To je dnes hnusně!

To je dnes hnusně!

„To je dnes hnusně,“ posteskla si kolegyně s pohledem na panorama města, kde slonovinové obláčky hebce překrývaly bledou modř.
Tohle že je „hnusně?“
Já se tedy ptám: Co je pěkné počasí a co škaredé?
Když televizní rosnička v hlavní vysílacím (vysíracím) čase hlásí, že zítra bude krásně, mám chuť proměnit se v Mrakomora, pána všeho nečasu, a zahalit Prahu, centrálu světa, (Pražáci prominou), v dešťové království.
Ještě štěstí že nemám televizi.
Když tedy náhodou někdo řekne, že o víkendu bude pěkně, jsem zmatená, protože nevím, jak bude.
Co třeba déšť? Ten miluji, tedy když jemně mží. Krásně se při tom dýchá.
I rybáři prý toto počasí mají rádi. Prý lépe berou ryby. Zřejmě nahodilá kapka změní nahozenou udici v udici překypující úlovkem tak, že srazí náhodně letící hmyz do vody. V reji žoužele tančícího pod hladinou tak rybka snadno slupne i návnadu šalebnou.
Déšť milují i zahradníci, ale konkrétně déšť silný a vytrvalý, kterému se říká zahradnický.
A co takhle letní průtrž mračen?
Tu milují zejména mladé páry na procházce.
Voda přijde náhle a mladíkovy oči jsou okouzleny půvabem dívky v promočené blůzce až tak, že muž ztratí přehled o jejich současné poloze na mapě a náhodou zabloudí k hospodářskému stavení se stohem sena, kde jejich poloha už bude naprosto jasná.
A jasno?
Jasno mám ráda. Třeba v mezilidských vztazích. Je to určitě lepší než dusno. Jasno ale v rámci počasí mají rádi třeba hadi. Lehnou si na kámen a vyhřívají se. Jako hadi se vyhřívají také kočky, slepice a lidé, přičemž poslední zmíněný živočich ačkoliv nemá tělo chráněno srstí, přesto mnoho jedinců tohoto druhu svůj křehký biosystém vystavuje vysokým teplotám. Často se na slunci doslova opékají, což je prý konání směřující ke kýženému výsledku, tedy (prý) sexy snědé se zdáním štíhlosti ladné postavě.
Toto dekadentní chování ničit svou pružnou pokožku ve vrásčitý pergamenový papír nemají naštěstí všichni z neosrstěných savců.
A jaké počasí milují fotografové?
Já jako fotoamatér školou nepolíben, zato zlíbán každý den múzou, putuji krajinou a za nejblbější počasí považuji jasno. Ve hledáčku vidíš ostrý pás světla a pak ostrý pás stínu. Nic mezi tím.
Proto zbožňuji mlhu. Line se a válí přes všechny předměty v přemetech a kotrmelcích a mě nezbývá než vzdychnout krásou a zmáčknout spoušť.
A oblačno? Vítej! Mraky malují kulaté stíny a míhají se jako kolotoč co víří kolem tebe a neskonale tě do skonání baví svou proměnlivostí.
Temné dramatično před bouří? Vítej též! Vítr se zvedá a klesá, stromy se klátí a ve vzduchu pro mě visí dlouhý kurzivou napsaný nápis:
Je krásně.
Autor Jiřinka Mignonka, 20.03.2014
Přečteno 759x
Tipy 15
Poslední tipující: Marsinka, enigman, jitoush, Luky-33, Amonasr, Robin Marnolli, poeta, ...
ikonkaKomentáře (38)
ikonkaKomentujících (7)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

možná proto že v jasnu bývá často dusno...

21.03.2014 11:36:08 | enigman

Takže se vracím...nečekej nic hlubokého.

Počasí je super se svou proměnnou charakteristikou.
ale ne vždy nám sedne.
U vody mám rád slunce, také v lese, pokud není příliš vedro a hodí se trochu větřík.
Ve městě je větší teplo na obtíž a chladivý vítr vítám>...nesmí mi ale rozkymácet stativ:-)
No a na horách mám rád jasno...abych se na vrcholu rozhlédl, uviděl, že Země je opravdu kulatá a vzdal slávu bohu, za tu nádheru, kterou pro lidi vytvořil,
(a nechtěl za to ani pěťák)

PS.: někdy mám rád mlhu, (pokud to není smog) a takový déšť, který bubnuje tlumeně na listy rostlin, je k večeru nejlepší písní před spaním.

A mám jeden sen... obývat chatu s verandou... pak za vydatného deště se na verandě vnořit do houpacího křesla (proutěného) dát si přes sebe deku, otevřít oblíbenou knihu...a popíjet čaj a whiskey při čtení s lahodnou kulisou čerstvého voňavého deště...jednou si to vychutnám...
(minimálně hodinu, pod míň nejdu:-)
RM.

20.03.2014 23:03:50 | Robin Marnolli

S představou verandy ses přesně trefil i do mého gusta :) Se stanoviskem k počasí na sto procent souhlasím. Dík za návštěvu.

20.03.2014 23:09:49 | Jiřinka Mignonka

není zač.
(Jen jsem ten koment musel z pracovních důvodů odložit:-)
RM.

20.03.2014 23:17:46 | Robin Marnolli

Máš jednu nectnost, a sice libuješ si v krkolomných souvětích se spoustou vsuvek a odboček. Bohužel tuhle chybu dělám také. Vím o ní, a proto se snažím s ní bojovat. Všimni si, že lidé, kteří píší opravdu dobře prózu (zde například Jajarda), si ve většině textu vystačí s poměrně jednoduchými větami. Text je ve výsledku mnohem stravitelnější, jak co do obsahu, tak do plynulosti. Vytvářet složitá souvětí je ošemetné. Možná je to proto, že se nezkušený autor mylně domnívá, že takové věty dodávají jeho dílu nějaký další rozměr, ale není tomu tak. Cílem psaní přeci není tvorba logických a lingvistických labyrintů, ale jen jednoduše a výstižně sdělit myšlenku, či pocit a plynule navazovat na další. Na rafinované jazykové libůstky jsme tu myslím skoro všichni krátcí. Taková kudrlinka totiž musí být dokonale promyšlená a hlavně musí působit zcela přirozeně. Například Zuzana Navarová občas používala ve své tvorbě anakolut a další techniky, které by někdo mohl považovat za chyby. Vše ale provedla vždy bezchybně a s naprostou grácií, což dodávalo jejímu dílu ten správný umělecký šmrnc. Mozek čtenáře nebo posluchače byl těmito drobnými prohřešky proti obvyklému řádu zaměstnán, což mu lahodilo. V konečném důsledku se radovala především jeho duše, která nacházela odpovědi a logiku i ve zdánlivých nesrovnalostech. K takovému psaní je však potřeba dostat fůru talentu od pánaboha a popsat nejednu stranu…

20.03.2014 21:34:35 | Luky-33

Druhým možným vysvětlením tohoto nepříjemného zlozvyku, je způsob jakým přemýšlíme. Možná nám hlava běží moc rychle a nestíháme své úvahy zapisovat tak, aby do sebe hladce zapadaly. No čert ví proč to tak je, každopádně jsem přesvědčen o tom, že je to špatně.
Prostě si někdy zkus svůj výtvor po sobě přečíst nahlas, ideálně s nějakým větším časovým odstupem. Uvidíš, že se do toho sem tam intonačně zamotáš a možná stihneš při čtení ztratit i logickou linku. Když se něco takového stane, je to signál k tomu, že je třeba něco předělat. Já osobně to často řeším prostým škrtem.
Abych jen obecně neplkal, podívej se podrobně na tuto část tvého textu:
Jasno mám ráda. Třeba v mezilidských vztazích. Je to určitě lepší než dusno. Jasno ale v rámci počasí mají rádi třeba hadi. Lehnou si na kámen a vyhřívají se. Jako hadi se vyhřívají také kočky, slepice a lidé, přičemž poslední zmíněný živočich ačkoliv nemá tělo chráněno srstí, přesto mnoho jedinců tohoto druhu svůj křehký biosystém vystavuje vysokým teplotám. Často se na slunci doslova opékají, což je prý konání směřující ke kýženému výsledku, tedy (prý) sexy snědé se zdáním štíhlosti ladné postavě.
Toto dekadentní chování ničit svou pružnou pokožku ve vrásčitý pergamenový papír nemají naštěstí všichni z neosrstěných savců.
Zdá se ti úplně v pořádku, nebo je tam více věcí, které nesedí?
Jsi dostatečně inteligentní, abys pochopila jak to myslím, proto nemám strach, že by tě má slova odradila. Naopak, dva základní předpoklady k úspěchu zvládáš: 1. Máš co říct, 2. Psaní tě evidentně baví. Klidně tedy pokračuj. Jak vidíš, tvé úvahy čte řada lidí a nutí je reagovat, doplňovat a přít se. Co víc by sis mohla přát. :-)

20.03.2014 21:34:45 | Luky-33

Každopádně dík za upozornění. Myslela jsem si, že je hlavní lidi nenudit. Stále jim předkládat nové podněty, vždyť dnešní doba je taková rychlá a co je pomalé, to nikoho nezajímá. Ale super, budu na tom pracovat.

20.03.2014 22:55:07 | Jiřinka Mignonka

Omyl, doba rychlá není, jen nás drobátko předběhly naše možnosti a schopnosti. Je na čase se zastavit, mírně se rozkročit a zase nabrat ztracenou rovnováhu. Když to neuděláme, spadneme na ústa a celkové zdržení bude podstatně větší.

20.03.2014 23:15:01 | Luky-33

Ty bláho, to je hrůza.

20.03.2014 22:40:26 | Jiřinka Mignonka

Co?

20.03.2014 22:42:15 | Luky-33

Ty moje myšlenkový zatáčky a skoky.

20.03.2014 22:46:48 | Jiřinka Mignonka

Ale fotky dělá dobrý:-)

20.03.2014 22:49:41 | Robin Marnolli

Klíd nejsi v tom sama, já jsem na tom myslím dost podobně. :-)

20.03.2014 22:48:42 | Luky-33

Fakt masakr. Opravdu si to ale vždycky po sobě přečtu po pár hodinách a všechno mi navazuje jako po drátku, občas opravím jen nějakou maličkost. Holt, jsem totální amatér.

20.03.2014 22:50:29 | Jiřinka Mignonka

Já jsem to, ale vůbec nemyslel zle, jen jsem tě chtěl konstruktivně upozornit na to, co by možná bylo dobré v budoucnu vylepšit… Jo a amatéři jsme tu všichni. :-)

20.03.2014 22:55:22 | Luky-33

Asi zůstanu u té poezie. Tak můžu letět od jiskřivosti po hebkost okamžiku a nějaká návaznost se neřeší :)

20.03.2014 23:00:53 | Jiřinka Mignonka

...fejetony máš supr, ale nějaká ta poezie by (dle mne)také mohla vyplout na povrch. (pokud jsem četl, tak mne to celkem bavilo...

20.03.2014 23:20:10 | Robin Marnolli

Proč? Vždyť píšeš dobře, máš zajímavé nápady a nalézáš nevšední souvislosti ve všedních věcech. To, že se jednou někde malinko rozjede forma, přeci není zásadní problém. Od toho jsou komenty, aby se člověk zamyslel, měl zpětnou vazbu a příště se vyvaroval chyb. Mně věcná kritika nevadí a vítám ji. Vždyť už jen samotný fakt, že někomu stojí za to psát, co se mu nezdá a hlavně proč, je důkazem toho, že má smysl pokračovat.

20.03.2014 23:08:21 | Luky-33

Jasně :) Já to myslela spíš v žertu :) Psát úvahy je moje vášeň. A dík za pochvalu. Baví mě pozastavovat se nad obyčejnými věcmi kolem nás.

20.03.2014 23:12:52 | Jiřinka Mignonka

...pěkně Ti to píše...Ji.

20.03.2014 17:03:03 | jitoush

Díky moc :)

20.03.2014 19:58:28 | Jiřinka Mignonka

Hezky to rozjíždíš :-)

20.03.2014 12:19:13 | Amonasr

Jede mi to hezky, z kopce :)

20.03.2014 12:32:43 | Jiřinka Mignonka

:-D Jede Ti to pěkně - přesně tam, kam má... ;-))

20.03.2014 20:09:19 | Amonasr

To doufám. I když trošku fouká protivítr, doufám že ještě dlouho pojede. Rychlost je závratná :)Jaj, odfouklo mi to klobouk!

20.03.2014 20:19:16 | Jiřinka Mignonka

V protivětru je to ještě opojnější, než v bezvětří... ;-))

20.03.2014 20:20:50 | Amonasr

To určitě ! Souboj s větrem je bezva výzva :)

20.03.2014 20:26:25 | Jiřinka Mignonka

Kolikrát i s větrnými mlýny... Kdyby se do nich Don Quijote kdysi nepustil, svět by přišel o jednu ze svých nejvýraznějších a nejsympatičtějších literárních postav... ;-))

20.03.2014 20:46:43 | Amonasr

Naprosto souhlasím. Sice mám přečteno jen převyprávění od pana Johna, které je určeno pro děti ze základní školy, ale je to ohromná psina :)

20.03.2014 20:52:32 | Jiřinka Mignonka

Já už si dnes ani neumím vybavit, jestli jsem to někdy četl celé - ale filmů jsem viděl myslím několik, taky balet, operu a chytrých pojednání o postavě Dona Quijota jako takové jsem už asi taky pár četl. Každopádně mi z toho vychází, že někdy je nutné se i s těmi větrnými mlýny pustit do boje, aby měl svět o čem přemýšlet... :-)

20.03.2014 21:02:37 | Amonasr

Ano, člověk občas bojuje s přeludy. Také se mi to stává. Až to pomine, člověk má pocit, že promarnil čas. Ale to se holt stává.

20.03.2014 21:04:52 | Jiřinka Mignonka

Žádný čas není ve skutečnosti zmarněný, pokud si z něj člověk odnese nějakou zkušenost či ponaučení... ;-)

20.03.2014 21:17:33 | Amonasr

Ano, ale někdo prostě potřebuje do té louže padnout třeba třikrát :)

20.03.2014 21:18:59 | Jiřinka Mignonka

Já do nich padám celý život stále dokola... :-)) Ba ne, snažím se padat pokud možno aspoň do jiných - spadnout třikrát do stejné, to už pak není (jen) smůla... Ale stává se - nemusel bych chodit pro příklady ani moc daleko... ;-))

20.03.2014 21:26:50 | Amonasr

Ahoj. pokusím se vrátit večer, teď není čas na koment.-)

20.03.2014 11:47:16 | Robin Marnolli

Díky, už se těším, jen se do mně nemilosrdně opři ;)

20.03.2014 11:52:48 | Jiřinka Mignonka

Ahoj. Myslím, že jsem v tobě objevila někoho, koho čtu hrozně ráda. Dík :O)

20.03.2014 10:55:17 | Tichá meluzína

Tichá meluzíno, mám velkou radost :) Nevím, co na to říct, nejlepší asi bude když půjdu dokončit další zamyšlení :)

20.03.2014 10:56:27 | Jiřinka Mignonka

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí