Citem

Citem

 

 

 

 

 

Přítisk

 

rozbředlej

poddajnej

 

Přítisk

 

 

husí kůže

jak šepot

plosek

v koberci

 

jak nehty

proti srsti

školní tabule

 

jak smysly

v úžasu

z umírání

 

 

konečky nervů

tříštěny o skály

Světa

 

 

Chvíle zranitelná

jak narození se

do ledna

 

 

Chvíle

jako každá jiná…

 

 

 

 

 

Autor GiovaniDaVinci, 09.02.2016
Přečteno 831x
Tipy 19

Poslední tipující: Akrij8, Frr, Nikita44, jitoush, enigman, Pamína, Lioness, Amonasr, Kett, Laven De Brig, ...
ikonkaKomentáře (40)
ikonkaKomentujících (8)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

11.02.2016 11:26:52   Papagena

Tak, já se ti sem taky nacpu svojí trochou, protože máš takový zajímavý metafory a přirovnáníčka, vykládám si je po svým, pro srandu králíkům k téhle: např. z 30 cm od monitoru to vypadá jako anální kolík, takže ta chvíle pro každýho ze zúčastněných bude trochu jiná, že? :)) Vnímat a hlavně moc netlačit...:) Bogen tady psal, že kritika se tady nenosí, hlavně v poezii, co vlastně kritizovat, je to tady jako na FB, buď lajk nebo nelajk - ten ještě není aktivní, takže jenom 0 bodů:)). Já když něco lajk, tak autorovi napíšu koment, občas i na lajk zapomenu kliknout:) Když něco nelajk a vysloveně mi dílko přijde nějakým způsobem na hraně, tak se ozvu. Docela by mě zajímalo, jak si básnící představují tady konstruktivní kritiku, na formu, která se učí ve školách, se tady nehraje, zajímavý je, že v případě haiku, který má taky jasně stanovený pravidla se tady naopak v kritice hraje (což je pro mne zajímavý fakt:) Co se týče obsahu, ten kritizovat nelze, jelikož to je právě to "umění" a zas jsme zpátky u lajk nebo nelajk. Taky se mi líbí úsloví "Co tím chtěl básník říci?" Fakt by mě to občas zajímalo, protože se mi kolikrát nějaká báseň líbí a jelikož nejsem schopná přetavit nezachytitelný dojem do slov, jakýsi vlastní výklad od autora by se mi celkem hodil, ale stydím se tady zeptat nooo :/

líbí

15.02.2016 10:34:35   GiovaniDaVinci

Tak a konečně odpovím i na tvůj, sáhodlouhý - jistě pracně napsaný (což se cení!);-)) - komentář :-DD

1) Dislajky posílaj všechno do kytek (kromě YT...ten se do kytek dostává sám) - ale bylo by to tady zajímavý...;-DD

2) "Konstruktivní kritika" - takže ty chceš vědět, jak si jí představují básníci?? ;-)))
- nejsem sice žádnej básník - ale cítím povinnost říct, jak si jí představuju třeba já:
pro mě je konstruktivní kritika to, z čeho si můžu udělat obrázek o konečný podobě "lešení" - trubky bych měl...jde o to, je správně svařit tak, aby výslednej tvar byl takovej, aby se z něho nechalo pohodlně dělat na fasádě, a zároveň, aby to nežuchlo...;-DD ("svary" ber s rezervou - lešení se skládaj...);-)))
konstruktivní kritika je spontánní reakce (popř. pocit, který z toho plyne) na právě přečtenou věc (neříkám, že se nemůže třeba nechat "uležet"...) - jde o to, že je to reakce po přečtení jinýma očima, než mýma...:-D

3) výklad básně - a není to individuální, jak si kdo báseň vyloží? - je to jako se koukat na cákanec na zemi a někdo v něm vidí slona, někdo zase Angelu Merkelovou - Subjektivita...;-DD

4) "Anální kolík" ...no prosimtěěě! ;-DDD

Díky za skvělý komentář, který mě zase donutil zamyslet se...:-)

líbí

10.02.2016 16:10:32   Frr

A JÁ MÁM NAOPAK Z TVEJCH TEXTŮ RADOST-JSOU PO MĚ OBJEVEM-HLEDÁŠ KDESI ZA ROHEM
OBZORU MOŽNÉHO A TO MI PŘIJDE JAKO LYRICKÝ HLEDAČSTVÍ PAR EXCELLENCE...TVŮJ SVĚT ROZHODNĚ NENÍ "PRAVIDELNĚ GEOMETRICKY PAŤATEJ" JAKO SVĚTY SPOUSTY VERŠOVÁNÍKŮ..POHAZUJEŠ SI S PLANETÁRNÍ ŠIŠKOU HRAVĚ PO SVÉM-NĚKDY JAKO S FOSFORESKUJÍCÍM PAMÍČEM, JINDY JAKO S GUMOVÝM HOVNISKEM-A TO SE MI LÍBÍ..HODNĚ..ST ST ..-D***

líbí

11.02.2016 08:20:21   Frr

PROSÍM TĚ-TRAPÁK-ZŮMYSLNOSTÍ NĚJAKÉHO PÍSMENKOVÉHO DIBUKA SE VE SLOVĚ pRo /mne/ vymazalo zlořečeně -R-a stal se ze mě nafoukanej samolib/lb/-jímž, jak doufám zatím
dosud nejsem..omlouvám se za ten "chybný let-tristní úkon..

líbí

11.02.2016 06:18:21   Frr

erratta-PRO MNE-namísto PO MNĚ..!!!

líbí

10.02.2016 21:11:56   GiovaniDaVinci

Milý Frr...Tys mi tímhle komentářem udělal takovou radost, že už tu pěknou chvíli dumám, co na to napsat...;-DD

Nakonec jsem dospěl k závěru, že pro tentokrát Ti moc a moc poděkuju za tak úžasnou podporu a pokusím se odvděčit také tak, že prostě budu psát dál tímto "jazykem", za příslibu, že ještě bude na co se dívat, a že tohle je jen taková rozehřívačka před maratónem! ;-))

Ještě jednou díky za podporu a Tvůj názor - kterého si velmi vážím, jakožto názoru od skvělého básníka, jakým bezpochyby jsi :-)

líbí

11.02.2016 06:11:33   Frr

já nejsem básník, ale nejvejš basník /ten co nosí v břiše basu vzpříčenou až do hrdla! /..:-)))

líbí

11.02.2016 08:36:12   Frr

PS-takže se zadejchává a občas něco krz struny ublinkne:-)))

líbí

09.02.2016 19:40:50   Nikita44

Tak tahle se Ti, Gio, obzvlášť povedla! ST..já jsem taky narozená do ledna:-))

líbí

10.02.2016 21:03:54   GiovaniDaVinci

a jó...no vidíš...takže jsi vlastně tak trochu součástí básně...;-))

Velmi Ti děkuji za návštěvu a komentář který mě potěšil :-)

líbí

09.02.2016 18:20:49   enigman

s břitem...

líbí

09.02.2016 13:00:43   Amonasr

Nestává se mi často, aby mi něco při každém dalším čtení projelo s tak zvláštním mrazením po páteři... :-) ST a do oblíbených, nemůžu si pomoct. Až totiž zjistím, že okorávám, tímhle si sedřu zatvrdlou vrstvu z duše... ;-)

líbí

09.02.2016 13:53:12   GiovaniDaVinci

:-DD

takže jinými slovy taková škrabka ochrnutých končetin...;-)))

Díky Amonasře - opět jsi mne velmi potěšil svou návštěvou a komentářem! ;-)

líbí

09.02.2016 13:56:59   Amonasr

Nebo ochrnutých zakončetin... ;-))

líbí

09.02.2016 13:57:29   GiovaniDaVinci

:-DD

...i takto by se to nechalo podat...;-)))

líbí

09.02.2016 14:04:14   Amonasr

:-DD Tak to mám radost, že jsi mi to odsouhlasil. Duše nejspíš nemá žádné končetiny a možná ani nervová zakončení, ale určitě je posetá spoustou zakončetin, no ne...? Takový šílený nepřehledný uzlík samých věčně po něčem chňapajících, o něco se otírajících nebo před něčím uhýbajících zakončetin... ;-)) :-/

líbí

09.02.2016 14:06:29   GiovaniDaVinci

:-DD jj - to jsi vystihl krásně - úplně to vidím...tu chobotnici průhlednou! ;-DDD

líbí

09.02.2016 14:12:31   Amonasr

:-D Jj, jen to namalovat - vidím celý oceán duší... Od těch průsvitně jiskřivých až po ty krvavě temné, smrtelně jedovaté už jen na pouhý pohled... ;-)))

líbí

09.02.2016 12:59:03   uživatel smazán

Někde jsem kdysi četla, že budeš rád za kritiku, tak jsem se rozhodla ji napsat, i když tady na Literu obecně moc nekritizuju, protože mám pocit, že většina autorů by to vzala jako útok na svoji osobu. Snad to tak nevezmeš i ty. Včera jsem si pročítala pár tvých textů a musím říct, že občas tam máš fakt hezké obrazy, ale jako celek mi to prostě nefunguje, přijde mi to jakoby takové umělé nebo šroubované nebo nevím, jak to říct, jakoby mi tam prostě něco chybělo nebo naopak přebývalo. Nevím, jestli to není tím, že se snažíš do toho nacpat moc věcí, tvůj styl, co jsi tady, se dost změnil, což je samozřejmě v pořádku, ale pro mě to je fakt leckdy umělé a naopak bez toho prožitku.

Doufám, že se neurazíš nebo nenaštveš, je to jen můj pocit, koneckonců podle počtu tipů je vidět, že ostatním se to líbí :)

líbí

09.02.2016 13:51:13   GiovaniDaVinci

Zdravím Tě, Iluzionistko - jsem rád, že sis konečně našla cestu i k mému dílu! :-)

Ano - za kritiku jsem velmi rád - a ta Tvoje mne velmi potěšila, díky (ne - to není ironie);-))

Jsem rád, že mi někdo napsal, více jak dva řádky, věcné, stručné kritiky, nepřislazené medovými řečmi! :-)


Tak se do toho dejme:

Píšeš, že (některé?) jako celek nefungují a působí jako násilím smontované dohromady (přesně takhle jsi to nepsala - vím - tohle jsou moje vlastní kritická slova...) - v tom Ti musím dát zapravdu, alespoň u těch několika posledních děl (nevím, kam až jsi včera četla), jelikož se pořád snažím naučit se psát a pořád (i po tom půlroku od začátku) nejsem schopen dobrat se k nějakému jednotnému stylu...proto zkouším různé formy...zkouším taky prostě jenom "slepovat" zajímavé střípky, dělat mozaiky (a někdy z toho opravdu vyjdou paskvily - to ano - jenomže všichni jsou tak /zdvořilí?/ že mi to na férovku neřeknou...);-DDD (blbej vtip - vím - promiňte);-)))

Že se do toho "snažím nacpat moc věcí"? - TREFA! mně totiž, když už se rozhodnu psát, lítaj ty metafory a různý dobrý části jedna po druhý, jako facky...a já když nějakou nevyužiju, tak většinou upadne v zapomnění...takže se snažím využít co nejvíce z těchto nápadů (což mi teď připadá opravdu docela stupidní...) :-// ;-)))

...na svou obhajobu ale zase musím říct, že třeba tahle poslední už ucelená je a jako slepenec se rozhodně nejeví - navíc je i "prožitá" - to si vymluvit nenechám! ;-DD


ještě jednou díky za úžasnou kritiku a doufám, že Tě u sebe nevidím naposledy - byl bych rád za, alespoň malé, rozšíření této počínající diskuze :-)

Hezký den přeji :-)

líbí

09.02.2016 21:32:25   bogen

...souhlasím s iluzionistkou, nějak tvé texty na mě taky příliš nepůsobí...nebo je možná nedokážu významově dostatečně pochopit, nevím sám, i když tě pravidelně čtu...třeba to přijde...;-)

líbí

10.02.2016 18:36:27   GiovaniDaVinci

...v tom případě ti přeji hodně štěstí ve snaze pochopit...;-))

...pořád mi ale vrtá hlavou, proč nějaká kritika nepřišla už dávno? proč najednou taková lavina? (vždyť za rozumný názory hlavy netrhám...);-DD

líbí

10.02.2016 23:41:29   bogen

...není žádná lavina kritiky, prostě na literu se vyjadřují jen názory v komentářích, většinou pozitivní...a pozitivní tipy...ale pokud si všimneš, kdo tě pravidelně tipuje a říkáš si, proč ostatní ne...a zamyslíš se sebekriticky...tak na to přijdeš...;-) prozradím: kritika se tady nenosí...ani ty ji vlastně nechceš slyšet...každý má okruh svých příznivců...;-)))

líbí

11.02.2016 10:05:20   GiovaniDaVinci

:-D

chceš, abych se "přiznal", že vlastně celou dobu všechny tahám za nos, že mi kritika nevadí? A že si z ní něco beru?? ;-)) (promiň - takhle to na mě zapůsobilo...):-D
...ale zase nebudu kecat, že se mnou tahle kritika nic nedělá - samozřejmě, že to člověka trochu "zarazí", samozřejmě, že ho to může tak trochu i zlomit, ale já se právě snažím tenhle stav prvotního zděšení, pokud možno, co nejdříve zredukovat a z toho komentáře si vzít co nejvíc! :-)

...a že nejsem sebekrtitickej? ...někteří by ti mohli vyprávět, jak v jednom kuse na svých dílech vidím něco špatně...;-DD

ALE - tvůj návrh, abych se podíval, kdo mě tipuje jsem asi nepochopil - to mám jako kvůli ostatním začít psát líbivý metafory s jasně daným tématem? (a nemá k tomu bejt třeba i "překlad"?) ;-)))
...nevím, jakej máš systém ty, ale já při psaní dávám hlavně na sebe (tím neříkám, že reakce na předchozí básně neberu v potaz) a nehodlám psát kvůli tipům (je sice příjemný, když jich mám víc, ale rozhodující faktor to pro mě není) ;-))

...a nakonec: lavinou jsem myslel tvůj komentář, přidávající se ke krtitice (a teď i ten od laven v další básni...) - proč jste se mi sakra neozvali dřív? - byl bych rád, viděl bych, že máte opravdu zájem... :-DD

líbí

11.02.2016 10:22:23   bogen

...nemám žádný "systém", ani tipy mě až tak nezajímají...nic příliš líbivého totiž obvykle nepíši..:-)) s těmi "příznivci", jsem to ironicky myslel tak, že z velkého množství čtenářů jsou to ti, co tvému stylu básní rozumí a obvykle tě tipují...a mnoho dalších zase málokdy nebo nikdy, asi prostě moc nerozumí....příklad: já téměř nikdy netipuji básněnku, i když její básně jsou stylově zajímavé, ale význam obvykle nad mé chápání...;-)) a "ze známosti" netipuji...už jsem s ní o tom vedl diskuzi...ale je tu spousta jiných, co ji dokáží ocenit..i tebe, jak čtu v komentech..;-)

líbí

11.02.2016 16:37:24   GiovaniDaVinci

vidím, že jsi člověk s mozkem v hlavě (snad to nevypadá blbě - jenom si cením tvého racionálního přístupu...):-)

díky - teď už to tedy chápu a dávám ti zapravdu - no holt...to už je ten různorodej vkus ;-)) (mimochodem...mně se zase třeba díla od básněnky moc líbí...) :-DD

...ale jak už jsem tu hafo-krát říkal...pořád hledám a pořád nejsem u konečný podoby...takže třeba, jednou to sedne i těm, kterým teď ne... :-))

takže díky - opět jsem se něco naučil :-)

líbí

11.02.2016 16:44:28   bogen

...díky..;-)) taky zkoumám, jak vlastně psát...pro mě je rozhodně důležitější o čem...:-) forma je pro mě nepodstatná...různá jako vkus...tak si ji různě přizpůsobuji...teď zrovna něco jako "miniaturky".

líbí

11.02.2016 16:49:38   GiovaniDaVinci

:-) jj...všiml jsem si...jenomže jsem lempl línej a nemůžu se pořád dokopat k častějšímu komentování jiných autorů :-// ;-)) (ale určitě se ukážu!):-D

...abys to ale nechápal špatně...mně nejde pouze a jenom o tu formu - taky se snažím psát na nějaký téma - jenomže chci, aby to nevypadalo tak jasně (jako když třeba špatně vidíš na dálku a říkáš si, co to támhle stojí...a už pracuje fantazie) :-DD

líbí

11.02.2016 16:53:05   bogen

...to máš pravdu, nejlepší umění je to nepochopitelný...ale nikdo si toho nevšimne, když je těžký to rozluštit...:-)) jen legrace, nic se nemá přehánět...

líbí

11.02.2016 16:53:53   GiovaniDaVinci

tak určitěě...jenomže já rád přeháním no...:-DD

líbí

11.02.2016 16:56:03   bogen

...každý je nějaký, já zase rád ironizuji vše...:-)

líbí

11.02.2016 16:59:33   GiovaniDaVinci

:-D to je náhodou dobrej přístup - rozhodně daleko lepší, než ten, kterej za vším vidí důvod k řádné a "všedoprdeleposílající" hádce! :-DD

líbí

11.02.2016 17:06:27   bogen

...to je jeden extrém, druhý je ale "vlezdoprdelisticé" pochlebování ! :-D

líbí

11.02.2016 17:10:37   GiovaniDaVinci

pak tedy jděme zlatou střední cestou všedoprdeleposílání a, zároveň, vlezdoprdelistického manýrismu! ;-DDD (nikoho takovýho sice neznám, ale alespoň budem oroginální!) ;-))

líbí

11.02.2016 17:32:00   bogen

...no tak, oba extrémy naráz v jedné osobě, to by byla síla...;-))

líbí

13.02.2016 21:47:34   GiovaniDaVinci

to asi jo no...:-DD

líbí

09.02.2016 21:09:40   uživatel smazán

No je pravda, že tahle poslední je fakt ucelenější než ty předchozí :) A co takhle si ty myšlenky třeba někam zapsat a použít je později? Myslím, že kdybys tu hustotu trochu zkrouhnul, tak by možná výslednej dojem byl mnohem větší než teď :)

líbí

10.02.2016 18:34:43   GiovaniDaVinci

toto řešení se skutečně nabízí jako první rozumné a vypadá dobře - to ano...;-))

...ale přemýšlel jsem nad tím a s mírným odstupem musím říct, že nevidím důvod svou poetiku lámat přes koleno...jistě, zase teď pojedu jiným směrem (zřejmě právě tím ucelenějším - nebo možná budu nakonec zaveden dál i jiným...), ale myslím si, že nemá smysl "nutit" svoje básně, aby dělaly někomu děvky a tvářily se naoko líbivě...když mě touhle cestou vede intuice, tak to asi nemůže být špatná cesta, že jo...;-))

nicméně si vážím tvých komentářů a snahy o rozumnou, konstruktivní diskuzi na téma mého psaní - určitě jsem si z nich vzal mnohé další potřebné střípky do mozaiky poznání! :-)

Díky! ;-)

líbí

11.02.2016 12:51:11   uživatel smazán

Tak já ani nemyslela, že bys měl psát tak, aby se to líbilo zrovna mně, to je koneckonců jedno, člověk by se neměl do ničeho nutit. Koukám, že jsem tu strhla trochu diskusi dokonce :) On Liter je dost o takovém přátelství a tak, někteří lidé netipují jiné třeba už z principu. Já moc nemám čas tu psát kritiku a popravdě se mi často ani nechce, protože mám pak pocit, že opravdu to někteří berou úplně jinak a nechce se mi pouštět do zbytečných diskusí o ničem. Piš samozřejmě dál, jak chceš, jen mě to tak napadlo, jak jsem si pročítala tvé texty.

líbí

13.02.2016 21:48:05   GiovaniDaVinci

:-)

líbí
© 2004 - 2026 liter.cz v2.5.6 ⋅ Facebook ⋅ Threads ⋅ X ⋅ Nastavení soukromí ⋅ Osobní údaje ⋅ Provozovatel