem to trochu napravil... :-)))

05.03.2015 11:03:43 | Amonasr

:-))
Jistě. Jen jsem chtěla říct, že času na stáří máš ještě času dost.

05.03.2015 11:17:44 | A42

:-D Dík, že si to myslíš, hned jsem zas o cosi omládl :-))

05.03.2015 11:32:37 | Amonasr

Děkuji, Pepo, že jsi to napsal...vkládám naději do mladých lidí. Mám vedle sebe dva syny, kteří se nedají opít rohlíkem...hledají, ptají se...věnují se psanému slovu, které se jim stává možností a prostředkem pro vyjádření. Jeden z nich dokonce píchá do vos u svého chlebodárce...Věřím, že lidí, kteří se budou znovu ptát...bude stále více. Nějak se nezatěžuji tím, jestli se dočkám prvních paprsků, než se stihnu s tímto životem rozloučit. Toto kolo dějin je nezastavitelné...úsměv.z.

04.03.2015 16:47:52 | zdenka

Děkuji, Zdeno, za pěknou a hlavně nadějnou reakci. Já také spoléhám hlavně na mladé, v okruhu svých vrstevníků příliš nadějných signálů nevidím, spíš nechuť pálit si prsty a zakořeněné obavy a pohodlnost projevovat svůj názor jinak než jenom brbláním... :-D A jinak se tím, jestli umřu dřív, zas tolik netrápím - žiju si i svůj naplněný život... :-)

04.03.2015 18:01:21 | Amonasr

...velmi dobře napsáno a já zcela souhlasím...jak už jsem ti jednou psal...ideologie se dá přechcat ale peníze nikoliv...a tohle je tedy sklizeň, která musela zákonitě přijít...jen mě taky udivuje, že kdykoliv se někdo vyjádří, tak jako ty, tak mu automaticky začnou spílat, že si neváží svobody...ačkoliv jsi se právě svobodně vyjádřil...:)

04.03.2015 15:39:55 | Jort

Cením si Tvého komentáře, díky :-) Tomu možnému spílání, o kterém píšeš, jsem se právě snažil preventivně vyhnout tím, že jsem si to řečnicky vytknul sám a hned si taky odpověděl :-D Zatím to funguje, tak uvidím, co bude dál… ;-)) Tedy ne, že bych se bál polemických reakcí, ale mám raději věcné poznámky, než paušální nálepkování, které nikoho nikam nikdy neposune, má za cíl spíš umlčet a zastrašit, zejména když chybí argumenty. Nehledě na to, že té (byť velmi nedokonalé) svobody jsem si od počátku vážil a vážím, netrpím ztrátou paměti a vím, co tu bylo předtím, žádnou nostalgií po tom nestůňu. Jen by nám už mohlo pomaličku začít docházet, že nemusíme volit jen mezi dvěma zly (minulým a současným), jak se nám strůjci toho aktuálního snaží neustále vsugerovávat…

04.03.2015 16:28:48 | Amonasr

...někdy mi právě připadá. jako když tihle paušálníci dosud nepochopili, že už jsou přeci jen jiné časy...:)

04.03.2015 17:09:15 | Jort

Někdo nepochopil a někdo nechce pochopit. Do jisté míry tomu rozumím, protože vymanit se z toho věčného srovnávání s tím, co tu bylo, a rozloučit se s jistými iluzemi, které byly oprávněné, ale nenaplnily se tak, jak měly, není nic jednoduchého. Myslím si, že „ztracené iluze“ je svým způsobem věčný a opakující se problém lidstva…

04.03.2015 18:02:22 | Amonasr

...no jé je...o tom by mohlo být popsáno papíru...:)

04.03.2015 19:06:18 | Jort

doufejme, že se nejedná o falešnou březost..dalším úskalím domnělé gravidity
je nečekaný zákeřný potrat...

04.03.2015 10:26:35 | Frr

To jsi napsal skvěle a metaforicky výstižně, jak je hodno laskavého ironika Tvého kalibru… Co si my dva, Jiří, budeme povídat :-) Zatím to za našeho života tak vždycky bylo a možná ani v minulosti to nebývalo lepší, kdo ví… Ale myslím si, že i lidské naděje se sčítají a třeba i násobí a můžou být také nezanedbatelnou hybnou silou, která se dokáže postavit i té ničivé přesile mamonu, když se nepohřbí příliš předčasně. Ovšem to už je stejně na hlavně na těch mladších, kteří nejsou zatížení skepsí naší předchozí životní zkušenosti a nemusí je tedy tolik v těch nadějích brzdit… ;-))

04.03.2015 10:44:39 | Amonasr

:-D

04.03.2015 10:57:04 | Frr

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí