Jak přetnout vazby politiků na organizovaný zločin

Jak přetnout vazby politiků na organizovaný zločin

Anotace: Pouhá kosmetická výměna politiků nic neřeší, to víme už 20 let.

 

 

Demokratický systém v naší zemi je vážně ohrožován zločineckými strukturami, které prostřednictví organizované korupce ovlivňují naše politiky, policii i justici a současně rozkrádají státní majetek. Důkazy z posledních let nás utvrdily v přesvědčení, že se již nejedná o jev okrajový, ale systémový. Je proto třeba urychleně začít jednat. Jako jeden z klíčových nástrojů možné nápravy vnímáme zřízení komise složené z respektovaných osobností, která by prověřila důkazy o propojení státní správy a justice s mafií, jimiž disponuje BIS.


 

Prohlášení platformy "VRAŤTE NÁM STÁT!" k zatčení a obvinění předních politiků a představitelů státní správy


Rozsáhlé zatýkání předních politiků a představitelů státní správy, které začalo 13. 6. 2013, vzbuzuje naděje, že orgány činné v trestním řízení začínají normálně fungovat a končí doba, kdy politické funkce zajišťovaly pachatelům závažných trestných činů beztrestnost. Tato kauza však zároveň znovu potvrzuje, že organizovaný zločin prorostl do nejvyšších pater české politiky a veřejné správy tak masivně, že ohrožuje bezpečnost státu. Zásadní nápravu tohoto stavu nelze očekávat od policie a státních zástupců, ani od nových parlamentních voleb. Řešení tohoto problému vyžaduje, aby byla neodkladně přijata účinná systémová opatření, jež povedou k očistě veřejného života, ke zprůhlednění politických procesů a přetnutí vazeb politických elit na organizovaný zločin. Proto požadujeme ještě do parlamentních voleb:

 

1) Zřízení nezávislé parlamentní komise pro vyšetření napojení organizovaného zločinu na politiku, veřejnou správu a justici, v níž budou zastoupeni důvěryhodní představitelé právního stavu, zástupci protikorupčních iniciativ, zástupci akademické obce, duchovní a další důvěryhodné osobnosti. Tato komise by měla prozkoumat materiály BIS z posledních let mapující propojení politiků a dalších veřejných činitelů s organizovaným zločinem, a případně iniciovat trestní stíhání vůči pachatelům trestné činnosti i vůči těm, kteří informace o jejich aktivitách měli a nekonali v souladu se zákonem. Za účelem zřízení této komise je třeba neodkladně přijmout změnu § 48 Zákona o jednacím řádu sněmovny, která byla navržena skupinou poslanců již loni na podzim a jejíž přijetí parlament neustále odkládá. Občané mají právo ještě před volbami vědět, koho volí, čí zájmy jimi volení zástupci skutečně hájí a kteří politici jsou napojeni na mafiánské sítě.

 

2) Zásadní změnu financování politických stran: omezení výdajů na kampaně, zákaz nejnákladnějších forem kampaně, jako jsou billboardy a novinové inzeráty, omezení financování politických stran jen na fyzické osoby, úplné elektronické zveřejnění všech finančních toků souvisejících s financováním stran a kampaněmi, včetně smluv, slev apod., a především tvrdé sankce při porušení těchto pravidel. Astronomické náklady na volební kampaně jsou jednou z hlavních příčin propojení politických stran s pochybnými ekonomickými subjekty či přímo organizovaným zločinem. Nepoctivé a nezákonné financování politických stran pak deformuje rovné podmínky politické soutěže a znevýhodňuje poctivé a zákony respektující politiky a politické subjekty.

 

3) Důsledné rozkrytí vlastníků firem, které se ucházejí o veřejné peníze. Stát nesmí dávat peníze daňových poplatníků neprůhledným firmám, které mohou být spojeny s politiky, úředníky, korupčníky a mafiány. Je třeba přetnout penězovody mezi nepoctivými politiky a organizovaným zločinem. Nedávno přijatý zákon o zvýšení transparentnosti akciových společností je nedostatečný, protože firmám ucházejícím se o veřejné zakázky nadále umožňuje vyhnout se odkrytí identity jejich vlastníků. Zpřísnění podmínek je možno realizovat prostřednictvím technické novely Zákona o veřejných zakázkách.

 

4) Okamžité ukončení praxe netransparentního obsazování dozorčích a správních rad, které slouží jako jeden z hlavních nástrojů politické korupce za peníze daňových poplatníků. Rozdávání politických "trafik" není podstatou politiky, jak tvrdí zastánci této praxe, ale je projevem hrubě pokleslé politické kultury. Tyto funkce musí být obsazovány na základě odborných schopností a nesmí sloužit jako směnné zboží v rámci politických obchodů.

 

Iniciativa Vraťte nám stát! již od jara loňského roku upozorňuje na alarmující propojení organizovaného zločinu a tzv. kmotrů na politiku, veřejnou správu i justici. Politici však doposud ignorovali i zprávy BIS, které varují, že tím dochází k narušování legality výkonu státní moci a legitimity rozhodování státních orgánů a v konečném důsledku to ohrožuje samy demokratické základy právního státu. Věříme, že současný skandál může přinést ozdravění politických poměrů v České republice a očištění politiky od vlivu tzv. kmotrů a organizovaného zločinu. To je však možné jedině tehdy, budou-li provedeny zásadní systémové změny, které by měly začít právě realizací výše uvedených požadavků.

 

____________________________________________________________________

 

Platforma "Vraťte nám stát!", zastřešující desítky občanských iniciativ,

je od samého začátku moje srdeční záležitost. :-) ZDE

 

 

 

Autor Aťan, 01.07.2013
Přečteno 626x
Tipy 3
Poslední tipující: Robin Marnolli, Amonasr
ikonkaKomentáře (14)
ikonkaKomentujících (4)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Jasné a přehledné. Od toho už je možné se skutečně odpíchnout - k tomu se podle mě může bez váhání a uzardění hlásit každý, komu jde opravdu o očistu společnosti.

01.07.2013 11:29:45 | Amonasr

Josef, schválně budeme sledovat, kdy si těch bodů všimne televize a rozhlas, kteří jsou placeni z našich peněz, ..měli by to být největší "hlídací psi" demokracie. Nemůžu se zbavit pocitu, že těmto hlídacím psům kmotři do žrádla nasypali něco na spaní. :-)

01.07.2013 11:36:52 | Aťan

To by nesměli Radu ČT volit mafiáni v parlamentu - to je totiž ten hlídací pes, aby se veřejnoprávní ČT náhodou nechtěla opravdu stát veřejnoprávní - to by se tam žádný generální ředitel dýl jak čtrnáct dní neudržel... :-(

01.07.2013 11:39:47 | Amonasr

přesně tak, ..na začátku 90. let se bohužel nepodařila nastolit přímá demokracie, kde odvolatelnost provinilých politiků a funkcionářů je snadnější. Jestli se to podaří alespoň v roce 2013-14 vědí snad jen jasnovidci. :)

01.07.2013 11:43:01 | Aťan

Když ten veřejný tlak bude narůstat, tam k tomu snad dřívě či později dojde, myslím v řádu let, nikoli desetiletí... ;-))

01.07.2013 11:49:02 | Amonasr

Josef, kurňa, už nejsme nejmladší :D :D bych se toho rád dožil.. :)

01.07.2013 11:58:51 | Aťan

Já taky :-)

01.07.2013 12:04:01 | Amonasr

:)

01.07.2013 12:14:22 | Aťan

souhlasím se všemi body. Ať je do věcí pěkně vidět a jsou "průhledné".

01.07.2013 11:29:27 | Robin Marnolli

tak tak :)

01.07.2013 11:39:00 | Aťan

Tak to je výstižný článek ani krátký ani dlouhý, tak akorát na to, aby se vyskytoval nejen na Literu, ale někde na šikovném vhodném místě na Internetu (nejen na příslušných webech protikorupčních iniciativ). Dnes přeci je prakticky většina lidí připojena, tak jde o to, aby si to všichni přečetli. Já osobně nevím, jak na to, ale věřím, že jsou tací, co toto dokážou.

01.07.2013 08:40:32 | Inna M.

Inno, že tohle masmédia nebudou roztrubovat je logický, protože si to jejich sponzoři nepřejí. Ale mám mnohaletou zkušenost, že kdo má zájem si informace sehnat, tak se k nim dostane. Dokonce dnes snadněji než dřív. A že takových lidí není moc, to asi oba tušíme, že jo.. :-)

01.07.2013 09:39:12 | Aťan

No, abych se přiznala už dopředu jsem tušila, že můj názor je naivní, ale neznám úplně možnosti Internetu, tak jsem to aspoň zkusila:)
Vím, že, kdo chce, najde, ale šlo mi o to oslovit i ty, kteří prvoplánově nic nehledají, nebo neumějí, těch je taky hodně.

01.07.2013 10:13:04 | Inna M.

Inno, ty jsi právem zařazena mezi Literáky aktivnější, čímž máš ode mne virtuální zlatou medááájli (za kterou si nic nekoupíš).. :D Těch, co prvoplánově ani druhoplánově nic nehledají je strašně moc, ... např. slova Jana Urbana o 70-80 letech: "Solidarita v Polsku měla deset milionů členů, což je téměř polovina dospělého obyvatelstva. U nás podle poznatků Státní bezpečnosti, která byla v tomto ohledu velmi dobře informovaná, čítalo to tvrdé jádro Charty77 padesát až šedesát lidí, kolem kterých bylo tak šest set aktivních spolupracovníků ve společnosti, která měla patnáct milionů obyvatel."
__________
Myslím, že dnes se čísla "informovaných občanů" kolem občanských iniciativ trochu zlepšila, ale není to žádná sláva. :-(

01.07.2013 11:12:03 | Aťan

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí