Komentáře odeslané

Komentáře slouží k vyjádření vašich názorů, postojů či kritiky.

Nalezeno 27204 záznamů. Zobrazuji 23701-23715.

O UMĚNÍ Publikoval(a): Amonasr | Úvahy » Filozofické

To je dobře, je fajn, že jsme si to vyjasnili - člověka vždycky nenapadnou různé možné interpretace, od toho tu komentáře jsou :-) A jelikož nejsem kunsthistorik, nepodávám žádnou obecně platnou definici umění - jen vysvětluju svůj přístup a pohled na věc a sám si při takové diskusi uvědomuju, jak jsou věci mnohem složitější, než by na první pohled mohly vypadat... :-)

03.04.2014 00:23:27 | Amonasrreagovat

Matoděj... Publikoval(a): básněnka | Básně » Ze života

To se tak krásně čte - ale komentovat to neumím... Jen se u toho usmívám a kulím oči :-D Ale něco konkrétního přece - matoděj, to je neskutečně výstižné, to by mělo vejít do jazyka českého jako třeba Čapkův robot ;-)

02.04.2014 23:55:35 | Amonasrreagovat

O UMĚNÍ Publikoval(a): Amonasr | Úvahy » Filozofické

Ani já Robine nedám dopustit na poctivé řemeslo, řemeslníků si vážím, tím spíš, že já jsem manuálně levý jak šavle. Navíc řemeslo je nezbytná součást i každého umění – umění bez zvládnutého řemesla je nesmysl, i když se dnes už objevují i hlasy, že vlastně zvládnutí řemesla není k umění vždy nezbytné – s tím ale já osobně nesouhlasím.

Rozhodně jsem tedy nechtěl stavět řemeslo a umění proti sobě. Jenom, aby se řemeslo stalo uměním, musí mít ještě něco navíc. Vysvětlím: někdo může napsat čtivou knížku, která se bude dobře prodávat, protože bude plná kýčovitých klišé, bude se podbízet většinovému, tj. pokleslému vkusu, bude tam jeden laciný košilatý vtip za druhým a půjde to tím pádem na dračku. Něco jako soudobá červená knihovna. To není umění, ale musí to být dobře řemeslně zvládnuté – ten někdo musí umět napsat prodejní trhák, to z něj ale nedělá umělce, byť si na něj hraje a je z něj celebrita, kterou média budou samozřejmě vydávat za umělce. Ale s uměním to nemá ve skutečnosti nic společného. Aby byla kniha uměním, musí v sobě obsahovat nějaké závažnější myšlenkové poselství. Například Švejk je sice bžunda, ale není to samoúčelná bžunda, je to mistrně podaný výsměch šosácké společnosti. Naopak mnohé současné české filmové komedie jsou jenom laciná bžunda – jsou třeba i řemeslně dobře odvedené, ale uměním nejsou ani co by se za nehet vešlo. Takže vlastně mnoho z těch, co se dnes vydávají za umělce jsou „jen“ třeba i dobří řemeslníci, ale nikoliv umělci… A tím, že si hrají na něco jiného, než jsou, tak jsou to vlastně nepoctiví řemeslníci. Kdežto truhlář, který se za umělce nevydává, ale dělá špičkově své řemeslo, je naopak poctivý řemeslník. A umělecký řezbář může být dokonce i umělec, když je mistrem svého oboru.

A se vším, co jsi napsal, souhlasím, vlastně jsi i vystihl jinými slovy podstatu mé úvahy. A mimochodem, nikde není psáno, že na Literu nejsou umělecká dílka - myslím si naopak, že se tu najdou v množství větším, než malém /sebe tím samozřejmě nemyslím :-D/ Děkuju za zajímavý komentář :-)

02.04.2014 23:37:26 | Amonasrreagovat

O UMĚNÍ Publikoval(a): Amonasr | Úvahy » Filozofické

S tím se dá těžko polemizovat, tak to je… Pouze dřív mělo umění ve společnosti větší vážnost, tak jako měly vážnost morální hodnoty, které se s uměním vzájemně podmiňují… Je to samozřejmě složité, ale platí podle mne přímá úměra – jak se trivializuje a vyprazdňuje duchovní kvalita společnosti, úměrně tomu ztrácí společenskou prestiž i sféra umění. Ale trochu to je i o tom, že současné umění je v podstatě ve slepé uličce a nedokáže patřičně reagovat na společenské procesy, je v těžké defenzívě, navrch mají konjunkturalisté a je to takový začarovaný kruh. Ovšem každé kyvadlo, které se příliš vychýlí na jednu stranu, se jednou začne vracet na opačnou stranu. Je to jen otázka času… I já děkuju za Tvá slova :-)

02.04.2014 23:04:32 | Amonasrreagovat

O UMĚNÍ Publikoval(a): Amonasr | Úvahy » Filozofické

Díky, Juliene, za zastavení i za názor. Jsem rád, že ač o dvě generace mladší člověk, to vnímáš podobně, jako já. Nejsem historik, takže nejsem odborník na zánik civilizací, ale když poslouchám třeba diskuse na ČT2 v Historii.cs, tak myslím ty symptomy civilizačního rozkladu formulují ze svého pohledu zřetelně i historikové. Nejsem kunsthistorik, ale jako člověk , který se o umění v nejrůznějších podobách vždy zajímal, dokážu vycítit, jak pokleslá současná většinová produkce vesměs je. A poměr mezi pokleslým a kvalitním se bohužel zvyšuje ve prospěch pokleslého geometrickou řadou – stačí se podívat, co vyprodává kina, ale už i divadla. Jsem ale vzděláním teoretický ekonom a můžu tak docela dobře posoudit, kam se současný globální kapitalismus řítí. Bez radikální systémové změny spěje skutečně ke globálnímu ekonomickému kolapsu – ne ke krizi, k definitivnímu kolapsu… Stávající způsob redistribuce většiny zisku do kapes zhruba 1% nejbohatších skutečně tento systém už není schopen v dlouhodobé perspektivě unést. A poslední roznětkou toho globálního kolapsu bude neudržitelné procento nezaměstnanosti, která se za stávajících podmínek a za jinak žádoucího obrovského tempa zvyšování produktivity práce bude už jen zvyšovat – tak dlouho, až to rupne… Pak přijde katarze, nový globální ekonomický systém a spolu s tím i nový rozkvět umění. To budou strašně silná témata, kterých se bude moci umění zmocnit, abych končil něčím pozitivním… :-D Já to možná ještě zažiju, Ty ale téměř určitě… ;-))

02.04.2014 17:40:34 | Amonasrreagovat

O UMĚNÍ Publikoval(a): Amonasr | Úvahy » Filozofické

Díky za zajímavý komentář. Ten můj text na rozdíl od Tvého komentáře není odborný, je to jen moje zamyšlení a je to samozřejmě jen pouhá zjednodušená zkratka a nahozené téma. Za Tvou reakci jsem rád, stojí za přemýšlení a nemám vlastně vůči ní ani žádné zásadní výhrady.

Západní civilizace (tržní posthumánní společnost) podle mne spěje k zániku ne proto, že vytlačila umění na okraj svého zájmu, ale proto, že nahradila morální imperativy trhem – vše je prodejné, tedy je to zbožím zbožím, i sama demokracie už je jen předmětem koupě a prodeje, nejde už tedy ve skutečnosti o demokracii, ale jen o hru na ni, o jakousi její nedůstojnou parodii. Mnou popsaná marginalizace umění ve společenském vědomí je vlastně důsledek, jakýsi lakmusový papírek toho vztahu. Umění ani dříve nebylo dostupné širokým masám, ale ti, kteří společnost ovládali, sami alespoň vytvářeli podmínky pro rozvoj umění, sami se duchovně a kulturně kultivovali, byli mecenáši atd. Dnes je vládnoucí partokracie vesměs v rukou duchovních a kulturních primitivů, kteří se za to dokonce ani nestydí.

Souhlasím s tím, že umění se v této situaci přelévá a bude přelévat do mimotržních sfér (např. i na Liter :-D ). A zánik západní civilizace si skutečně nepředstavuju ani já jakou nějakou apokalypsu, ale spíš jako transformaci. Na jejích mravních a ekonomických troskách se zrodí nová, lepší civilizace, jako ostatně v dějinách vždy. Současný systém už ekonomicky pohlcuje sám sebe, krach bude samozřejmě především ekonomický a už koneckonců začal a začíná být i zjevný. Zjevný zatím není jen ten způsob tranformace, i když i zde už existují náznaky, ale to by bylo už mimo tento rámec naší diskuse … :-)

02.04.2014 14:18:50 | Amonasrreagovat

Za posledním výběžkem... Publikoval(a): enigman | Poezie v próze » Ze života

Na Shledanou není naštěstí Sbohem – budu se zatím těšit na Tvé filosofující texty, které tu budou zřetelně chybět, než se vrátíš. Ale určitě je pak obohatíš o spoustu dalších zajímavých myšlenek – tak ať se v tom světě neztratíš! :-)

02.04.2014 10:27:58 | Amonasrreagovat

O UMĚNÍ Publikoval(a): Amonasr | Úvahy » Filozofické

Pěkný příklad - byl jsem dokonce svědkem něčeho velmi podobného asi před 30 lety, tenkrát se musel přemalovávat celý kůň :-D Ano, řada dnešních tržně úspěšných "umělců" nepochybně domalovává prsty a přemalovává koně, dokonce ještě dřív, než je o to někdo požádá (ve všech druzích umění)... ;-)

02.04.2014 09:19:52 | Amonasrreagovat

APRÍL 1983 NEBYL Publikoval(a): Amonasr | Básně » Smutné

:-D Věděl jsem, že si to z vrozené skromnosti nenecháš líbit - ale vybruslila jsi z toho mnohem líp, než bych se opět nadál... :-)) No... /už raděj mlčím.../ ;-) A palec nahoru :-)

01.04.2014 23:20:15 | Amonasrreagovat

APRÍL 1983 NEBYL Publikoval(a): Amonasr | Básně » Smutné

Je mi ctí, že to takto vnímáš, děkuji :-)

01.04.2014 22:59:01 | Amonasrreagovat

LITUJI Publikoval(a): Amonasr | Básně » Láska

Tvůj komentář i po těch letech toho osmnáctiletého kluka příjemně pohladil - děkuju, Jitko :-)

01.04.2014 22:56:24 | Amonasrreagovat

APRÍL 1983 NEBYL Publikoval(a): Amonasr | Básně » Smutné

Takového uznání od básnířky Tvého formátu bych se nenadál - moc si ho považuju… Děkuju :-)

01.04.2014 22:53:42 | Amonasrreagovat

APRÍL 1983 NEBYL Publikoval(a): Amonasr | Básně » Smutné

To už bys byla celá planeta, ale proč ne...? :-D

01.04.2014 21:15:09 | Amonasrreagovat

APRÍL 1983 NEBYL Publikoval(a): Amonasr | Básně » Smutné

Ty jsi celá hora vrstevnic... ;-)

01.04.2014 21:13:03 | Amonasrreagovat

APRÍL 1983 NEBYL Publikoval(a): Amonasr | Básně » Smutné

...a vše (každý), co (kdo) se nám vryje nezapomenutelně pod kůži, nás současně obohatí, stává se další z vrstev v nás... :-)

01.04.2014 21:10:08 | Amonasrreagovat

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí