Kareninovou už nemám rád

Kareninovou už nemám rád

Anotace: Horní Beřkovice jsou fajn. Je to můj domov plný her a samej strjeda a teta. Je to vlastně i dům kultury a já se tam stal básníkem. Ale to se bláznům stává. Holt mají na to talent.

 

Prý zaléval její klín horským pramenem

abych vyrostl ve vysokou horu

a já se drtím v suti

matka kojila mě slanou slzou

já panchart viděl jsem

týden co týden

jinou barvu slunce

a to se jen tak neodpouští.

 

 

Možná to jen vidím skrze barevný střep lahve chlastu. Sedím v parku na odpadlém kameni, ze staré rozpadající se městské hradby a přepijím antabus

 Sleduji přicházející nohatou slečnu. Pozvolna usedla na lavičku. Vysmrkala se do kapesníku a rozevřela knihu Tolstého románu, Anna Kareninová.

S tím ať už lidé jdou do hajzlu, tou láskou! Těmi obnošenými hadry ideálů, pobryndaných sladko-bolným zklamáním. K tomu si pobírám televizní vzdělávací lekce, jak nenávidět russáky. Láska končí v zákopech. Nedávno jsem vyprávěl v ústavu mému vychoušovi, jak jsem v představách kdesi na Ukrajině, ovázal na Puškinově pomníku lano kolem jeho krku. Spolu s bohyní Thálie, jej rozkolísal a svrhnul. Rozlomil se na tři části a nám, těm emancipovaným západním Evropanům, už nebude ten ubožák v kultuře zaclánět!

„Hm, viděl jsem to v televizi. Dobře si té russácké zrůdě nandal. Nic lepšího si nezasloužila.“

Uculoval se vychouš, a když jsem mu řekl, že zamýšlím stejně tak hrdinsky skoncovat s M. Lemontovem…

„No výborně, další russkej primitiv a k tomu vožrala.“

Zadíval jsem se mezi stromy, kde se v průzoru sklánělo slunce k obzoru a mělo červenou barvu rozkrojeného grepu. Pojednou přistoupilo a vyšťavilo se čtenářce do klína. Zmateně vstala, zaklapla knihu a odešla. Asi k té ženské hygieně.

 

Konečně jsem dopáral svoji svěrací kazajku a namotal přízi do klubíčka. Pohodil jsem jej do vysoké trávy Vrubounovi. Ať si ho pěkně valí před sebou. Já jsem se takhle plahočil už dost.

V dálce zahoukala sanitka. Mávám jejich směrem a budu už muset končit. Příště vám povím, proč nám Mléčná dráha zkysla. A taky, kolik v sobě člověk unese chudoby a kolik igelitová taška konzumního štěstí.

Zítra bude svítit slunce modře. To je fajn, protože o to víc se prosytí modré stěny jídelny v našem ústavu i pomněnky očí, naší kuchařky Elišky.

Už jsou ti chlapíci od nás tady!

„Dnes jdete nějak pozdě? Asi jsem zametl dobře stopy.“ povídám jim.

„Ale stejně jste dobří a já vám kolegové, dorecituji svoji básničku. Jo?“

 

 

Otče, ale já tvůj hrob nezalévám

ani slzou, ani horským pramenem

prohlášen úředním jsem bláznem

 večer tančím foxtrot s andělem.

 

Ze škeble loď, plavím se oceánem.

na palubě medu kádě

a kormidlo z oloví

pohni, živote větrem

on dobrý kurs mi napoví.

 

 

 

 

     

 

 

Autor šerý, 18.04.2023
Přečteno 314x
Tipy 41
Poslední tipující: Karolínka, umělec2, Kaprikorn, Kaj, La Suneteto, její alter ego, Kan, Sára Černá, Dreamy, Amonasr, ...
ikonkaKomentáře (44)
ikonkaKomentujících (18)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

To je takový jako svižný, netypický a ze života, který bych chtěl žít. Možná kecám. Nevím, nečetl jsem Tolstého.

16.06.2023 10:21:18 | umělec2

Nojo, Tolstoj je klasik a ještě k tomu dobrej. Nemělo by se paušalizovat a zvrhnout jej do kolektivní hysterie k rusákům. Připadá mi to ubohé, když žil v úplně jiné době.
Já bych v té době - a vůbec, ani v Rusku žít nechtěl. Ale Puškina a třeba i Bulgakova čtu rád. Je tam ta Slovanská duše, která je mi nějak tak blížší nežli ta nežli ta západoevropská.

16.06.2023 23:43:00 | šerý

Opět skóruješ. Můj nejoblíbenější spisovatel byl russák.
Výborná. ST

04.05.2023 21:40:50 | Kaprikorn

Ono je jedno, který pisálek je které země. Umění nezná hranice ani národnost. Pomníky umělců bourá jedině primitiv.
Jsem rád, že se dílko líbí. Díky*

05.05.2023 00:41:41 | šerý

PS: Cukrovar byl v Dolních nebo Horních Beřkovicích?
Kdysi jsme tam byli měřit.. :-)

26.04.2023 17:40:03 | La Suneteto

Cukrovar v Dolních

27.04.2023 09:10:48 | Kaj

Dík za upřesnění a že jsi ku mě zašel Káji*

27.04.2023 11:13:48 | šerý

Tak to opravdu nevím, kde se cukrovar nacházel.
Ústav pro chorobomyslné tam opravdu je, ale to místo děje, jsem použil jen jako fiktivní.

26.04.2023 22:28:19 | šerý

Jak jsem mohl Puškina tak milovat, russáka hnusnýho?!? Ještě, že mi v každodením PŠ otevřeli oči. Ó díky, Fórumáci a další!

PS: Tohle bylo skvělé! Jestli to vyčmuchaj, tak ti to nedarujou. :-) Palec nahoru! Několik palců!! :-)

26.04.2023 17:38:20 | La Suneteto

Tak smutné tahat klasiky do politiky kvůli národnosti. Natož ty, kteří s dneškem nemají nic společného. Ale taková je lidská mentalita a je třeba na tu nízkost alespoň poukázat. Nemám obavu s příkrou odezvou. Ať mi trhnou nohou, kultura je bez hranic ať je to Němec nebo Rus. Díky, že jsi to tak obdobně pojal*

26.04.2023 22:23:37 | šerý

Tleskám ti, ty "Blázne"...:-)

20.04.2023 08:17:14 | Dreamy

Ruku v ruce s odvážným bláznem, si užívat v životě krásném.
Za milou pozornost k tobě vrhám komické ksichtíky!
Děkuji, Dreamy*

20.04.2023 13:42:21 | šerý

Ještě, že je stále dost bláznů, kteří se nenechají tupě zglajchšaltovat - v tom je i naděje... ;-)

19.04.2023 17:55:28 | Amonasr

No Amonasře, jsi mně trochu povzbudil. Čím dál více propadám skepsi. Vulgarizace společnosti, životní pohoda, zavedené prověřené životní hodnoty a principy - nějak spíše na ústupu. Tak se pokusím více kolem sebe rozhlížet... určitě si k tomu nasadím růžové brýle.
Díky, ža reakci a vzkaz*

19.04.2023 22:15:52 | šerý

:-D Zač by život bez těch občasných růžových brýlí stál... ;-))

22.04.2023 20:35:08 | Amonasr

Tak to je ztratit, abych se teď bál. To by se den blbec, zase smál. :-)
Děkuji za reakci*

23.04.2023 02:03:16 | šerý

:-D

29.04.2023 20:43:58 | Amonasr

Opravdu zajímavé čtení, děkuji za sdílení. Nemnohým (nebo mnohým?) je dán takový nadhled nad mraveništěm světa. A ještě méně vás je, co z něj dokáží cosi vytěžit a předat to dál.

19.04.2023 08:33:25 | kozorožka

Tak tento vzkaz beru do puntíku. A třeba dámy se vzorem putíků na šatech, mě od mala doslova okouzlovaly.
Mraveniště světa. Přesné! Jen ten jejich mravenčí (přírodní) řád, bychom měli přebírát do důsledku. Proto oni přežili věky - nezabývají se hloupostmi a žvaněním.
Tak ještě jednou díky, za moudrá slova i za tvoji "pohlednici."

19.04.2023 12:47:26 | šerý

Čoveče šerý, tak to mám v srpnu po cestě, až pojedu na Gastona...a výhodou navíc je stálá otevírací doba;)...na můj intelekt husopasky poněkud krkolomné, přeSTo Ti to dává zatraceně smysl...kamaráde, ten tvůj výlet bude mít ještě dohry;)
P.S. a nic si z toho nedělej rodiče si prý vybíráme ( dohoda duší;)
Jo a poslechni si Toma Lukavce s mladým Stropnickým taky dobrý :)

19.04.2023 05:06:07 | Malá mořská víla

Vzala jsi to ku mě kraulem. A to mě moc těší, milá Malá mořská vílo.
Já zase pojedu v květnu do Prahy na R. Waterse z Pink Floyd do O2 Arény. Víš já píšu kontinuálně pro všechny čtenáře. Prostý člověk to bere-nebere. Mám známého intelektuála a ten se nad mými věcmi drbal za uchem, až samej strup. Tak to si sympatizanta nevybereš.
Dílo psané v nadhledu a netřeba jej zase brát tak vážně. Ale kdyby to někdo považoval herdou do zad k probuzení selské logiky, tak bych to bral všema dvaceti (s prstami u nohou.)
Tak mockrát děkuji a radostně šplouchám ˇˇˇ

19.04.2023 12:31:05 | šerý

Taky šplouchám:) už docela i přes čáru chichichi. Šerý a chceš vědět tajemství? Mám na nohou plovací blány, ale málokdy se mi vzrušením roztáhnou;)třeba tě to kontinuálně inspiruje

19.04.2023 20:59:51 | Malá mořská víla

excelentní sofistikovaný styl vyznačující se vysokou úrovní básnického talentu. *:-))

19.04.2023 04:39:53 | Iva Husárková

Ivuško, to víš že jsem rád za tvé počtení - i když, zrovna. Právě Ty, bys potřebovala spíše chechtlivější námět k pvzbuzení bránice.
Nad "talentem" se usmívám. Ten už jsem dávno vyměnil v dávnověku v Osadě Havranů, za kus masa mamuta a krásnou, spoře oděnou Kostomlatku. :-)
Díky, Dušičko*

19.04.2023 12:11:42 | šerý

*:-))

20.04.2023 01:59:34 | Iva Husárková

Parádní kousek. Taky mám ráda různé barvy slunce. :)

19.04.2023 04:14:06 | Philogyny

Jen mít ty obdařené barevné filtry v očích. Viďte, Philogyny?
Rád Vás u mě vidím a děkuji*

19.04.2023 11:53:25 | šerý

Jen aby ta příze v klubíčku, ze svěrací kazajky, nebyla kontaminovaná. Ještě, v této pohnuté době, ztratit Vrubouna. Hotová pohroma!

19.04.2023 02:47:20 | lesan-3

Tobě Lesane, jako zdejšímu přemýšlivému autorovi a glosátorovi, nemusím o tématu nic vysvětlovat. Vrubouni jsou třeba! Ale aby ty nabalené koule, před sebou vůbec ještě uvalily.
Děkuji ti. Jako od znalého čtenáře-autora, si tvého přečtení považuji*

19.04.2023 03:39:47 | šerý

Vynechám eintopf ruské nátury i literatury. Vybrala jsem si pro mě ještě větší hustotu, a žufánkem pěkně až na dno.

Svět je plný regulérních bláznů, kteří si plují tak nějak v závěsu doby. A pak ti, co maji svůj mikrosvět, který jim v jistém momentu může přerůst přes hlavu. Pořád je tu ale šance, když přijedou, se tomu hlasitě smát.

Hezky to pojals Kájo, navíc, skvěle propojuješ, a číst tě vyžaduje pozornost. Jakže? Ostatní próza? No moc dobrá ostatní próza:-)

19.04.2023 00:43:06 | Vivien

Svět je jeden blázinec a všichni si myslí, že zde dělají řiditele. Nejlepší na tom jsou žížaly, těm nic nevadí - pokud jiné návnady.
Prima sis téma rozebrala. Ten trup (střed) vzkazu je trefný* Ano, často i já, se tomu směji a tím se usvedčuji.
Už jsem napsal několik próz s poetickými proklady. Mám s tím trochu problém, do jaké kategorie takové zařadit. Poezie v próze to zřejmě není a tak asi k nejblíže bez specifikace žánru "ostatní próza." Nejhorší na tom je, že právě v takovém stylu psát by mně bavilo.
Jsi prima, že sis zde početla. Těším se na tvá další dílka. Jistě už múza krouží tobě poblíž. Tak chňap...

19.04.2023 03:21:28 | šerý

No střed, to sis dobře pobral. Zrovna jsem dorazila domů z festivalu expediční kamera, ta je přímo studnicí inspirace všemožných mikrosvětů. A zase jsem blíže ke světu radosti a bláznů, co si najdou cestu, i kdyby "mačetou a zarputilostí" se proklestili a oklikou se vyhli všem těm dnešním pravdám o normálnosti, standardům a seřízené mentální úrovni, co všechno akorát tak po.....

Moje další díla? Momentálně akorát tak nějaké ty blbustky, i když, proč ne, člověk nemusí publikovat jen moudra či životem prověřené prožitky a velké myšlenky. Někdy udělá dobře pravý opak, já se třeba teď láduju, protože hladová neusnu už vůbec :-) Tak díky šerý a dobrou.

20.04.2023 00:23:34 | Vivien

Jojo, mikrosvěty* To jsou naše vnitřní planety, ke kterým si vypouštíme ideální družice.
No, ono říci "blbůstky." Cožpak je já sám neplodím na literárním porodním sále imr vére? Co by si počala moudrost, kdyby se neměla s kým hádat a předvádět se? Nebýt blbosti, tak dokonalé lidstvo by vyhynulo nesnesitelným štěstím!
Proto pišme pyšně blbosti. Jen normální blázni, dělaj si s tím starosti*

20.04.2023 14:06:33 | šerý

Puškina ani Lermontova bych nedemoloval-ale jinak Ty živle transmegasatirskej, opatřenej gejzírem semenné imaginativnosti - jseš vulkán-isko povyšující /ba vyšpulujicí!!/ vulvo-těnky do stavu Vesmírně nesmírnejch NYMFOBOHYŇ-kamaráde- u mne se opět těšíš nezredukovatelnýmu obdivu-TY OBDIVUHODNEJ POETO-PLAMENNĚ PLEMENNEJ...** st*

18.04.2023 21:36:39 | Frr

Já zasadně pomníky nedemoluji ani ve snu. Já jen, že se tomu děje a u kulturních velikánů - zejména, je to barbarstvím. Rusko, ne Rusko. A co s námi, když v každému z nás koluje rudá krev a matka Příroda, jistě nebyla komunistkou... nu, jsou to paradoxy doby a politických režimů.
Dostal jsem tolik komplimentů, že se červenám až za nehty. Je to ale jen můj takovej eintopf. Jsem ale potěšeným a od tebe to beru i s nášupem!
Děkuji ti příteli a náš vzácný barde*

18.04.2023 23:09:08 | šerý

Škeble je mimořadně skvělá kocábka...:-)

18.04.2023 21:15:25 | básněnka

Půvabní jsou zajíci, veslující na pramici. Škeble je taky skvělá, když dostatečně rozšklebená.
Kdysi jsem se plavil lodí pod Vyšehradem. Ale placákem bych snad hodil dál, po chvilce jsem vystupoval.
Prima, že na tebe nemám smůlu. Přijdeš - omrkneš, a vypustíš mi duhu.*
Děkuji Básněnko.

18.04.2023 22:45:35 | šerý

Skvělé řádky... To víš, milý Šerý :) Citrusy v klíně a mravenci řádí... Raději pokračovat v četbě doma... Pod lampou :) Tak přeji příjemně protančený večír...

18.04.2023 19:24:14 | Narra

Dnešní den, jsem již odtančil. Teď převléká se v noc a hladí mě po spáncích.
Ano, pořad "Večery pod lampou." Necítíš se na tmu sám, když spolu se světelným okem.
Sluneční citrus na obloze je bezva. Když citron šťaví, hlemýžďi sliní a křen se kysle kření.
Díky moc za pohled*

18.04.2023 22:30:34 | šerý

Perfektní.cetla jsem jedním dechem.

18.04.2023 18:24:11 | mkinka

Díky moc, má věrná čtenářko*

18.04.2023 22:15:58 | šerý

Rádo se stalo.

19.04.2023 06:30:04 | mkinka

tedy šerý, nemám slov... vážně skvělé!*
(ale na Lermontova může někdo zkusit sáhnout!!:)

18.04.2023 18:18:35 | Sonador

Prima, že se líbí a děkuji*
Lermontov je tvorbou "temným" ale úžasným autorem.*

18.04.2023 22:15:19 | šerý

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí