DĚTI VÁM TO ŘEKNOU

DĚTI VÁM TO ŘEKNOU

Anotace: Život tropívá hlouposti - pár trošku nesouvisle poskládaných střípků...

                                                DĚTI VÁM TO ŘEKNOU

 

 

Nejsem příliš příznivcem bezmezného nekritického obdivu k malým dětem za to, jak jsou roztomilé, co všechno dokáží atd. Jsou toho plné facebooky, reklamy a všelijaké kýče, až to leze krkem. Ale jinak proti nim nic nemám, pokud zrovna neřvou do výkladu průvodce  při nějaké zámecké prohlídce nebo neruší posvátné ticho v galerii, kam je s sebou z pro mě nepochopitelných důvodů přivlekli jejich rodiče. Zřejmě tak své ratolesti za něco trestají a jelikož tělesné tresty už vyšly z módy, odvlékají přísní rodiče své nebohé potomky z pískovišť do meditativních prostor pro drobotinu zcela nevhodných. Bohužel pak tato náhražka rákosky dopadá v hojné míře i na nevinné spolutrpitele, kteří  by pak přes koleno nejraději přehnuli bezohledné rodiče samotné, avšak stará a účinná (rákosková) výchova jim to nedovolí.

 

Mám-li zapátrat ve svých vlastních zkušenostech coby dítěte, tak první kulturně poznávací zážitek mám z výletu s mateřskou školkou do Prahy, kdy mi bylo ještě ani ne pět let v roce 1959. Vlastně bych si na ten výlet ani nepamatoval nebýt toho, že jsem viděl princeznu. Později jsem si pak zjistil, že to musela být dcera etiopského císaře Haile Selassiého, který byl v tom roce u nás na návštěvě, protože  měl z různých důvodů k Československu osobní přátelský vztah. Princeznu jsem tedy nejspíš ani neviděl, ale zřejmě někde kolem nás projížděla císařská kolona a šikovná učitelka věděla, jak nás navnadit, když nám sdělila, že v některém z těch vozů můžeme princeznu vidět, takže jsme ji taky pochopitelně zahlédli. Takové zhmotnění pohádkové bytosti, byť třeba jen v mé vlastní fantazii, se mi vepsalo do paměti na celý život. Dokonce jsem si díky tomu i později vytvořil k tomuto známému etiopskému císaři jakési vnitřní pouto, takže když  byl nakonec někdy v sedmdesátých letech v již požehnaném věku svržen, bylo mi ho upřímně líto, vždyť to byla pro mě svým způsobem pohádková bytost.

 

S o to větší pikanterií jsem si pak později vyslechl i čísi historku z vojny, kdy tentýž císař byl zase jednou v Československu a u jakéhosi útvaru, kde byli školeni etiopští piloti, vykonal vojenskou přehlídku. Předpis je předpis a na vojně zvlášť, takže na jeho pozdrav mu celá jednotka mohutně sborově odpověděla „Zdar soudruhu císaři!“. Nevím, jak to zní dnešním mladým, ale já se tenkrát mohl smíchy popukat.

 

Z takových absurdností doby mi v paměti ještě utkvěla vzpomínka z první třídy, kdy jsem šel s mámou kolem obrovského bilboardu u hlavní křižovatky našeho městečka, na němž byla socialisticky realisticky ztvárněná údernická dvojice s napřaženými levicemi směrem k jednomu z výjezdů z křižovatky a obrovský nápis hlásal: „Naše cesta ke komunismu!“  Uměl jsem už dobře číst a byl jsem patřičně zvídavý, tak jsem se mámy zeptal, co to je ten komunismus. Na to mi nějak uspokojivě neodpověděla, nedal jsem se však odbýt a chtěl jsem aspoň vědět, jestli to je tedy něco tím směrem na Krnov nebo třeba právě v Krnově. Zřejmě si se mnou nevěděla moc rady, tak mi to odkývala a já si pak při každé cestě do školy, dokud tam ten bilboard zvěstoval tu tajemnou větu,  lámal hlavu nad tím, co to v tom Krnově vlastně mají, že je z toho ta dvojice na obřím  plakátu tak nadšená. Ale aspoň jsem na rozdíl od dospělých měl jasno v tom, že ten  záhadný komunismus je v Krnově a že se tam na něj třeba někdy pojedu podívat.

 

Možná ještě roztomilejší zážitek z podobného soudku mi vyprávěl o generaci mladší kamarád, kterého babička ještě kdysi za Husáka vytáhla v kočárku do prvomájového průvodu. Tam se mu strašně líbilo, jak davy jásaly, mávaly třásněmi a praporky a provolávaly různá hesla za zvuků pochodové hudby. S chutí si tam zajásal s nimi a bylo to pro něj zkrátka něco báječného. Na druhý den ho pak nic zlého netušící maminka vzala na nákupy, takže na náměstí rodného okresního města znovu uviděl spousty lidí a připomněl si tu krásnou rozjásanou včerejší atmosféru, jen ti lidé byli nějak divně zamlklí. Tak se v tom kočárku postavil a snažil se kolemjdoucí k nějakému veselí opět povzbudit: „Ať žije KSČ!“, křičel z plných plic, co mu z průvodu utkvělo nejvíc v hlavě. Chudák maminka nedokázala synka umlčet, přičemž sklízela takové pohledy od lidí na náměstí,  že jí nezbylo než rychle uhánět domů, aby té nebetyčné ostudy nebylo ještě víc.  Až teprve později se z toho stala úsměvná historka, která se čas od času dává k dobrému při rodinných sešlostech vlastně až dodnes.

 

Inu - děti vám to řeknou. Vnímají svět úplně jinak než dospělí, a je možná otázkou, zda tím absurdním světem vlastně není spíš ten  náš. Zkrátka nevnucujme dětem náš dospělý svět a raději se je snažme od něj uchránit, co to jen jde! To platilo kdysi a platí to myslím stále. :-)

 

Praha, 11.9.2013

Autor Amonasr, 11.09.2013
Přečteno 772x
Tipy 10
Poslední tipující: střelkyně1, Jahudkka, Sýkorka07, Isquieasuus, Aťan, Inna M.
ikonkaKomentáře (17)
ikonkaKomentujících (5)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

já jsem se senzačně pobavila:))četla jsem jedním dechem:)

02.12.2013 16:44:45 | střelkyně1

To mám radost, děkuji :-) Jak se to někdy zvláštně sejde - právě mi volal ten tehdejší "uvědomělý" chlapeček z kočárku, že jsme se už dlouho neviděli. Možná škytal... ;-))

02.12.2013 18:25:38 | Amonasr

ehm...jak bych to...tak to už bude řádka let,ale nic jí na kouzlu neubralo.Já nevím,já když si vzpomenu na 1.máj,tak mám před sebou tácek s buřtem hořčicí a pivo:))

02.12.2013 18:31:37 | střelkyně1

To se pozná pozitivní osobnost - určitě se snažíš na vše pohlížet vždy jen z té lepší stránky a na to horší raději zapomenout. Já jsem koneckonců taky zastáncem tohoto přístupu ;-)

02.12.2013 19:00:21 | Amonasr

Vidíš a já se dnes od našeho velkého malého dozvěděl, že s ním do školy chodí nějaký Leošek, kterého prý vůbec nezná ze školky, na čemž by nebylo nic až tak zvláštního, byť žijeme na vsi a prakticky všechny děti se tu znají velmi dobře. Leošek však našeho čerstvého prvňáka zjevně zaujal, jelikož svou myšlenku nadále rozvinul a došel k závěru, že Leoška ze školky znát nejspíš ani nemůže, protože asi vůbec není z Evropy. Tomuhle konstatování jsem se podivil, načež mi bylo vysvětleno, že přece nemůže být z Evropy, když má takovou divně tmavou kůži. Kluk se při téhle myšlence dlouze zahleděl do velké mapy co má nad postelí a sebejistě prohlásil, že Leošek je nejspíš z Japonska. V Praze, Brně nebo nějakém jiném velkoměstě by něco takového bylo celkem běžné, ale tady u nás v horní dolní? No, jsem docela zvědav, zda se z Leoška skutečně vyklube malý japončík, nebo jen přespolní rošťák, který byl na prázdninách u moře. Děti nám to řeknou, v tom máš recht. Zásadní problém je v tom, že máme sakra málo času jim pozorně naslouchat.

12.09.2013 22:32:55 | Luky-33

Souhlasím s Tebou. Schopnost naslouchat, a nejen dětem, se z našeho uspěchaného, přetechnizovaného a převirtualizovaného světa vůbec vytrácí. K naší škodě... Liter je takový ostrůvek pozitivní deviace - abych nebyl za škarohlída ;-)

13.09.2013 08:20:26 | Amonasr

..pro takové případy byl vynalezen dudlík nebo rohlík :D

12.09.2013 10:51:53 | Aťan

Zkušený rodič se nezapře. :-D On je ten kamarád ale dost tvrdohlavý dodnes, možná s tím jeho maminka tenkrát neuspěla. Anebo byla sama v šoku, což bych se jí ani nedivil. Někdy se zeptám přímo jí... ;-)

12.09.2013 11:12:09 | Amonasr

Jó, dětské hlášky, to je fakt kapitolka sama pro sebe. Já si je, bohužel, nepamatuju, budu si to muset začít psát:) Ale ten prvomájový "nadšenec", to je obzvlášť peprné:)

12.09.2013 10:23:15 | Inna M.

:-) Já tedy paměť na ty hlášky taky nemám, víc už bych jich asi odnikud nevydoloval. Tyhle se mi vybavily nedávno ve sprše pod nějakou asociací s něčím, co už jsem ale stejně zapomněl. Že by ty blížící se volby...? ;-)

12.09.2013 11:04:22 | Amonasr

Spíš jestli ne ten blížící se Němec:))

12.09.2013 12:21:39 | Inna M.

??? Jaký Němec? ;-)

12.09.2013 15:49:28 | Amonasr

Nó, přece tén, začíná ňák od A, myslím:)

12.09.2013 16:50:24 | Inna M.

Josef, Inna nemyslí od A Amonasr, ale der Herr Aloise Alzheimera :D

12.09.2013 18:30:56 | Aťan

:-))) Dík za nápovědu Aťane. Tak to mě Inna pěkně nachytala, tím se tu odhalilo, že už ho mám... ;-))

12.09.2013 18:50:14 | Amonasr

..já už zapomněl o čem byla řeč :)

12.09.2013 19:17:01 | Aťan

:-))

12.09.2013 21:56:50 | Amonasr

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí