Jak vypadá schopná kritika

Jak vypadá schopná kritika

 

 

Nedávno jsem po letech zabrousil na fórum zabývající se tvrdší muzikou a potkal tam hocha, o kterém vím, že má dost načteno a prostě je fakt chytrej. Poprosil jsem ho o kritiku povídky, kterou hodlám poslat do soutěže. Nejprve ocituji jeho kritiku:

 

Upřímně, vaděj mi vyjádření jako následující dvě, to mi přijde až moc

"Už při pohledu na ně jsem dostával nutkání začít se drbat."

"a stejně by mu nejspíš nepomohla ani bazuka"

 

dát si bacha na oslovení: v textu se najednou variuje 'táta/otec' a působí to strašně divně.

 

Osobně bych ubral přímé řeči - víc se stylizovat do pseudo-deníku vypravěče (ačkoliv by se to mohlo zdát třeba až autistický)

 

Celkově mi styl přijde rozkročenej mezi nečim serioznim a na druhou stranu něčim brakovym (nevim co je záměr, možná právě ta nerozhodnost v zařazení)

 

Obecně si nemyslim, že je to špatný, ale přijde mi to jako něco, co bych býval četl v Ikarii, když jsem jí ještě kupoval a četl (to, svym způsobem, asi nemá bejt úplně pochvala)

 

Tady asi záleží na tvym vkusu a záměru, ale osobně mi přišlo zajímavější, kdyby byla delší první část (před útokem) a ten zbytek byl spíš víc fragmentární (ať už třeba vzhledem k vypravěčově šoku nebo zraněním) a pak nechat ten závěr v takovym tónu jakym je (nějaký lapidární dovysvětlení ex post).

Míň vysvětlovat, víc se soustředit na vykreslení atmosféry a položení otázek.

viz třeba ten dialog ke konci, kde se hromada věcí naplno říká; nedokážu si pomoct, ale vždycky mi to přijde neadekvátní/nevěrohodný, jak daný postavy v daný situaci reagujou.

 

do úvodu: víc různejch slepejch a zneklidňujících indícií; znepokojující návnady, který udržujou v napětí a pak přijde šok v tom, že se něco doopravdy stane

 

Jeho komentář byla ta nejlepší kritika, jaké jsem se za poslední měsíce dočkal. Což je celkem legrační/smutné, že na fóru, které se má zabývat psaním a snad i literaturou obecně, se nikdo takhle schopný nenajde.

 

Proč je jeho kritika dobrá a opravdu mi pomohla? Rozeberu:

1."Upřímně, vaděj mi vyjádření jako následující dvě, to mi přijde až moc..." 

 Má silný cit pro věci, které z textu vyčnívají.

 

2."dát si bacha na oslovení: v textu se najednou variuje 'táta/otec" 

Vidí technické nedokonalosti

 

3."Osobně bych ubral přímé řeči - víc se stylizovat do pseudo-deníku vypravěče"

Má názor, jak dílo vylepšit/umí si ho představit napsané jinak.

 

4."Celkově mi styl přijde rozkročenej mezi nečim serioznim a na druhou stranu něčim brakovym

Obecně si nemyslim, že je to špatný, ale přijde mi to jako něco, co bych býval četl v Ikarii, když jsem jí ještě kupoval a četl (to, svym způsobem, asi nemá bejt úplně pochvala)"

Dokáže/snaží se dílo porovnat a zařadit.

 

5."viz třeba ten dialog ke konci, kde se hromada věcí naplno říká; nedokážu si pomoct, ale vždycky mi to přijde neadekvátní/nevěrohodný, jak daný postavy v daný situaci reagujou."

Hluboce uvažuje nad postavami a dějem.

 

 

Vyplývá z toho ponaučení, že když chcete, aby vám k textu někdo něco rozumnýho řekl, běžte někam na metalové fórum.:D

Autor Jezero, 03.01.2018
Přečteno 1287x
Tipy 3
Poslední tipující: Amonasr, ewon
ikonkaKomentáře (100)
ikonkaKomentujících (15)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Přijde mi to trochu zvláštní přístup. Působí to na mě spíš jako reklamace - Chtěl jsem kritický rozbor a server mi to neposkytl. - Ovšem reakce na vložené texty nejsou ničí povinnost. Spíš může jít o dobrou vůli pokud se tímto někdo chce zabývat. Asi to je i o očekáváních každého.

05.01.2018 09:38:14 | A42

Ano, trochu reklama, trochu návod jak dobče kritizovat prózu, trochu sebezviditelnění, trochu námět k zamyšlení...podle toho, co kdo chce v tom vidět.:)

05.01.2018 09:56:27 | Jezero

Jen upřesňuji - použila jsem slovo "reklamace" ne "reklama". Tedy obsah mé poznámky byl trochu jiný.
Mimochodem, když se podíváš na server psanci.cz a zaklikneš si v profilu, že toužíš po maximální kritice, ono se třeba něco objeví.

05.01.2018 11:00:33 | A42

Slova reklamace a reklama odlisit umim, nevim, proc te napadlo, ze jsem si je popletl...

05.01.2018 17:06:26 | Jezero

Tvoje odpoved tak vyznivala.

05.01.2018 19:14:15 | A42

Trochu možná jo...tou zmínkou o sebezviditelňování, ale s tou reklamací to nemělo co dělat.

06.01.2018 15:32:52 | Jezero

to je legracééé omlouvám se fšem ale páč systematická snaha o nápravu a rekonstrukci různě porušených textů mi není zcela jasná fff mimochodem věděli jste že nejvhodnější se jeví kritizovat najednou jednu maximálně dvě věci je totiž zjištěno že při vytknutí více než dvou chyb klesá efektivita kritiky a mají tendenci vznikat negativní až nepřátelské pocity vůči kritizujícímu grrr vrrr fff neboť novodobý český národ vzešel ze selského stavu a uchoval si proto nedůvěru ke všemu co zavání učeností jednak povahy ideové protože romantika která selský stav emancipovala a jež sázela na shůry seslané a žádným vzděláním nepokřivené zření a vhled dosud neskončila fff a aby to tady bylo veselejší sázím pár kytiček ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; sluníčko sluníčko popojdi maličko :-))

04.01.2018 13:01:30 | Iva Husárková

Tenhle komentář se asi hodně snažil být vtipný a něčím zajímavý.:D
Je to jedna výtka, snad autor nebude mít problém si ji zapamatovat.

04.01.2018 13:05:08 | Jezero

komentář se o nic nesnažil není životný :-)) jsi kritik zakládající si na své erudici? :-))

04.01.2018 13:12:44 | Iva Husárková

Metonymie;)

04.01.2018 13:16:31 | Jezero

můj názor je takový úctu si nejde vynutit obecně nechápu něčí potřebu kritizovat začíná to kritikou potřebou zraňovat korigovat nejmenší chybičky podrývat sebejistotu vnímám to jinak když řekneš jsi úžasná tohle se mi líbí svým přístupem můžeš posílit potvrdit nebo probudit touhu být lepší tam je vzájemná podpora a soulad :-))

04.01.2018 13:39:11 | Iva Husárková

No tak mě tu nekritizuj a běž si radši koupit pizzetku, ať máš dobrou energii a tak.:)

04.01.2018 13:41:50 | Jezero

Jezero jsi chlap nebo baba:-D mám v tom zmatek.

04.01.2018 15:25:27 | xoxoxo

to Jezero... co ti není jasné na středním rodu? :-)

04.01.2018 17:19:06 | hledač

To jezero ...hm vidíš jak ti jde kritika :-D

04.01.2018 17:29:20 | xoxoxo

vidíš to je skvělý nápad jsi úžasná děkuji za něj :-))

04.01.2018 13:49:17 | Iva Husárková

Nikomu se tu nic nevnucuje.Jezero napsal/a jen svůj pohled na věc a jak by dobrá kritika měla asi tak vypadat a mohu říct že o takovou bych stála a brala ji všema deseti pokud chci aby se mé psaní někam nasměrovalo.Nevím co mám za užitek z pochval a tipů jen z kamarádství a tím že se znám s někým.To se pak těžko kritizuje.Pokud z literu bude loď jen pochval a klepání si po ramenou hodně lidí to od psaní odradí a to hlavně ty co chtějí opravdu i pohled z druhé strany.To že by komentář zabral hodně času aby dílo nějak okomentoval je alibismus;-)Mnozí tady trávíte dost času takže určitě by jste dokázali něco napsat a jistě tím neurazíte někoho kdo ví že veřejně dávat díla nese i kritiku jde to ruku v ruce.Nikde tento server kritiku nezakazuje.Kdo kritiku neunese pak by neměl psát veřejně:-) nic ve zlém ale vy tu odrazujete dobré kritiky kteří nejsou vulgární a mají co nabídnout .Odrazujete je argumentem dost slabím aby obstál a to že kritika není potřeba atd.
Jeden slavný člověk řekl že jen kritika z něj uděla takového spisovatele..sáhl si až na dno svých možností.Já nikdy žádného kritika nikdy nedala do blokace ani ti vulgární mě nenaserou tak abych je blokla.Takže vy blokaci máte a i se tu hojně využívá. Je dobré nedělat z literu jen skupinu lidí co chtějí jen pokecat a jen dobré komentáře.Pokud kritika neustojíte nebo vás opruzuje a sere blokněte ho.Ale dobé kritice se není nutné vyhýbat a jsou tu lidé kteří ji tu dávali slušně a moudře,ale vykašlali se na to protože se nebudou vnucovat..ovšem škoda pro druhé kteří ji berou jako posun a chtějí vědět jak na čtenáře jejich psaní působí.Ale to už je tahle debata na literu furt dokola.Takže svoje jsem si tu řekla i já tím končím:-)Jo a omluva píšu jak prase je to z mobilu....výmluva ale je to fakt:-D

04.01.2018 15:44:26 | xoxoxo

S tou blokací bych si dovolil polemizovat; mám třeba natolik negativní vztah k multiuserům, plagiátorům a vulgárním komentářům obecně, že pokud na někoho takového narazím, jde tam a tím to končí. Koho jsem dal do blokace, je moje věc, nikdy a nikde to neřeším. A jestli si někdo dá do blokace mě, třeba jen kvůli tomu, že mám dlouhý nick, nebo že začíná na P, neřeším rovněž - je to každého svaté právo a nebudu kvůli tomu mít těžké spaní :-)

Ale nikdy jsem do blokace nedal žádného autora, který mi sepsal nějaký kritický příspěvek k dílu - to by opravdu nemělo valnou úroveň.

04.01.2018 16:02:26 | paulmatthiole

Poprvé využiju blokace...fakt dlouhej nick;-)



Jinak jako správce jsi měl asi dost zkušeností;-)taky fajn názor

04.01.2018 16:06:00 | xoxoxo

já mám s Pavlíkem taky krásnou zkušenost (jsem u něj stále zablokován :-D) - dal mi ban na Libresu, když se do mě sprostě pustila nedoknutelná modla Julián - holt cizinec není našinec... nevím, jaké umí P. dávat kritiky, ale bany umí dávat hezky, sice tomu, komu nepatří, ale dělá to rázně a po soudružsku, nebyl čas přemýšlet, kdo je kdo :-) mizerné rozhodnutí...

04.01.2018 17:25:35 | hledač

No hledači to plačeš na špatným hrobě :-D mě tu mají za psychopata soudí podle textů:-D nečekej tedy loajalitu či nedejbože lítost nad tvým banem
to je věc kterou může jinak posoudit ten kdo ví o co šlo já libres moc nenavštěvuji

04.01.2018 17:35:40 | xoxoxo

já nepláču, já se bavím... jsem to napsal pod tebe, promiň, to že jsi psala o jeho zkušenostech... protože pod něj mi to nejde, jsem zablokován... on totiž tenhle kritik nezvládá kritiku své práce, tak blokaří... asi tolik ke kritice :-)

04.01.2018 17:43:02 | hledač

no dobře máš právo na svůj názor ale je dobré vyslechnout i druhou stranu;-) jasně tady nejsme u soudu.Ty si své řekl je na P...opravdu dlouhej nick :-D aby se obhájil a protože je svobodná vůle taky nemusí.No tak třeba se to vyjasní nebo taky ne ..je to mezi vámi a vlastně teď i mezi literem;-)

04.01.2018 17:55:04 | xoxoxo

Per mě tam :-D

Jo, kromě dvou literárních serverů i nejvyšší admin pro ČR ve dvou onlinovkách, před lety... no, viděl jsem ledacos, a málokdy šlo o něco pozitivního :-/

04.01.2018 16:13:21 | paulmatthiole

Myslím, že jsi to v těch pěti bodech vyjádřil docela přesně. Takový typ kritiky se tu ale málokdy objeví, protože tady jde hlavně o srdíčko a taky o to, abychom se měli rádi, a kdyby ani to nevyšlo, tak se můžeme spolu aspoň (ironicky) zasmát. Proto tady tak bují klišé a kýč, nad těmi se všichni můžou mít rádi a můžou si rozumět.
Obvykle, když napíšu kritický komentář, tak se mi dostane vysvětlení, že jsem záštiplná, že mám smutný život, a nebo obligátní "to je tvůj názor, já to chtěl/a napsat takhle" (dokonce i v případě hrubek). O reakci "tak to nečti" asi škoda hovořit. A tady jsme zpátky u toho srdíčka - jako kdybych kritickým komentářem rvala autorovi vnitřnosti zaživa. Neexistuje tu distance mezi autor-text, oboje splývá, zřejmě proto, že je to tu víc sociální síť a deníček a málo literární web. Z mé zkušenosti mohu říct, že autoři, kteří to myslí s psaním vážně, moje komentáře nejvíc přijímají a naopak.
Já naprosto respektuju to, že si sem chodí někdo odpočinout a něco sepsat bez jakýchkoliv ambic. Co mi ale vadí, jsou soustavně publikovaná klišé, protože ta ohlupují. A na taková klišé je, dle mého, potřeba kritických komenářů. Každý nechť si vybere, co z toho je jeho myšlení bližší. A vím, že je tu dost lidí, kteří si moje komentáře (rádi) čtou.

04.01.2018 09:17:56 | tall&curly

kudrnatá tebe jsem moc nemusela ale dneska kurña za tebe a jiné protože už vás tu moc není;-) jinak liter se stává stále víc jako loď která chce na palubě jen smetanu plebs ať táhne topit nebo tak nějak ;-) jo ztratila jsem hodně čtenářů jen proto že jsem tady řejla to co si myslím ale je otázka jestli stojím o čtenáře kteří neustojí názor i jiný a ne jen ten který chtějí slyšet:-) Kdo nejen dobře píše a i rozumně dával kritiku a to slušně a podnětnou je hanele ale byli tu i jiní..škoda jich že práskli do bot ale nedivím se

04.01.2018 16:02:38 | xoxoxo

To je ale dojemné vyznání v první větě :D Musím přiznat, že je tu už těžké najít texty (v mém případě hlavně poezii), kvůli kterým se vůbec namáhat komentovat, bohužel. Dobří jsou pryč, nebo - logicky - nepublikují tak často, protože dobrá báseň si žádá práci a čas. Převládl tady konzum jako kdekoliv jinde.

04.01.2018 17:04:07 | tall&curly

To víš kudrnatá trocha nostalgie nikoho nezabije. Ano když to teď sakra čtu je to dojemné:-D ale už ti to nenapíšu všeho moc škodí ;-) čus a jo...nedej se odradit NIKDY!

04.01.2018 17:10:55 | xoxoxo

Dík za milá slova :)

04.01.2018 18:09:30 | tall&curly

Ač nemám ve zvyku se tady na Literu pouštět do těchto diskusí,tak
tentokrát mi to nedalo.Rozumím Ti,o co Ti jde, a je mi jasné,že ve všem,
pokud je člověk dobře veden,se může člověk posunout,rozvinout ,má li tzv.tah
na branku a velkou dávku vůle spojenou s chtěním.
Jen bych chtěla poznamenat ,a ber to jako můj čistě subjektivní názor,že
schopnost dobře psát tak,aby to zaujalo a něco to se čtenářem udělalo
má každý dobrý autor v sobě.Podle mého se to nedá naučit a kritika jako taková to
nějak nevylepší.Ano,lze upozornit na stylistické prohřešky,gramatické
chyby nebo na to,ža text drhne...atd.Ale pokud "TO"tam není,tak
ani "tisíc"rad nějak zásadně nepomůže,snad jen v drobnostech/"technické záležitosti"/.Každý Ti může říci svůj dojem na první dobrou,pokud čte a
nemusí být "kritik".
Důležitý je cit pro jazyk a velká míra imaginace,schopnost mít nápady,
umět je vyjádřit,bohatá slovní zásoba a mohla bych toho vyjmenovat
ještě víc.I Ty nejobyčejnější záležitosti někdo umí velmi neobyčejně
a naprosto originálně vyjádřit,to je DAR a také velká míra pracovitosti a možná tzv.vypsanosti a přemýšlení na vlastním textem.
Ale ta schopnost se nezaměnitelně vyjadřovat prostě buď je nebo není.
Mohu se dle pravidel naučit psát obchodní dopis,ale nemohu se naučit
psát bez toho,abych našel originalitu sama sebe,je to poznávací
znamení.A to si musí každý,kdo po tom touží,najít sám.
Pokud chceš lépe zvládat "techniku"psaní,pak je nejlepší si najít
nějaký kurs tvůrčího psaní,tam Ti mohou v tomto pomoci,navést Tě.
A ještě k té kritice,nejsem žádný odborník,pouze mám pocit,že nějaký
ten cit pro jazyk mám,takže jsem párkrát dělala něco jako korekturu,kdy
jsem si pročetla dílo,navrhla úpravu věcí,které se mi dle mého nezdály
a řekla názor...ale pozor,nikdy bych to neudělala v případě,kdybych
dotyčného neznala a neměla i pozitivní vztah k textu jako takovému,protože dle mého to bez toho nejde,je to něco
velmi subtilního a je to otázka dialogu a důvěry.
Přijít,rozrazit dveře a říci,to je špatně,tam to skřípe,to je k ničemu,
to nikam nevede.Navíc,pokud někdo zajde do vulgarit,tak je to úplně o ničem.
Základem je vzájemný respekt,pak z toho může něco vzejít.
Kritika podložená dialogem,to opravdu vyžaduje více času a dle mě,
i nějaký vztah autora a kritika/nemyslím teď profi kritiky,kteří píší
do novin,i když mnozí určitě kritizované autory znají osobně/.
Takže hledej sám v sobě,čti,piš,ptej se,diskutuj,pěstuj sebereflexi,jdi
do soutěží
ale neočekávej tady,na amatérském Literu,že Ti někdo nastaví profi
kritické zrcadlo,jak Ty si představuješ.Jak říká Odnikud,tady se lidé
ve velké většině přišli uvolnit a nemyslím si,že by zdejší pochvaly
byly totálně přeslazené,to by"smrdělo"falší a přetvářkou.
Prostě si lidé chtějí udělat radost a myslím si,že komentují opravdu jen to,co
je osloví.Chceš li "tvrdší" prostředí,jdi jinam nebo se konfrontuj
v soutěžích.Toť vše,je to jen můj úhel pohledu a nikomu ho nevnucuji.
Ji./úsměv/

03.01.2018 22:09:29 | nepřihlášený komentátor

......To nad tím psala moje maličkost,nějak jsem "zmizela",asi je
to moc dlouhé..../smích/....Ji.

03.01.2018 22:11:24 | jitoush

Jity, jak to děláš? já kdybych uměl komentovat jako nepřihlášený autor, tak bych kritizoval od rána do večera, třeba Jezero by se raději samo vypustilo... ale za sebe, to ne, na to jsem příliš zbabělý...

hezky jsi to napsala, Frr taky, Anička taky, Kudrnka taky... no není to hezké, že je tu na kritiku víc různých názorů, a ani si nevyhlašujeme válku?

za mě:
člověk, který chce psát profesionálně, nebo poloprof., nebo aspoň trochu se nějak lepšit se bez erudované kritiky neobejde, měl by se o ni sám přihlásit, ovšem asi ne veřejně (kurňá, jsme na lit. serveru, tak kritizujte, blbci!), ale u někoho, koho má sám v úctě, komu bude důvěřovat, jehož dílo uznává... a osobně se s ním domluví na nějaké spolupráci... třeba jak to píše Paul...

no, a většině amatérů, kteří si tu jen chodíme postěžovat na nespravedlivý svět, pobavit se, zasmát se, nebo najít někoho na šukání... bych nějakou kritiku nenutil, pokud si o ni neřeknou... nevyžádaná kritika cpaná proti vůli autora mi už trochu smrdí jakýmsi předváděním se... máme přece vzkazník, a není tak složité se zeptat nového autora, který se zdá nadějným, jak moc to myslí vážně, a jestli zvládne nějaké ostřejší výtky pod dílem... nebo to zkusit přímo, a když vidím odmítavou reakci, zase se v klidu vytratit... nutit se jako kritik někomu, kdo o to nestojí, a pak na něj řvát, že když něco zveřejňuje, tak s tím musí počítat, mi připadá hloupé...

04.01.2018 12:46:43 | hledač

...Hledáčku,tento můj dlouhý "výplod"neměl být protikritický,v žádném
případě ne,proti kritice nemám žádných námitek a kdyby se do mě někdo
pustil i trochu obhroublejším způsobem,tak bych to přešla taktním mlčením,
nejsem ten typ,co se v tomto směru dohaduje.Podle mě by kritik,konstruktivní kritik měl být člověk s autoritou,kterého bych
mohla brát vážně,kterého bych si za jeho schopnosti mohla vážit.
Proč tady lidem brát vítr z plachet,byť jsou některá díla za hranicí,odhodlaný kritik by možná svým
kvalifikovaným přístupem tento server zrušil,skoro nic by neprošlo.
Skutečně je to účel?Lepší je tvořit,byť neuměle,než sedět u televize
v pasivitě.Zasejc mi naskočilo to,co jsem tu zavěsila pár let
zpátky...není to z mého pera a je dobré si k tomu přečíst komentáře....
to kvůli slovu "mizerný",tady je to taková slovní nadsázka.

Proč tvořit....
jitoush
Ostatní » Ze života

Anotace: ....toto není úvaha z mé hlavy,ale citace Kurta Vonneguta Jr. Měla jsem potřebu to sem vložit,protože s tím souzním.Ji. P.S.Do DF to nešlo dát,pač je to více než 900 znaků,tak proto sem. Třeba to někoho osloví......,výraz"mizerný"zde neberu doslova...

Mám přání. A jdu jim naproti. Toužil jsem namalovat obraz. Velký pěkný
obraz na plátně, který bych si mohl pověsit na stěnu. Tak maluji. Beze
strachu, co si kdo bude myslet, nebo jakou kdo bude mít poznámku. Dělám
to pro sebe. Neohlížím se na okolí. I když moje díla nemají kvalitu
běžnou společností očekávatelnou, netrápím se tím a tvořím dál. Kvůli
sobě. Jdu svým snům vstříc a cítím zpětnou vazbu od svého života.
Myšlenka má totiž velikou moc a pokud je silná, dokáže měnit hmotu.
Nejdříve je myšlenka, až potom vznikne hmota. A tak díky energii získané
vyrušením soutěžení ze svého života tvořím a zhmotňuji své sny a přání.

"Pusťte se do nějakého umění. Nedělám si legraci. Umění není způsob, jak

se živit. Je to velice lidský způsob, jak udělat život snesitelnější.
Když budete provozovat nějaký druh umění, a je úplně jedno, jak
mizerně,
sakra, vaše duše poroste. Zpívejte si ve sprše. Tancujte si v obýváku s

rádiem. Vyprávějte příběhy a pohádky. Napište příteli báseň, i když to
bude báseň mizerná. Dělejte to, jak nejlépe dokážete. A budete obrovsky

odměněni. Něco vytvoříte." Kurt Vonnegut Jr.


P.S.A chci jen dodat,že se nepovažuji za básníka,či umělce,jen
se pokouším a těší mě to a tím se mi potvrdila slova nad tím.
A definitivně končím s touto diskusí,beztak bychom se motali dokola,
to není nic proti Tobě,Hledáčku/smích/,vždyť Ty jseš občas Básník/smích/..................Ji./úsměv/.
Vlastně jsem Tě do toho zatáhla naprosto nevinně,pač ten,ta,to,kterému,
které jsem to adresovala beztak nezareagoval/a/o....ale možná je
to tak lepší......Ji./úsměv/

04.01.2018 18:58:01 | jitoush

Já bych se k tomu vyjádřila, přestože jsem se k té citaci vyjadřovala už poprvé, kdy se objevila, a ten můj starý komentář stále platí.
Dělat cokoliv kreativního/uměleckého(?) je určitě super a do té míry s citací souhlasím, ale tady na literu se ocitáme ještě v jiném rozměru, ten je dle mého nejzajímavější, a to je akt zveřejnění. Čeho tím aktem zveřejnění chceme dosáhnout?
Podle mě je to tu na literu obrazně situace "podívej, maminko, namaloval jsem obrázek" - "jé, ty jsi ale šikovný chlapeček". A ani nevadí, že obrázek je ve skutečnosti šílená patlanice. Ale to jak úzkostlivě si tu úzká skupina lidí brání ten píseček, kde všechno bude pozitivní, krásné a milé, podle mě nesmírně devalvuje to, o co tu jde, a to je psaní textů. A tahle úvaha, pod kterou diskutujeme, vlastně jen zase ukazuje na stav, kdy nikdo není schopen kriticky číst, třeba právě proto že se tu takový způsob čtení dost krutě nevyplácí ;) A kdo není kritický, podlehne kýči. A kýč je nástrojem lži a manipulace. Neplatí pak, že ten kdo (tady) tvoří, účastní se něčeho lepšího, než je dívání na televizi. Stokrát omletý rým láska-páska je z mého pohledu stjná blbost jako sledovat Ordinaci v růžové zahradě.

05.01.2018 12:06:33 | tall&curly

K tomuhle komentu bych dal like, kdyby tu byly.:)

05.01.2018 17:09:28 | Jezero

.....tak teď už aspoň víš,na koho se můžeš obrátit,pokud budeš chtít na svoje díla konstruktivní a fundovanou kritiku a nemyslím to ironicky.......Ji.

06.01.2018 09:56:40 | jitoush

Reagovat na xy lidí, zvlášť když z nějakého důvodu místo pár jasných vět napíšou tříkilometrové romány, není bohužel možné z časových důvodů. Děkuji za pochopení:)

04.01.2018 19:14:10 | Jezero

Eh..takže jeden tu píše, jak je děsně časově náročné, to vůbec přečíst a napsat kritiku a druhý zas chce, abych nejdřív ještě autora osobně kontaktoval a zeptal se ho, jestli panáček o kritiku stojí?:D
To vůbec není zbytečně složité a časově náročné...on navíc tu každý není přihlášený 24/7, aby hned odpověděl, takže mám nejdřív dílo přečíst a pak se ptát, nebo obráceně...
Ty vado, to mám zas dost...než by mi půlka odpověděla, jestli jo, nebo ne, tak bych mohl číst znova:D
Nebo se zeptat jen na základě názvu a pak zjistit, že jsem se ptal zbytečně, protože dílo jsou dvě nesmyslné věty... hledači, hledači...:D

04.01.2018 12:58:04 | Jezero

stále častěji mě svými komentáři přiživuješ v přesvědčení, že jsi osoba ženského pohlaví... taková hádavá holka nějaká :-)

ty děláš totiž často to, že něco zkritizuješ, a dotyčný(á) ti napíše, že o tvou kritiku nestojí, a ty místo abys vycouvala, tak se s ním začneš hádat, jak je to pro něj důležité... jenže ono je to už pak důležité jen pro tebe, ne pro to dílo, nebo autora, tam už si jenom honíš péro, nebo co, to už není kritika... trochu taktu a slušnosti k sobě, tak nějak jsem to myslel...

04.01.2018 13:10:07 | hledač

Já netvrdím, že jsem etalon slušnosti, ale lidi, co vynáší ze soukromé konverzace a jiní "slušňáci" tady mě mají co poučovat.:D

Trochu mi to připomíná jiné, co věří, že zrovna oni jsou ti slušní lidé...možná víš jaké.:D

04.01.2018 13:31:55 | Jezero

otázka zní takhle - pokud kritik může kritizovat kohokoliv i proti jeho vůli (s odůvodněním, že "nemá nic zveřejňovat, trouba") - je povoleno kritizovat kritika? jak to že "trouba" kritiku musí zvládnout, a kritik, který najde kritiku pod svým dílem o prospěšnosti kritiky, to nezvládá? neměl by si říct: ó, konečně vytoužená kritika, jdu si ji rozebrat, poučit se, a napsat to znovu, a líp, a hned to bude jinak vypadat... a ono ne, ono se to vzteká, uráží, odpovídá posměšně, pere se s kritiky... a vůbec sám sebe netvaruje dle požadavků kritiků... a tak to na tom světě chodí... :-)

04.01.2018 17:39:26 | hledač

Mně nevadí, že mě někdo kritizuje, jen mě zaráží, že mě kritizuje někdo, kdo nemá rád kritiku.:D...to je prostě rozpor...já unesu cokoli:D

04.01.2018 19:06:20 | Jezero

...možná ale někdo sice šíleně nenávidí kritiku, ale když může kvůli čemukoli kritizovat kritika, tak na to rád zapomene, no. :D

04.01.2018 19:04:46 | Jezero

To pak není kritik :-D dobrej kritik snese i kritiku na svoji osobu.Ten který je nýmand nýmandem zůstane;-) dobrej kritik se nevnucuje nená to za potřebí ví že by stejně sjončil v blokaci a víš co se říká o perlách a sviňích;-) ale to jsem bohužel nevymyslela já.Rozhodně dobrá kritika mi chybí a já chci perlu alespoň jednu co se u mě zastaví ;-):-)

04.01.2018 17:48:58 | xoxoxo

.

04.01.2018 13:30:49 | Jezero

:-)

04.01.2018 10:47:41 | Fany

jee Fany to je legracééé :-))

04.01.2018 12:08:56 | Iva Husárková

:-) jj, ta musí bejt, i kdyby na chleba nebylo, viď :-))!

05.01.2018 08:52:34 | Fany

:-))

10.02.2018 05:20:34 | Iva Husárková

:-))

10.02.2018 20:27:40 | Fany

Líp bych to, Jitko, napsat nedokázal - obdivuju Tě, že sis se svým stanoviskem dala takovou práci. Mluvíš i mně naprosto z duše, tohle by mělo viset někde na Literu jako manifest těch, kteří to vnímají úplně stejně - a věřím, že by nás nebylo vůbec málo... :-)

03.01.2018 23:56:30 | Amonasr

:-)

04.01.2018 10:48:21 | Fany

:-))

04.01.2018 12:09:11 | Iva Husárková

Rozumím tomu, co tu píšeš o kritice. Ale tenhle server nemá nikde vyloženě napsané, že by to tu bylo o tom, že když sem vložíte dílo, dostanete profesionální kritiku. Má v popisu doslova: "bavte se psaním, vkládáním a komentováním nových básní, povídek, a ostatních děl." Myslím, že spousta lidí si sem chodí odpočinout od svého reálného života. Píšou si prostě jen tak pro radost a mají radost, když si tu můžou trochu pokecat a oprostit se od každodenních starostí. A třeba ani o žádnou kritiku zájem nemají. Třeba jí mají dost v jiné oblasti. Myslím, že tu klidně vedle sebe můžou koexistovat lidé, kteří o kritiku stojí a chtějí ji zároveň i dávat. A lidé, kteří si přišli prostě jen tak amatérsky zablbnout. A není potřeba jednu či druhou skupinu jakkoli shazovat.

03.01.2018 20:19:35 | odnikud

:-)

04.01.2018 10:48:36 | Fany

:-))

04.01.2018 12:09:22 | Iva Husárková

No Jezero :-) kritika k psaní patří stejně jako i pozitivní komenty.Takže i jezer a jinejch vod je na literu třeba. Ale dobré a konstruktivní kritiky je tu sakra málo.Ale jsou tu lidé kteří ji sem tam dají není jich tady moc ale jsou tu a umí ji dát ale ego autorů to těžko stráví.Škoda že se z literu stává dobrákov a jen skoro pořád ti samí lidé v žebříku oblíbenosti:-) Musím s odstupem času říct že i mě kdysi kritika vytáčela ale jen proto že jsem byla tak zaslepená svou tvorbou:-D no to ego bohaje sviňa někdy.Teď je mi kritika milejší už jen proto že mě nakopne nasere ale když je opravdu přínosná nejde ji ignorovat ,je posun.Třeba takovej Nikotin tady kdysi byl lavina kritik a i by ji uměl dát kdyby chtěl dobrou jen to ale stačilo liter kosmicky nakopnout Pak Horacio hm , drsnej a celjem tady šlápl na kuří oko lidem .Psát uměl byl to takovej osamělej vlk co ho srala atmosféra vlesdoprdelkovství.Takže za mě kritika k psaní patří.Bez ní je psaní jak ryba bez vody.A to jezero ví že bez vody to nejde;-)no tak a teď už budu totálka zlá xo :-D

03.01.2018 19:28:47 | xoxoxo

Horatio psal hodně dobře, to klidně potvrdím; my dva jsme byli jaksi v klinči editor - autor kvůli tomu, že vytvářel alternicky a urážel ostatní autory - obávám se, že do kritik to mělo daleko.

Bohužel - to bychom mohli jako platnou formu literární kritiky přijmout následující, cituji: "primeros dias, hovada. Tak jo, kreténi, plácejte se tu po zádech. (jméno autora) polib mi prdel." Autorem této brilantní literární kritiky sice nebyl Horatio, ale i tak to má "šťávu".

A tak bych mohl pokračovat ještě dlouho, protože jsi mě přiměla otevřít můj archiv s nicky blokovanými mnou kdysi na Literu... je to pozoruhodné čtení :-)

03.01.2018 20:54:51 | paulmatthiole

souhlasím že vulgární kritika není zrovna to pravé.Jak říkám té opravdu dobré tu je moc málo.Horatio byl pro liter něco jako osina v zadku ale alter tu mělo a má dost lidí:-) on asi byl trochu máklej ale psát uměl.Rozhodně v té době musel literu z druhé strany zvednout sledovanost;-) návštěvnost je pro liter.server důležitá.Ale tím nechci zas obhajovat vulgaritu.Občas však měl trefný názory.V současné podobě literu jsou tu dobří kritici jako kudrnatá nebo hanele od těch ráda dnes už kritiku přijmu.A ano liter je pro zábavu ale opět tvrdím a stojím si za tím že kritika k literu patří.Jednou jsme se rozhodli jít veřejně s kůží na trh tak musíme počítat i s odvrácenou stranou slunce.A ano pamatuji si tě jako správce ..no byla to tehdy divoká ale okouzlující všehochuť literu i koření je třeba:-) jo já už jsem tu skoro taky pravěk;-)

03.01.2018 21:19:58 | xoxoxo

Alter ega jsou, byly a asi i budou věčná bolest (a nejen literárního serveru) – nikdy mi nikdo nedokázal říci jediné pozitivum jejich existence, pokaždé to znamenalo, s prominutím, bordel; minimálně dělají z ostatních uživatelů hlupáky. Ale to je na dlouhé povídání a nerad bych tu Jezeru spamoval off topic.

Pro Horatia jsem měl docela slabost, i když se náš přístup dost lišil. A k těm kritikám a diskusím - problém byl třeba v tom, že když jsem hledal sponzoring pro server v těch dávných dobách, ti lidé se podívali třeba na DF a dali od toho ruce pryč. Neobhájíš to ani „uměleckým kvasem“.

Mně kritika nevadí, abych mluvil čistě za sebe. Ale znám tak nějak svoje hranice v tom smyslu, kolik času a energie jsem ochoten a schopen věnovat tomu, abych kdovíjak literárně rostl, mám dost jiných zájmů, které kladu na přednější místa. Takže je otázka, jestli by mě, byť i kdovíjak fundovaná, kritika někam posunula. Nejspíš ano, něco bych si z toho vzal, ale mělo by to své hranice, no…

04.01.2018 15:49:02 | paulmatthiole

Horatia znám tak z Kriminálky Las Vegas:D, na Nikotina jsem někde narazil a četl si jeho kritiky. Byly celkem rozumný a myslím, že i tvorbu neměl špatnou...rozhodně to nebyly takové ty místní kýče, plné melodiá, sluníčka a tak.

04.01.2018 12:21:32 | Jezero

Tvůj názor se mi líbí... ale píšeš strašně.:D Myslím interpunkci v tom komentáři a tak.

03.01.2018 19:32:11 | Jezero

no konečně kritika :-D já vím ale furt se učím to je na dlouho;-)

03.01.2018 19:36:00 | xoxoxo

Tip dávám za to, že se snažíš povzbudit kritiku na Literu pozitivním příkladem. Nikdy určitě neškodí se nad tím zamyslet, čas od času se tu objevují hlasy volající po větší kritičnosti komentátorů, nejsi určitě jediný - momentálně jsi jen nejhlasitější. Každé očekávání, které autor směrem k Literu má, je určitě legitimní a má právo na existenci i na diskusi, které ses tu ostatně v míře bohaté a zamyšleníhodné dočkal. Třeba Tě někdo i vyslyší a začne Ti dobře míněné rozbory a rady k Tvým textům pravidelně psát - přál bych Ti to, i když možná sis některé z těch, co rádi kritizují druhé, už proti sobě trochu netakticky popudil... ;-)

Jinak se ale plně ztotožňuji s tím, co tu napsali hledač i paulmathiolle - pod všechno bych se klidně připodepsal taky... :-)

03.01.2018 15:57:00 | Amonasr

:-)

04.01.2018 10:49:17 | Fany

:-))

04.01.2018 12:09:38 | Iva Husárková

S popuzením jako s možností nesouhlasím. Koukám pod velkou řadu děl (jo, dokonce je i čtu a to i s komentáři a nejen rozklikávám:D) a kritika nechybí jen u mých, ale všude... spíš je tu netakticky popudili všichni a proto schopní kritici utekli.:D

03.01.2018 18:45:41 | Jezero

obávám se, že ve zdejší velkokapacitní líhni textů je k mání řada "dílek",
jež díky svému otřepanému rozžvejkanýmu sujetu a zaměření jsou mimo jakoukoliv oprávněnou kritiku, ba ani ji neunesou-neboť ta by nutně sestávala z břitkého zavržení celého dílka, či jízlivého výsměchu-domnívám se ale, že ačkoli na to mám právo, činit tak je nevhodné, protože dotyčný autor je třeba ve stádiu, kdy se terve pokouší začínat psát, nebo se jen hodlá za každou cenu odreagovat psaním a já věru nejsem žádným hnidopyšným dravcem, číhajícím na sebemenší kořist, abych ji stůj co stůj zadávil...kritice popuzdím uzdu v případě projevů nějaké formy xenofobie, či komentu trapně, či agresivně dehonestujícím autora...Jistě, že už i u nás existují kurzy literárního psaní, nedopouštěj pánbu i poezie a v jejich hájemství je kritika - možná z metodických záměrů opodstněná - jistě vyžadována....ale to už je přece jiná mísa***

03.01.2018 23:33:41 | Frr

:-)

04.01.2018 10:49:50 | Fany

:-))

04.01.2018 12:09:48 | Iva Husárková

Dneska se kritika nenosí.(Všechno je přece originální neboli dokonalé!) A musel by se navíc najít kritik tak dobrý, že ví o čem mluví. A pak je otázka, jestli by se našel někdo, kdo by ho dobrovolně poslouchal. :-))

03.01.2018 12:52:06 | Lighter

:-)

04.01.2018 10:50:11 | Fany

:-))

04.01.2018 12:09:59 | Iva Husárková

Neznám povídku, neznám onoho hocha, takže jeho kritiku nemohu tak docela soudit. Nejsem rozhodně kritik, ale dovolil bych si napsat pár slov:

1) pokud chceš kritiku, musí si dílo přečíst někdo, koho to dílo natolik zaujme, že si ho opravdu poctivě přečte (nebo je to na vyslovenou žádost vznesenou ke konkrétní osobě). V opačném případě se maximálně dočkáš více či méně stručného komentáře, v horším případě ti to dílo někdo jen tipne. Statistiky (např. kolikrát bylo dílo přečteno) jsou zavádějící, to víme oba - stačí dílo "rozkliknout" a je to +1 přečtení navíc, i když máš za sebou leda tak nadpis a anotaci.

2) Řada lidí - podle mého názoru - komentuje stručně, případně jen tipuje z toho důvodu, že se nechtějí dostat do nějakých slovních přestřelek; nemám tím ani tak na mysli samotného autora, jako spíš reakci dalších lidí, jimž komentář (nebo kritika, tady je to asi jedno) nebyl určen. Pokaždé, když jsem byl požádán o kritiku, přišla mi žádost soukromou poštou a kritiku jsem také soukromou poštou odeslal. Dnes bych tady na něco takového nereagoval vůbec, protože razím zásadu, že odeslaná i přijatá pošta jsou soukromou záležitostí - dál to nebudu rozvádět. Výjimku dělám u lidí, které osobně znám.

3) Napsat delší komentář netrvá pár minut, napsat kritiku trvá ještě déle. V podstatě jde o dílo. Mě kupříkladu pár autorů o sepsání kririky požádalo a otevřeně říkám, že to pokaždé - alespoň pro mě osobně - byla práce na minimálně několik hodin; jak jsem psal, kritikou se nezabývám. Proto ta doba - možná je to tím, že nechci někam odeslat paskvil, možná je to tím, že jsem oligofrenní jedinec. To ale nebudu soudit já sám. Podotýkám, že třeba v případě poezie bych žádost o kritiku jednoznačně odmítl, stejně jako jednolitý text a la SMS.

4) Takový úsměvný bod (nejde sice o kritiku jako takovou) - před časem jsem byl požádán o korekci pravopisu v jednom dílku. No, stalo se, autorovi jsem odeslal - a dostalo se mi od něj rozhořčené reakce, že jsem korekcí pravopisu zasáhl do jeho autorských práv. Strašlivě se divil mému odmítnutí jeho další žádosti o totéž u jiného díla.

03.01.2018 10:41:12 | paulmatthiole

:-)

04.01.2018 10:51:19 | Fany

:-))

04.01.2018 12:10:12 | Iva Husárková

No, tenhle kluk to sepsal asi za 5-10 minut. Holt je dobrej... a ještě se omluvil, že to není struktuovaný....jo, o tom se tu může fakt jednomu nechat zdát... jen halda výmluv.:D

03.01.2018 18:49:26 | Jezero

Pokud jsi nabyl dojmu, že jde jen o haldu výmluv, nemám v úmyslu ti to nijak vyvracet :-)

03.01.2018 19:06:45 | paulmatthiole

:-)

04.01.2018 10:50:55 | Fany

:-))

04.01.2018 12:10:26 | Iva Husárková

já na tom tedy nic zvláštního nevidím... jsem si jistý, že i na lékařském, fotbalovém, nebo třeba zahrádkářském fóru by se našel nějaký dobrý kritik tvého psaní... většina lidí číst umí, knihomolů je u nás ažaž, a vždycky se najde nějaký, co rád do všeho pindá, a není úplně blbej, což na slušnou kritiku docela stačí :-D

pokud bys očekávala spíše kritiku na literárním serveru, musím se tě zeptat: proč? na literárním serveru chce většina lidí psát, ne o tom mluvit :-) já vím, to věčné: Kritikou za tvarování autora! - no, ono to tak moc nefunguje, já velmi dobře a často kritizuji sestavu fotbalové reprezentace, ale je to úplně k hovnu :-D

03.01.2018 10:36:41 | hledač

:-)

04.01.2018 10:51:50 | Fany

:-))

04.01.2018 12:10:37 | Iva Husárková

Milá kudlanko, víš proč se o tebe ženské nepřetrhnou? Víš, když si někdo hodí blokaci, ale zároveň chodí prudit pod dílo blokovaného, tak je to buď blb, nebo srab, případně oboje dohromady.:D

03.01.2018 18:38:03 | Jezero

Jezírko, musíš to napsat pod Kudlanku, jinak se to nedoví... i když ono je to vlastně jedno, po mě holky taky moc nejedou :-)

a teď přemýšlím, jak jsi na tom s protějškem ty, snad ten svůj kritický přístup netaháš i do vztahů: "No, ten guláš je spíš jen taková hnědá majda, málo cibule, maso na velký kousky, je to nějaký sražený... já tě lásko miluju, to snad víš, a kritizuju tě jen pro tvé dobro, aby to bylo příště lepší..." myslím, že jsi singl, že jo? :-)

jen tě zlobím, jistá míra kritiky (myslím dobré kritiky díla, ne autora... ach, jenže my jsme tak vztahovační... tvorba je jako naše dítě, nejhezčí a nejchytřejší ze všech, třeba v porovnání s těma sousedovic harantama... :-D) je určitě fajn... ovšem (stejně jako třeba lásku druhého) si ji nemůžeš vykřičet a vynutit, a to ani na literárním webu, tak to nefunfuje...

03.01.2018 19:25:26 | hledač

Tady zas vzniklo komentářů...
Ještě k těm mám vztahům, hledači. Trochu jsi mi připomněl mou máti, když jsem nedávno ukončil dva vztahy, které jsem vedl souběžně po několik let, tak mi řekla: S tebou nikdo nevydrží.
Já říkám, to je přesný, matko, až na to, že ty vztahy jsem ukončil já... momentálně vedu jen takový nezávazný, protože ani nikoho nehledám. Víš, on je rozdíl to tak chtít, nebo fňukat, že jsem ubožák, kterýho nikdo nechce.
Tak to bylo k mému soukromí...zas máte co probírat:D

04.01.2018 11:26:01 | Jezero

ježíš vždyť jsem ti psal, že tě jen tak zlobím, co já tak můžu někomu pindat do vztahů, sám v tom plavu jak sviňa :-)

náhodou jsi to tady hezky oživilo :-)

04.01.2018 12:12:18 | hledač

...ale já se zas rád pochlubím, jak jksem žádaný, no.:D Však jsem vtipný, inteligentní, nevypadám blbě, dluhy nemám a tak. Naopak mám spíš problém s tím, že mě dost lidí otravuje.:D

04.01.2018 12:18:44 | Jezero

"nefunfuje" - Zdeňo, ty jsi packal :-)

03.01.2018 19:44:05 | hledač

:-))

04.01.2018 10:52:15 | Fany

mi se nefunfuje právě moc líbí Zdenečku a z toho budu dneska žít radost :-))

04.01.2018 05:47:59 | Iva Husárková

tak já ti to čas odčasu napíšu do vzkazu, ať máš radost... :-)

04.01.2018 12:06:06 | hledač

OOO***)))

04.01.2018 12:08:37 | Iva Husárková

:-))

04.01.2018 10:52:34 | Fany

:-)) :-)) :-))

04.01.2018 12:10:57 | Iva Husárková

He, he...a jak asi to mám udělat, když mě má ten génius zablokovanýho? Si taky trochu rozmotej závity, hledači.:D

03.01.2018 19:29:57 | Jezero

ježíš já jsem blbej, máš úplnou pravdu... tak já to s tvým dovolením zkopnu, a pošlu mu to přes sebe, pokud teda souhlasíš...

03.01.2018 19:38:43 | hledač

Zdenku,
excelentně vystiženo. M.K.K.

03.01.2018 12:16:51 | kudlankaW

:-)

04.01.2018 10:52:59 | Fany

:-))

04.01.2018 12:11:05 | Iva Husárková

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí