Pan divný...

Pan divný...

Anotace: jen zamyšlení...

Přišla jsem k pacientům, žmoulám lístek s jejich jmény a čísly pokojů..
K jednomu pacientovi mi bylo sestrou řečeno – “ divný“, přečetla jsem si diagnózu i doporučení pro mou návštěvu ..
Než jsem zaklepala na dveře pokoje přemýšlela jsem, co je to za určení pacienta a co já si s ním vlastně počnu.
Stála jsem tam delší dobu a moje asistentka mě pozorovala. Asi přemýšlela proč tu tak dlouho stojím a já přemýšlela o “ panu divném“.
Jaký je?
Co mu povím?
Jak začít terapii?
A také jsem přemýšlela o slově „divný“.
Jakpak ta sestřička přišla na to že je takový? Co jí k tomu dalo právo?
Je to její subjektivní dojem?
Proč?
Asi jsem divná!
Kdo má právo takhle uvažovat?
A proč ne?
Otevřela jsem ty dveře a tam seděl “ pan divný“.
Usmíval se..
Vedle něho jeho invalidní vozík a on se na mě usmíval.
Úsměvem, který byl tak nakažlivý, že jsem se také začala usmívat.
Radostně mě zdravil se slovy, už tu na Vás čekám…
Zvláštní “ divný pane“ , já jsem na vás myslela již přede dveřmi, ale váš úsměv mi příjemně dodal odvahy.. jít k vám a usmívat se …
Ten “ pan divný“ měl tak dobrou náladu, možná pro ten jeho podtext.. smál se a moc se mazlil s mou terapeutickou živou pomůckou.. brzy jsme k sobě našli cestu..
pořád se usmíval, vlastně smál.. i já..a zjistila jsem, že “ pan divný“ není divný.. že je úžasný, že možná neví, co je standardy dáno, ale…

Seděla jsem u něho na posteli a usmívala se a povídali jsme si.. přišla jsem nahlášeně hledat problémy tam, kde nejsou…

Uvědomila jsem si svou zbytečnost tady, ale vzápětí jsem zjistila, jak moc jsem tady důležitá.. jak moc …

„pan divný“ se usmíval celou dobu, povídal o všem a o ničem s radostí, děkoval, díval se na svůj vozík a šeptal mi , mám ho rád, když nemám nohy a jen opakoval , 
“ to je dobře , že jste tady“.

Usmívala jsem se a myslela na to slovo divný. “ divný pán“.
Děláme ze sebe dobré a divné “ lidi“ .
Díváme se na ně skrz prsty a soudíme .Škatulkujeme do skupinek a podle toho se chováme.

Kolik těch rádoby dobrých jsem potkala?
Co mi dali?
Co dávali sobě?
Někteří se tak moc báli o sebe sami..
Někteří se moc báli o svůj dojem ..
Někteří se otáčeli stranou.. 

„pan divný “ se usmíval..

Moc rozlišujeme dobré a špatné.
Moc jsme zahleděni do svých cílů v dojmech.
Bereme vše nebo nic.
Kde je to mezi tím?

Nerozlišuji mezi dobří špatní, nerozlišuji mezi divní a nedivní.
Moc řešíme lásky a zklamání.
Moc řešíme svá ega.

A málo si uvědomujeme dojmy od těch “ divných lidí“.
Co nemají nohy nebo je nemohou používat, co leží měsíce v nemocnici a přesto rozdávají úsměv těm, kteří jim mají dát “ naději“.

Přišla jsem tam bezelstně a s jasným cílem a odešla jsem s úsměvem a pocitem, že radost má spousty půvabů.
Že radost je nekonečná, kdykoli.

Děkuji „pane divný“.. já zase přijdu..

Autor zelená víla, 12.08.2014
Přečteno 751x
Tipy 14
Poslední tipující: Madanik, jitoush, Amonasr, Jort, Daniela, Gabriela Green
ikonkaKomentáře (15)
ikonkaKomentujících (5)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Ty vše dokážeš tak něžně popsat:-)

25.01.2017 13:17:50 | Tvořilka Lenka

děkuju... tohle ani není o mně, ale o tom pánovi... o tom uvědomění jeho domény...

26.01.2017 00:00:19 | zelená víla

...člověk si takto uvědomí,jak dokážou být předsudky omezující,jak
dokážou"zabít"vnímání tam zevnitř...Díky za Tvůj příběh..../úsměv/.Ji.

14.08.2014 22:47:55 | jitoush

tak to máš pravdu... děkuji za takový komentář...

29.08.2014 21:02:50 | zelená víla

Ano, krásně a dojemně jsi to vystihla, jak už máme to vnímání často popletené a ani si neuvědomujeme, že ti "divní" jsme vlastně kolikrát my... Vzpomněl jsem si, jak jsem kdysi četl rozhovor s dnes již nežijícím hercem Augustou, který si v něm postěžoval, jak pokaždé, když vstoupí do tramvaje, popřeje hlasitě lidem s úsměvem "Dobrý den!" a s jak nevraživými pohledy a nepochopením se pak občas setkává. V takových situacích máme často na výběr - buď se úlevně zasmát a shodit i ze sebe kus tíhy života anebo se ještě víc zamračit. Proč tak často volíme to druhé...? Je k hlubšímu zamyšlení, to Tvé vyprávění, díky :-)

13.08.2014 10:16:59 | Amonasr

děkuji za krásný komentář, mě v tu chvíli hodně zasáhlo, jak hodnotí lidé druhé dvěma slovy, které vyzní negativně... pak se ve mně právě myšlenkou rozprostřely škatulky a vnímání... s tím úsměvem je to pravda, naučili jsme se mračit se, jen tak, mnohdy bez důvodů, ale vyzařujeme to a ostatní to vnímají... je to škoda, protože náš vlastní úsměv rozzáří i náš vlastní den :-))

29.08.2014 21:02:28 | zelená víla

Nepochybně :-)

30.08.2014 00:16:48 | Amonasr

Krásné zamyšlení... Hluboké a pravdivé :-))

13.08.2014 00:36:22 | Gabriela Green

Děkuji... krásná zkušenost, krásné setkání...

13.08.2014 00:41:45 | zelená víla

To věřím, kouzelně jsi to vyprávěla :-))

13.08.2014 00:43:35 | Gabriela Green

kouzla tvoří ten pán mezi lidmi... jemu patří velké dík, já jen cítila...

13.08.2014 00:45:17 | zelená víla

A předala to dál... :-)) A proto i ty máš velké zásluhy :-))

13.08.2014 00:47:09 | Gabriela Green

děkuju, ale já jsem jen zprostředkovatel... já jen měla štěstí to být v této společnosti...

13.08.2014 00:50:14 | zelená víla

To jistě, ale díky tomu, že jsi tím zprostředkovatelem jsi například potěšila mě... :-)) Kdyby jsi to neposlala dál a nechala si tuto zkušenost pro sebe, tak by jsem si to nemohla přečíst a to by byla velká škoda ;-)

13.08.2014 00:51:50 | Gabriela Green

jsem ráda, pak pan Divný předal dál tu svoji radost... víc jsem si přát nemohla...

13.08.2014 00:55:52 | zelená víla

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí