Myšlenka dne (1)

Myšlenka dne (1)

Anotace: Zkusím malý experiment, když nebude fungovat, tak samozřejmě hodím ručník do ringu. Idea příspěvků "Myšlenek" spočívá v tom, že při pročítání tisku mě něco silně praští přes nos a možná bychom se v komentářích mohli něčeho dobrat.

 

Definice plebejce a lokaje

 

"Plebejec je člověk, který se snaží podbízet a potom je neloajální. Lokaj je člověk, který nedovede nic jiného než sloužit, čeká vždy jen na příkaz a musí mu někdo vládnout, zato je loajální a nepodvádí," tvrdí v satirickém blogu Prigl Vlastimil Podracký.

 

"V minulosti přitom fungovalo otrokářství jen díky drábům, což byla vrstva otroků, kteří dokázali udělat kariéru i na bavlníkové plantáži. Těmhle snaživcům vždy leželo na srdci, aby ostatní otroci nelelkovali, neflákali se a nedělali si legraci z pána a jeho systému. Žabožroutskej happening z roku 1789 přinesl jakási práva a z otroků se stávají lokajové a z drábů majordomové. To je ale maximum, kam se v mezilidských vztazích naše civilizace může posunout. Ani Facebook s tím nic neudělal,“ upozorňuje dále satirický blog Prigl z Brna. :-))

 

Co vy na to?


http://prigl.cz/pruvodce/lokaj-versus-majordomus-ve-21-stoleti/

 



___________________

Prigl je vídeňské slovo. Psáno „Prügl“ (v němčině „Prügel“) a vyslovováno stejně jako prigl s měkkým i (v němčině jako normální přehlasované u) se používá k označení hole, klacku nebo obušku. Existuje i sloveso „prügeln“ – tlouci někoho, bít se. V tomto smyslu se dostalo i do brněnského hantecu.

Autor Aťan, 22.04.2013
Přečteno 678x
Tipy 4
Poslední tipující: Joe Vai, Amonasr, Miriska
ikonkaKomentáře (30)
ikonkaKomentujících (8)
ikonkaDoporučit (2x)

Komentáře

S textem se dá vcelku souhlasit s tím, že co svět světem stojí, morálka lidstva je v kopru, proto se utvářejí ty uvedené kasty. Člověk je od své přirozenosti sobec, přitom někomu se podaří trochu se zkultivovat, nekomu ne.
Poznámka na okraj: není za tímto účelem tady na Literu vytvořeno DF? Faktem je, že v té úvodní tabulce je až na posledním místě a hodně lidí si přírůstku ani nevšimne.

24.04.2013 18:27:41 | Inna M.

Inno, máš pravdu. Před mnoha lety jsem si koupil encyklopedii Kroniku lidstva, váží snad 10 kilo, v posteli mě bichle málem promáčkla hrudní košíček. A tam píšou to, co říkáš... otáčíš stránky a vidíš, že člověk sice bádal, vynalézal, v umění se činil, ale zároveň se choval i neuvěřitelně hnusně. Od samého začátku až po dnešek... čest výjimkám!

24.04.2013 19:01:10 | Aťan

Já se svíjím smíchy... i když tohle je nálož, schopná zopakovat Boston. Některé z dílčích myšlenek jsou totiž konstatováním skutečnosti, tedy bezpečně pravdivé a na ně navazují myšlenky, které jsou spíš přáním aby to tak bylo, než konstatováním, že to tak je. Většinou jednotlivé skorojakoby moudrosti, které se v obecné poloze nedají ani vyvrátit ani potvrdit. Ale to je vše, co k tomu napíšu - já jsem tu naplavenina a tak zase můžu jít, aniž by se komu zaleskla slza v oku. Mně bude i tak dobře, bo já si nepotřebuji nic dokazovat. Když jsem sem přišel měl jsem měsíc pocit, že jsem někde jinde než v Čechách, tu se to nehádalo, nešpinilo, nevytahovalo - boží klid. Asi jsem přišel do chvíle, kdy měl český duch náhradní volno. Tak se tu mějte...

23.04.2013 16:47:57 | aravara

Až do této chvíle jsem zrovna v této diskuzi žádnou hádku, vytahování ani znevažování nezaznamenal... Ale i Tvůj příspěvek má svou vypovídací hodnotu ;-)

23.04.2013 17:05:02 | Amonasr

aravara, tak jsi nás oznámkoval - a teď se pokus napsat názor k tématu bez invektiv.

23.04.2013 16:51:42 | Aťan

Kluci já se částečně omlouvám, ale se mnou cloumaly protichůdné pocity. Jednak jsem se chechtal, protože tuhle problematiku jsem na různých platformách řešil snad pětkrát a vždy se stejným výsledkem = 0. Z druhé strany vím, že zaváděním takovýchto akademických námětů trpí tvorba VŽDYCKY!! Tak jestli chcete, tak se na mne zlobte... Cesnu malou si osedlám a na modrém papíře napíšu od obzoru k obzoru S O R R Y !

24.04.2013 00:04:12 | aravara

Aravara, já to částečně přijímám. Tak závažné téma lze těžko uchopit jinak, než ze široka, pokud by se tedy člověk neomezil jen na pouhé přitakání nebo nějakou ironizující poznámku, ale co pak z toho? Řada autorů tu ale ve své tvorbě odráží i onu všeobecnou devastaci hodnot a solidaritu s postiženými a trpícími, proč by se nemohli vyjádřit i přímým názorem k nějakému konkrétnímu tématu? Souhlasím s tím, že tato platforma unese asi jen něco a vyžaduje specifický přístup, možná spíš vypíchnutí nějakých dílčích témat. Uvedu příklad – třeba to, jestli zrovna sociální sítě (včetně Literu) mohou nějak přispět ke kultivaci prostředí a být i nositelem nějakých účinných tlaků na zparchantělou politickou sféru. A jak k té kultivaci případně přispět – třeba tím, že začneme kultivovat sami sebe ve vzájemných diskuzích a dokážeme se povznést nad nějaké přízemní skupinkaření. Je směšné útočit kolikrát malicherně na sebe navzájem, když třeba zrovna kultura je okolo nás barbarsky devastována různými burany, kteří bohužel sedí úplně jinde, než by správně sedět měli. A právě v tom i vnímám potřebu té Aťanovy Myšlenky dne, zkusme mu s tím nějak pomoci, třeba se to nepovede, třeba jo. Ale bylo by mi líto, kdyby s tím přestal, sotva začal...

Ale vzhledem k tomu jeho nadějnému vzhlížení na oblohu to vypadá, že to snad ještě zabalit nechce :-)

24.04.2013 09:13:23 | Amonasr

Je pravda pravdovitá, že když je dobrá vůle dá se vždy v takové iniciativě najít pár bodů dobrých. Kultivace prostředí - JO!! jenže: ti, co by potřebovali nejvíc kultivovat se srocují jinde, než na literárních serverech. Nebo - ve snaze přesně formulovat obtížně uchopitelné myšlenky si debatéři cvičí používání jazyka tak, jak Pravidla velí - JO!! a zase: čtou to ti, kteří povětšině už s adekvátním používáním jazyka nemají zvláštní potíž. Našlo by se těch pro a proti víc, ale já už to nebudu rozmělňovat a souhlasím, že je dobré se pokusit...
Mne ovšem primárně odradil námět plebejců versus privilegovaní... ale vám budu držet palce...

24.04.2013 22:21:17 | aravara

náměty budou vždycky provokativní, obávám se - asi jsem divnej, ale ty mě zajímají nejvíc. :)

24.04.2013 22:26:24 | Aťan

...s nadějí v duši čumím na nebe :-))

v tomto chlívečku "ostatní" mi o tvorbu moc nešlo, ale prvoplánově o moje děti, když mám být upřímný..

24.04.2013 08:49:11 | Aťan

Kamaráde - hleď k nebi - vždy to stojí zato...avšak pozor dej, kam šlapeš!
Můj kamarád jednou napsal:

pod okny před vchodem někdo
škrtnul podrážkou o chodník
snad zhášel nedopalek
snad očima již u dveří přehlédl vypouklinu
nebo se naposledy přesvědčil
nezní-li mazlavě...

24.04.2013 22:26:12 | aravara

to jsme se asi nerozuměli - na nebi vyhlížím tvoji cesnu :D
jinak se snažím chodit po zemi a čumět pod nohy kam šlapu..

24.04.2013 22:29:01 | Aťan

No jo měl jsem nos na jiné troleji...

25.04.2013 22:48:47 | aravara

Aťane, to ST dávám především Tvému nápadu s "Myšlenkou dne". Jsem tu na Literu ještě cucák, ale tolik jsem už stačil pochopit, že rozproudit smysluplnou diskuzi k čemukoliv, není až tak jednoduché. Nemám nic proti ryze osobním vzkazům, jen mi někdy není jasné, proč tvoří převážnou část komentů – tam bych očekával spíš věcnou diskuzi, ať už formou kritiky daného díla, rad těch zkušených těm méně zkušeným (sám bych je ke způsobu i obsahu svého psaní uvítal), polemiku s věcným zaměřením, ale i s tou kritikou (polemika přece není výraz nepřátelství k někomu a i kritik musí umět čelit protiargumentům a umět je přijmout s nadhledem) atd.

Domnívám se tedy, že by ta Myšlenka dne mohla být jakousi „školou“ smysluplné diskuze nejen k tomu tématu, ale na Literu vůbec. Takže bych se přimlouval, abys to nerušil ani tehdy, když nebude okamžitý ohlas a chvíli to přeci jen vydržel. Všechno chce svů čs, do nové hospody třeba lidi začnou opravu chodit až tak po roce - tady to třeba bude rychlejší ;-)

A pak je ten samotný obsah daného tématu. Možná jsi mohl zvolit na začátek něco trochu lehčího – porozumět tomu, co chtěl Vlastimil Podracký sdělit, není myslím úplně snadné. Ale dobře – není důležité, co tím chtěl básník, pardon – bloger, říci, důležité je, jak to vnímám já (a nejen já).

Tak asi souhlasím s tím, že je v lidské povaze neměnné to, že se mnozí skloní buď kvůli nedostatku odvahy nebo kvůli nutnosti přežití před silou, ať už biče či peněz, tedy to jsou asi ti dnešní lokajové. Beru to samozřejmě jako nadsázku, jsou mi osobně mnohem bližší lokajové než majordomové a zřejmě jsem jedním z lokajů (?) - toť také otázka, kam se sami řadíme, v tom mi ta klasifikace přijde příliš zjednodušená, ale tak je to satira, že? Bylo by zajímavé zjistit, zda se třeba Vladimír Podracký sám řadí mezi majordomy. :-D Já bych tedy mezi ně řadil management korporací s příjmem nad 50.000 měsíčně, státní úředníky bez výjimky, silové složky, celou justici, většinu novinářů v mainstreamových médiích, TV baviče, a kdo všechno nás vlastně ještě oblbuje a usměrňuje do neškodných mezí ? To ať si dosadí každý sám. A pak jsou tu ti, kterým to vše (včetně nás samotných) slouží – pokud to vezmu třeba v ČR, tak skrytí akcionáři slunečních elektráren ( = x% poslanců, kmotři, politický management atd.), vedení mafiánských klanů (= politických stran), nejvyšší management polostátních firem, atd. Jenom mě mrzí, že je p. Podracký nějak nenazval – tak to zkusím já: třeba „nová šlechta (?)“. To jsem odvodil od spojení „noví Rusové“, tam asi tušíme, o koho jde.

Ale skepsi p. Podrackého ohledně možností Facebooku (sociálních sítí, vč. Literu) jinak nesdílím. Sociální sítě jsou ještě stále v plenkách, ale své možnosti už naznačují docela dobře. Myslím, že nejpozději do 10 let se nebude stačit divit nejen "nová šlechta", ale i "majordomové" a možná i my "lokajové". A třeba to pojmenování „lokaj“ už na nás nebude ani tak moc sedět... ;-)

23.04.2013 12:30:53 | Amonasr

Amonasr, souhlasím s tím, že důležité je bavit se o tématu, proto přeskočím jestli piju pivo, jsem netrpělivej, mám špinavý ponožky a šťourám se v nose, ..to by nás jen rozptylovalo. Dokonce můžeme vynechat i osobu Podrackého, protože z jeho článku jsem vytrhl jen kousíček, Podrackého neznáme a ani to v diskuzi nepotřebujeme.

Zaujala mě myšlenka, pokud od Bílé hory je v České kotlině na km čtverečný příliš mnoho plebejců a lokajů (mne nevyjímaje, ani není důležité kam se řadím), jak můžeme vůbec pomýšlet na přímou demokracii švýcarského typu? Je to technicky reálné? Pokud tu jednou bude rozumná demokracie, nastolí ji elita bez "morálně unaveného" obyvatelstva? Tohle jsou otázky, které mě od puberty trápí. Protože jsme vrstevníci, víš že mě to trápí dlouho. :)

K tomuto tématu se se výborně hodí slova známého (bohužel nedávno zesnulého) psychologa Slavomila Hubálka:

"Vzorce českého chování je malověrnost, skepse, zvláštní směsice převažujícího buranství a současně výjimečného štěstí na několik výjimečných osobností. Za ty považuji Karla Havlíčka Borovského, T. G. Masaryka a Karla Čapka. Všichni tři varovali před levicí, marxismem a komunismem, a přesto jsme první země, kde zvítězila komunistická strana v demokratických volbách. A to v roce 1946. Národ se prostě zachoval nepoučitelně. To o nás hodně vypovídá.

K tomu přidejme neuvěřitelný nešvar české národní povahy - nevážit si svých hrdinů, naopak je zesměšnit, či dokonce potrestat. Podívejme se na úděsný osud Heliodora Píky, Milady Horákové, letců v britské armádě či vojáků v zahraničních vojscích. Parašutisté, kteří zabili Heydricha, se dočkali pomníku po desetiletích. To je nestoudné. Zbabělá část národa se mstila hrdinům a vytěsnila je, aby zamaskovala svoji vlastní zbabělost a ta jim nebyla připomínána."

atd. atd... to je to, co mě trápí, Amonasr.. asi se dám na chlast :)

23.04.2013 16:06:41 | Aťan

Aťane, jsem rád, že ses nedal na chlast ještě během této diskuze a pojďme tedy do té polemiky, je fajn, že se přidal „kolemjdoucí“ a třeba nezůstane jen u něj :-)

Nastolil jsi otázky, na které asi není nikomu známá odpověď. Tak možná dřív, než nějaké nové elity začnou usilovat o přímou demokraci švýcarského nebo nějakého nového českého typu (a proč ne rovnou nějakého celoevropského typu?), pojďme něco dělat proti té české malověrnosti. Ta je opravdu děsivá a kromě historických kořenů pramenících z komplexu méněcennosti malého (přitom vůbec nejsme malý), porobeného a uťápnutého národa, a mravně devastující zkušenosti z druhé republiky, protektorátu a komunismu, se na tom podílí nepochybně i to dnešní rozčarování z mafiánského kapitalismu. Ale moje osobní zkušenost z té mlčící většiny je stejně pořád trochu jiná - „obyčejní“ lidé jsou ve své většině stále ještě normálně slušní a vzdělaní lidé, kteří pouze nevidí tu možnost změny k lepšímu. Jsme krmeni tím, že dnešní politická reprezentace jen odpovídá statistickému vzorku národa – s tím hluboce nesouhlasím. Díky těm mafiánským mechanismům je dnešní politická reprezentace vzorek spíše spodiny národa, i když pár pozitivních příkladů se mezi nimi snad ještě stále tu a tam najde – ke komu mají lidé vzhlížet, když vidí jen samé negativní vzory? Pokud se najdou dostatečně přesvědčivé a charismatické pozitivní vzory, věřím, že na svou stranu získají i tu mlčící většinu. Já si pouze myslím, že v prostředí politických stran se takové pozitivní vzory nemohou prosadit, protože tam budou z podstaty věci vždy zadušeny. Jako se to třeba děje momentálně Dienstbierovi v ČSSD. Na to se prostě musí jinak – tak jako třeba NFPK dostal Michálka do Senátu. Žižkováci taky volili celá desetiletí spolehlivě ODS a její mafiánské symboly, vypadalo to, že jsou definitivně slepí a hluší – až se našel Michálek a ve druhém kole už si neškrtla ani ČSSD. A klobouk dolů i před Matějem Stropnickým, tak chytrého mladého a charismatického politika budou lidi rádi následovat, pokud mu to vydrží. To je jenom moje žižkovská zkušenost a když ji zobecním, tak to s tím českým národem zas tak špatné být nemusí ;-).

Než jsem to dopsal, zavěsil jsi další dva komentáře - naprostý souhlas. Kellera taky vysoce uznávám, umí věci přesně pojmenovat, a k té Tvé související výzvě se jednoznačně připojuji.

A dík za nápovědu s tím Bilderbergem :-D Ale asi fakt nebude tak důležitý, když jsem zapomněl, jak se tahle zednářská lóže jmenuje. Tak třeba Aťana si zatím ještě pamatuju... ;-) :-D

23.04.2013 16:54:21 | Amonasr

dík :)
...a máš pravdu v tom, že politici nejsou zvolený průměr obyvatelstva. Špatně (pro zloděje chytře) nastavený systém do našeho čela dosadil ty nejhorší z nás už v 90. letech. Světlé výjimky existují, ale je jich málo. Pokud se nezmění systém, jak navrhuje např. "Rekonstrukce státu"

http://www.rekonstrukcestatu.cz/cs

...tak jsme v kelu. :) V Rekonstrukci státu je elita (pozitivně myšleno) jak jsem o ní nahoře mluvil, která se sice snaží vylepšit demokracii, ale bez nás plebejců a lokajů, bez naší podpory, to budou mít hóóóódně těžký, ne-li nemožný.

23.04.2013 17:06:35 | Aťan

Vcelku souhlasím, jen ještě možná stojí za to podotknout, že stejně jako tehdejší drábové byli jedinci z řad otroků, je to i dnes stejné se všemi těmi hlasateli a manažery a všemi ostatními zmíněnými, kteří sice dělají loutky z nás, ale zároveň jsou loutkami někoho dalšího. Tys (Vy jste) je nazval novou šlechtou, ale je logicky nasnadě, jestli náhodou není ještě nějaká Nová nová šlechta (nebo naopak ještě starší šlechta), která by byla nad tím vším.. Jen konspirace.. :-) Nicméně by mě zajímalo, jak početná skupina lidí je opravdu na pomyslném vrcholu moci na té naší malé planetce.

23.04.2013 14:19:13 | kolemjdouci

kolemjdoucí, na tvoji otázku dává odpověď prof. Jan Keller "Tři sociální světy":

1. ELITA

Diskrétní elita - má většinou majetek rodový, dědičný, nebo majetek nabytý z trestné činnosti (majetková podvodná transformace bývalých socialistických států, drogy, zbraně atd.) Svět "diskrétní elity" se naprosto utrhl od zbytku společnosti, jejich majetek se pohybuje v astronomických výškách, většinou jsou mediálně anonymní.

Pomocná elita - zatímco "diskrétní elitu" obyčejný smrtelník nepotká, pomocnou elitu vidíme skoro denně. Pohybují se v politice, médiích, na vedoucích ekonomických místech, v bankovnictví, management apod. Pracují hlavně pro své nepracující chlebodárce - "diskrétní elitu".

2. STŘEDNÍ TŘÍDA

Servisní střední třída - žije z platu s vyššími příjmy, jsou více využívány "pomocnou elitou".

Nižší střední třída - žije z platu s nižšími příjmy, většinou bývá neúměrně zadlužena.

3. DEKLASOVANÍ

Prekarisovaní - vykonávají neplnohodnotnou práci, nejméně placenou, nebo práci na částečný úvazek. (prekariát = vrstva, která se nachází na společenském dně)

Vyloučení - jsou buďto nezaměstnaní, nebo bezdomovci.

Jediným řešením podle prof. Jana Kellera je, aby se střední vrstvy přestaly prát o drobky padající ze stolu elit a zvolily si kolektivní strategii. Tak se na Literu domluvme, jak jim dát po hubě :-)))

23.04.2013 16:16:24 | Aťan

kolemjdoucí - DODATEK

ty ses ptal na čísla těch nejbohatších:
Na světě existují tři lidé, kteří každý z nich vlastní majetek v hodnotě 48 nejchudších států dohromady. Např. v USA 95 % kapitálu vlastní 5 % Američanů v hodnotě ne biliónů, ale triliónů dolarů. V takovém množství jsou tyto peníze paradoxně nepoužitelné. Tohle je jen příklad, velkoprůser naší civilizace rozevřených sociálních nůžek je z toho ale patrný.

Teď ale co s tím? Někdo radí násilnou revoluci, já z toho tedy nadšenej nejsem, zase ti nejbrutálnější se vyšplhají nejvýš - Fidel Castro a jemu podobní budiž nám varováním.

23.04.2013 16:42:48 | Aťan

Nepochybně zajímavá poznámka :-) Rozhodně bych ji osobně nechtěl odbýt tím, že nevěřím na konspirační teorie, i když na ně opravdu moc nevěřím. Necítím se povolán k zasvěcené odpovědi, nejsem politolog, beru to jen selským rozumem. To, co vypadá jako zednářská sešlost nějakých mocných světa (zapomněl jsem při své skleroze a dnešním bolavém zubu , co je to za „...berg“), kteří si rozdělí své role a pozice ve světě za nějakým cílem, to mi přijde poněkud přitažené za vlasy, byť podobné snahy a motivace bych a priori neviděl jako nereálné. Určitě ale existuje nějaká hierarchie moci, i klasická šlechta měla (a má) své barony, hrabata, knížata, krále, císaře a určitě na chod světa měl větší vliv svého času císař Svaté říše římské než jiného času středoafrický císař Bokassa, čímž chci říct, že není ani císař jako císař. Dřív byl nad všemi ještě Bůh, zastupovaný papežem, ale ani jemu se nechtěli všichni slepě klanět. Boha dnes nahradily peníze, ty mají myslím víc samozvaných „papežů“, kteří navíc od skutečného papeže mají raději přítmí či úplnou tmu a ty současné "císaře" motivují poněkud jinak a sofistikovaněji, než tomu bylo v minulosti.

Ale v dnešní Aťanově Myšlence dne myslím jde primárně o něco trochu jiného – zda opravdu zůstaneme všichni jen poslušnými ovcemi, které se nechají pasivně manipulovat, nebo se dokážeme ozvat a občansky angažovat tak, aby demokracie nezůstala jen prázdnou slupkou, pokud se bude vyprazdňovat i nadále tím tempem, co doposud. A to je celé nesmírně složitá záležitost, přesahující asi možnosti tohoto poměrně omezeného prostoru v komentářích. Jenom si myslím, že jako kdysi bylo nástrojem demokratizace volební právo, dnes je již poměrně dobře ošetřeno různými ekonomickými mafiemi, aby ve skutečnosti nerozhodoval občan, ale zase jen ekonomická moc, což všichni vidí a vede to k té obrovské rezignovanosti a pasivitě. A tady právě vidím roli sociálních sítí jako budoucího nástroje přímé demokracie. Není to nic tak nepředstavitelného – informační revoluce určitě přinese poměrně sofistikované nástroje pro možné a snadné uplatnění principu přímé demokracie, abychom se obešli bez zbytečného mezičlánku – politických stran, případně se potlačila jejich moc, kterou si neprávem přisvojily a uzavřely k tomu mimo vliv občana mezi sebou tiché kartelové dohody. Atd. atd. Společenský vývoj nelze zastavit.

A poslední poznámka – budu raději, když se mi bude tykat, nehledě na věkový rozdíl, možná to je i v nějakých nepsaných pravidlech Literu? Pokud ne, tak bych se za tohle pravidlo docela přimlouval ;-). Takže Ti děkuju za budoucí tykání :-)

23.04.2013 15:47:34 | Amonasr

Amonasr, přesně tak jsem tento příspěvek myslel.

pšššt.. napovím "Bilderberg"
http://atanova-zasuvka.blog.cz/1004/elitari-z-klubu-bilderberg-ovladaji-svet

23.04.2013 16:25:20 | Aťan

Asi jsem to rozklikl ve špatnou dobu...nějak to nepobírám, jen ten ksichtbuk je podle mě takový novodobý mor lidstva, i když může být možná i z 10% užitečný...

23.04.2013 00:06:42 | Robin Marnolli

to není o facebooku, ale o nás

23.04.2013 07:20:23 | Aťan

Možná by jsi častěji měl pít pivo.

22.04.2013 21:52:26 | DracoMalfoy

možná bys s pivem měl ubrat :)

28 čtenářů, a názor nikde... jako sociologický průzkum to není špatný projekt :)

23.04.2013 07:19:19 | Aťan

..sedmnáct lidí prošlo bez názoru, tak já ještě rok počkám a pak to smáznu..

22.04.2013 21:43:49 | Aťan

..a trocha statistiky: 44 čtenářů, názory: 2 literáci

23.04.2013 20:00:23 | Aťan

názor bych měla, ale počkej Atí až vystřízlivym, ju?

a ten Prigl....blbneš mi hlavu, jsem byla přesvědčená, že je to přehrada :-)

22.04.2013 22:26:33 | Miriska

z toho si nic nedělej, já na první nástřel to četl jako "pingl" :)

23.04.2013 15:18:24 | Aťan

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí