Tak zase na jaře...

Tak zase na jaře...

Anotace: aneb, jak praví pan Svěrák, aby mohlo být vítání, musí být nejprve loučení...

Když začne jaro, přilétají k nám tihle ukecaní létající akrobaté a po namáhavé cestě, místo odpočinku, myslí na lásku. Vlaštovky chlapi hulákají jeden po druhém, trochu se perou a natřásají před vlaštovkami ženskými, které dělají drahoty, ale jenom jako, jenom aby se o nich pak na drátech nevykládalo, že jsou běhny (nebo přelétavky?). Se svým vyvoleným pak ze slámy, hlíny a svých slin usilovně staví hnízdo mezí trámy a pod klenbami ve stájích. My do zdí zabíjíme hřebíky, aby jim jejich výtvory, nedejbože, nespadly. Pak konečně jeden z rodičů, začne zahřívat maličká kropenatá vajíčka. A jako mávnutím kouzelného proutku přemení se bílek, žloutek a teplo a my jednoho rána najdeme skořápky pod hnízdem a nad námi se začne ozývat skoro neslyšné pískání malilinkatých ptačích mimin, které se zesílí, kdykoliv přiletí jeden z rodičů své potomky nakrmit. Neúnavně létají tam a zpět, aby ta malá neopeřená ptáčatka co nejrychleji vyrostla a dostatečně zesílila. Mají na to krátkou dobu, než se zkosí pole a začnou studené večery, musí být všichni připraveni odletět zase za teplem.
Letos zvládli pilní ptačí rodiče vychovat všechna ptáčata. Už to nejsou neohrabaná a bezmocná holátka. Nadýchané chmýří nahradily elegantní černobílé fráčky, vypadají skoro jako dospělí, ve vzduchu už zvládají téměř celý akrobatický repertoár, ale někdy zmateně uvíznou v rohu u okna, když se netrefí do malého otvoru, který jsme pro ně vyřízli. To pak vezmu to malinké tělíčko vstrašené k smrti do dlaní, cítím, jak mu srdíčko div nevyskočí z hrudi, podivím se, jak je nežné a křehké, domluvím mu, otevřu dlaně a popřeju hodně štěstí a zase si s pubescentními vlaštovčími kámoši užívají dostatek much, slunka, za letu pijí z hladiny rybníka, ze střechy se posmívají kocourovi, působí vesele, hravě a bezstarostně. Až do toho dne než usednou na starý telefonní drát. Vypadá to jako jakýsi vlaštovčí sněm. Před dalekou cestou dávají staří mladým poslední instrukce. Div si nerozdají mapy a kompasy. Budou takhle sedávat ještě pár dní, já na ně budu ze země mžourat a trochu mě přepadne smutek z končícího léta. Jeden podvečer drát (a kousek mého srdce) osiří . Opeřenci se zase rozloučí a poletí stovky kilometrů na jih, tam, kde jim lidé nepomáhají stavět hnízda, kde o nich nepíšou, ale kde je chytají do sítí a vaří ve vodě. Budou čelit vyčerpání, hladu, žízni, dravcům i nepřízni počasí. Ty mladé vlaštovičky, které ještě před pár měsíci ležely bezmocné v hnízdě čeká nejtežší zkouška v životě.
Vždy, když si říkám, jak je život nespravedlivý, složitý a náročný, si vzpomenu na „naše“ malé bojovnice, tam kdesi na afrických savanách. Ony se každý, každičký rok vracejí zase k nám, staví hnízda na hřebících, věští nám déšť, štěbětají příběhy z dalekých krajin a dělají nám radost svou nezdolností. Přestože bych je mohla rozmáčknout v dlani, jak jsou drobné, přestože letí 5000 kilometrů a ikdyž si z nich lidi vaří polívku…



Tahle je jedna starší, šuplíková. Letos se přidávám k anglickým vlaštovkám a letím taky na jih (a trochu na východ). Chtěla jsem se s vlaštovkama poradit, kde je pro ně doma, jestli tady, nebo dole. Ale neměly na kecání čas, zrovna si malovaly trasu, aby se vyhnuly letadlům Jet2.
Autor ježa, 07.09.2014
Přečteno 399x
Tipy 2
Poslední tipující: Amonasr
ikonkaKomentáře (0)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře
Ještě nikdo nekomentoval.
Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí