Z deníku Afghánistán - Je pět odpoledne...

Z deníku Afghánistán - Je pět odpoledne...

Anotace: O jedné akci kdesi v horách Afghánistánu. Proč je někdy těžké při vzpomínkách usnout...

(Pacifisté - raději nečťěte a když ano, dočtěte až do konce...) Je pět odpoledne a končí briefing. Odlet je ve dvacetdva nula nula a tak máme co dělat. Jde do toho náš základní čtyřčlenný tým a jeden specialista, říkejme mu třeba Petr...

Tam někde venku v horách, na úpatí kóty číslo – dosaďte si jaký chcete, stejně to napsat nemůžu…, je vesnice, o který jsou zpravodajci víc než přesvědčený, že její obyvatelé nejsou jen obyčejní rolníci, co se dřou na kamenitých políčkách. Ani žádní pasáčci koz…

,,Bus" (slangově vrtulník) nás vysadil na druhý straně horskýho hřebenu. Do svítání zbývá pár hodin a my musíme překonat docela slušný kus cesty. Sice se dá dostat na druhou stranu hřebenu i chůzí po vrstevnici a tak vlastně horu obejít na její protilehlou stranu, jenže to by trvalo moc dlouho a tak nás čeká tvrdej výstup kolmo přes hřeben. Je to namáhavější, ale potřebujeme šetřit čas. Díky přístrojům pro noční vidění se orientujeme slušně i ve tmě, ale je to stejně o hubu.

Je strašná zima, to je tady v ,,Áčku" v horách vždycky k posrání. V noci zima jako v Rusku a přes den si připadáte jako kuře na grilu. Něco podobnýho jsem zažil už kdysi na misi v Iráku. To ještě naše jednotka neexistovala, byl jsem tehdy příslušníkem ,,dvaadvacátý speciální" (nyní ,,Šestistáprvní") , ale to jsem byl o pár let mladší a myslím, že ani tam snad nebyla v noci taková kosa, jako je tady v afghánskejch horách.

Postup je pomalej a namáhavej.

Svítání nás chytlo pár set metrů za hřebenem na druhý straně. Musíme ještě sestoupit asi 300 metrů. Jenže máme problém. Jsme na severovýchodní straně hory a tak vycházející slunce pere přímo do nás. To je na hovno, nikdy nevíš, co na tobě může odrážet sluneční paprsky a poslední co potřebujeme, je to, aby někdo z nás házel ,,prasátka“ do údolí.

Jsme rozptýlení v linii sestupu a každý jistí svůj palebný sektor. Musíme počkat, až slunce postoupí víc na jih. Pak už nás bude krýt stín skalisek a bude menší riziko, že si nás někdo odspodu všimne.

Konečně můžeme sestupovat níž a pomalu se nám to daří. Touhle dobou jsme měli už být dávno zalehlý na místě cíle, ale sestup kamenitou strání nás zdržel víc, než kdo z nás čekal.

Dalekohledem pozoruju stavby hluboko pod sebou a napadá mě, že vlaštovky jsou na tom se svými hnízdy líp. Obsadili jsme skalní rozsedlinu, odkud máme nerušený pohled na vesničku. Už jsme viděli i nějaký pohyb, ale nezdálo se, že by po ránu Taliban nějak přeháněl aktivitu.

Prostě normální ráno ve vesnici, jakých jsou po celé zemi mraky. I ty kozy a ovce jsme už zaregistrovali, zvonečky nemá každá z nich, ale jen ty kusy, co asi vládnou přirozenou autoritou a vedou stádo. Jako u lidí – musel jsem se usmát…

Petr už připravil nejdůležitější součást naší mise. Vypadá to – no řekněme jako větší dalekohled o jednom tubusu, jen už na první pohled mnohem složitější. Spouští test baterií a slabé, tiché a táhlé zabzučení, doprovází rozsvícení nejdřív třech kontrolek (červené, žluté a zelené). Za vteřinku, nebo dvě zhasne červená a žlutá a pod krytem zůstává svítit jen zelená.

Kouknu na Petra a ten zdviženým palcem signalizuje spokojenost. Systém deaktivuje a potom už jen čekáme. Voda ve vaku na ,,krovkách“ je teplá a hadička v puse, kterou si občas tu vodu natáhnu, chutná jako ta nejhnusnější žvýkačka na světě.

Ještě, že nejsme na jižní straně, to by nám slunce definitivně vysálo i morek z kostí…

Krátce po poledni ožila vysílačka. Vlastně se neozval žádný opravdový hlas, jen vysílačka přijala sekvenci, kterou dekódovala jako uloženou v paměti a vydala tichý zvukový signál pro ,,zelenou“.

,,Go“

Kdyby byl signál jiný, dostali bysme ,,Stop“.

Předpoklad je takový, že v popoledním žáru budou všichni ti, kvůli nimž jsme tady, zalezlý ve stínu svých ,,domků“ a o to jde. Vlastně ani přesně nevíme, proč někomu záleží na téhle v prachu a kamení zapomenuté díře. Doufám, že ten ,,někdo“ ví, co dělá, protože já vím, že to, na co se už řadu hodin díváme dalekohledy, do soumraku nebude existovat…

Sejmout na férovku chlapa, kterej po mně střílí - to mně potíže nedělá, ale tohle je tak strašně neosobní, až mně z toho běhá mráz po zádech. Z těch lidí tam dole vidíme jen postavičky a přitom je jedním zmáčknutím odsoudíme k smrti. Někomu by to možná takhle vyhovovalo, já z toho mám husí kůži...

Petr poslušný signálu ,,Go“ aktivuje naše ,,maličké“. Test baterií zabzučel. Červená, žlutá, zelená – blik a už jen zelená…

Laserový naváděcí paprsek propojil naše stanoviště s domkem, který má na své stěně cosi modrého a je tak nejlíp zaměřitelný z celé vesnice. Vlastně to ani žádná ,,vesnice“ není, jen pár domků z bláta a kamení. Marně si lámu hlavu, proč jsme tady. Je snad pod těma barabiznama vchod do nějakého jeskynního komplexu?

Sice se mně to nezdá, ale už jsem v týhle zemi dost dlouho, abych věděl, že tady je možný skoro všechno.

Neslyšeli jsme je přiletět. Vlastně to ani nebylo možný, určitě se držely hodně vysoko a z ,,dohledu“ případných talibanských Stingerů (ručně odpalované protiletadlové střely typu země – vzduch), nebo ještě záludnějších a přesnějších překvapení, které na ně mohly klidně odkudkoliv přiletět.

Vojenské námořnictvo USA, které dostalo stejně jako naše česká jednotka rozkaz ke spolupráci, vyslalo dva letouny F-14 Tomcat. Když se přiblížily a detektory laseru daly jejich operátorům zbraňových systémů vědět, že navázaly ,,kontakt“ s naším naváděcím paprskem, vypustili každý ze svých gondol po jedné laserem řízené pumě GBU – 12…

Ty ,,napojily" své senzory na náš laserový paprsek a svezly se po něm k zaměřenému cíli...

Z vlastního zásahu si pamatuju jen to, že jsem měl nasazené chrániče uší a otevřenou hubu dokořán kam až to šlo. To kvůli vyrovnání tlakové vlny. Když to přišlo a my jsme se váleli jeden přes druhýho ve skalní mezeře, vím jen, že jsem si uvědomil -,,kurva, nejsme dost daleko! Určitě nejsme dost daleko…!!“

Byli jsme dost daleko. Ale ten hnusnej prach si sedal snad půl hodiny – možná dýl.

Těch pár domků prostě zmizelo. Rozvaliny se nedaly skoro rozeznat od okolního terénu.

Dodnes nevím, proč jsme tam byli a kdo byly ty postavičky, které jsme viděli mezi domky. Zmizely a s nimi i těch pár ,,vlaštovčích“ hnízd.

Dodnes se budím v noci, protože mě pronásleduje sen.

Slyším letadla (která jsem však tehdy neslyšel) a zároveň vidím, jak z vesnice na úpatí hory ,,tam někde“ běží stádo koz. Za nima běžej malí kluci, je jich jako máku, jsou stejně velcí, jako kamarádi mojí dcery ze školky.

,,...Ježíši, to nám nikdy nikdo neodpustí..."

Smějou se a výskají. Pak se zastaví a já slyším zabzučení testu baterií – červená, žlutá a zelená…

Nežije se s tím dobře…
Autor Bucharovic, 19.02.2009
Přečteno 360x
Tipy 1
Poslední tipující: vOrange
ikonkaKomentáře (7)
ikonkaKomentujících (4)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Nechcete taky někdo napsat o sovětsko-afghánské válce? Něco takového jsem se pokusil splodit...

01.12.2009 13:43:00 | Vladislav.

Dane, jaký je Kroupa Rambo ze Žižkova si můžete přečíst v diskusích na vladimirkroupa.blog.idnes.cz

Ten vybojoval bitev v Pragovce, to se budete divit. :)

Odhadl jste ho napoprvé dobře - gratuluji.

27.05.2009 19:10:00 | Roman Stránský

Dane, ale já myslel, že z textu bylo jasné, že vrtulník vysadil náš tým právě kousek pod vrcholem, jen z druhé strany kopce - kvůli krytí. Pak šlo o to, přehoupnout se přes hřeben a jít dolů na zaměřovací stanoviště. Tak to jsme si asi nerozuměli.
A ta tlaková vlna - ona je její součástí i vlna zvuková - opět jsem se asi špatně vyjádřil. Síla detonace v horském terénu, kde navíc hraje roli odraz zvukových vln od ostatních kopců (ozvěna chceš li) - to tě zkrátka posadí na prdel, nemysli si. Ale jinak jsem rád, že jsem potkal spřízněnou duši. Mám napsaných kapitol z deníku víc a které smím - ty zveřejním. Tak se snad dočkáš i dalších dílek :-))

20.02.2009 10:33:00 | Bucharovic

Řekněme že mám s vojáky něco společného... A navíc mám rád válečnou literaturu a tak jsem na tyto věci poměrně hodně puntičkářský.
Například vím, že jakákoliv bomba - i kdyby byly dvě tak v otevřené krajině na 400 metrů neudělá skoro nic. To tak možná v kanále nebo tovární hale... kdyby to byla tříštivá bomba, dovedl bych si představit nějakou tu střepinu, ale tlaková vlna by myslím na tuto vzdálenost ve volném terénu ni nerozbila okno...

A ohledně té vrstevnice - já neříkám, že je to nutné jít po vrstevnici, já jen říkám, že důvod k pochodu přes vrchol kvůli ušetření času je nesmysl... v Hindukúši ještě víc, protože čím je kopec prudší, tím je to horší... Jo kdyby je vrtulník vysadil kousek za vrcholem nebo kdyby tam lezli kvůli krytí, to je něco jiného...
Sakra popisuješ profíka, tak ať to skutečně profík je...

20.02.2009 09:35:00 | Daniel S.

Danieli, ještě jedna věc. Ono je trochu rozdíl běhat po vrstevnici s číslem na zádech při závodech OB někde na Milešovce a nebo s báglem a výzbrojí, když jde o krk někde v Hidukúši... :-))

19.02.2009 11:40:00 | Bucharovic

Danieli, GBU - 12 není atomovka a co se týká tlakové vlny, záleží na více faktorech. Bomby byly dvě, vzdálenost byla menší než 400 m a vezmi v úvahu neexistující objekty ve směru, nadmořskou výšku a tomu odpovídající výšku atmosferického tlaku atd atd... Ale chlape, hledáš zbytečné mouchy. Ber to jako povídku, tak je zde text uložený.
P.S. Ty jsi voják?

19.02.2009 10:50:00 | Bucharovic

První díl byl podle mě lepší... tady už má pár technických poznámek...

1. Po vrstevnici je to vždycky rychlejší... to by ti řekl každý orientační běžec i každý voják. Nikdy se nechodí přes hřeben pro ušetření času. po vrstevnici je to delší, ale mnohem, mnohem rychlejší. Takže být tebou, uvedl bych jiný důvod pro chůzi přes hřeben...

2. Na to, že jste na vesnici koukali dalekohledem a bylo to strašně neosobní a viděli jen maličké postavičky, to tam snad spadla atomovka... odhadoval jsem vás alepsoň na 400 - 600 metrů... to už by s vámi asi těžko škubla tlaková vlna i kdyby se použila "sekačka sedmikrásek".

19.02.2009 10:39:00 | Daniel S.

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí