Zpackaný život

Zpackaný život

Anotace: Psal jsem to jako poslední slohovou práci před maturitou. Pokud se zrovna chystáte spáchat sebevraždu - čtěte. Tohle vás od zamýšleného cíle určitě odradí:-) Věta na závěr: "Nic z toho není o mně."

Pokoj byl ponořen do tmy. Závěsy na oknech byly zatažené, jen škvírou pode dveřmi do místnosti vnikalo trochu umělého světla. Nenamáhal se rozsvítit světlo. Vlastně ani nechtěl. Temnota dokonale vyjadřovala jeho chmurné pocity. Pokoj byl velký. Stěny se v té troše světla rýsovaly jen matně. Zařízení se proti jejich světlé barvě rýsovalo jako černé díry propadající se do nicoty. Přejel rukou po přehozu postele, na které zhrouceně seděl. Kvalitní látka pohladila jeho bledou kůži. Věděl, že nemá ani na ten zatracený přehoz, natož na zaplacení noci v tomhle komfortním apartmá. Poslední peníze, které měl, dal recepční, aby ho sem vůbec pustila. Bylo mu to však jedno. Byl naprosto lhostejný ke všemu, co bude po této noci. V žádném případě totiž neměl v plánu odsud odejít… Určitě ne živý.

Jak se přibližoval termín maturitních zkoušek, narůstal v něm pocit beznaděje, úzkosti a strachu. Strachu z toho, co bude dál. Strachu z toho, že jeho život zapadne do ještě větší „sračky“, než ve které je teď. První ročník se zpočátku nezdál být tak hrozný. Alespoň ne do lyžařského výcviku, jenž se konal kdesi v horách na severu Čech. Po neúspěšném pokusu naučit se lyžovat a nadvakrát zlomené pravé noze se mu na škole přestávalo líbit. Po ošklivém úrazu se do studijního kolotoče vrátil až po několika měsících. V noze mu vězelo stále plno šroubů a zřetelně kulhal. Po tak dlouhé absenci měl problém vůbec ročník dokončit. Také se mu to podařilo až v srpnu. Poté, co z milosti dostal reparát z chemie. V dalších dvou ročnících jednou propadl. Proto se jeho doba studia koncem třeťáku limitně blížila čtyřem rokům. Spolu s jednoročním odkladem na základní škole a celkovým neúspěchem v osmé třídě, kterou si pro oživení učiva zopakoval, mu teď táhlo na dvaadvacet. V novém kolektivu, kam se souhrou okolností dostal, se cítil o něco lépe, ale studijní výsledky ho usadily zpátky na zem.

Tak přišel čtvrtý ročník. Jak záhy zjistil, ten nejkratší a s největším množstvím učiva. O maturitě radši neuvažoval. Toto zjištění ho okamžitě začalo silně deptat. Hned zpočátku si utvrdil svůj post nejhoršího studenta. Opakovací písemné práce se daly vcelku výstižně popsat jedním slovem – katastrofa. Hodnocení pak slovem nedostatečný. Profesoři ho neradi viděli a ještě méně s ním komunikovali, pročež jejich hodiny stále častěji ignoroval. To vedlo postupně přes napomenutí, důtku třídního učitele a důtku ředitele školy až ke dvojce z chování. Pololetní výpis vysvědčení vypadal přesně, jak předpokládal. Mezi houfem nedostatečných se tísnilo několik slabých čtyřek a dokonce i jedna osamocená trojka.

Když pomyslel na ty uplynulé roky, sevřel střenku nože, až mu zbělely kotníky prstů. Zvedl se z postele a po honosném koberci dokulhal k vypínači. Stiskl. Vlákno žárovky se rozžhavilo a místnost zalilo typické nažloutlé světlo. Rozhlédl se po drahém nábytku, plasmové televizní obrazovce a minibaru. Na něm se jeho oči zastavily. Rozhodl se. Otevřel dvířka. Vyndal první lahvičku, která mu přišla pod ruku. Otočil závitem a víčko odhodil stranou. Kovově zacinkalo někde zpod mosazného konferenčního stolku opatřeného skleněnou deskou. Obsah si nalil do krku a polknul. Do očí mu vhrkly slzy. Totéž udělal i se zhruba polovinou ostatních lahviček. Teď byl připraven.

Vrátil se na postel. Usedl a pokusil se narovnat ohnutá záda. Neuspěl. Pohled mu padl na blýskající se čepel. Přejel palcem přes ostří a když jeho prst poznamenala krvavá linka, spokojeně se usmál. Poprvé po velmi dlouhé době, uvědomil si mlhavě. Vykasal si rukávy své kostkované košile, která měla svá nejlepší léta už dávno za sebou. Odhalil tím kostnatá předloktí, na kterých vystupovaly žíly. Ty dnes ale nebyly jeho cílem. Aby to skončil, musel říznout hlouběji, o dost hlouběji… Uchopil zbraň do pravé ruky. Pevně a odhodlaně. Bohužel jeho znalosti anatomie nebyly nijak závratné. Nevěděl, jak správně říznout. Proto zvolil způsob, který kdysi viděl v jednom laciném filmu. Pochopitelně velice nevhodný. Řízl kolmo přes vystupující žíly na zápěstí. Ostrá čepel se hladově zakousla do nabídnuté potravy. Krev se zpod ocelového břitu vyhrnula takřka okamžitě. Ze zápěstí mu do mozku vystřelila ostrá bolest. Nůž mu vypadl z ruky. Takovou bolest opravdu nečekal. U všech Bohů! Takovou bolest v životě nezažil. Tělem mu otřásl mohutný vzlyk a slzy stékaly v potůčcích po jeho tvářích. I přes utrpení znovu uchopil nůž a řízl do stejného místa. Opět se mu nepodařilo přerušit šlachy. Krev se vsakovala do bílého přehozu. Hleny stékající po bradě začaly odkapávat v táhnoucích se provazcích na stehna. Nemůže alespoň odejít důstojně? Řízl znovu. A znovu! Konečně vytryskla světlá, karmínově rudá tekutina. Potlačil výkřik, který se mu počal rodit v hrdle. Nechtěl, aby ho kdokoli uslyšel a zachránil ho. Ne! Teď už se nelze vrátit zpět. Ruce se mu třásly. Rychle si přehodil nůž do levé ruky, než mu znecitliví prsty. Šílený bolestí. Zhnusený vlastní slabostí a poháněný čirým zoufalstvím řezal dál do své zdravé ruky. Krev stříkala po celé posteli a tvořila malé kaluže, ale bylo mu to jedno. Všechno mu bylo jedno. Nakonec už mu ruka vypověděla službu a on se zhroutil dozadu. Jak z něj krev odtékala, cítil se slabší a slabší. Už skoro nedokázal udržet oči otevřené. Poslední, co viděl, byl strop s pár roztroušenými tmavými skvrnami, který se nějak vzdaloval. Byl stále menší a menší. Poté se propadl do nekonečné tmy.
Autor Dorimant, 31.07.2006
Přečteno 1209x
Tipy 7
Poslední tipující: ewon, Blázen Viky, Liena, Jajja
ikonkaKomentáře (10)
ikonkaKomentujících (9)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

já bych to takle neuměl napsat. Čet jsem to rychle- zvlášť ty sebeřezací scény. Takže se ti asi povedly. :)
Chybí mi tam víc o tý postavě: ona je moc ve vakuu. Žádný rodiče, kamarádi, zážitky. Jenom škola, nic víc tam není. To je myslím škoda. Ale jinak dobrý.

22.07.2012 13:21:49 | ewon

Život není růžový. Jen v pohádkách končí život s člověkem koho milujeme a to tehdy jen až jsme staří. Tomu nevěřím. Nevěřím těmto lžím. Možná jsem jen pesimista, realista, možná, že jsem ztratila důvěru ve šťatsné konce. Každý přece jednou zemře sám. Mě se tvá díla moc líbí. Mám tě v oblíbených...proč? Je to jasné. Tvá slova poukazují na realitu a přesto si uchováváš naději. Přijdeš mi jako optimista, jenž se snaží pohlédnout do ruhé stránky věci - do té horší, ale přesto neztrácíš tvář. Píšeš vlastním stylem. Píšeš a mě se to moc líbí. ST (jako obvykle :D )

22.07.2012 12:49:59 | Blázen Viky

Tak s takovou prácí by mě asi moje češtinářka vyhodila, nejsem uchvácená jako jinými tvými prácemi, mám asi moc poetickou duši =)) Nemůžu si pomoct, ale popisovat tak otřesnou věc jako je sebevražda mi přijde hodně morbidní a jako autorka si nedokážu představit, jaká situace by mě k něčemu takovému příběhu vyprovokovala. Samozřejmě nemluvím o tvém slohu, který tiše obdivuju!

17.04.2007 10:11:00 | Irene Forsyte

No... Nebrala v potaz varování o naturalističnosti a četla to po obědě, nadšená nebyla, ale ohodnotila jako s přehledem nejlepší práci ze třídy:-)

01.11.2006 19:46:00 | Dorimant

Výborné! Právě ta nemilosrdná naturalističnost tomu dává šťávu. Jenom by mě zajímalo, co ti na to řekla učitelka? :-)

31.10.2006 19:10:00 | Filip Pivoňka

Tohle se mi moc líbilo, jak už jsem říkala, zcela ti rozumím, zažila jsem něco podobného.

03.08.2006 13:49:00 | Jajja

Děkuji všem, kteří našli čas a chuť si mé dílko přečíst. Pokusím se psát dále. Pokud totiž má tvorba oslový alespoň jednoho člověka, má cenu pokračovat. Ještě jednou díky:-)

01.08.2006 09:22:00 | Dorimant

je mi z toho špatně, což ale rozhodně není kritika!!! dobrá práce řekla bych, jenom ne pro můj žaludek:)...

31.07.2006 22:14:00 | Martii

sehr gut no je to působivé dobré živé jen málo kostrbaté. Umím si představit živě ty pocity. Jsem stejnej břídil.

31.07.2006 18:03:00 | umělec2

Vítám nového autora povídek. Dosti depresivní vyprávění, tato Tvoje povídka. Ale myslím, že se Ti povedla. Mnohé vyprávění o sebevraždě vyšumí v nezřetelném popisu, takové naturalistické pojetí neškodí, člověk alespoň náznakem vidí, jak příšerná věc to může být. A to ani nemluvě o tom, co může teoreticky následovat po smrti, žádná selanka. Ať člověk zažívá cokoliv, neměl by utíkat ze života.

31.07.2006 17:48:00 | Pavel D. F.

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí