Kritika

Kritika

Kritika je úžasná věc. Znám spoustu lidí, kteří mají takovou úžasnou kritickou náladu téměř pořád. Pardon, kritizující. A protože mi bylo dáno právo kritizovat a stát se tedy kritikem, dovolila jsem si zkritizovat kritiku. Takže kritika.
Kritika je, podle Slovníku cizích slov, 1. odborné posuzování, 2. posuzování vůbec.
Slovníky si nekupujeme pro originalitu, ale pro informaci, a proto jsem se dozvěděla, že kritizovat znamená 1. odborně posuzovat, 2. posuzovat vůbec. Dle mého pramene je kritika dále 3. způsob odhalování a překonávání chyb a nedostatků v činnosti marxistických stran a jiných organizací pracujících, … takže kritika a společnost se stávají nástrojem výchovy člověka komunistické společnosti. Pokládám za nutné podotknout, že slovník vyšel v Praze roku 1985. Pokud tedy pominu tuto nejdelší a nejsložitější definici a usoudím, že kritizovat vůbec by si přece nikdo jen tak nedovolil, mohu očekávat, že kritikem musí být jedině odborník, který problematice rozumí. Člověk až užasne, kolik je v jeho okolí odborníků.
Vždycky jsem si myslela, že schopnost kritizovat znamená obrovskou inteligenci. Je-li takovýto člověk nucen kritizovat, rozebere problém ze všech stran, poradí se s odbornou i širokou veřejností, nastuduje několik publikací, dlouze se zamyslí, zváží veškeré důsledky a po několikadenní meditaci vychází čistá pravda na světlo. Kritika se vyjadřuje zásadně do očí a to pouze člověku, kterému má být určena.
Ale co si budeme povídat. Všichni víme, že kritika je umění, o kterém si i každý hlupák myslí, že ho ovládá. Domnívat se, že se k vám lidé budou chovat férově jen proto, že jste dobrý člověk, je stejně naivní jako myslet si, že na vás býk nezaútočí, protože jste vegetarián.
Ne, že bych odsuzovala kritiku, ba naopak. Já miluji neodborné kritiky. Líbí se mi představa, že pokud vás někdo kope do pozadí, znamená to, že jste před ním.
Ale i mě něco děsí. Jestliže teď kritizuji, jsem také kritikem a nemám tedy právo kritizovat kritiky, protože ti také kritizují pouze kritiky. Dobře, nebudu se v tom pitvat.
Nečiňme jiným, co nechceme, aby oni činili nám, stejně tak budou činit.
Autor Rádoby zoufalá, 12.03.2007
Přečteno 921x
Tipy 2
Poslední tipující: Judita
ikonkaKomentáře (15)
ikonkaKomentujících (12)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

sorry ty si gabika..

13.08.2007 23:19:00 | Adrianne Nesser

Gabina: ja zase nesnasim lidi, co nesnasej kritiku:D
..to jsem sem jen tak po dlouhy dobe koukla:D

13.08.2007 23:18:00 | Adrianne Nesser

jéé, vy jste na mě hodní - a já čekala Kritiku..:-D

Mmch to s tím pozadím samozřejmě není moje, slyšela jsem to dávno.

23.06.2007 16:08:00 | Rádoby zoufalá

Pěkný XDD hodně hezky a čtivě napsaný :D) snad nejvíc se mi líbí tahleta věta:

"Líbí se mi představa, že pokud vás někdo kope do pozadí, znamená to, že jste před ním."

ne že bych s tim tak uplně souhlasila, ale je ve většině případů bohužel pravda :D( XD

22.06.2007 13:38:00 | Duše zmítaná bouří reality

Výborné! Já kritiku nesnáším.. x)

16.06.2007 15:35:00 | Gabika

... :-D

13.06.2007 19:35:00 | Mango-Holka

VYBORNY!!...nechybel vtip,dobry argumenty a vubec to bylo dobry poctenicko:)
ty bud nakym recnikem..setres kazdyho:D

22.05.2007 11:41:00 | Adrianne Nesser

Napsalas to skvěle. Přidávám se k všeobecnému potlesku a chvále!:-)
Ńa druhou stranu pokud to vztáhnu na Liter...nemám brát kritiku od někoho, kdo podle mě píše špatně? V tom případě nemám jeho názor brát v potaz? Znamená to snad, že on nerozumí poezii a nedokáže ji "ocenit"? Neumím hrát na žádný hudební nástroj, přesto a možná právě proto hudbu vnímám všemi smysly a nemusím se zabývat předsudky typu "takový primitivní akord, to bych zvládla taky...". A píšu recenze...
Asi jsem se teď dostala jinam, než jsi tímhle fejetonem zamýšlela takže už mlčím:-)

10.05.2007 12:43:00 | paranoidandroid

A jaký názor jsi v té hádce zastával Ty? Doufám, že jsi tvrdě hájil moje stanovisko! I když já si ani nejsem jistá, které mám.:) Nebo:(? Co už se mnou.

11.04.2007 07:39:00 | Rádoby zoufalá

Ale, ale, ale...včera jsme na toto téma zavedli malou hádku..:)) to je náhoda:)) nejde mi icq :(
ano souhlasím s komentem podemnou...
kritik by to jistě udělal líp..kdyby to uměl..:)))

10.04.2007 20:09:00 | Favi

Kritizovat, znamená usvědčit autora z toho, že to nedělá jako já, kdybych to uměl.

22.03.2007 11:01:00 | Daniel S.

Ahoj, tak tohle se Ti tedy fakt povedlo. Tleskám! To jsem si početla. Neotřelé, originální. Ahoj

21.03.2007 21:55:00 | vandule

Tak to byl příjemný čtenářský zážitek. Nestuduješ u Nerudy? :))

18.03.2007 21:02:00 | retrivr

...Kritiku? Ale ano! Ale slušnou! Mně příznivou! :-)))
Moc se mi tvůj fejeton líbil. Vážně jsem si početla.
Byl neotřelý, pravdivý a vtipný.

17.03.2007 22:11:00 | Lota

No tedy, to je opravdu fejeton! A s tak dobrými myšlenkami a obraty. A výborným závěrem.
A co se týká obsahu? Není hoden mé kritiky...
Snad jen, je tam hodně sebekritiky, a kritiky kritiků, co kritizují, aniž by ke krititice měli kritický vztah. Kritizovat kritizující je kritické. A tak buďme ke kritikům kritiční pouze po kritizující kritice.
Pro dnes přejí kritickou noc. Teda co blbnu. Sebekritickou noc!

15.03.2007 20:51:00 | Gregy

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí