SAMOZŘEJMOST

SAMOZŘEJMOST

Anotace: Tohle téma by se dalo rozvést do mnohem větší hloubky i šířky. Ale to by pak skoro nikdo nečetl. Tak jsem se ho spíš jen tak zlehka dotkl. Do hloubky i šířky je koneckonců prostor v komentářích, bude-li se někomu chtít. Za každý budu rád, samozřejmě :-D

 

Samozřejmost – tak často se jí oháníme a víme přitom vůbec, co to vlastně je, ta samozřejmost? Naprosto samozřejmě třeba dýcháme. Většinou ani tomu nevěnujeme pozornost, je nám to vlastně jedno, vždyť je to samozřejmost. Ovšem jen do té doby, dokud dýcháme tak nějak samozřejmě. A nemusíme dostat zrovna rakovinu plic či astma, abychom si takové samozřejmosti, jako je dýchání, začali všímat. Stačí hloupý katar průdušek a co bychom za to dali, kdyby se nám zase dýchalo hezky. To jsou ty chvíle, kdy si samozřejmých věcí začínáme vážit – totiž teprve tehdy, když se stanou nesamozřejmými. Dokud jsou samozřejmými, nevážíme si jich. Je tedy samozřejmost jenom synonymem nevážení si něčeho?

 

Za samozřejmé se zkrátka neděkuje – jako by ani nebylo. Pustíme si kohoutek, teče nám voda. Samozřejmě. Proč bychom za to děkovali – navíc, když za ni platíme.  Nesamozřejmost vody oceníme teprve tehdy, když neteče. Zato hodně rychle.  Z čeho si uvařím kávu? Čím spláchnu? Jak ze sebe smýt pot? Děkovat za to, že teče, sice nemáme potřebu, zato jakmile přestane, pěkně nás to vyvede z míry a láteříme ostošest. Nepoděkujeme ani, když ji zase pustí – no to je přece samozřejmost, máme na to nárok! Kdysi jsem párkrát pobýval v jednom  městě v cizí zemi, kde pouštěli vodu jen dvakrát denně na hodinu. V každém bytě tam proto měli ještě v koupelně u stropu cisternu, která se v tu požehnanou dobu napouštěla, aby i po zbytek dne nějaká voda k dispozici byla. Voda tam totiž nebyla samozřejmost. Přitom v témže městě se mi chlubili archeologickými vykopávkami rozvodů teplé a studené vody, které tam fungovaly v době, kdy naše dějiny ještě neexistovaly, a to ani v legendách. Přišlo mi to tenkrát absurdní a nevysvětlitelné, že o nějakých patnáct století později jsou na tom s vodou hůř, než zřejmě kdysi ve starověku. V duchu jsem to připsal  tomu, že o samozřejmé věci se jaksi neusiluje. Tak dlouho, až se zničehonic stanou nesamozřejmými a ztratíme na ně nárok. A nemám na mysli zdaleka jen vodu, pochopitelně.

 

Ano – nárok.  Jestli třeba právě on nebude tím zakopaným psem. Věci samozřejmé si zpravidla nárokujeme. Tak nějak automaticky. Je přece samozřejmé, že na nás musí každý brát ohled, ve všem se nám snažit vyjít vstříc, proč za to děkovat. Na to, co pro nás dělají druzí,  si zvykáme tak rychle, že  si toho časem přestáváme všímat. I doma. Možná dokonce hlavně doma.  Teprve, když nenajdu oblíbenou košili vyžehlenou, dojde mi, že mít ji připravenou ve skříni, není až taková samozřejmost. A možná jsem za ty předešlé ani nepoděkoval? Mám nadávat anebo naopak začít děkovat za každou příště vyžehlenou? Že to je přece jasné? Fakt?! I u vás doma? No tak… Trošku víc upřímnosti by to chtělo. A nejde přece jen o košile, to byl jen takový letmý příklad z mnoha dalších. Ale komu by se do takové upřímnosti chtělo, že…? Chápu, nejsem jiný.

 

Děsně mě taky vytáčí, když mi přítel na různé otázky odpovídá slůvkem „samozřejmě!“ s oním podrážděným vykřičníkem na konci. Nic přece není samozřejmé! Nebo aspoň skoro nic. Pokaždé mě to jeho odseknutí nadzdvihne a mám chuť vypěnit, ale většinou se ještě včas stačím zarazit. Vím totiž moc dobře, od koho to pochytil.  Dal jsem si proto závazek, že slůvko samozřejmě ze svého slovníku vypustím. Neřekli byste, jak je to zatraceně těžké. Cože, že to samozřejmě víte? Ehm… Ehm… Tak pardon ;-)

 

Praha, 21.11.2014

 

https://www.youtube.com/watch?v=_O9g5OOf93Q

 

 

Autor Amonasr, 22.11.2014
Přečteno 954x
Tipy 9
Poslední tipující: Limun, bogen, básněnka, A42, Amelie M., Jort
ikonkaKomentáře (13)
ikonkaKomentujících (4)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Ano, nic není samozřejmé, samozřejmě.

22.11.2014 13:09:18 | A42

:-D

22.11.2014 13:13:22 | Amonasr

nic není samozřejmé...ani voda a to nemluvím zázracích...
ale tobě samozřejmě!:-) za dva..díky za zamyšlení

22.11.2014 13:08:26 | básněnka

U těch zázraků mě to ale mrzí - tam bych tu samozřejmost občas bral ;-))

22.11.2014 13:14:16 | Amonasr

jo to já taky..řvala bych na ulici,hle zázrak..samozřejmost postavila most:-)
lidé bděte, je to ještě zázrak? :-)

22.11.2014 13:15:12 | básněnka

No jo vlastně, to už by nebyl žádný zázrak. Tak raději ať jsou - ty zázraky :-D

22.11.2014 13:20:55 | Amonasr

pomalu pomaličku prý přijdou:-)

22.11.2014 13:23:14 | básněnka

ááách.. mám článek sice na malinko jiné téma, ale usmívám se, jak podobně vyjádřený je, i s tím závěrem.. to snad není možné.. :))

k té samozřejmosti.. řekl jsi vlastně všechno.. jsme zmetci.. místo, abychom si zkusili vážit toho, co máme, se pořád ohlížíme po tom, co nemáme..

pamatuji, když byl syn malý, téměř mi zemřel v náručí.. bylo to nejhorší období v mém životě.. do té doby jsem brala tak samozřejmě, že je to zdravej a okatej kluk.. jenže pak přišla rána.. a bylo po samozřejmosti.. tehdy v nemocnici jsem slibovala celému vesmíru, že budu ta nejlepší máma na světě, když mi ho nechá tady, u mě.. (mezitím jsem se rozhlížela po vhodném oknu, které bude mým východiskem, kdyby to nevyšlo - vypadalo to zoufale) .. stal se ale zázrak.. obrovský a malinkej se po čase probral a ke všemu, až na malé detaily v naprostém pořádku, navzdory předpovědím.. pointa.. myslíš, že jsem ta nejlepší máma? no nejsem.. občas na něj zvýším hlas a rozčiluju se.. ale to je život.. byli bychom božští, kdybychom se nechovali lidsky :)) je ale pravdou, že mě tyto zkušenosti hluboce změnily.. a za některé věci v duchu častěji děkuji těm tam nahoru.. (kdo ví, kdo nad námi bdí :)

krásná úvaha, díky za ni.. kéž by si to uvědomovalo více lidí..

22.11.2014 11:06:04 | Amelie M.

Dík, Amélie, za skvělé prohloubení tématu :-) Takové příběhy mě vždycky dokážou vnitřně dojmout. Ne snad nějakým sentimentem, ale právě uvědoměním si toho, jak ohromně křehké bývají ony dary, které tak často vnímáme jako samozřejmost. Ale samo…, pardon, pochopitelně s Tebou souhlasím, že jsme jenom lidé a nemůžeme ani být jiní. Snad až na vzácné výjimky. Vůbec ale neškodí, když nám tu nesamozřejmost života a všeho, co k němu patří, občas někdo připomene nebo když si to občas připomeneme i sami. O co by se nám kolikrát líp žilo, kdybychom dokázali mít častěji radost i ze samozřejmých „maličkostí“, místo abychom (někteří) každou chvíli jen brblali na nepřízeň osudu. Nic proti tomu, abychom usilovali o stále nové vymoženosti ve všech sférách života, ale nevyplácí se zapomínat na ochranu těch, které už jednou máme. Myslím, že v současné době je to dokonce vysoce aktuální nejen v osobní, ale i ve společenské rovině. Ale to už jdu zase trochu víc do šířky :-)

22.11.2014 12:58:34 | Amonasr

ať je to, jak je to, myslím, že se čas od času všichni zastavíme a pořádně zamyslíme.. a možná i v duchu a někdy možná i nahlas pokorně poděkujeme za vše dobré, co máme.. jako lidské plémě jsme ale natolik duševně slabí, abychom si tento vzorec chování dokázali udržet napořád.. :) vidím to sama na sobě.. a to se nepovažuji za neskromného či samozřejmě samozřejmosti přijímajícího člověka :) a nakonec.. kdyby byl někdo vážně tak dokonalej a ctnostnej a všeho si vážící, brzy by nám začal lézt na nervy a začali bychom ho šikanovat.. :D já tedy zcela jistě jo.. mám ráda drobné odchylky a chybičky.. takovou lidskou normálnost.. dokonalost je totiž slizká :)))

22.11.2014 13:14:48 | Amelie M.

Dokonale vyjádřeno, necítím potřebu k tomu dodat ani žádné drobné odchylky :-)))

22.11.2014 13:20:02 | Amonasr

fajn, to mohu jít dopéct buchtu.. rodina to samozřejmě pokládá v sobotu za naprostou samozřejmost a tak přemýšlím, jestli je z té samozřejmosti lehce nevykolejím :D fajn den ;)

22.11.2014 13:21:22 | Amelie M.

Tak hlavně ji nepřipal - i když i to by možná byla určitá připomínka... ;-)) Prima sobotu přeju ;-)

22.11.2014 13:24:16 | Amonasr

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí