Jiný havran

Jiný havran

Anotace: A tak jsem znásilnila Edgara Allana Poea :) není to úplně nové dílko....ale řekla bych, že je nafurt aktuální :D

Občas si přijdu, jako Edgar Allan Poe, když truchlím nad životy svých příbuzných (to ne nad smrtmi, nýbrž nad některými životy je třeba totiž truchlit - mrtvým je šance lepších míst, kdežto ti živí se řítí stále tak rádi do zatracení, či prožívají jiná vlastní muka).
Truchlím a přísahám, že nikdy víc už se nezapojím to těch bludných kruhů, do nichž mě stále, nejen smyčkami pout rodu, stahují, že se už nikdy nepoddám té touze pomoct jim.
Dlouho přec vím, že mě jen vysají, aby zas v zápětí přísahali, že o mé dobrodiní stejně nestojí, aby mi ukázali mou bláhovost v celé její míře… že pouze sebevraždím své vlastní já.
Stojím a šeptám si vlastní never more, smířená s tíhou úhlů realit…
To však nevydrží dlouho, neb, a nemusí být ani okno, jímž by přilétl, zjeví se v mé místnosti Havran, tak černý, že mi připomíná vlastní myšlenky, a jeho slova nezní never more, nýbrž „Vždycky přec.“
Ta slova, temnější a pradivější všech mých polopravd, drásají srdce silou šelmích drápů, a silou beznaděje berou mi z plic dech.
„Jedeš ty nestvůro, přilétnuvši snad z pekel, cožpak netušíš, že sama sobě musím lhát už pro ten pocit, že šílenství nepodléhám zcela?“ obořím se na něj nevlídně. Upře na mě propasti svých očí, zakráká: „Však vždycky přec, jen vždycky přec.“
Zavrtím hlavou, dělám neslyšící, trhám si vlasy, uši zacpávám…
Jen Havranův skřehot dál z mysli vypudit nejde.
Proč nemám právo poklidu? Být prochazečkou bez emocí, tak, jako jsem i u jiných, schopna krotit šelmy a tišit nepokoj… zvládat to i u nich, byla bych šťastná? Ne? Jistě? Cit se nevyplácí, a vůbec už ne ten k rodině.“
Však Havran, ten mrchožrout bez schopnosti cítit si dál vede svou: „Cha, vždycky přec, ty vždycky přec,“ A stejně víš, že vždycky přec, přidává se k němu i má nevěrně zradymilná mysl.
„Ne, nevím, a nechci vědět,“ odseknu: „Jsem volná. Přestaňte mi už předkládat dál tu cestu okovů! Kdo tvrdí, že za jejich chyby musím platit já?“
Zoufale uzoufaná biji hlavou v zeď, zatímco Havran, to zrcadlo nitra mého já, mávne jen dehtem vlastních křídel a pobaveně mi zakráká: „A vždycky přec, a vždycky přec.“
Jak strašná pravda, pravda platící pro všechny ustarané starší sestřičky: „Vždycky přec a navždy přec.“
Povzdechnu.
Vím, vždyť znám svoji cestu… vzdávám se před tím, tváří v tvář jeho vědění a z úst mi uniká prosté „ANO,“ na jehož vyřčení jsme stejně oba nezpochybnitelně čekali: „Vždyť já přece vím.“
Už to ke mně patří: „Vždycky přece tak a nikdy více jinak.“
Je to ta nejhorší kletba… a zároveň nejvelkoúžasnolepější kouzlo života.
Stejně mi na nich záleží.
Autor Anjesis, 06.12.2013
Přečteno 568x
Tipy 3
Poslední tipující: Robin Marnolli, Amonasr
ikonkaKomentáře (11)
ikonkaKomentujících (3)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

jako experiment vůec, spíše je to úvaha...a jako úvaha...moc fajn.
RM.

07.12.2013 08:48:51 | Robin Marnolli

no já se to do úvah zdráhala dát, protože je tam už ten náznak děje a prvek havrana co se mnou mluví, takže se to pohybuje na hranici reality a fantastyčna.... ale přiznám se, že kolikrát dávám hlavičku experimentu skoro všemu, u čeho si nejsem jistá kam to přesně zařadit :)

vážně myslíš, že se to dá ještě počítat mezi úvahy?

07.12.2013 11:07:30 | Anjesis

Ještě je tu kolonka "ostatní", ta se hodí na všechno. Přívlastek horor, dobr. bych nechal, to celkem sedí:-)
Za experiment bych považoval něco, co se vymiká (třeba tvé obvyklé tvorbě, ale i celkově..a pak není na škodu to podpořit anotací proč a nač:-)
Jestli je to úplně úvaha, na to bych se nejlépe zptal Hanele, až takové detailní specifikace nejsem hoden, ale mně to tak přijde, i když už je to jaksi "specifická úvaha":-)

07.12.2013 11:11:01 | Robin Marnolli

:D
mno, to je asi mnou, že, když se řekne "ostatní," představím si vesměs šuplík věcí, které nejsou vesměs na nic, ale ještě je to na hraně toho, že se je zdráháme vyhodit - tak jim vyhraníme ten šuplík a dál na ně zapomeneme :)

ale jo, máš pravdu, možná to patří do ostatních :)

07.12.2013 11:22:10 | Anjesis

Pro mne to zas šuplík není, beru to jako, že to autor prostě nezařadil, a když vidím autora, kterého čtu, je mi téměř jedno, jakou to má kolonku...

07.12.2013 11:26:51 | Robin Marnolli

tak jo :)

ps: já to tak mám také u autorů, které čtu pravidelněji, ale sama od sebe tu kolonku jen tak, přiznám se, dvakrát nenavštěvuju :)

07.12.2013 11:38:13 | Anjesis

Kdybys byla nováček, tak to beru. kolonku "ostatní někteří přejdou, kdo se soustředí na básně. já také často přecházím kolonky "romány", "povídky" "recenze" aj. rád čtu především básně.
současně ale sleduji autory, kteří mne svou tvorbou osloví, a potom už se přemůžu a překročím svou vnitřní kolonkovou bariéru:-)
A ty své čtenáře nepochybně už máš, máximálně tě přeskočí někdo, kdo je tu občas, a i to je otázka, zda se též řídí nějakými kolonkami...a co když zrovna nemá rád kolonku Horory, strašidelné, válečné...:-)

07.12.2013 12:20:16 | Robin Marnolli

no jo, asi máš pravdu :)

07.12.2013 14:03:28 | Anjesis

První věta mi přijde zbytečně (až kostrbatě) zhutnělá, což podle mne není na úvod nejšťastnější, slovo "smrtmi" bych pak raději opsal nebo nahradil, zbytečně to při něm zadrhne, i když je to gramaticky správně. Pak se to strmě a pěkně rozjelo a ta havraní melodie tím prostupuje velmi zajímavě a evokuje tu Poeovu atmosféru. Zápas rozumu a citu jsi vykreslila přesvědčivě. :-) Celkový dojem: ST ;-)

06.12.2013 16:04:58 | Amonasr

děkuji :)

pak na to ještě kdyžtak mrknu :)

06.12.2013 20:45:06 | Anjesis

;-)

06.12.2013 22:27:55 | Amonasr

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí