Odkud přicházíme, kdo jsme, kam jdeme

Odkud přicházíme, kdo jsme, kam jdeme

Můj přítel Dragan přeplul v devadesátých letech společně se svými rodiči řeku Sávu. Na voru svázaném z dřevěných klád uprchl před válkou v bývalé Jugoslávii. Dnes žije nedaleko Vídně, vychovává malého syna, pingluje v baru, kde pokorně posluhuje rozmazleným, opilým Rakušákům. Ale nestěžuje si, říká: „To je prostě život.“
Můj kamarád Bello přišel v občanské válce v Kongu o oba rodiče. Těžko říct, kde se vzal na Slovensku, připlul snad lodí v nějakém kontejneru a protože rychle běhal, koupili mu kopačky a snažili se z něho udělat fotbalistu. Nevím, co si o životě v Evropě myslel on, protože mluvil jen francouzsky a já mu nerozuměl, ale říkal něco jako „magnifique“.
Poté, co Argentina vyhlásila státní bankrot, zamířil Andrés do Evropy, aby na dálku živil svoji ovdovělou matku a dvě mladší sestry. Přestože se s ním dalo dorozumět jen řečí těla, těšil se neuvěřitelné přízni českých žen. Tento jihoamerický kovboj uměl říct jen dobru noc, budík a prsa, což však úplně stačilo k tomu, aby nikdy neusínal sám. Bylo zbytečné ptát se, jak se mu tady žije.
Můj přítel Jevgenij nechal rodinu doma ve Lvově a vyrazil jako předvoj hledat štěstí - bůhví proč - zrovna k nám do České republiky. Do krvácející země, kde ulicemi tečou potoky slz a domácnostmi obchází bída a hlad. Kde živořící obyvatelstvo mnohdy nemá na cigarety ani na psychologa. V jediném okamžiku se z učitele literatury stal pomocným dělníkem na stavbě. Je tomu už devatenáct let, svoji rodinu od té doby neviděl. Dokonce už nemůže ani zpátky na Ukrajinu, podívat se do rodné vsi, kde v mládí chytával s kamarády v lesním potoce pstruhy. Nad vědrem samohonky sem tam utrousí: „Každý si neseme svůj kříž.“
Asi má pravdu, jen každý máme ten kříž jinak těžký. Spolužák z mateřské školky prohrál svoje děti v ruletě. Druhý se zbláznil, když si v pětatřiceti poprvé našel ženskou. Třetího vídám postávat v městských uličkách. Starý metalista, na sobě má pořád triko své oblíbené kapely s nápisem „God Hates Us All“. Z krabice usrkává rybízové víno, vybírá špačky z popelníků a somruje drobné. Měl to v životě těžké, chtěli po něm, aby žil.
„Odkud přicházíme, kdo jsme, kam jdeme,“ ptal se Gauguin a odjel do Tichomoří souložit s nezletilými Tahiťankami. Neprší na nás bomby, nekácí nás cholera ani zemětřesení… a lidé pořád někam utíkají. Do samoty, k chlastu, gamblerství, temnoty. Paralyzováni ekonomickou totalitou se dobrovolně nechávají zavírat v irských robotárnách, kde se člověk mrknutím oka transformuje na měřitelnou veličinu. Statisíce Východoevropanů si tam navzájem šplhají po ohnutých zádech, jen aby jim neklesla procentuální výkonnost a byli k pásu blahosklonně povoláni také následující den. I na toaletu se může jen s povolením vorarbeitera.
Není pro člověka přirozenější setrvat v bídě - avšak s pokorou - někde v albánských horách v souznění s přírodou a svobodně pást krávy? Každé ráno si smět omýt obličej v horské bystřině a s pocitem věčnosti hnát zvířata po nekonečných pastvinách. Oč je to horší život, než tenhle podivný druh ahasverství a věčného hledání lepšího, krásného nového světa? Domov není determinován místem… doma je stav mysli.
Filosof Diogenes sice nebyl můj přítel, ale žil v sudu. Jednou před něj předstoupil Alexandr Makedonský a nabídl mu, že mu splní jakékoliv přání. A Diogenes požádal slavného vojevůdce, aby ustoupil na stranu, protož mu zakrývá slunce.
Žil v sudu a přece byl šťastnější než všichni králové světa.
Ale bůhví čeho to byl sud…
Autor Clairvoyant, 20.10.2016
Přečteno 794x
Tipy 12
Poslední tipující: te.re., Jeněcovevzduchukrásného, Amonasr, Avola, hanele m., tall&curly, jitoush, Fany
ikonkaKomentáře (13)
ikonkaKomentujících (5)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Musíme Bojovat, už kvůli našim skvělým dětem!To Je Hlavní smysl života.Líbilo.:-)

10.11.2016 15:03:03 | Jeněcovevzduchukrásného

domov je stav mysli.. jestli je to tvoje myšlenka a ne citace, tak ti ji docela závidím :o)
a odcházím odsud jako spokojená čtenářka

08.11.2016 12:22:11 | hanele m.

Myšlenka je to moje, ale netvrdím, že nemohla napadnout i někoho přede mnou. Díky za přečtení a komentář.

08.11.2016 14:15:20 | Clairvoyant

A já myslím, že ta myšlenka i někoho napadla. Ono to spojení (...)je stav mysli, je celkem provařený a lidi tam doplňují, co se zrovna hodí. Mám pocit, že to spojení je stejně starý jako new age patos :)
Stačí si hodit třeba home is a state of mind do Googlu a je jasný, že ta myšlenka není originální. Na druhou stranu není to jediná myšlenka textu a záleží na zpracování.

08.11.2016 14:56:52 | tall&curly

jasně, já si to taky gůglila, protože mi to znělo hodně známě, bylo tam třeba aj "hlad je stav mysli".. - ale mne to "oslovilo" právě a speciálně ve spojení s domovem, protože za 10 let v Brně jsme se stěhovaly tento rok do sedmého bytu,a předtím to bylo cca 20 bytů jinde, včetně asi 5 bytů ve Španělsku - a u mne je to tedy potvrzené a platné a já o tom přemýšlela po každém stěhování, jak to mám, ale to vyjádření se nikdy nedostavilo..až včil :o)

08.11.2016 16:16:01 | hanele m.

Pak si v tomto ohledu velmi svobodný člověk. Já jsem spíš trapák, co na místech lpí a někdy je to náročné :)

08.11.2016 16:23:10 | tall&curly

zrychlená evoluce v zájmu přežití :o)
aneb nouze naučila Dalibora housti

08.11.2016 16:37:59 | hanele m.

Jasně... Bylo by s podivem, kdyby byla originální. Což se dá říct téměř o všem. Když jsem ji však do textu napsal, napadla mě sama o sobě, když jsem chtěl definovat domov. Konkrétní výrok jsme necitoval.

08.11.2016 15:16:48 | Clairvoyant

Jasně. Za mě je to v poho, nemám s tím problém.

08.11.2016 15:35:04 | tall&curly

být myšlenkou napaden a sformulovat ji, aby si ji lidé všimli a přijali ji za vlastní, to jsou dva různé kroky, i když jednoho procesu.. ale ne každý udělá ten druhý krok :o)
tož za málo :o)

08.11.2016 14:35:32 | hanele m.

Skvěle napsáno. O tématu by se dalo mluvit hodiny. Piš častěji, já budu rozhodně číst :)

08.11.2016 09:46:02 | tall&curly

Díky! Jsem tu nový, později nahodím nějaké starší texty...

08.11.2016 12:16:13 | Clairvoyant

Pěkné, i když smutné zamyšlení :-)!

20.10.2016 15:51:20 | Fany

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí