O BOHU

O BOHU

Anotace: Jednou větou http://www.slavneobrazy.cz/obr/pict/724.jpg

Sbírka: O Bohu

 

O Bohu

 

K Bohu je možné se přiblížit, nelze se ho však dotknout...

 

 

To tvrzení musím asi trochu vysvětlit. Do kostelů sice chodím, ale ne na mše, nýbrž za uměním. A jedním z vůbec nejsilnějších uměleckých vzkazů nejen ve výtvarném umění je podle mne onen nenaplněný božský dotyk ze stropu Sixtinské kaple. Ať už je Michelangelovo Stvoření Adama interpretováno jakkoliv, pro mě je nejpodstatnější symbolika v tom, že po svém stvoření se Adam již Boha nikdy nedokáže dotknout. Je v tom skrytě vyjádřena nejen nádhera pravého a zároveň nedefinovatelného smyslu života (usilování), ale i to neméně podstatné, že nemůže být nikdy zcela naplněn. Tak silnou zkratku, o které by se jinak daly psát celé ságy, může zvládnout jen skutečný génius, jakým Michelangelo nepochybně byl.

K tomu už snad jen dodám, že v mém chápání je Bůh ve své nekonečné mnohotvárnosti a rozmanitosti jen jeden nejen pro všechny lidi na světě, ale vůbec pro celý vesmír. A byť se ho nemůžeme dotknout, je zároveň v každém z nás. Bez výjimky...

 

Praha, 14.6.2012

 

Autor Amonasr, 11.05.2013
Přečteno 927x
Tipy 11
Poslední tipující: VEDz RVAHEs, Radhuza, Miriska, lipo, Aťan
ikonkaKomentáře (27)
ikonkaKomentujících (6)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Je pravdou, že k Bohu se můžeme přiblížit a nemůžeme se ho dotknout, ale mě stačí, když se dotkne On mě. Přeji to každému. Proto ST

15.05.2013 15:28:39 | VEDz RVAHEs

Nemůžeme se dotknout něčeho, co není. Je to jako převlékat se za batmana. Můžem se mu přiblížit, ale dotknout se ho nelze, protože jednoduše neexistuje.

11.05.2013 13:42:15 | Tadam

Kéž by to bylo tak jednoduché :-) V tom pojetí, jak vnímám Boha já, tedy jako nějaký vyšší princip, kterým se řídí chod celého Vesmíru, nejen život na Zemi, se o jeho existenci dá těžko pochybovat... Ale definovat lépe ho neumím, rozhodně však můj Bůh nemá žádnou konfesi a není to žádná nadpřirozená bytost... Takto vnímám i tu svou miniúvahu. Je to v podstatě to, co nás přesahuje a čemu se můžeme protivit jen za cenu svého sebezničení - devastace přírody, destrukce mravních hodnot atd. Jde jen o to, jak to něco, co nás přesahuje, pojmenujeme - a je mi vcelku jedno, jestli se o to snaží různá nábožentví nebo třeba přírodní a společenské vědy, umění apod. - je to vždy jen malá část téhož... Dokonce bych řekl, že nejlépe a nejkomplexněji to dokáže postihnout právě umění a z něj pak vůbec nejlépe hudba. Prožitek z umění je podle mého jedno z nejdokonaleji možných přiblížení se Bohu. A teď už jsem to asi dokonale zamotal :-D

11.05.2013 14:40:51 | Amonasr

Krásně napsané a definované, přesně jsi vystihl můj názor, který jen těžko dokážu vysvětlit někomu, kdo se mě ptá, jestli jsem věřící. Asi se to budu muset naučit nazpaměť!

12.05.2013 22:16:46 | Muta cum liquida

To mě vskutku těší, že jsme na tom podobně. Ale podle toho, co si matně pamatuju z výsledků posledního sčítání obyvatel, tak nás bude takových asi mnohem víc :-) Ale ten pocit, že jsem to vyjádřil pro někoho srozumitelně, mi dělá dobře, dík ;-)

12.05.2013 23:51:18 | Amonasr

Nevěřím v žádný vyšší princip. Žádné kouzlo nebo nějaký záměr či všehomíra. Vše je jen souhra fyzikálních zákonů. Neexistuje nic kouzelného. Vše je fyzika a chemie.

11.05.2013 22:48:40 | Tadam

Naštěstí fyzika ani chemie, stejně jako žádná jiná věda ani náboženství nemají na všechno uspokojivou odpověď a zřejmě ji ani nikdy mít nebudou, takže to není až taková nuda a toho tajemna tam zbývá až až. Kdyby to bylo všechno tak prosté a jasné, asi by zaniklo i umění a život by byl docela na draka ;-) Ale to je jen můj názor - patent na jedinou pravdu nemá nikdo a ani tu tvou ti nijak neberu :-)

12.05.2013 00:31:55 | Amonasr

vpohodě, diskutujem.

to že věda nezná odpověď zatím neznamená to že ji znát nebude, podívej se na pokrok jaký je. Ani na lásce není nic kouzelného, ani na životě.

12.05.2013 00:38:01 | Tadam

Každopádně je prima, že si nenadáváme, já respektuju, když má někdo na cokoliv jiný názor, než já ;-)
Já na lásku jen jako na jakousi chemickou reakci nevěřím, i když ani nerozporuju, že při tom probíhá. Ale žádnou milostnou báseň taková reakce nenapíše :-) Prostě - i kdyby vše bylo přírodními zákony vysvětlitelné, já bych si to tajemno stejně vymyslel, abych měl větší radost ze života. Mít na všechno vysvětlení, umět si vše spočítat a naplánovat, to by mě ani nebavilo :-) Ale stejně - představa, že jednou lidstvo dokáže objasnit a vypočítat naprosto všechno, je pouhá iluze. Třeba jen pochopit nekonečnost Vesmíru, umět si ji nějak představit, je myslím mimo možnosti lidského chápání, a nejen to. Jsou zkrátka věci, které nás přesahují a na které budeme svým rozumem vždy krátcí. Nemyslím si ale, že je nevědecké připustit existenci nějakého vyššího strukturovaného systému, jehož jsme jen nicotnou, byť nesmírně zajímavou, součástí a který proto ani nemůžeme beze zbytku pochopit. Dokonce to nevidím ani jako nějaké nadpřirozeno - naopak mi to připadá docela přirozené. V tvém věku mi bylo divné, že ti nejvěhlasnější přírodovědci zpravidla dospěli k víře v Boha - dnes už to myslím chápu, ale i k tomu je nutné dozrát, což nemyslím nijak pejorativně. Sám jsem byl v mládí přesvědčený ateista a znejistěl jsem až teprvě postupně s přibývajícím věkem ;-) A nijak té nejistoty nelituju, přijde mi to docela osvěžující a osvobozující :-)

12.05.2013 01:09:56 | Amonasr

Já právě toto považuju za obrovskou slabost člověka, hledání něčeho nad co by něco vysvětlilo. Naopak by si člověk měl uvědomit svou nevědomost. Je pravda že drtivá většina lidí nedokáže spoustu věcí pochopit. Proto je také drtivá většina z nich nahraditelná. Ta pravá síla a úžasnost lidí je schována v pár jedincích, vědcích filosofech atd...
tajemno by sis vymyslel abys měl radost? Nesnesl bych život v iluzi, potřebuju informace, radost mi dělá úspěch a ten se nedostaví vycházím-li z falešných informací. Člověk by měl prožít život co nejvíce efektivně, ještě nejsme na takovém stupni poznání, jako lidstvo, abychom si mohli dovolit plýtvat potenciálem na zábavu.

12.05.2013 01:19:50 | Tadam

Z takové racionality mě docela mrazí :-D My dva evidentně vnímáme svět každý úplně jinak a s tím nic neuděláme ;-) Mimochodem - i věda je zábava, když ji někdo opravdu umí. Naopak TV NOVA není zábava, to je zoufalá nuda - ale to je právě zase o tom, jaký význam pojmům přisuzujeme. V tom také spočívá většina nedorozumění mezi lidmi - mluví sice zdánlivě stejným jazykem a používají stejné pojmy, ale s jiným obsahem. Ale i to je vlastně někdy zábavné... A někdy zase ne. Ale to už jsme se dostali někam úplně jinam...

12.05.2013 01:35:38 | Amonasr

Ano, a to je síla diskuze, nikdy nevíš kam se dostaneš.
racionalita a logika je důležitá. Já si naopak myslím že lidé jsou neefektivně organizovaní, žijí v neefektivním systému...

A zábava je iracionální, je to vlastně nedokonalost člověka.
Konec konců samotná existence člověka vyvrací existenci boha.
.
.
Nikdo není dokonalý .... tj. člověk není dokonalý..... když bůh je dokonalý, jak může stvořit něco nedokonalého? Proč by to dělal? Nemá to logiku. Jen taková latenight úvaha :-)

12.05.2013 01:45:23 | Tadam

Proč by Bůh měl vytvářet svoje dokonalé kopie? To by byla dost mizerná kreativita a nuzná nuda:)))
Ale je roztomilé věřit, že nějaký náhodný chemický prvek z ničeho nic si usmyslel, že stvoří nějakou svou nedokonalost. Otázka je jak si usmyslel, že stvoří sebe, když ještě vlastně nebyl:(((

12.05.2013 11:04:42 | Lilien

Proč by si měl cokoliv usmýšlet? Uvědomme si že tu bylo spoustu prvků které se tvořili a zanikali, docházelo k náhodnému míchání. Je takový problém připustit že člověk a celá evoluce je vpodstatě náhodná? Bezúčelná? Proč by vše mělo mít nějaký vyšší účel?

12.05.2013 13:41:24 | Tadam

Nějak nevěřím na náhodnou geniálnost prvků, které vznikají ledabyle z ničeho pro vznik lidstva:) To člověk už má mozek a nic náhodně geniálního jen tak nevymyslí:(

12.05.2013 14:07:08 | Lilien

mýlíš se ženo, mnoho geniálních věcí bylo oběveno náhodně...

12.05.2013 14:08:09 | Tadam

Pár ano, ale to už na ně byl minimálně jeden celý mozek a nakonec to také nikdy není dokonalé.
Ale nějak jsi mi neodpověděl jak si prvek řekl, že bude, když ještě nebyl???

12.05.2013 14:09:56 | Lilien

neznám na to odpověď.

12.05.2013 14:12:04 | Tadam

Hezké otázky :-)

12.05.2013 11:52:12 | Amonasr

Na každou z těch poznámek by se dala rozvinout další sáhodlouhá disputace, to si ale nechejme už zase na jindy, noc už je příliš pokročilá... :-)

12.05.2013 02:13:51 | Amonasr

sice zamotal, ale já to vidím úplně stejně - takže si na Zeměkouli dělám křídou zatím dvě čárky..
Amonasr /
Aťan /

11.05.2013 15:07:27 | Aťan

Tak ještě někdo třetí a už budeme sekta :-D

11.05.2013 15:13:03 | Amonasr

já myslel trio :D

11.05.2013 15:18:29 | Aťan

:-)))

11.05.2013 15:30:56 | Amonasr

Ještě přihodím důkaz z povídky, kterou jsem před mnoha lety psal:

„Vesmír dýchá jako vy, je to živý organismus,“ poučuje děda. „Nádech - výdech. Smršťování - velký třesk - rozpínání a zase nádech. Nebuďte překvapená z toho, že před nádechem bude ve vesmíru roztroušeno jen pár fotonů, elektronů a neutrin. Kdo si počká, ten se dočká. Stačíte mne sledovat?“
„Já ne,“ přiznala se Jana.
„Já jo,“ hlásím hrdě, „ale skoro nic nechápu.“
Děda na nás nebral zřetel a pokračoval: „Všechno a všichni jsme těmi nedělitelnými částicemi propojeni. Propojeni prahmotou, chápete?“
Odpovědi se nedočkal.
„Život je i tam, kde byste to nečekali,“ dědek přidává na důrazu. „Tahle zmrzlina před námi, vy, já, strom, plazma v jiném vesmíru... prostě všechno ŽIJE. Vy chápete jenom ve čtyřech rozměrech, tak se to špatně vysvětluje.“
Podívali jsme se s Janou na sebe. Ten dědek je vážně cvok. Když bude nejhůř, praštím ho popelníkem.
Zeptám se nesměle: „Kdo s těma částicema hejbe? Bůh?“
„Správná otázka. Ano Bůh. To znamená - já, vy, tahle zmrzlina, strom, plazma v jiném vesmíru, a tak dál. My všichni a všechno, to celé dohromady, je Bůh. Anebo Absolutno, Nejvyšší forma inteligence - jak je libo.“

atd. atd.

11.05.2013 15:12:18 | Aťan

Jo, tak tohle nebo něco hodně podobného jsem už u Tebe četl a moc se mi to líbilo, máš tam určitě ode mě i ST, což teď bez odkazu nemůžu ani zkontrolovat. A je dobře, žes to tu připomněl, aby to nevypadalo, že si jen tak nahráváme :-D Já tu svou miniúvahu taky napsal ještě dřív, než jsem vlezl na Liter, takže to naše podobné nazírání je prokazatelně na sobě zcela nezávislé :-D

11.05.2013 15:23:31 | Amonasr

přesně tak..

11.05.2013 15:24:20 | Aťan

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí