Smysl života

Smysl života

 

Již je to delší čas, slýchávala jsem a četla o smyslu života: Žádný není!

Zkusím přinést jinou úvahu. Možná je krkolomná. Je ale o naději. Pro ty, kdo se dokážou z prostého uvědomění, že žijí, usmát a radovat.

 

Pojem smysl života je zřejmě pojmem relativním. Především proto, že neznáme konečné uspořádání a možnosti vesmíru. Neznáme ani jeho příčinu. Lidská mysl je omezená a není schopná vnímat něco tak velkého, jako je vesmír, byť se snažíme porozumět. Vesmír dělíme na různě velké struktury, ty rozsekáváme na menší celky, kupy galaxií, galaxie, hvězdy, až na nejmenší částečky, jako jsou fotony, neutrina a jiné. Jenže, příroda pracuje na všech úrovních současně. Je možné lidským intelektem postihnout všechny její procesy a taje v jednotlivostech i celku zároveň? Nejsem si jista...

Zpět k otázce smyslu života. Říká se, a ano, bez Pozorovatele nelze zkoumat nejen vesmír, ale absolutně ničeho (pojem Pozorovatel jsem si vypůjčila). Pouze existuje-li alespoň jediný Pozorovatel, lze o smyslu Bytí - Života již uvažovat. Za toho jediného Pozorovatele se můžeme považovat i každý jeden z nás! Každá živá bytost má možnost svůj smysl najít, vtisknout životu náplň, která ji činí spokojenou. Víc nepotřebuje. Možná... trochu odvahy, štěstí, trpělivost. Ale nepotřebuje znát smysl nekonečně velkého vesmíru, aby se mohla stát šťastnou (a dojít k poznání, byť ne úplnému). 

 

Půvab života totiž spočívá v tom, že můžeme uskutečňovat své nápady. Ať jsou jakkoli bláznivé. A taková myšlenka vychází z nitra živé bytosti. 

Nebo dojít k usmíření... pěstovat vnitřní harmonii.

 

Vesmír podle lidského měřítka je téměř nekonečný. Nemohu a zřejmě nikdy se nedozvím, rostou-li třeba v mlhovině Eskymáka fialky. Nemohu proto vyloučit ani smysl života. A je to krásné a povznášející!

 

 

Smysl života?

 

možná je ztraceným či zapomenutým snem,
touhou dotýkat se míst vystavěných z nadějí,
kdy myšlenky jsou průzračně čisté a nikoho nezraňují

možná je ukryt v tajemství bolu i radosti

je hlubší podstatou, prochází se v mysli a svědomí,
nechodí po hvězdách...

tak nač pátrat dál? proč lovit snové ptáky za oknem, na nebi?
vždyť smysl života je blízko! je uvnitř nás...

jen, nejsme hluší, když z hloubi srdce k nám  mluví?

 

 

_
 
 
 
 
 
Autor Helen Mum, 15.04.2023
Přečteno 212x
Tipy 28
Poslední tipující: Jarunka, MatyhoZmaty, Iva Husárková, enigman, kaše, Sonador, básněnka, šerý, čertííík, Fialový metal, ...
ikonkaKomentáře (29)
ikonkaKomentujících (14)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Helenko, velmi zajímavá úvaha o smyslu Života.
Myslím si, že bychom se až tak neměli zatěžovat přemýšlením, spíše vnímat svoji intuici. Ta nás sama navede tím správným směrem.Já to vnímám ze svého hlediska.Každé ráno se těším na nový den a snažím se ho prožít co nejpěkněji. Ať už pracovně, zábavou, učením či tvořením. Vše je pro mně důležité a druhý den je opět jiný. Najednou mám pocit, že bych měla někomu pomoci, nebo vykonat něco dobrého pro přírodu. A ono to nakonec ,,přijde" a článek opět zapadne do mozaiky.
Pro mně je smysl Života opravdu Život, rodina, práce a mír ve mně.
Pěkný večer milá Helen

04.03.2024 22:06:28 | Jarunka

Milá Jarunko,

nesmírně mě Tvé zastavení těší a velmi si toho považuji. S tím, co píšeš, z celého srdce souhlasím :-)

Mnohokrát Ti děkuji, mám radost :-)) a přeji Ti vše dobré! :-))

09.03.2024 18:33:57 | Helen Mum

Hluboké :)

25.06.2023 22:33:54 | MatyhoZmaty

fialky tam rostou...

26.04.2023 01:10:13 | enigman

To jsem ráda, Enigmane :-)

26.04.2023 10:29:58 | Helen Mum

smyslem života je prý život sám "a není to málo?" teď se ptám:D myslim, že není, ale kdož ví;) ráda jsem četla*

16.04.2023 11:12:05 | Sonador

Děkuji, milá Sonador, za Tvůj vstup i otázku. Neumím na ni odpovědět, ale přijde mi rovněž jako i Tobě, že není :-). Třeba se někdo ještě připojí a dá Ti vlastní náhled, anebo promluva tady:

https://www.youtube.com/watch?v=LZHT7h2FcbQ
CO JE SMYSLEM ŽIVOTA? - Smyslem života je život sám!

16.04.2023 11:34:06 | Helen Mum

moc děkuju Helen, on to byl vtip, protože ano, smyslem života je život sám, co jinýho?;):D ale pak je tady ten individuální smysl, který každý z nás potřebuje, aby mohl nějak smysluplně a pokud možno spokojeně (nejlíp šťastně) žít a pokračovat dál.. a to už je větší oříšek (ne vždy se ten smysl hledá snadno), a poměrně nedávno jsem si na otázku "proč žiju?" nedokázala odpovědět, prostě nic, jediný, co jsem věděla, že chci i tak žít dál a tak jsem to nechala být... a ona mi ta odpověď stejně za pár dnů přišla (když jsem na to už úúúplně zapomněla:)
přeju ti krásnou a klidnou neděli milá Helen*

16.04.2023 11:40:54 | Sonador

Děkuji za Tvou otevřenost a sdílení... vnímám u Tebe empatii a snahu pohladit dobrým slovem. Je dobře, že Ti odpověď přišla, jsem tomu moc ráda!! Hezkou a pohody plnou neděli, s úsměvem, milá Son :-))

16.04.2023 11:51:13 | Helen Mum

ale teď jsi mě teda krásně pohladila Helenko, DĚKUJU TI:*

16.04.2023 11:57:46 | Sonador

Občas se ptám sama sebe, co je smyslem mého bytí a co ještě přijde, abych došla až ke konečnému poučení...

16.04.2023 09:30:33 | básněnka

Milá Básněnko, děkuji za Tvůj vstup! :-)

Zřejmě nejdůležitějším je odpovědět si na otázku: Po čem toužím?

Pro mne je důležité dosáhnout vnitřní svobody (ani v mém věku se mi dosud plně nezdařilo), zároveň prožívat radost z dobrých vztahů (vůbec nejsou samozřejmé!). Za další, pomáhat, kde usoudím, že pomáhat chci a mohu, s respektem a porozuměním jiných osudů, bez nároku na vděčnost či odměnu, protože pomoc není obchod ani výkladní skříň... a s vědomím toho, že solidarita ani soucit nespočívají jen v citech nebo slovech, ale v konkrétní práci, činech, které stojí čas a úsilí. Ale ze všeho nejvíc považuji za důležité nepromarnit život, je jen jeden. Jsem šťastná, že mám stále před sebou jakési výzvy a mohu se těšit na věci budoucí!! Jde o to nerezignovat, totiž, dokud žiji, život pro mne neskončil :-)

16.04.2023 11:21:57 | Helen Mum

Podnětná a pěkná úvaha Helen.*
Rád jsem si přečetl.

16.04.2023 00:15:18 | šerý

Děkuji Ti, Šerý, za milou podporu, velmi si Tvého vstupu a ostatně všech nesmírně vážím! Děkuji, pěkný den :-))

16.04.2023 11:16:46 | Helen Mum

POZOROVATEL...POZOROVANÉ...POZOROVÁNÍ...
je leckdy a pro leckoho těžké uchopit a pochopit...tak moc si myšlenkami, úvahami a hodnocením vše ošklivíme( nevím, kdo nám dává to právo ..asi mozek...)...směšné, jak inteligence ve smyslu sběru dat je pro náš svět zásadní:0))...a přitom vysoká inteligence rozměru, kterého málokdo dosahuje, se vždy přiblíží filozofovi, který o vědeckých teoriích nemá ani páru...:0))...a oba si dobře popovídají, mluvíc o tom samém:0).Ano, jak jsi psala, lidská mysl je omezená, mozek je omezený, emoce jsou omezené...ale bytí je nekonečné tak, až se z toho ta hlava, co vše komplikuje, točí:0))... CO KDYŽ SMYSLEM BYTÍ JE ŠTĚSTÍ...A MY SE PRO NĚJ MŮŽEME (A NEMUSÍME) ROZHODNOUT?...Věřím, že je to volba...a já si ji volím:0)...co ty?
Děkuji Ti za milou a přínosnou úvahu...ráda jsem Tě tu potkala, Helenko:0))

15.04.2023 21:20:15 | čertííík

Určitě je pro mnohé smyslem života prožívat jej co nejlépe, pociťovat štěstí, plně s Tebou souhlasím, milá čertinko. Děkuji za komentář, potěšila jsi mne, a nápodobně! :-))

16.04.2023 11:14:48 | Helen Mum

....Milá Helenko,děkuji za Tvé zamyšlení,souzním s tím,jak to vyjádřil Jort a k tomu jen drobně přidávám.....není potřeba vše pochopit,všemu rozumět,naše mysl dost často to,co k nám přichází,svým intelektem "pokroutí" a my se tak nějak zacyklíme a srdce "usne",probudíme se,až když srdce se probudí,když přijdeme k sobě....a vstoupíme v sebe........těším se a jsem zvědavá na nový film Petra Vachlera..."Tajemství a smysl života",na kterém se svým štábem pracuje již mnoho let......na podzim má jít do kin.....Ji./úsměv/

https://themeaningandmysteryoflife.com/cs/hlavni_strana/

15.04.2023 21:11:45 | jitoush

Děkuji, Jituško, za Tvůj vstup, velmi si ho považuji. Podívala jsem se i na odkaz od Tebe, s dovolením, zkopíruji z něho, co se mě zaujalo:

„V mexickém Xochitecatlu v roce 2009 při skupinovém sezení s kamarády i indiány, jsem pochopil, že svět se skládá z vibrací, frekvencí, různých úrovní vnímání a pochopení. Tyto fyzické i duchovní pocity jsem si prožil později opakovaně a na různých místech světa. Impulsem byl dech, jindy slovo, dotknutí se kamene, uvolněná mysl, tělo, či vzpomínka. Prostě to může být cokoliv, pokud je mysl čistá. Jsme schopni vycítit mnoho souvislostí, starých i tisíce let, které směřují k jedinému bodu, události, proroctví. Aby se cyklus našeho vnímání světa završil a změnil. Všem je nám otevřena stejná cesta, jsme jedna stavebnice, ze které nelze vyjmout jediný prvek. Je to společná hra, všichni jsme součástí všeho. Nikdo z nás není víc, ani míň."

Ten závěr je nádherný a plně s ním souzním. Pěkně Ti děkuji, milá Jituško, jsi laskavá! :-)

16.04.2023 11:11:02 | Helen Mum

Líbí.

15.04.2023 18:23:59 | mkinka

Děkuji, milá mkinko, za Tvůj čas pod mým textem strávený, vážím si toho. Pěkný večer :-))

15.04.2023 18:49:13 | Helen Mum

Bingo Helenko! :)

15.04.2023 16:44:17 | paradoxy

Milá Paradoxy, děkuji za vlídné přijetí textu, jsem překvapená a nesmírně si vážím Tvého zastavení. Děkuji Ti, mám radost :-))

15.04.2023 18:50:41 | Helen Mum

Já mám taky radost :) krásný zbytek víkendu

15.04.2023 18:59:20 | paradoxy

...když o tom člověk přestane přemýšlet, tak má šanci se občas něco dozvědět---na okamžik ví, ale popsat se to nedá...

15.04.2023 16:24:25 | jort1

Ano, Jorte, těžko se člověku dostává slov v některých okamžicích či i jen záblescích v mysli... možná je to tím, že slova prostě chybí, nikdo je dosud nevymyslel... nevím! Každopádně, děkuji za Tvůj vstup, velmi mě těší :-))

15.04.2023 18:47:58 | Helen Mum

Není to špatný, vůbec to není špatný .) jen bych se zdržel těch zavedených fyzikálních a vědeckých termínů, co tu kolují a berou se jako jediná pravda, nejsou .) stále nepochopím to, proč lidé krásné myšlenky a pocity kazí těmito neskutečnými termíny, které nemají co dělat v našem rozjímání. Proč lítat v něčích iluzích namísto v nás samých, kde ta pravda je .)

15.04.2023 16:05:00 | Constantine

Jsem překvapena a vážím si Tvého vstupu, Constantine, děkuji Ti! :-))

15.04.2023 18:44:45 | Helen Mum

BÁRKO SIDERICKÁ - DÍKY MOC - mé dnešní setkání s Tebou způsobilo, že jsem se po dlouhé době zhluboka nadechl a prorazil zamračené nebe navýsost modrým dechem.... HELENKO JÁSÁM TU A ZDRAVÍM TĚ DO DÁLAV TVÝCH PRŮZRAČNÝCH VZLETŮ!!!! ***** ST*

15.04.2023 15:07:16 | Frr

Moc a moc děkuji... život se občas může jevit jako jeden velký přeřek, klení, udýchanost, jen tu a tam radost, a hlavně, hlavně nevědomost... O to víc si vážím každé vlídné chvíle a úsměvu! Jsem tolik potěšena Tvým zastavením a rozjasněním, děkuji Ti milý Frráčku Jiříku!! :-))

15.04.2023 15:40:51 | Helen Mum

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí