Prosím a děkuji

Prosím a děkuji

Anotace: Příběh o dvou slůvkách.

Byla jednou dvě malá slůvka – jmenovala se Prosím a Děkuji. Byla velmi blízkými kamarádkami a na všech cestách z lidských úst se doprovázela. Ale přišlo jim, že je lidé berou jako příliš velkou samozřejmost a ani nepřemýšlí, když je vysloví, jestli to myslí vážně. A tak se rozhodla, že se odstěhují na pustý ostrov. Spokojeně si tam slůvka sama žila, měla radost a pěkně se k sobě chovala.
Ale v lidském světě nastalo plno změn. Lidé se k sobě začali chovat ošklivě, křičeli na sebe, někdy se i bili a přestávali spolu mluvit. Děti měly hlad, protože si maminky řekly, že když jim nikdo neděkuje za každodenní přípravu jídla, asi to není potřebné. Maminky neměly ani v čem vařit, protože plno přístrojů bylo porouchaných – to si tatínci řekli, že když je nikdo nepoprosí, nemusí to opravovat. Když byl někdo nemocný, neměl kam jít – zavíraly se nemocnice, protože doktorům nikdo nepoděkoval za vyléčení. A ani školy nefungovaly, protože paní učitelky se rozčilovaly, že děti ani nepoprosí, když chtějí podat papíry nebo tužky. Asi si to dokážete představit, jak všechno nefungovalo.
Sluníčko to všechno vidělo a začalo se nad tím vším pěkně mračit. Až mu to nedalo a svým nejdelším paprskem výhružně zaťukalo na ramena Děkuji a Prosím. „No teda, jak jste se mohli sbalit a jen tak odejít? Víte, jak to u lidí vypadá? Všichni jen pláčou, křičí, uráží se a ani spolu nemluví. Okamžitě se vraťte, ani nevíte, jak jste u lidí potřeba, každému vykouzlíte úsměv a dobrou náladu na tváři.“ Slůvka se velice zastyděla, na nic nečekala, sbalila se a pelášila do lidského světa. A najednou tam bylo krásněji. Rodiny spolu zase večeřely a všichni si říkali prosím a děkuji, děti ocenily čerstvě vyprané prádlo od svých maminek, tatínci prosili děti o pěkné obrázky a zase všechno fungovalo tak, jak mělo. A slůvka se zařekla, že už nikdy z lidského světa neodejdou. A proto nás nic nestojí, když si pěkně poděkujeme nebo o něco prosíme.
Autor Berry, 15.06.2013
Přečteno 1945x
Tipy 4
Poslední tipující: Danger, Jiná, Inna M.
ikonkaKomentáře (6)
ikonkaKomentujících (3)
ikonkaDoporučit (1x)

Komentáře

ááá vida,lekce pravopisu,krásná ukázka jak jemně upozornit autora na málý zadrhel :-)tleskám.
K dílku podruhé tleskám,hrozně miloučké :-)

19.10.2013 10:59:59 | Danger

Děkuji :-) :-) :-)

21.10.2013 20:32:32 | Berry

Joj, miloučká pohádka, řekla bych tak pro 2-3 letá robátka. Akorát jsi v jedné větě zapomněla, že slovíčka jsou středního rodu, hádej ve které:)

16.06.2013 11:58:44 | Inna M.

I pro starší ;-) Měla jsem možnost ji říkat naživo dětem ve věku 6 - 13 let a děti byly nadšené, a co teprve ty obrázky, co mi namalovaly... :-) A i jejich rodiče a prarodiče byli osloveni, ale asi záleží, kde a jak se to říká ;-)
A větu nevím, snažila jsem si to hlídat - nebo myslíš tu přímou řeč Sluníčka? Tak je to správně, ne? Protože to už není slůvka, ale vy, a proto -i. Nebo jak je to správně? V tomto mám občas guláš... :-( A proto se nechám ráda poučit :-)

16.06.2013 23:21:15 | Berry

Ano, myslím tu přímou řeč Sluníčka. Je tam nevyjádřený podmět. Předtím jsme Děkuji a Prosím pojmenovaly ne jinak než slůvka. Tak mám za to, že tím zamlčeným podmětem jsou slůvka. Mohly bychom do té věty i vložit vy, ale pořád by to znamenalo vy, slůvka, nebo ne? Teď jsem to pěkně zamotala a přitom na tom zase až tak nezáleží:)

17.06.2013 09:26:04 | Inna M.

Jo, chápu, myslím, že to říkáš správně... Tak příště si dám větší pozor... ;-)

18.06.2013 10:57:12 | Berry

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí