Pověst jak Alšovice ke jménu přišly ( Alšovice)

Pověst jak Alšovice ke jménu přišly ( Alšovice)

Anotace: Pověst o původu jména Alšovic

Sbírka: Šperky pohádek a pověstí

Alšovice jsou vesnicí, částí obce Pěnčín, v okrese Jablonec nad Nisou. Nachází se asi 1,5 kilometru na jih od Pěnčína. Je zde evidováno 226 adres a trvale zde žije 485 obyvatel. Alšovice je také název katastrálního území o rozloze 2,3 km čtverečných. První zmínka o Alšovicích pochází z roku 1538, v této době náležely k panství Maloskalskému.
Vznik názvu obce podle alšovské kroniky, sepsané učitelem Milošem Halamou (zdejším rodákem), popisují dva prameny. Jedním z nich je, podle pověsti, křestní jméno jednoho ze tří bratrů uhlířů ­ Aleše. Podle jeho bratrů Mareše a Daleše pak měly vzniknout osady Maršovice a Dalešice.

Podle dochovaných pramenů jde však o jméno odvozené z německého Albrecht. Alšovice, (dříve Halšovice), byly již v polovině 16. století (1543) součástí Vartenberského panství Skály (zvané také Skála Vartenberská pro odlišení Hrubé Skály). Jsou rovněž jmenovány při prodeji panství v roce 1615, kdy panství koupil Albrecht Jan Smiřický ze Smiřic od Oty Jindřicha z Vartenberka. V roce 1618 zemřel Smiřický a vše získal Albrecht z Valdštejna, který jako kníže a vévoda z Frýdlantu udělil v roce 1628 jako léno panství rohozecké (Hrubý Rohozec) se zámkem Skály a 28 vesnicemi Mikuláši z Desfours.
Autor Petr27, 18.03.2019
Přečteno 577x
Tipy 0
ikonkaKomentáře (0)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře
Ještě nikdo nekomentoval.
Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí