Rozhlédni se, člověče 21.

Rozhlédni se, člověče 21.

Anotace: Z cyklu nevšední perspektivy aneb na cestě k úběžníku.

Sbírka: Rozhlédni se, člověče.

 

 

Představte si, že se jdete rozhlédnout po okolí z Práčovské vyrovnávací věže. Z nějakého nepochopitelného důvodu vám věžní panoramata nestačí a tak se tam nahoře podíváte i do té velké díry na vodu a pochopitelně nakouknete i do výtahové šachty. To se dělá tak, že otevřete taková docela malá dvířka ve stropu výtahové kabiny. Protáhnete se jimi a v šachtě si omrknete, co potřebujete.  Potom se vrátíte zpět a stisknete tlačítko s číslem nula. Výtah začne zvolna klesat a vy si krátíte čas sestupu bloumáním po jeho stěnách.  Díky tomu si však všimnete, že se ta stropní dvířka asi nedovřela úplně. Zkusíte s nimi trochu praštit, ale ani to nepomůže. Šmátráte tedy rukou po jejich obvodu, až nahmatáte nenápadný kovový výstupek, který jim zjevně brání v dosednutí na místo. Pochopitelně ho zamáčknete do rámu a přesně v okamžiku docvaknutí dvířek to docvakne i vám. Jo, samozřejmě, že ta věc obsahovala kromě mechanické západky i mikrospínač, jehož stisknutí během jízdy vyústí v nečekané ustrnutí výtahu a následně i vašeho úsměvu. No a tak tam stojíte a sledujete tu posměšně pomalou jízdu informativního nápisu  E R R O R  po displeji. Po chvilce však už to tiché rozjímání nevydržíte a zeptáte se vašeho spolu-trčícího kolegy, jestli má telefonní číslo na toho chlapíka z elektrárny, který jediný vás z té právě stvořené pasti může zachránit. „Jo mám!“ Odvětí kolega a po zalovení v kapse dodá “na sedadle v autě…“

 

PS: Stejně je to zvláštní, nejdřív něco napíšete a až potom to nějak pojmenujete, takže umístění názvu úplně na začátku je svým způsobem podvod, taky proto má tenhle příspěvek svůj název až úplně na konci: Takoví běžní věžní vězni…

 

PPS: A jako bych nebyl sám, kdo si tohohle paradoxu všim : )

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

 

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

.

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

.

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

.

Autor Luky-33, 19.01.2016
Přečteno 880x
Tipy 14
Poslední tipující: zelená víla, Frr, jitoush, Jort, AndreaM, Papagena, enigman, Amonasr
ikonkaKomentáře (8)
ikonkaKomentujících (3)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Díky moc za nevšední zážitek a hlavně pak za ty fotky! Zajímavě nafocená Chrudim a hned u ní ta Kunětická hora... Takhle to vypadá, jako kdyby byly kousek od sebe, a přitom je to skoro 20 km.

A jsem ráda, že jsem se díky tobě mohla rozhlédnout po okolí i z ptačí perspektivy. Bydlím celkem nedaleko a při svých cyklovýletech se občas ocitnu i nedaleko Práčova. Na věži jsem ale ještě nebyla... a když vidím, jak to tam mají s tím výtahem, tak tam nejspíš ani nepolezu :)

19.01.2016 19:12:50 | AndreaM

Věž je pochopitelně běžným smrtelníkům nepřístupná… Mám tedy velkou radost, pokud jsem ti ji alespoň trochu přiblížil, což je ostatně jeden z důvodů, proč tenhle občasník vzniká. Ale když už jsi tedy toho místa znalá osoba, pak třebas i víš, jaký je skutečný účel oné věže. Nechceš si udělat malý exkurz do světa fyziky a vysvětlit proč na tom kopci ta nepřehlédnutelná potvora vlastně stojí? Už jednou jsem tady podobný kvíz dělal a bylo prima si přečíst ta nejrůznější vysvětlení a fantaskní hypotézy.

Když jsem se tím vaším krajem kdysi toulal, tak jsem se zastavil i na samé Akropoli. Tak třebas příště ;-)

19.01.2016 20:22:23 | Luky-33

Tak děkuju! Abych ti pravdu řekla, tak na mě tyhle "technické památky" občas působí spíš negativně, nějak mě moc nepřitahují. Jakoby mě chtěly pohltit a už nikdy nepustit, brrr! Stejný pocit mívám, když jedu kolem vysílače na Krásném (kousek od Práčova) nebo když jsem se šla podívat na vysílač na Černé hoře v Krkonoších. Takže ta tvoje exkurze prostřednictvím fotek mi plně vyhovuje, tam mě nic nespolkne :))

A k tvému dotazu... jsem sice osoba místa znalá, ale taky nevím úplně všechno. Věděla jsem, že Práčov je vyrovnávací nádrží pod Křižanovickou přehradou, funguje jako zásobárna pitné vody a že je v hrázi vodní elektrárna. Ale k čemu přesně slouží ta věž, to jsem se dočetla teprve před chvílí (nikdy předtím jsem o tom moc nepřemýšlela). Jestli jsem to tedy dobře pochopila, věž slouží k vyrovnávání tlaku vody, která sem vede z Křižanovic a je potom vháněna na turbínu vodní elektrárny. Je to tak?

PS: díky za podnět k zamyšlení, zase budu o něco chytřejší... ;)

19.01.2016 21:56:47 | AndreaM

Vyrovnávání tlaku je dosti abstraktní formule, pod kterou si málokdo představí něco konkrétního. Tak tedy z Křižanovické přehrady je vyražena podzemní štola, ve které je potrubí přivádějící vodu na Práčov pod věž, ta tvoří vlastně jen takovou „slepou“ odbočku na hlavní rouře vedoucí dolů pod kopec k vlastní vodní elektrárně. Těsně za věží je klapka zkrátka takový „rychlo kohoutek“ kterým je možné vodu a tím i elektrárnu zastavit. Ještě je tam redukován průměr potrubí z důvodu dalšího zvýšení rychlosti vody přiváděné k samotné turbíně. Představ si jakou energii ta voda řítící se z Křižanovic do Práčova získá, a když se klapka (kohoutek) náhle uzavře, tak se právě tahle energie musí honem někam ztratit. Kolo pod Práčovským kopcem taky nezastavíš hned, ale i když pojedeš smykem, tak ti to chvilku potrvá a to je tvá energie doslova ničím, oproti rozjetým tunám vody. No a od toho je tam vyrovnávací věž, ve které se párkrát denně jen trochu zhoupne hladina, což je všechno. Kdyby však tuhle houpací příležitost voda nedostala, tak by si všechnu svou energii pěkně vybila na klapce a na potrubí, což by jim ani trochu nesvědčilo.

Podobná vež, je také na Sečské přehradě, respektive kousek pod ní. Voda do ní byla ještě celkem nedávno přiváděna dosti unikátním dřevěným potrubím o světlosti 2m… více zde http://www.hydromagazin.cz/clanek/466-technicky-unikat-je-minulosti/

Já mám tyhle technické zajímavosti celkem rád a troufám si říct, že se k nim dříve přistupovalo i dosti odpovědně, tedy co se rchitektonického řešení týče. Svým způsobem jsou to hezké věci, někomu vadí, ale když jsou projektanti šikovní, pak stvoří něco jako šperky, kterými je možné krajinu i hezky dozdobit.

20.01.2016 09:19:22 | Luky-33

Díky moc, Luky, za tak obšírné vysvětlení. V podstatě něco podobného, i když ne až tak detailního, jsem na netu taky našla. Ale protože nejsem technik, nechtěla jsem se tu pouštět do žádných interpretací, abych se do toho nějak nezamotala (proto jen ten náznak s vyrovnáváním tlaku).

A díky i za ten odkaz na Seč. Po přehradě jsem už jela, ani nevím kolikrát, ale u toho potrubí jsem nikdy nebyla.

A máš pravdu, i některé "technické památky" stojí za okouknutí. Když už jsme u té vody, tak třeba hráze přehrad Les království, Pařížov nebo Labská jsou docela hezké.

20.01.2016 16:11:32 | AndreaM

Rádo se stalo.

20.01.2016 16:59:28 | Luky-33

představil jsem si to...naštěstí jsem dosáhl do auta...

19.01.2016 17:35:00 | enigman

I ty Saxaňáku. :-)

19.01.2016 20:24:02 | Luky-33

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí