Vánoce

Vánoce

Anotace: ...

Tak tu opět máme svátky „míru a klidu“. Uštvaní lidé stojící v nekonečných frontách supermarketů, staré vánoční odrhovačky a vystresovaní kapři, po kterých většina lidi po zbytek roku nevzdechne. To vše ve jménu tradice šťastných a veselých. Za posledních několik let jsem si na Ježíška vypěstovala slušnou alergií a tak se letos vrátím ke svému tradičnímu pojetí Vánoc.

Ježíšek se narodil ve chlévě. Z mých dětských vzpomínek na Vánoce je jedna ze všech nejzářivější. Chvíle, kdy dědeček do domu vnesl hromadu slámy a ta se rozsypala po podlaze. Protože, Ježíšek se narodil na seně. Ve městě si sotva donesu do bytu slámu, ale jednu věc vím jistě, běžný úklid naprosto stačí.

Ježíšek se narodil! Narodilo se nám světlo, spasitel, vykupitel, ochránce a naše naděje! To je spousta důvodu k radosti. Byl ovinutý v plenčičkách asi tak jako každé novorozeně. Žádné dítě ovinuté v plenčičkách dárky nenosí. To Ono je tím velkým darem pro svět a právě proto nechci dárky na Vánoce. Lhát se nemá a především ne o Vánocích. Myslím, že ani tradice ani kouzelná víra v Ježíška není dostatečným důvodem proto, abychom lhaly dětem o již zmiňovaných dárcích a Ježíškovi. Zkuste tu opravdovou legendu, je kouzelná až až. Vysvětlete dětem důvod proč dávat dárky a jejích význam. Předejdete velkému zklamání a snad ještě horšímu pochybovačnému pocitu, kdy už téměř jistě tuší, že „Ježíšek neexistuje“. Podle mě existuje a nikdy jsem v něj věřit nepřestala a jsem velmi vděčná svým rodičům, že mě nekrmily žvásty o tom, že nosi dárky.

Vánoce jsou na houby, když nám jde jen o ty správný dárky a to dokonalý linecký a nejlepší salát. Když chceme vycídit rok zašlou špínu zrovna a právě jen před Vánoci a když se téměř na pokrají nervového zhroucení snažíme uchovat iluzi Ježíška.
Autor prouteny kosik, 23.12.2013
Přečteno 533x
Tipy 4
Poslední tipující: Inna M., hanele m., Amonasr
ikonkaKomentáře (14)
ikonkaKomentujících (5)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Není vůbec důležité a nevíme to přesně, kdy se Ježíš narodil a potažmo, kdy to ti, kdo chtějí, oslavují. Důležité je, že vstoupil do tohoto světa pro nás, abychom s vírou v něho měli věčný život. A za druhé tvůj příspěvek byl poněkud o něčem jiném - o zbytečném lidském pachtění kolem vánoc a o lhaní dětem, že Ježíšek nosí dárky. A v tom jsme určitě zajedno:)

01.01.2014 19:33:10 | Inna M.

Kdyby tam nebyl ten úplně zbytečný vulgarismus na posledním řádku, který mi k půvabné slečně vůbec nepasuje, dal bych i ST, protože jinak je mi ten náhled docela blízký ;-)

27.12.2013 12:48:24 | Amonasr

smýšlíš zajímavě, fakt...
Já nemám rád vánoce vůbec.Proč? Nechci být robot a jít s davem. Jak můžu slavit takovýto svátek a mít čisté svědomí?

http://www.youtube.com/watch?v=SOiIH2P2S3I

24.12.2013 01:12:10 | Robin Marnolli

No vlastně židovství je první náboženství, které odmítlo dětské oběti. Křesťanství na to přímo navazuje a to je důvod proč se narození Ježíše slaví o Vánocích a vidíš to i v Bibli „Světlo světa“ pohané uctívaly božstva, která požadovala lidské oběti obětí prvorozených a slavily slunovrat. Bible a lide kteří ji psali tedy Nový Zákon první křesťane oproti tomu postavily svůj svátek a nazvali světlem světa Ježíše. Je to patrno ve všech svátcích, které se v křesťanství slaví pokaždé připadnou na nějaký významný pohanský svátek. Staví se tím na odpor pohanství a částečně to byl i pokus převést pohany na svou cestu. Bohužel Bible a její výklad se dá snadno zneužit už jen když vezmu kolik chyb se dělá tím, že se překládá z Hebrejštiny. Pak se najde někdo kdo jde po senzacích a natočí něco podobného aniž by nějak podrobněji zkoumal historií a písmo. Bez toho lze ovšem vypovědět jen velmi málo nebo nic. To je jako vzít si zjevení Janovo a číst to slovo od slova a neuvědomovat si do jakého historického kontextu ten text zapadá. :-)

24.12.2013 02:09:38 | prouteny kosik

Tento svátek vázán k datu byl ustanoven ve 4.stol. n. l. na jednom katolickém koncilu, křesťané ho neslavily, židé když se odtáhli od Boha se i tomuto na nějaký čas snížili. Mylím to bylo, když vládl král MAnasse. Také byl za tokovéto jednání potrestán, ale nakonec se změnil.

24.12.2013 08:40:39 | Robin Marnolli

Církev byla ustanovená právě jako instituce, která měla chránit křesťanství před rozpadem a zapomenutím protože původně to byla obyčejná sekta. Tak jsem to myslela, samozřejmě že úplně první křesťane neslavily Vánoce všechno bylo v živé paměti historie se taky píše pozpátku a svátky se ustanovují až nadejde ta prává chvíle, proto si je připomínat aby vzpomínky nevybledly a neztratily se pod nánosem doby.

27.12.2013 12:31:52 | prouteny kosik

Tohle nechápu. pokud církev byla ustanovena, tak kým? (čím?)
Navíc pokud to tak bylo, tak církev jako instituce totálně selhala už dávno, když spojila většinu svátků s daty uctívání pohanských božstev.
Pokud první kresťané byli sektou, tak mi vyplývá, že Ješíš musel být zakladatelem sekty, neboť od něj křesťanství vzniklo...pokud to tak je pak ale je v bibli rozpor,a to stěžejní, ne?
Navíc Ježíš svým apoštolů řekl, že mají slavit jeho smrt...vlastně to, co pro ně jeho oběť znamená, a ne jeho narození, které stejně není známo (navíc izraelité ani křesťané to neslavili) ale logické doklady dávají tušit, že se narodil na podzim...

27.12.2013 13:06:43 | Robin Marnolli

Ustanovila se křesťany protože se jejích způsoby výkladu Ježíšova učení začaly lišit a to byl velký problém a taky proto, že na ně celou dobu útočily židé. Židé ostatně nemohou slavit příchod Mesiáše už jen proto, že podle nich zatím žádný nepřišel :-) Církev dle mého selhala v tom v čem lide selhali pokaždé s moci roste chuť a to se stalo. To, že posunuli oslavy na jinou dobu nevnímám jako selháni ale jako cestu k tomu křesťanství ubránit a rozšířit.

27.12.2013 13:31:52 | prouteny kosik

To s těmi židy vnímám stějdě, vždyť vlastně Ježíše zabili a dodnes ho neuznávají, a církevní přesunutí svátků nevnímám jako uchránit křesťanství, jelikož od církve to přesunutí byl politický tah, aby mohli vládnout i nad pohansky smýšlejícími lidmi, tak biblické nauky smíchali s pohanskými...z toho Bůh radost určitě nemá, ba naopak...Když někdo totiž změní se záměrem svátek na oslavu Boha s oslavami, které ho zneuctívali, myslím to je dost velká urážka, kdyby mi někdo např určil kdy jsem se narodil a spojil to např s datumem, kdy se Hitler dostal k moci a pak mi chodil "gratulovat přát a zpívat mi, to bych se asi taky urazil. (přijde mi to logická úvaha, ne?)

27.12.2013 14:10:23 | Robin Marnolli

Často se stává, že Bohu přisuzujeme lidské vlastnosti a očekáváme, že bude reagovat tak jak si myslíme, že je dobré reagovat. Myslím si, že dobro a zlo jsou vlastně jako barvy v duze sotva rozeznáme zřetelnou hranici kdy už je to ta druha barva. Vážně pro pochopení ustanovení svátku na tu dobu bych ti doporučila nějakou odbornou literaturu, ve které by bylo jak historické pozadí tak smyšlení lidi té doby bez toho to vysvětlit nelze. Samozřejmě nepopírám, že církev udělala spoustu politických tahů. To je pořád to stejný když, se lidem dostane do rukou vláda nedopadá to povětšinou dobře. Musíme se učit být poctiví a to je ukrutně dlouhá cesta. :-)

29.12.2013 23:46:37 | prouteny kosik

tohle se mi moc líbí:

Často se stává, že Bohu přisuzujeme lidské vlastnosti a očekáváme, že bude reagovat tak jak si myslíme, že je dobré reagovat.

30.12.2013 00:03:38 | hanele m.

Ale Bůh stvořil lidi k obrazu svému s podobnými vlastnostmi,jaké ma on sam, navíc bible některé jeho vlastnosti často popisuje...já. si představují boha tak, jak mi on říká, ze vypadá... také se v bibli píše, co se mu líbí a. Co nelíbí, co dělá, jaké má plány do budoucna a spoustu jiných věci přeci...

01.01.2014 12:27:44 | Robin Marnolli

Jsme lide bezmezně sebestřední tvorové a je velmi těžké s tím bojovat.

30.12.2013 00:10:59 | prouteny kosik

Kdo natočil ten film, to nevím...ale je spousta dokumentů o původu vánoc...

24.12.2013 08:41:54 | Robin Marnolli

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí