Kdo jsou to preppeři

Kdo jsou to preppeři

Anotace: Krátký příspěvek o prepperech v ČR.

Kdo jsou to preppeři

Preppeři byli ještě před pár lety vysmívaná skupina specifických lidí. I já si nejednou ťukal na čelo, když jsem v televizi viděl individua, co křečkují zásoby potravin, kupují zbraně a shromažďují další různé věci. Dnes už mám zcela jiný pohled na věc. Ne kvůli pandemii koronaviru, kde se projevila nepřipravenost obyvatel, ale i státu na nečekané situace, nýbrž proto, že výhody a pohodlí dnešního světa neberu zcela automaticky a uvědomuji si, že stačí málo a zavedený pořádek se může ocitnout vzhůru nohama.
Slovo prepper pochází z anglického prepare (připravit se). Preppeři jsou tedy lidé, kteří se připravují na mimořádné nebo krizové události. Tato příprava zahrnuje nejen výše zmíněné hromadění potravin a nakupování zbraní, ale především učení se dovednostem. Těmito dovednostmi se rozumí např. zahradničení, chov zvířat jako jsou třeba slepice, králíci či i větší užitková zvířata, manipulace se zbraní, základy první pomoci, ale stejně tak i umění přežít v přírodě.
Vznik prepperů sahá do padesátých let 20. století, kdy se lidé v USA v době studené války obávali jaderného útoku ze strany Sovětského svazu. V českém, respektive československém podání můžeme náznaky prepperství spatřit v učení se dovedností ve skautských oddílech (ty existují i dnes, ale pronikla do nich nezdravá politická agitace). Už tenkrát byla používána tzv. KPZ (krabička poslední záchrany), která je součástí prepperské kultury i v současnosti. S nevelkou nadsázkou se za první české preppery označují naše babičky či prababičky, které měly špajzy, popř. sklepy plné sklenic zavařené zeleniny, ovoce nebo naloženého masa.
V ČR můžeme dnes dokonce navštěvovat různorodé kurzy přežití v přírodě, ale i ve městě. Tyto kurzy nabývají v posledních letech na popularitě. Zúčastňují se jich lidé jak z kanceláří, tak i vojáci v aktivní službě, aby si prohloubili své znalosti a dovednosti. Instruktoři těchto kurzů si uvědomují škodlivé prvky absence branné výchovy na základních školách, proto mají ve své nabídce i kurzy určené pro děti s rodiči. Nepřekvapivě se u účastníků kurzů projevuje závislost na mobilních telefonech a velkou zkouškou je proto už jen nemožnost používání mobilních telefonů během kurzu. Občas se i může stát, že účastník kurzu (především z řad mladší generace) se snaží odtažením prstů na papírové mapě tzv. zazoomovat určitý bod. Výjimkou nejsou třicetiletí muži, kteří spí poprvé venku v přírodě.
Samozřejmě i preppeři využívají sociální sítě jako je např. facebook, kde tvoří komunity a předávají si své poznatky prostřednictvím článků, fotek nebo i krátkých videí. Taktéž na internetovém kanálu youtube je dnes nepřeberné množství videí s dovednostmi určenými nejen pro preppery a to i v češtině. Tady, možná více než jinde platí, že sledování videí z vás mistra přežití neudělá, ale je třeba si teoreticky nabité dovednosti vyzkoušet i v praxi. Ne vše musí probíhat tak hladce jako jsme zvyklí vidět v televizi u Beara Gryllse. Kromě internetu a televize můžeme čerpat zajímavosti i z tištěných periodik – u nás v ČR např. časopis PŘEŽÍT.
Co se střelných zbraní a zacházení s nimi týče, nejedná se o stěžejní téma prepperů a ne každý prepper musí střelnou zbraň vlastnit, ale je výhodou nějakou mít. I události na nedaleké Ukrajině nám ukazují, že vlastnění nějaké takové zbraně může být i ve 21. století otázka života a smrti. Lepší ji mít a nikdy nepotřebovat, než potřebovat a nemít. Ke vlastnění těchto zbraní je samozřejmě potřeba vlastnit zbrojní průkaz (nikoliv zbrojní pas, jak naše média často uvádějí), ale majitel je i zodpovědný za bezpečné uložení zbraně, popř. více zbraní, aby se nedostaly do rukou nezpůsobilé osobě. Ideální jsou trezory, kterých je u nás široká nabídka. Bylo by ovšem chybou zbraň do trezoru uložit a vytáhnout ji jen jednou za čas na přeleštění. Majitel by měl alespoň párkrát za rok navštívit střelnici, kde bude pilovat nejen střelbu, ale i manipulaci se zbraní a v neposlední řadě bezpečnostní stereotypy. Není na škodu si zaplatit střelecký kurz nebo si jít alespoň zastřílet se zkušenějším kamarádem.
Jelikož je na internetu spoustu odborných a velice podrobných článků a videí, tento jsem napsal jen jako krátký a stručný příspěvek, kterým chci čtenářům jen na pár řádcích přiblížit, kdo jsou to preppeři.
Redneck
Autor Redneck, 15.03.2023
Přečteno 142x
Tipy 1
ikonkaKomentáře (2)
ikonkaKomentujících (2)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Hlavně prepperky se nám teď vybarvují, vyprsují, vys..
Stláskají v tentu polévku z pytlíčku, užíznou (je to dle MUDr.Honzáka) kus větve bovijákem na ohýnek, zavrní ve spacáku, pobalí a jdou kasírovat reklamní proprebendičky dál.

16.03.2023 12:17:40 | lesan-3

Jsem pepper.

15.03.2023 19:32:53 | MonoGame

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí