Dojmy ze setkání v Rusku

Dojmy ze setkání v Rusku

 

Moje představy o Rusku a jeho obyvatelích se skládaly jen z povrchních poměrně negativních dojmů, které jsem vnímala jako malá při okupaci v 68. Další zkušenosti jsem nabyla ve firmě, když jsme do Ruska prodávali technologii. Náš první zástupce byl z Běloruska. Jeho pojetí obchodní spolupráce spočívalo v pěkně rozmáchlých gestech. Nic nebyl problém. Jakmile přijel, byl jak utržený z řetězu a všichni číšníci se na něho chodili dívat, kolik toho sní, vypije a chová se jako velký šéf. Jeho obchodní plány byly velkolepé, ale působil celkem seriózně a nějakou dobu fungoval bez problémů. Posléze se z něho vyklubal podvodníček, kterého lákala vůně lehce nabytých peněz. Pohledávky z něho firma dolovala ještě pěkně dlouho.

Ne všichni se však chovali stejně jako on. Další v pořadí byl sympatický, inteligentní mladý muž z Moskvy. Při občasné návštěvě Moskvy jsem se seznámila s jeho ženou a dětmi. Všichni byly neuvěřitelně skromní a pracovití.  On i jeho žena po večerech studovali vysokou školu a děti šly ve šlépějích rodičů. Žádné diskotéky, ale pěkně škola a po večerech další vzdělávání. Na jednání byl vždycky dokonale připravený a seriózní. I když pak přesídlil do jiné firmy, byl pořád stejný a nezměnilo ho ani poměrně vysoké postavení.

Dost často jsme se setkávali s tím, že post ředitelů ve firmách zastávaly ženy. A byly opravdu na svém místě. Co řekly, to dodržely, jednaly konstruktivně a všechno šlo jako na drátkách. Muži, ti byli trochu z jiného těsta. Na všechno měli dost času, neustále všechno projednávali dokola a všechno si nechávali schvalovat. Uzavřít s nimi obchod byl běh na dlouhou trať.

Další sondou do života obyčejných lidí bylo moje setkání s mladým mužem, kterého jsme měla přiděleného jako „ochranku“. Přijela jsme tehdy do Moskvy poprvé a byla ze všeho vykulená, bála jsem se jezdit metrem a chodit sama po ulici. V těch chvílích jsem se cítila opravdu sama mezi miliony lidí. Z našich médií jsem nabyla dojmu, že je všechno krajně nebezpečné. Sergej vypadal jako pěkný ranař, ale jak už to bývá, byl to velmi citlivý a slušný mladík, který žil s rodinou na vesnici za Moskvou. Nestěžoval si, ale bylo vidět, že jeho rodina žije poměrně nuzně a jsou rádi, že si vypěstují zeleninu na přilepšenou. Ve dnech volna se mnou prošel všechny historické památky a bavili jsme se o životě obyčejných lidí. Snil o tom, že si jednou založí firmičku na stáčení minerálek. Jednou mi říkal, že mně ukáže, jak to chodí mezi zbohatlíky, kteří si koupí všechno co chtějí. Na ulici zastavilo auto nejdražší značky a najednou se objevilo asi patnáct krásných děvčat. Stoupla si do oblouku, aby měl pán v autě dobrý výhled. Nechal si zavolat postupně pár děvčat, aby si je prohlédl, než si vybral tu nejhezčí. S paní, která vše sjednávala, dohodl cenu a s dívkou odjel. Bylo to jak na koňském trhu. Po skončení veletrhu jsem Sergejovi říkala, jestli si nechce vzít občerstvení, co nám zbylo na stánku, že by byl zbytečný problém s celníky. Nechtěla jsem, aby si připadal, že mu dávám milodary a bylo mi až smutno, jakou měl radost, že přiveze dětem dárky. Když mě vezl na letiště, přivezl mi copan spletených cibulí jako poděkování a ještě se omlouval, že nic jiného nemají. Dodnes si na něj vzpomínám, jak na mě působila jeho skromnost a srdečnost, kdy se neváhal rozdělit i o to málo, co měli.

Autor vlnka, 19.08.2019
Přečteno 369x
Tipy 5
Poslední tipující: Jort, Amonasr
ikonkaKomentáře (4)
ikonkaKomentujících (3)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

...dobře se četlo...

20.08.2019 11:25:59 | Jort

Děkuji ti a jsem moc ráda, že sis početl :-)

20.08.2019 13:37:00 | vlnka

že mNě ukáže
Povídání je opět výborné, bezprostřední. Jak to tak bývá všude žijí lidé se svým čestnými sny, bohužel prachy a okolnosti některé zavádějí úplně jinam. Nejhorší, opravdu odporný pohled, je na ty bohaté, kteří si ke své nemravnosti koupili celý servis. Ta momentka je příšerná, ale vychází jako nevinný kolorit byznysu.

20.08.2019 07:43:50 | Karel Koryntka

Děkuji ti za komentík a jsem moc ráda, že tě oslovilo moje vyprávění :-)

20.08.2019 13:38:09 | vlnka

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí