Mimořádný znalec hudby

Mimořádný znalec hudby

V motorovém vláčku. 

Při pouhé představě pouti více nežli hodinové v průsmycích mezi jesenickými kopci, zejména pak při absenci podnětů hodných postřehování požádám vnitřním hlasem o vynětí alespoň jedné interesantní vzpomínky.

Nepsal bych úplnou pravdu kdybych nezmínil  přistoupivší dívku okolo plnoletosti jež tak učinila na první stanici od té kde vlak započal svou rutinní cestu.

Byla to dívka štíhlá rusovlasá v béžových leginách. Nad pevným středem jejího těla se jen nepatrně kulatily drobné prsy meší než do dlaní.

Mou snahou tedy bylo mimo občasné odhlédnutí skrz okno do krajiny využít čas plnou hodinu za posedu na krátkých jen bídně čalouněných sedačkách motoráku.

Mlhavé vzpomínce bych rád vdechl pel života. Přiznávám pod tíhou posledních horkých dnů nemohu nevzpomenout pana Jiřího Černého.

Na první pohled to byl nejenom vzrůstem silou pronikavostí hlasu integritou stálostí v postojích - impozantní muž se vzácným charakterem.

Neznal jsem jej osobně, ale neodpustím si zmínit naše letmé míjení...

Je tomu drahně let asi třicet napsal bych. V půli devadesátek jsem měl jedinečnou příležitost slyšet jeho hutný sametově hebký hlas. Zcela bez patosu jej řadím k mistrům mluveného slova jakým byl herec Miroslav Moravec interpret poezie Alfréd S. 

Jestliže lze o někom napsat že byl majitelem melodického hlasu pak nadevší pochybnost o Jířím Černém. Jakoby toho nebylo dost nejenže měl melodický hlas ke všemu působil dlouhá léta i v časopise MELODIE.

Nyní už zanechám myšlenkových konstruktů. Mám takměř půlku cesty za sebou tak musím přidat v psaní.

V polovině devadesátek velkoryse poctil příhraniční městečko svou návštěvou v rámci pořadu Antidiskotéka.

Nesmazatelně se mi vrylo do paměti kterak burácivým hlasem uváděl kapely jako Pearl Jam, Alice in Chains nebo  The Smashing Pumpkins.

Po celých třicet let pak v archivu myšlenek nosím Jiřího zápal až posvátnost s jakou nám představoval tehdy v očích (či spíše ve znaleckých uších) tehdy zcela neznámého poněkud plaše působícího zpěváka kapely The Frames.

Jiří doslova adoroval za jeho zviditelnění.

Nepochyboval o jeho kvalitách.

K lepšímu dal i to jakým spartánským způsobem kapela natočila svůj první klip.

Snad na pevně umístěné kamery čekárny na poště či úřadu.

 

Jiří v závěru vyřkl prorockou větu na adresu rozechvělého interpreta:

 

" O tomto muzikantovi v budoucnu ještě hodně uslyšíme!"

 

Dal čas Jiřímu Černému za pravdu?

 

Oním mužem nepolapitelného pohledu nebyl nikdo jiný než....

 

Ach ano Glen Hansard

 

Jiří díky za tu možnost být u Vaší nadmíru hodnotné Antidiskotéky

 

Marty

Autor kudlankaW, 04.09.2023
Přečteno 111x
Tipy 14
Poslední tipující: kozorožka, Sonador, Žluťák, jenommarie, Vivien, Fialový metal, Lighter, Marten, Anfádis, mkinka
ikonkaKomentáře (6)
ikonkaKomentujících (4)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Moc pěkné vyznání a vzpomínka!
Díky za to!

05.09.2023 08:06:30 | Žluťák

Děkuju

05.09.2023 09:33:01 | kudlankaW

Pěkná a milá upomínka na pana Černého. Měl charisma a dostávalo se mu jakéhosi přirozeného respektu u posluchačů, ač vizáží nenápadný, stačilo uslyšet jeho hlas a měl rázem "sjednaný pořádek". Jehla gramofonu zapraskala nebo se začala točit magnetofonová páska a rázem v místnosti typická atmosféra. Ráda jsem tam chodila, bylo to na tehdejší kulturní scéně skutečně cosi výjimečného.

04.09.2023 21:41:40 | Vivien

Máš pravdu
Mě totiž po celá desetiletí míjela informace že se Jiří s Glenem stali přáteli
K slzám mě dojala možná poslední zdokumentovaná návštěva Glena u Jiřího doma
Kde se Glen vyznal z toho že v Jiřím viděl guru či osobitého učitele
Taky G opakovaně žadonil panáky slivovice
Ale komu z mužů se podaří dělat svou práci až do 85 let?
Měl nakonec úctyhodných 87 let, všechna čeST

04.09.2023 21:54:16 | kudlankaW

...R.I.P...kdo rozumí hudbě, miloval kritiky a recenze a vše od legendárního Jiřího Černého...

04.09.2023 19:26:45 | Marten

No prožil toho hodně
Napříč mnoha režimy
Opakovaně vyhazovy a petice k jeho navrácení
Soudy aj

Dobrou barde

04.09.2023 21:57:25 | kudlankaW

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí