první pětiletka na literu

první pětiletka na literu

Anotace: letí to letí

No. Ač jsem ukecanej dost, nebo spíš upsanej, ukecanej zas tolik nejsem... Zkrátka je dost těžký si na něco vzpomenout a hlavně se mi vybavujou vzpomínky celkově a ne jen na liter. Jsem ještě toho názoru, že minulost byla jen jedna, jenomže její interpretace je pokaždý jiná, a je taková přerývaná a přeoraná- váš soukromej autobiograf se v ní vyzná mnohem líp než vy, neb jí žije. Nemůžu potkat sám sebe o pět let mladšího, abych si řek:

bože, ty seš vůl.
(Bože s malým písmenem.)

 

Anebo naopak, moje mladší verze by to řekla té starší, řekla by třeba:

panebože, co se to ze mě potom všem stalo? Proč na ten liter ještě vůbec lezeš?

 

Znáte to, občas si určitě povídáte sami se sebou, já to mám velice často jen to tak často nezapisuju, upřímně si myslím, že to ani nejde jedna ku jedný, okamžiky jsou prchavé a jedinečné, jsou vždycky jen dojmy, dojmy který jsou časem zapomenuty.
Stejně tak se z literu ztráceli lidi, jejichž díla mi byly sympatický, stejně tak bych řek, že mi byli sympatický jakožto lidi- problém je v tom, že to je všechno tak trochu "jako" a podobně jako v reálným světě- ne navždy. Já vim, je tu určitě i nová krev, ale vcelku úspěšně se mi ji daří ignorovat, alespoň co se týče toho, že by vstupovala do oblíbenejch autorů. Tím nemyslím, že by psali hůř než ti starší, původní- jsou prostě jen jinde, nebo spíš já jsem jinde.


Vyjadřovat se k literu jako celku není jednoduchý, rozhodně se radši vyjadřuju k celýmu lidstvu, globálním problémům lidstva a "otázkám, které sužovaly lidstvo od počátku věků". Tak tedy: je to užitečná platforma. Řek bych, že historicky nemá obdoby, i když by v jistém smyslu bylo užitečnější navštěvovat nějaký klub, je to víc face to face, tak je pravda, že internet zase má tu výhodu "jednou si to třeba někdo přečte"- je to zkrátka jiná forma komunikace, nehledě k tomu, že elektronicky se v tom dá lépe hledat upravovat- komentovat. To, co je taky nezvyklé je to, že je vše zamražené v čase: slova v běžné komunikaci, přijdou a odejdou, tesat je do kamene by bylo náročné. Technika pokročila, teď to tak náročné není. Trošku přemýšlím, jestli se rodí nová komunita na literu- myslím, že pokud jo, tak nebude nijak velká. Že tu zkrátka vznikají partnerství, přátelství na rovnocené úrovni, nebo na úrovni již zmíněných oblíbených autorů, nebo dokonce kritiků a jejich autorů. (ano, je to trochu rejpanec). Dřív jsem si myslel, že je každej s každým kamarád.Je to takovej zápis snový krajiny.
Za ty roky tu bylo i dost špíny, špíny, kterou jsem dřív neviděl, buď kvůli naivitě, nebo jí bylo míň a nebo (to může bejt taky pádnej důvod), jsem tu nebyl tak často a hlavně mě nebavilo ji hledat (je to takovej příklon k bulváru ode mě, teď). Nicméně člověk příliš nehledá to, co si myslí, že není. Jsem přesvědčenej, že špína byla je a bude- nevím jestli je ideální ji zametat pod koberec, protože časem se tam prostě nevejde. (kouzlo nepochopitelnejch metafor).


Abych neřešil jiný- tak u sebe vidím takový částečný ochladnutí, ale ještě spíš rozdvojení na: tohle je do šuplíku (jednou za to jistě dostanu peníze a cenu od prezidenta republiky- ať to bude kdo chce). A na psaní sem. Řek bych, že mezi těma dvouma stylama je dost velkej rozdíl, promítaj se tam dost jiný stránky osobnosti. Skoro bych řek, že by u mě lidi mohli pozorovat vlastnost, kterou nejčastěji uváděj na svejch profilech (na lidech), že jí nesnášej. Falešnost.


Tak nevím jakej bude plán na dalších pět let... Dospět konečně? (dusivý smích v pozadí). Napsat dalších dvacet úvah na téma filozofie? (vážně nakrčené čelo, upřený pohlede Jacquese Derridy na fotce ve wikipedii).
No, nevím co ještě napsat: ať vám to píše, a ať se to čtenářům líbí. :)

Byl bych rád, kdybych uměl napsat něco ve stylu poezie padesátých let na téma splnili jsme plán, ale jednoduše to neumím... Ani nevím, jestli jsem kdy takovou poezii čet.

Autor ewon, 09.11.2012
Přečteno 527x
Tipy 6
Poslední tipující: zamotán v nedospělosti, gabkin, Miriska, Sarah
ikonkaKomentáře (4)
ikonkaKomentujících (2)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

zajímavý počtení. Zvláště dnes, když se to tady zase převrací. Taky na to chodím vzpomínat, ty večery, kdy to tu bylo - jako si šlehnout! Zažilo se tady hodně a to špatné mizí v paměti, to dobré se vzpomíná a bohužel se dostavuje i smutek.
Asi se také mění doba i lidi, a lidičci tady z modra - někdy nazývaní brontosauři... (pro svůj odpor vůči pokroku) pomalu vymírají, jak se dělo v historii všech středisek dění. Vše má svojí dobu zrodu, rozmachu, ale i stagnace. A podívám - li se na dění kolem - spolků se společným životaběhem ubývá. Z lidí se stávají jedinci a tak nějak honba za společným cílem se stává přežitou.
jak je psáno v úvaze - jsme někde jinde. A jak to vše dopadne, to ukáže spolehlivě jen čas. Poezie a abych nebyl moc jednostrannej.... psaní vůbec je otázkou ducha člověka - a v současné době, kdy materiální pojímání života vítězí - je jaksi na úbytě.

Takže úvaha se povedla - vzbudila další úvahu a to účel úvahy je. Život tohoto modra je pouze na lidech tady.

09.11.2012 19:08:16 | gabkin

ale abych se nehrabal v definicích, a asociacích nemyslím si, že bych tu já měl extrémní rauš- někdy spíš závislost typu: nemám nic lepšího na práci. (což teď platí snad ještě víc). Ale hlavně jsem chtěl říct: snad poprvé mi tu některý lidi přišli aspoň trochu podobně postižený, jako jsem já. To bylo řek bych jedno z velkejch plus. S trochou reflexe: je ale možný, že celkově (ne v tom co jsme četli nebo psali) byli naše životy dost odlišný.

09.11.2012 21:39:08 | ewon

nejdřív si rejpnu. Je zajímavý, že jsem chválenej za úvahu u něčeho, co jsem jako úvahu nepsal ani nezařadil. :)
Druhak psal jsem: jsou jinde. Tím jsem myslel, ty, co jsou tady. :) Ale je pravda, že ty jsi taky jinde- a každej je jinde...:)) (myslím, že teď je to mnohem pochopitelnější)

Jinak s tím, že to vyvolalo asociace- to je fajn, škoda, že v tý napjatý atmosféře, jsem toho trochu využil, stejně tak to byla náhoda.

jinak, a to mi přijde naprosto paradoxní, ten dojem, že je dnes každej sám za sebe- to jsem použil zas úplně v jiný úvaze- ale ještě spíš jsem se hrabal v úvaze někoho jinýho, ten člověk ji ovšem psal v roce 91, kdy mluvil mnohem pesimističtějc než ty. Chci tím říct, že lidi se asi nezávisle na sobě opakujou (nepředpokládám, že jsi to čet, je to asi jen síla mejch asociací). Podotýkám, že v devadesátým prvním asi nikoho nepadlo, že bude jednou nějakej internet. :) Že se lidi budou individualizovat na FB. (no, to jsou zase moje asociace)

09.11.2012 21:29:19 | ewon

dělá mi strašnej problém vyjádřit jasně a stručně v jedný větě jednu myšlenku. :)

09.11.2012 21:32:01 | ewon

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí