Hromnice

Hromnice

Anotace: Letos nám Hromnice vycházejí na středu a já se velmi těším,až půjdeme zítra s manželem Mílou tento náš svátek opět oslavit do přírody. Užijme si tento den-ať nás naplní Nadějí, Láskou a Štěstím.

U starých Slovanů se Hromnice řadily k svátku příchodu boha Peruna - boha hromů a blesků. A tak dostal tento svátek i svoje označení u nás. Perun přichází jako plodivá síla a pomáhá svrhnout vládu zimy. Jeho příchod byl očekáván v podobě jarního zahřmění. Jarním bleskem, jako dotknutím kouzelného proutku, probouzela se božstva a příroda se otevírala novému životu. Před hromovým rachotem jarního Peruna prchají zlí duchové a zalézají do svých skrýší. U starých Slovanů byla tomuto prvnímu zahřmění věnována velká pozornost a lidé tento úkaz provázeli mnohými rituály. V našich zemích při prvním jarním hřmění lidé klekali na zem a líbali ji. Ve světnicích přemísťovali židle a stoly, hýbali nádobami, na dvoře nadzvedávali vozy, mávali polním nářadím a před vraty zatínali do země sekery (sekera je atribut Peruna). To vše byly rituály na znamení toho, že je Perun svým hromem osvobozuje od zimního spánku. Lidé tak přicházeli Perunu na pomoc a vyháněli zlé duchy ze svých stavení.

Hlavní roli v oslavách tohoto svátku ve všech kulturách hrály ohně a očista domů. Lidé uklízeli po zimě, vymetali stáje, čistili krby a zapalovali hranice, které měly zahnat zlé zimní duchy. Dnes už se tento svátek téměř neslaví a je skoro zapomenut. A to je škoda, navrhuji změnu! Nechte se inspirovat prastarými tradicemi… Vyčistěte si své domy a zahrady, zapalte ohně v krbech nebo alespoň svíčky. Ženy by se měly udělat krásné a obléknout se do oranžových, žlutých a zelených barev - barev jara. Rodina by měla strávit tento den pohromadě a společně oslavit přicházející energii nového života na Zemi.
Autor Jarunka, 01.02.2022
Přečteno 247x
Tipy 18
Poslední tipující: Emily Říhová, jenommarie, jitoush, Amonasr, Iva Husárková, Sonador, zdenka, V.N.Losinský, mkinka, Vivien, ...
ikonkaKomentáře (14)
ikonkaKomentujících (7)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Svíčky pálím pravidelně, téměř celou zimu, oheň je očistný... a dnes u nás letos poprvé hřmělo... tak už se nemůžu dočkat jara ;)
Krásný večer a děkuji za připomenutí, Jaruško... objímám (*)

07.02.2022 21:46:43 | Emily Říhová

Já děkuji Miluško za vstřícný komentář.
Pěkný večer a PPÚ...

08.02.2022 22:37:36 | Jarunka

Tak já si zapálila svíčku
a moc ráda čtu o těchto tradicích, krásně jsi to napsala
a tuto si i uložím Jaruško*
pro další časy:).
Ano ŠTĚSTÍ, LÁSKU,NADĚJI
ať jsou s námi.
Krásný večer TI přeji

04.02.2022 23:10:59 | jenommarie

Maruško děkuji za přečtení a souznění.Pohladilo na srdíčku.
Také mám ráda ty staré tradice,historii....
Přeji Ti Maruško krásnou dobrou noc a pěkný víkend.

04.02.2022 23:19:55 | Jarunka

Děkuji TI moc a i TOBĚ přeji krásný večer i pěkný víkend * Jaruško;)

04.02.2022 23:22:49 | jenommarie

...Na Hromnice...o hodinu více.....a je to znát...
A když člověk zpozorní,tak i v místech,kde jsou stromy v městské zástavbě,neřkuli v přírodě přímo,se zvesela rozezpívávají ptáčci rozliční.....trylkuje ta drobotina..soustředím se na tu krásu ,abych se aspoň krapet propojila....Nahoře sice panuje zima a chlad a stromy jakoby
spí,ale kořeny už"pučí",rozpouští se vápník,už se elementálové snaží,pod povrchem se toho děje pro příští vzmach na povrchu...a tak je to i s námi........Hromniční zima a v hloubi živé Země již hemžení.....pohyb...oživování.....věčný koloběh.....Tak děkuji za připomenutí zasejc tím Tvým úhlem pohledu.....Ji./úsměv/

04.02.2022 18:43:20 | jitoush

Jituško,krásně jsi doplnila a já jsem si ráda přečetla...

04.02.2022 23:06:59 | Jarunka

děkuji, Jaruško… že jsem mohla nakouknout. O Hromnicích jsem věděla jen to, že lidé dávali za okno svíčku… a jinde odstrojovali stromeček … úsměv.Z

01.02.2022 20:44:17 | zdenka

Zdeničko vítám Tě a děkuji,že jsi nakoukla :-)
Přeji klidný večer.

02.02.2022 18:38:06 | Jarunka

Pěkně jsi to napsala, zpátky k tradicím je aspoň něco, společnost dobrých lidí, příroda a harmonie přírody. Nicméně jsem vždy upozorňoval na to, co lidé vzývají, nemusí to být zrovna dobré .) Stačí říci svým blízkým něco pěkného od srdce .)

01.02.2022 10:10:05 | Constantine

Velmi děkuji za Tvá slova,se kterými se stotožňuji,ale může být i vše jinak .-)

Ráda jsem poslouchala svoji babičku, která mi tyto příběhy vyprávěla a ona je zase slýchávala od své babičky i maminky. Život,který žili kdysi naši předkové,byl úplně jiný a my si ho možná ani nedokážeme představit.A jiný byl ve vesnicích,městech a jiný v horách. Tam byli lidé s přírodou spjati více. A je tomu tak i v dnešní době.

Já se před pár lety zúčastnila dvou ,,rituálů" k oslavě Slunovratů a neměla jsem z toho dobrý pocit a řekla jsem si,že již nikdy více....Cítila jsem,že to není správné a mohlo by mě to svést na špatnou cestu. Raději si prociťuji vše sama,ale na druhou stranu vím, že druhý člověk v tom může najít i něco málo,co ho osloví. Nevím....

My s manželem chodíme v tento den do přírody-pokud je to možné. V lese je malá studánka kterou čistíme a před lety jsme u ní vysadili dvě lípy.To je pro nás ,,oslava" a jsme rádi, že nám obě lípy rostou.To, co jsme zažili,abychom je mohli vysadit-by dalo na celou povídku.Ale nakonec úředníci povolení dali-stálo nás to více práce,ale nám to nevadilo .-)

Přeji Ti milý Constantine krásný den.

01.02.2022 13:13:15 | Jarunka

A tak to má být, příroda a my jedno jsme, tak jak my k přírodě, tak ona k nám :o)

02.02.2022 15:07:57 | Constantine

Díky za tento poetický dokument! Prima čtení a návrat do dětství k babičce na dědinu.

01.02.2022 10:05:25 | Vivien

Děkuji Ti milá Vivien.Také jsem to v dětství ráda prožívala a dnes se snažím také předávat dále,jen malinko jinak .-)

01.02.2022 13:14:29 | Jarunka

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí