V Barceloně

V Barceloně

Anotace: První z fejetonů o Barceloně

Když jste v Barceloně a jste v ní v létě, je vám horko. Téměř nepřetržitě. Ta rozžhavená koule se vám vetře všude a nedá pokoj, praží den co den bez ustání a nepomýšlí na ústup. Máte pocit, jako by se vás rozhodla zničit, rozklížit, umořit, zabít. Jakmile vyjdete ven, zaútočí na vás plnou silou a vystaví vás tvrdé zkoušce odolnosti. Rychle zapomenete na nějaké slunění a hledáte jakýkoli, i ten sebemenší spásný stín. Podvědomě zamíříte na tu stranu ulice, kde slunce zrovna nesvítí, a potupně se plížíte podél zdí barcelonských domů. Problém nastane, když dorazíte na křižovatku, svítí červená a vy musíte čekat na slunci. V hlavě se vám zatmí, okolí se rozmlží, pot z vás teče jako z kusu dobytka a útrpně se modlíte, aby už proboha naskočila zelená. Rychle přes ulici a zase do stínu.
Nechápete to a ptáte se sami sebe, zda je to přesně to, co jste chtěli. Zda to slunce, po kterém jste tak toužili, není spíš nepřítel, před kterým je rozumnější utéct. Po prvních dnech se začnete ptát místních, jestli je to normální, nebo snad jen letošní rok je takovým extrémem. Můj soused, veselý týpek, který pracuje v garážích dole v domě, se po takové otázce zasmál a řekl: „Zvykej si, hochu, zvykej, tohle je tady každej den a bude to horší a horší. Tohle je Afrika, chlape!“ Zasmál jsem se taky, ale v duchu mě navzdory okolnímu vedru zamrazilo. Jak si na tohle mám zvyknout? ptal jsem se sám sebe.
Štěstí je, že v Barceloně je téměř všude klimatizace. Když je nejhůř a máte pocit, že dalších 10 metrů už nemůžete přežít, zamiřte do nejbližší hospody nebo obchodu. Osvěží vás spásně chladivý vzduch, můžete si dát něco dobrého nebo si něco koupit. Setrvejte tam tak dlouho, až se váš organismus zchladí, zklidní, připraví na další souboj s tou útočnou hvězdou. Buďte připraveni na to, že jakmile vyjdete ven, čeká vás další atak, slunce vás s ještě větší silou zahrne svým „láskyplným“ vedrem. Klimatizace bývá většinou i v bytech, pokud ji tam nenajdete, kupte si u nejbližších Číňanů přenosný ventilátor za cca 20 euro. Udělejte to hned, jinak budete po několika dnech vyždímaní jako kus hadru a budete mít ohromnou chuť z Barcelony utéct. Horko je i v noci, zatímco přes den šplhají teploty pravidelně nad 30 stupňů, v noci se drží nad dvacítkou.
Je to predátor, který na vás začne útočit někdy v květnu a bude vás pokoušet zahubit až do října. Zapomeňte na to, na co jste zvyklí v Česku – že přijde spásná bouřka a záhy se ochladí. V Barceloně nezaprší klidně i měsíc, a když už bouřka přijde, ochladí se jen o několik stupňů a predátor brzy zase zaútočí. Existuje jediný způsob, jak mu odolat – nesmíte se před ním schovávat. Pokud to začnete dělat, skončíte tak, že celé dny budete schovaní v práci či doma, slunce ani moře si vůbec neužijete. Musíte se mu postavit, tasit veškeré dostupné zbraně a nevzdat se. Pokud jste doposud nechápavě ze svého stínu zírali na Barceloňany, kteří v tom největším vedru, predátorovi na očích, běhají po pláži, jezdi na bruslích nebo na kole, a říkali si, proboha, to jsou sebevrazi, staňte se i vy takovými „sebevrahy“. Sedněte třeba na kolo, jeďte na pláž, rychlou, sportovní chůzí se po ní projděte, skočte do vody a plavte, lehněte si a nechte toho predátora, ať si na vás smaží. Pak zase sedněte na kolo, nastavte si nejtěžší převod a jeďte domů.
První dny nebudou vůbec snadné. Predátor vycítí, že se mu postavil na odpor další lidský tvor, a vyrazí do útoku. Skočí po vás jako tygr a bude se vás pokoušet roztrhat. Když přijdete domů, pot z vás poteče všemi existujícími póry. Dejte si rychle osvěžující chladnou sprchu a vydatně se napijte. Lehněte si, odpočívejte a pravidelně dýchejte. Organismus začne přivykat novému režimu. Pokud se nevzdáte a budete v tom pokračovat den co den, nejenže lítý boj s predátorem přežijete, ale začnete si ho dokonce užívat. Chce to několik věcí: musíte hodně pít, musíte se v tom úmorném vedru naučit dýchat, sladit dýchání s rytmem těla a být aktivní. Po několika týdnech se začnete výrazně podobat mnohým místním: vaše tělo získá krásnou bronzovou barvu, tuky zmizí a svalstvo vynikne. Ženy či muži, kteří se k souboji s predátorem odhodlat nedokázali, se budou pomalu plahočit potupným stínem a obdivně koukat na to, jak kolem nich svižně procházíte nebo projíždíte na kole na přímém slunci.
Stanete se místními. Pokud jste doposud nechápali, jak může někdo v tom vedru proležet na pláži celý den, najednou nejenže to dokážete i vy, ale budete si to užívat na maximum. Spokojeně se rozvalíte na pláži, napijete se vody či chladivého piva, zapálíte si cigaretu, zavřete oči a budete se koupat ve žhavých paprscích zkroceného predátora. Obličej se vám rozzáří spokojeným úsměvem a vy budete hodiny poslouchat uklidňující hudbu moře, nebo pozorovat ostatní spokojené a usmívající se místní. Začnete se sluncem žít.
Autor adam-x, 03.08.2010
Přečteno 346x
Tipy 0
ikonkaKomentáře (0)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře
Ještě nikdo nekomentoval.
Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí