Deset let na Literu

Deset let na Literu

Anotace: ohlédnutí se

Uchopím to ohlédnutí od konce. 

Prvého listopadu zesnul snivý mág medální komunikace Robert Peňažka.

Pisálci i kreativci mohutně vzpomínají přesah tohoto renesančního mága, nositele štiplavých, chytlavých a jen obtížně zapomenutelných sloganů.

Třeba kolový nápoj ze Slezska, klip kde běží štětinaté prasátko dívka uchopená do náruče tatínka na Štědrý den promítaný v "tele faces"

Pokud mám mít dnes deset svící na kruhovém makovci s citronovou polevou, učinit oduševnělou bilanci, pak začnu výše uvedeným.

Ano, od dob dospívání rád píšu.

A měl jsem tu čest, přispět do projektu Roberta Peňažky pod názvem Future Bakery.

Byl jsem jedním s tisíců těch, co přispívali do výzev, toho kterého výrobce, poskytovatele služeb apod. 

Ano i mé dva návrhy uspěly před pár léty ve dvou reklamních kampaních a mezi stovkami zaslaných návrhů, mé nápady "proklouzly" mezi třicet nejlepších.

(whisky v láhvi profilu trojúhelníku, pak také doplněk pro pány CL--IN)

Poměrně dobře jsem obstál i při tvorbě názvu kavárny v Praze (můj návrh se ocitl mezi padesátkou  interesantních názvů) Sice jsem nezvítězil ale přistál mi kupon na kávu grátis. JiSTě že jsem nevážil cestu z druhého konce republiky - ale díky!

Šlo o kavárnu Letka. Vítězi dodatečně gratuluji.

Teprve odchodem pana Peňažky jsem si uvědomil, že to byla možná právě jeho dobrozdání, která obrazně ukázala i na mě prstem, jako kdysi strýček Sam ve Spojených státech.

Ale vraťme se zpět.

Tak tedy deset let zde na Literu.

Když jsem zde začínal, mým prvním snem bylo, abych byl čtený.

V hluboké úctě jsem choval autory, co byli obdarováváni dvaceti a více tipy.

A dnes?

Už nejde zdaleka o obé...

Během deseti let jsem prošel velmi drsnou krizí středního věku, zaměstnavatelé mi dávali najevo, že jsem morous se zteřelými dovednostmi i kompetencemi.

Za "pouhých" deset let otřesných pět zaměstnání za plat oscilující okolo minimální mzdy...

Neustále pochybování o sobě sama.

Zmítání chtíčem bez odpovídajícího pochopení v okolí a ventilování...

Možnosti upuštění páry...

A tak dříve stárnul jsem v nitru

stával se předčasně starý.

Ne tak navenek

Prošel jsem krizemi, otřesy, jen pár desítek metrů od státních hranic s Polskem.

V panelácích, ve čtvrtích skryté prostituce, zjevných heren a náleven.

Pobíračů sociálních dávek, menšin, sígrů s kapucemi co nemají celé dny co na práci.

 

K čemu o dni výročí dospívám?

K tomu, co mi v roce 2012 i později radili někteří zdejší autoři, tedy aby konečně začal číst!

Do svých pětačtyřiceti jsem byl tím, co definoval Bohumil Hrabal

Tím, kdo za život vyslechl mnoho a mnoho příběhů, historek, přičemž jich jen málo zapomněl.

Tím, kdo je plamenným řečníkem, bez akademického vzdělání, páchne člověčinou.

Nejspíš jsem v mnoha ohledech splňoval definici pábitele.

Je tomu teprve pár let, co jsem začal chápat do dlaní plných mozolů jsoucích ještě z hutí Klementa G ze závěru osmdesátek, hřbety knih.

Reakce některých z vás, mi naznačuje, že právě díky čtení i schopnosti se dívat, mi i po tolika letech neschází chuť psát.

Ano, pane Eriku Homburgere Eriksone, tvůrče epigenetického diagramu - prošel jsem mnoha branami krizí, nezbytných pro další vývoj, abych s úlevou shledal po své padesátce, že už nejsem tolik zmítán pochybnými žádostmi těla.

Zhoubné živelné touhy po realizaci sexu.

Docházím k uvědomění vlastní intergity i ulpívavé snad i moudrosti.

Pravda, zůSTávají zde nebezpečí popsaná Anne Freud, dvojsečná vytěsňování neukojeného puzení.

Ano, nevylučuji.

Lidé kolem mě se rozváděli, nebo tajně provozovali letní lásky plné krátkého sexu, načež sklízeli podzimní dramatické rozluky.

Pak v průběhu deseti let, odcházeli i ti bez možného návratu.

Vzpomenu skvělého redaktora ze Saspi, a sice Jiřího Ulricha alias čuka.

Ten psal přiléhavá hodnocení, kořeněná důvtipem.

Na Saspi jsem se svého času "vypsal do TOP 20"

Díla byla posuzována redakcí, aby posléze získala procenta.

Je to pár let co zmizelo, neznámo kam

Pokud to shrnu, nedělo se mi za dekádu nic okázalého, coby se nedělo mnoha jiným lidem - tedy nejsem nikým zvlášť výjimečným...

 

Uplynulo deset let, na oslavu popíjím trnkovou z jihu Valašska za slov:

 

"Ach, ta píše"

 

Přeji Vám i sobě, ať nám to zejména píše

 

Marty Kristián Kudlák

 

 

   

Autor kudlankaW, 05.11.2022
Přečteno 413x
Tipy 30
Poslední tipující: Helen Mum, A42, WWW, Emily Říhová, Fil, Tvbm, ZH, šerý, Frr, danaska, ...
ikonkaKomentáře (59)
ikonkaKomentujících (18)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Márty, vnímám v Tobě talentovaného pozorovatele života. Cením si Tvých textů právě pro jejich realismus a nepřikrášlené momentky. Bývají živočišné, často bolavé i sebeironické, ale nevymyšlené, skutečné. Máš dar věci a stavy kolem sebe popsat slovy, jež vytváří obrazy Tebou viděné, a tedy mohou je zahlédnout i Tvoji čtenáři. Cítím se obohacena Tvou přítomností na Literu a mnohokrát děkuji! Pěkný den. Hel. :-)

08.01.2023 10:40:23 | Helen Mum

Oko kameramana snad

Já zase u Tebe Helen nesmírně považuji nadpozemský přesah.
Umíš tak velkoryse zvedat hlavu k nebesům, o nazírané či podprahové se se čtenáři velkodušně dělíš.

Obdivuji Tě, tvůj vnitřní svět, který jitříš.

S úctou

Marty

08.01.2023 10:48:51 | kudlankaW

A já jsem ráda, že se potkaveme

12.11.2022 22:30:10 | mkinka

Díky Ti bytosti se srdcem na dlani

13.11.2022 07:20:54 | kudlankaW

krásné čtení k sklence alkoholu...osaměle jezdím očima po těch slovech, plných nostalgie, vzpomínek i naděje...a tleskám ti...přeji inspiraci do dalších let...a sílu ji naplnit

12.11.2022 22:24:06 | stormeater

Sto a jeden dík za slova, která mi dávají znát, že být někdy slovně in natura může být očistným. Přeji Ti zdar!

13.11.2022 07:20:28 | kudlankaW

Ahoj.
Já už sem poslední časy moc nekoukám, ale tohle je pokoukání. Ať se vede co nejlíp na poli poetickém i životním, která vlastně jedno jsou.
Z.

11.11.2022 20:03:15 | A42

Ahoj Z

Rusovlásko
Krásko

Asi jsme tady podobně dlouho

Jsem moc rád že jsi obětovala svůj cenný čas ke čtení mého ohlédnutí za životem

Odříkavým

Bez “velkých” přešlapů

Bojuji jak se dá

Ať se Ti vede dobře ve měSTě mnoha věží

Z našeho virtuálního přátelství “těží”

Martin bez husy ::)

11.11.2022 20:11:24 | kudlankaW

Tvá bilance ztrát i zisků,
jak součet pohyblivých písků,
co stále dokola se mění,
vždyť každá zkušenost se cení...
Hodně štěstí, Márty a na zdraví, ať Ti to pořád píše :)

08.11.2022 22:15:57 | Emily Říhová

Jsem mile dojat Emily. Díky a zasílám cukrbliky.

Marty ze Slezska

09.11.2022 05:45:20 | kudlankaW

Díky za tvé cukrbliky,
mávám z druhého konce republiky:)

09.11.2022 21:42:51 | Emily Říhová

mávám šátečkem z hedvábí

10.11.2022 06:51:42 | kudlankaW

...co úsměv lehce přivábí :)

11.11.2022 00:04:04 | Emily Říhová

Budiž Em

11.11.2022 14:23:18 | kudlankaW

:)... všechno nejlepší k dnešnímu svátku, Márty* :)

11.11.2022 18:50:33 | Emily Říhová

Pěkně děkuji Emčo

12.11.2022 18:45:09 | kudlankaW

Marty, se zpožděním (Leoexpress třeba) jsem se začetla do tvé bilanční. Jsem ráda. Za tvou otevřenost, za to, jak jsi to napsal. I když jsem tu jen chvíli a vlastně už skoro zas ne, přijmi ode mne alespoň vzdušně moravské políbení. A piš.

08.11.2022 17:42:02 | Kumiko

Kumiko. Políbení Tvé rád přijímám.
Přeji Vám všem sousedskou náklonnost
Pochopení pro sousedskou výpomoc či hodinového manžela či manželku

Musí to být asi hezké a povznášející pár týdnů létat zaslepení vlastní výlučností Ach
Konce jsou většinou jako let Ikarův

Ať žije rok 1971

Vrstevnice Kumiko :)

Oblékám si kaliko

A hodlám medit OVA !!! t

Pusu na tváři Ti zasílá

Marty poet

08.11.2022 19:03:47 | kudlankaW

Ať žije ;-)
zřejmě kvalitní ročník

08.11.2022 19:13:43 | Kumiko

Ach ano

Mysli si to žel i vláda a od roku “Husákových dětí” zvýšit hranici pro odchod do penze daleko za 65 let :(

Líbíš se mi a to jsem Tě ještě neviděl

08.11.2022 19:27:56 | kudlankaW

A já se dnes zrovna vymazala (až na ty dvě), nu což. So it goes.

08.11.2022 20:16:46 | Kumiko

Tak se ZVIDITELNI ;)

08.11.2022 20:36:55 | kudlankaW

Ať ti to píše!

06.11.2022 19:29:26 | Tvbm

:)

08.11.2022 19:32:25 | kudlankaW

Och, tedy díky!

Nápodobně

06.11.2022 19:31:42 | kudlankaW

Martine, z tvých deseti let na Literu tě znám deset let a povím ti, že jsi synek fajny a autor skvělý! :-) ... tož Liter je v poho, ale já bych ti moc přál chodit mezi "živé" pisálky, tam je ten pravý svět pro tebe... těch básnířek všelijakých dychtivých ;-)

06.11.2022 19:28:40 | ZH

Jdu do toho Zdeňku
Kdy je nejbližší dýchánek?
Abych nebyl STále jen mamánek :)

06.11.2022 19:33:15 | kudlankaW

to by tě musel někdo z Opavy vyšťourat klackem asi :-) ... Klub je 6.12. ve Frýdlantu, tuhle středu máme Den poezie v muzeu v Šenově, ve čtvrtek v knihovně ve FM, furt se něco děje... však ty se jednou odhodláš :-)

07.11.2022 22:46:27 | ZH

Jsou tam nějaké nové dámy nižšího středního věku s charismatem a siluetou poutavou ou houpy hou

08.11.2022 16:54:12 | kudlankaW

Tož...všetko najlepšie:-*...a ďakujem, že si:)

06.11.2022 18:13:28 | maryshka008

Dakujem maryshka. Som tak velmi rád že som ta tuná stretol

Opatruj sa mi

06.11.2022 18:35:25 | kudlankaW

...dík za krásnou bilanční...;-)každej ji děláme, ale většinou jen ve svý hlavě...ale kolik let kde a jak nikdy nepočítám, spíš dobrý zážitky...aby byly...jediný ohlédnutí časem, co za něco stojí...

06.11.2022 12:06:25 | Marten

to je příběh .)

06.11.2022 10:57:50 | Constantine

Jen pár útržků spjatých s psaním

08.11.2022 20:44:46 | kudlankaW

Jubilejně podškrtáváš a sčítáš ten svůj účet. Hej, hej, však načneš ještě novej*

05.11.2022 22:10:00 | šerý

díky šerý...
je jen nyní
zítřek iluzí

marty ujec

05.11.2022 22:40:10 | kudlankaW

POZOR! POZOR! MARTY KRISTIÁN KUDLÁK - NENÍ(dosud), ANI NEBUDE ŽÁDNÝ ZTEŘELÝ BUBÁK!!!!!!!!!!!!! ST*

05.11.2022 19:24:42 | Frr

díky za apel

05.11.2022 21:31:15 | kudlankaW

Milý pane Kudlanko, to bylo pro mne moc hezké čtení. Tak ráda bych se s vámi zase setkala, jako před několika lety v Ostravě. Snad se to zase někdy povede. Přeji vše nej...nej.. nej.. a posílám moc pozdravů z matičky Prahy. Daniela

05.11.2022 19:02:38 | danaska

Milá mi Danielo. Blaží mě, že přitakáte čile životu. Ano, také bych si rád s Vámi pohovořil nad šálkem moka.
Tužte se a dá-li Bůh na shledání se těší

Marty od hranic s PL

05.11.2022 19:14:54 | kudlankaW

gratulace! ...a nejen k desetiletí zde, milý Márty;)

mám Tě ráda*

a teď chutě do dalšího...

05.11.2022 18:38:53 | Sonador

Ach Son

Dobří "rodáci" mi o dost více rozumějí

Mám Tě rád, a to jsem Tě jeŠTě neviděl

Chybíš mi a kéž nám kvantové chvění jednou dovolí se poznat

Děkuji z mysli čisté a srdce dobrotivého

zdráva buď

05.11.2022 18:48:26 | kudlankaW

tohle tak pohladilo Márty!

...myslím, že správný čas a dobro v nás, a už;)

ty se mi taky oopatruj*

06.11.2022 18:36:16 | Sonador

Tak mnoho dáváš éterem
Vnímavý to své si vybere

08.11.2022 20:47:36 | kudlankaW

Tak mnoho dáváš éterem
Vnímavý to své si vybere

08.11.2022 20:47:36 | kudlankaW

Tak mnoho dáváš éterem
Vnímavý to své si vybere

08.11.2022 20:47:36 | kudlankaW

A ať TI to dál píše milý Márty.
Udržuj si svojí svojskou člověčinu
v tom svém vlastním světě..
ať se máš i k životu i k činu
když tě tíseň dožene.
nenech svojí duši donchuána zlomit
vždyť by věčná škoda
byla TĚ.
Jsi zde
máš zde jasný kredit
v podobě Márty Kristiána ..rádi máme TĚ:)).
Pěkný a gratuluji TI **

05.11.2022 18:04:29 | jenommarie

Maruško díky

Jsem rád že mohu prožívat svá poslední období slovy písničkářky Vokaté a Kaisera
"Všechno je za námi
konečně jsme sami"

05.11.2022 18:22:09 | kudlankaW

Znám a mám jw na youtube uložené.
Správná dvojka.
Hodí se k sobě humorem a vypadá, že je jim spolu fajn.
:);)

Děkuji a užij si krásný víkend Márty.
Všechno letí a přesto..buďme za každý den rádi a vděční.

05.11.2022 18:24:52 | jenommarie

tak podobnou "pohodu" někdy snažím zažít

nebýt už zmítám chtíčem
jen jít v parku a nevšímat si rozptýlení dívčích legin

05.11.2022 18:50:00 | kudlankaW

Ale prosím Tě.
..život stále můžeš vnímat plnně v každém věku..jen ta paleta barev..se tě bude jinak dotýkat..jsi více uvědomělý..proto o tom všem i jinak přemýšlíš * však se děje dobře. Užij si pěkný nedělní den Márty a děkuji TI za slovíčka. ;)

06.11.2022 11:54:39 | jenommarie

děje se tak jak být to má

melancholik M s úsměvem svátečním (11.11. bude Martina)

10.11.2022 06:53:46 | kudlankaW

Ještě to stíhám jentak tak..všechno nejlepší..chci TI přát a abys měl hlavně ZDRAVÍ a všeho ostatního, co je potřeba.
Pohodový víkend milý Márty TI přeji. * pa

11.11.2022 23:22:35 | jenommarie

Sto a jeden dík Mají
Dech se mi tají

Mávám

12.11.2022 06:39:31 | kudlankaW

Mávám
TI též
a tají se i v našem kraji:))
Pa

12.11.2022 23:05:23 | jenommarie

Mile píšeš
Ach převlídná
Maji

13.11.2022 07:18:18 | kudlankaW

No bravo, tos mi přihrál námět a odvahu napsat "cosi" z historie. Snad štipec legrace dám do placu.
P.S. Na mě by byl "valašskej vichr" moc, dám si jedno vícekrát chmelené na tvojí výdrž.

05.11.2022 17:42:22 | lesan-3

Přeji dobré chuti, díky Ti, lesane-3

05.11.2022 17:44:52 | kudlankaW

Když už jsi dotáhl devětatřicítku, tak abys nebyl smutnej, dám to na čtyřicítku!
"Ano i mé dva návrhy uspěly..."
I můj návrh uspěl na "základce", vlastně jsem podvodník! Itálie (univerzita) vypsala soutěž na plakát pro zdravou výživu (v roce ´67 ! považ tu naši nevědomost). Ségra hodila na papír semafor s rozsvícenou zelenou a k tomu nějaký slogan. Wow, bronzová medaile! Buď se cestou ztratila, nebo usoudili, že desperát a remcal jako já, si ji nezaslouží. Dostal jsem alespoň hokejku z Horažďovic, což jsem si považoval. Medaili měla slíbenou ségra, ale utřela...
Jo a v Horažďovicích mají nejlepší pizzu (v ČR) na náměstí, tak je miluju!

09.11.2022 11:33:00 | lesan-3

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí