Myšlenka dne (23)

Myšlenka dne (23)

Anotace: Dnes dopoledne začala "Evrorevoluce"... (možná:)

 

Demonstranti ve Frankfurtu nad Mohanem nechtěli pouštět zaměstnance Evropské centrální banky (ECB) do práce. Neblokovali ale jen přístupové cesty do ECB, nýbrž také do ústředí Deutsche Bank v tamní finanční čtvrti. Vzduchem létaly kameny a došlo ke střetům.  Heslo protestujících zní "VÁLKA ZAČÍNÁ ZDE".


Foto: Reuters

 

Evropa dosud provádí marné akce k záchraně generace mladých Evropanů, kteří se děsí, že nenajdou práci. Nezaměstnanost mládeže v EU v současné době obchází přitom už každého čtvrtého. Nezaměstnanost a bída - propojené faktory, na tuto realitu narazila již řada Čechů. Bez práce bylo totiž letos v únoru u nás rekordní počet občanů, kteří navíc mají stále nižší šance najít nové uplatnění, které by je alespoň uživilo. Například na Jesenicku stojí ve frontě 123 lidí na jedno pracovní místo. V průměru je přitom v Česku na jedno pracovní místo 17,3 uchazečů.

____________________________

Více na blogu Aťanova zásuvka.

 

 

Autor Aťan, 31.05.2013
Přečteno 945x
Tipy 7
Poslední tipující: isisleo, Miriska, Amonasr
ikonkaKomentáře (9)
ikonkaKomentujících (3)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

O tom si tu píšeme už delší dobu, že něco visí ve vzduchu. A má to samozřejmě své příčiny, před kterými nelze zavírat oči. Správně naznačuješ, že roznětkou nepokojů může být právě rostoucí nezaměstnanost. Jenže ta má také své příčiny - je to možná víc důsledek změny struktury společnosti, než nějaké přechodné krize, čili je to nevratný trend. Díky obrovskému růstu produktivity práce klesá rapidně potřeba pracovních sil nejen v zemědělství a průmyslu, ale už i ve službách a ve státním sektoru.

To není řešitelné jinak, než vytvářením nových pracovních míst ve veřejných službách, v uplatňování "přebytečných" lidí v duchovní, kulturní, vědomostní, vědecké sféře apod.., což je úkolem státu. Růst produktivity práce znamená faktický růst celkového vyprodukovaného bohatství, to se ale nyní rozděluje krajně nespravedlivě a stále víc asymetricky. Má z toho prospěch jen uzoučká vrstva nejbohatších, včetně "topnenažerů", kdežto "obyčejní" lidé a státní rozpočty chudnou, takže vlády přestávají plnit úlohu v rozvoji nových sektorů, které by vytvářely novou zaměstnanost a pomáhaly vrátit ekonomiku do rovnovážného stavu. Naopak vládní škrty na nepravých místech (pomíjím rozbujelou korupci při veřejných zakázkách apod., kde se nenávratně ztrácí také obrovská kvanta využitelných zdrojů) vedou k přesnému opaku.

Nazrává nutnost systémové změny, kterou ale současní politikové již nejsou schopni ani ochotni vidět, neexistuje žádná vize, globální finanční trhy ruku v ruce s politickým establishmentem konzervují stávající neudržitelný stav - ovšem i za cenu toho, že to povede ke kolapsu celého systému. Souvisí to i s impotencí stávajících politických stran, které postupně ztrácejí své opodstatnění a neplní svou původní úlohu předkládat strategické vize dalšího rozvoje společnosti a snažit se je naplnit - jsou to už jen marketingové slupky s vyprázdněným obsahem, které slouží jen k uspokojení mocenských ambicí jednotlivců a k boji o výnosná koryta. To nutně povede k okleštění úlohy politických stran ve prospěch prvků přímé demokracie a profesionalizaci a odpolitizování státní správy a mocenských struktur. Současnou znalostní společnost už prostě nemohou vést polovzdělanci a hochštapleři... Ale jakou formou toho bude dosaženo, to bůh suď... Zřejmě tuto úlohu na sebe vezmou občanské aktivity, které se slijí v nějaký koordinovanější celek jako převodní páka pro uplatnění přímé demokracie... Ale bez účinného tlaku zdola se to určitě neobejde, ten asi bude tou hybnou silou - sehora se asi sofistikované kroky moc čekat nedají...

01.06.2013 01:54:15 | Amonasr

Přišel mi text, proč právě Frankfurt:

Proč blokovat a okupovat a proč právě ve Frankfurtu? Jde o odpověď na politiku evropských autoritářských elit, jejich program „úsporných opatření“, destrukce desetiletí fungujících veřejných a neziskových systémů a privatizace státních podniků. Výsledkem této politiky jsou na jedné straně stále větší zisky těch, kteří profitují z krize, kterou sami zavinili (banky, korporace, manažeři), a na straně druhé sociální propad širokých vrstev obyvatelstva, růst nezaměstnanosti, prekérní práce, zadlužení domácností a úpadek celých států.

Frankfurt je sídlem Evropské centrální banky, která ordinuje Řecku a dalším zemím devastující politiku škrtů a pouštění žilou státnímu sektoru, což Řecko dovedlo k šest let trvající a stále nekončící krizi, nedostatku léků v nemocnicích, nárůstu počtu sebevražd o 45 % (2011) a k růstu oficiální míry nezaměstnanosti na 27 % (2013). Ve Frankfurtu sídlí také německé pobočky všech tří hlavních ratingových agentur, které se na válce proti Řecku zásadním způsobem podílely.

04.06.2013 17:18:39 | Aťan

Smekám před Němci, že jim to dochází... Předpokládám, že Řekové tam na ty demonstrace asi ve větším počtu neletěli. Ale bez mezinárodní solidarity to už nemůže jít - globální finanční trhy a instituce už dávno neznají hranice a státy i se svými vládami jsou jim jenom pro smích - vodí je jako své loutky...

04.06.2013 18:00:30 | Amonasr

Amonasr, nechci ti mazat včelín kolem pusy, ale tvoje komentáře jsou pro mě chuťovčičky, mňam :-) Někteří rejpalové namítnou, že se mně nejvíc líbí názory se kterými se 100% ztotožním, ale co nadělám, že jo?.. :D

zbytek píšu u komentu cikáněte

(P.S. do pozdní neděle budu mimo PC)

01.06.2013 09:14:26 | Aťan

Abych citoval papeže, k tomu jsem ještě nikdy necítil potřebu. Ale zdá se, že katolická církev si jeho překvapivým zvolením do čela vybrala jeden ze svých hvězdných okamžiků:

„Finanční krize, kterou procházíme, nám dává zapomenout, jaká je její prvotní příčina – tedy hluboká antropologická krize. Zcela jsme popřeli prvenství člověka. Utvořili jsme si nové idoly. Starozákonní zbožňování zlatého telete (kde nabízí pro srovnání biblický odkaz na Ex 32, 15-34) dnes ilustruje nový, nelítostný výjev – fetišismus peněz a diktatura ekonomie, která nemá lidskou tvář a nesleduje lidský účel,“ pokračoval dál papež František ve svém pohledu i kritice současnosti, která může zcela jistě zaujmout i nevěřící. (http://beta.parlamentnilisty.cz/zpravy/zahranici/pohled-jinam/Papez-varoval-Pozor-nastoluje-se-neviditelna-tyranie-A-nastinil-cestu-jak-z-toho-ven-273778)

Tento papež svým duchovním rozměrem a myšlenkovým potenciálem zdá se vysoko předčí všechny ostatní mocné tohoto světa...

Myslím, že jeho vyjádření sem přesně zapadá :-) Kéž by mu porozuměl i pan kardinál Duka a papežská kurie, která mu to jistě nebude chtít ulehčit. Snad papež František neumře tak rychle, jako někteří jiní, kteří se k něčemu podobnému odhodlali před ním...

02.06.2013 12:31:12 | Amonasr

Církev má světlé i temné stránky, protože je lidská. Z nějakého dokumentu o mayské civilizaci si pamatuju, jak církev někdy v 16.-17. století pálila tisíce mayských popsaných svitků, protože neznámé písmo považovali za ďáblovo dílo.
Nedaří se nám skloubit pokrok s rozvojem ducha, ňááák to drhne. :)

02.06.2013 19:51:11 | Aťan

Chtělo by to demonstraci na podporu frankfurtských demonstrantů, a to ihned, než se o tom začne mlčet - esli víš jak to myslím. A spojil bych to s nepuštěním do "práce" vládnoucí hajzlparty Petra Nečase, sakryš - jak se takovéhle akce svolávají?

01.06.2013 00:04:24 | Cikáně

:D Nedávno se o něco podobného v dubnu pokoušel Popelka a bylo to fiasko.
http://janbarton.blog.idnes.cz/c/329828/Popelka-neni-magor-patri-za-mrize.html

...a jak se svolávají? Sledovat občanské aktivity, nejlépe některé z nich pomáhat, být v obraze kde se co šustne (třeba na facebooku nebo na blogu) a pak se fyzicky zúčastnit. Také je důležité nečekat po demonstraci okamžitý příznivý výsledek, že se z toho politici tzv. podělají, ale rozhodně pak nemůžou říct: "o jejich nasranosti nic nevíme, neprojevují se." Přiznám se, že víc věřím na přímý osobní tlak na konkrétní poslance a senátory, jak to dělá NFPK, VPK a Rekonstrukce státu, ale bez podpory "ulice" to samozřejmě nepůjde.

Blokáda Evropské centrální banky je vlastně pokračováním americké Occupy Wall Street:
http://cs.wikipedia.org/wiki/Occupy_Wall_Street

v Praze bylo v malém něco podobného, jestli si vzpomeneš:
http://atanova-zasuvka.blog.cz/1204/okupujme-prahu-obsazujme-ulice-od-28-4

Takže cikáně, sleduj cvrkot všude možně ..a určitě se někde spolu s transparentem potkáme. :-)
http://www.liter.cz/reportaze-politicke-757284-cist

01.06.2013 09:03:42 | Aťan

cikáně, o svolávání akcí je také tento článek:
http://www.parlamentnilisty.cz/zpravy/Anonymous-Lide-otevrete-klec-kterou-jste-si-udelali-Driv-nez-bude-pozde-273668

(P.S. teď budu 2 dny mimo PC)

01.06.2013 10:24:06 | Aťan

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí