Šedý život Richarda Mayhewa

Šedý život Richarda Mayhewa

Anotace: ... soutěžní - odstavec uvedený a ukončený hvězdičkami byl daný a musel se beze změny objevit v povídce ...

Sbírka: p(í).Róza Ická

.

Začalo to vlastně jako recese. Richard Mayhew jednou před kolegy prohlásil, že už má toho jejich maloměsta pokrk a že má v úmyslu přestěhovat se do Londýna a začít tam znovu, s prací a vůbec celým svým životem. Chtěl jen, aby se spolu s ním zasnili, popustili uzdu fantazii a zapomněli na pravidelný stress koncem týdne a na šedivě nudné pracovní dny, které tomu hektickému tempu před víkendem předcházely. Vyšlo mu to, všichni se do snění zapojili – začali si všímat inzerátů s nabídkou volných míst, přinášeli do kanceláře katalogy realitních kanceláří, sepisovali seznamy PRO a PROTI, vytvářeli různé grafy a tabulky, do kterých nakonec kromě údajů o zaměstnání a možnostech bydlení, zaznamenávali i dívky a ženy, které vylovili z hromady inzerátů na seznámení... Tehdy Richard Mayhew ke svému velkému překvapení zjistil, že už si vybral a že z recese se stala realita...

* * *

Noc předtím, než odjel do Londýna, se Richard Mayhew příliš nebavil. Vlastně zpočátku ano: bavil se, když si četl pohlednice na rozloučenou od přátel, bavil se, když ho objímala řada ne zcela nepřitažlivých slečen, s nimiž se znal, bavil se, když poslouchal varování o zlech a nebezpečenstvích Londýna a bavil se, když mu kamarádi předávali velký bílý deštník s mapou londýnské podzemky, na který se složili. Bavil se, ještě když pil prvních pár půllitrů piva, ale pak s každým následujícím půllitrem si uvědomoval, že se baví míň a míň. A nyní seděl na chodníku před hospodou v malém skotském městečku, třásl se a zvažoval, zda by bylo lepší se vyzvracet, nebo se nevyzvracet. A nebavil se ani trochu.

* * *

Najednou se té změny začal bát. A když se bál, když se Richard Mayhew hodně bál, vždycky to první vzdal žaludek a tak vmžiku zvracel jako ještě nikdy předtím. A pak mu bylo mnohem lehčeji než kdy předtím, jako by s obsahem jeho žaludku odešel všechen strach, nejistota a celá jeho nepříliš vydařená minulost. Papírovým kapesníčkem si očistil potřísněné špičky bot, dalším si otřel ústa a posledním si důkladně otřel zpocené čelo a dočistil ruce. A protože mu to přišlo symbolické, nechal je zmuchlané spadnout do svých zvratků a důstojným krokem odešel na první ranní vlak do Londýna. A plný nenadálého optimismu si ani nevšiml svého stínu, který se za ním vznášel a najednou rostl, tmavl až postupně nabyl strašidelně gigantických rozměrů...

Uběhlo několik měsíců a život Richarda Mayhewa zářil navzdory těžké londýnské mlze, která se tak často snoubila s kouřem a všemi ostatními zplodinami velkoměsta, že nad městem skoro nepřetržitě visela neproniknutelná hustá opona smogu. Nad městem se vznášelo zlo, bylo cítit, bylo ho vidět, psalo a mluvilo se o něm ve zprávách. A hlavně se všude šeptalo o tom, že to zlo tu nebylo odjakživa, všichni si ještě pamatovali, že to bývalo i jinak. Jen Richard Mayhew byl ochotný se s kýmkoli až do krve přít o tom, že to vnímal hned od svého příjezdu. Snad si to podvědomě spojoval s tou obrovskou, nevysvětlitelnou (a zatím také nevysvětlenou) tragédií, ke které došlo právě v den jeho odjezdu do Londýna. Celé městečko zmizelo, jako by strávilo samo sebe, nezbylo ani stopy po místě, které tu po staletí rostlo, žilo a dýchalo spolu se svými obyvateli, nezbylo vůbec nic... jen husté neproniknutelné šedo. Richard Mayhew si tehdy jen pomyslel, jaké měl štěstí a protože to byl odjakživa spíš sobecký parchant, lehce to vytěsnil ze své mysli a dál si budoval ten skvělý, nový, zářivý život. Neměl žádné problémy, každou překážku lehce překonal a žena, o které už si ani nepamatoval, jak se s ní vlastně seznámil (a díky komu), ta žena byla ozdobou jeho domu, současnosti, a jak věřil, i budoucnosti. Nemiloval ji, jen ji ve svém životě nemohl a nechtěl postrádat.

Po dalších pár měsících byl strach v Londýně až hmatatelný, občas se stalo, že auto, které chtělo odbočit do některé z ulic nebo uliček, narazilo do zdi tvořené pružnou šedou hmotou... člověk sahající po klice vnořil ruku až po loket do toho šedého, kašovitého slizu... občas cestující nemohli nastoupit nebo vystoupit tam, kde chtěli, protože to NĚCO vyplnilo dveře autobusu... Londýňané začali propadat depresím, kdo mohl, stěhoval se na venkov. A Richard Mayhew jen kvetl a stoupal na pomyslném společenském žebříčku s lehkostí přímo úměrnou rychlosti houstnutí té šedé hmoty... Jeho žena byla den po dni bledší a křehčí... vytrácela se mu před očima, takže Richarda Mayhewa ani nepřekvapilo, že se mu před nimi jednoho dne rozplynula. Pocítil v tom okamžiku, jak do něj vstoupilo obrovské množství energie a všechno kolem něj se rozzářilo. A za zády mu vyrostla pevná šedá zeď...

Londýn už mu přestával stačit, přestával stačit jeho ambicím, Richard Mayhew zase pročítal inzeráty a prohlížel katalogy. Tentokrát ale úplně sám. Nadešel den, kdy měl vybráno a v kapse letenku do New Yorku. Když si v kavárně na Heathrow dal poslední kávu, nechtělo se mu zvracet ani trochu...

Po příletu na JFK ho na novinových stáncích uvítaly palcové titulky křičící do světa, že Londýn nečekaně a náhle zmizel z povrchu zemského... Richard Mayhew zářil a nebe nad New Yorkem se zničehonic nezvykle zatáhlo...

.
Autor hanele m., 14.03.2009
Přečteno 1014x
Tipy 34
Poslední tipující: Duhová Rybička, CoT, Jort, Firren, Darwin, divoska_jaja, jima, Sleepwalker, Lady L, Syiaru, ...
ikonkaKomentáře (20)
ikonkaKomentujících (11)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

hele ale to je fakt hodně dobré, jako pí. Rozu tě moc neznám, ale asi tě budu muset poznat :D

30.10.2016 18:56:25 | CoT

ale to je taková vtipná sbírka - jeden horůrek, jeden deník, pohádka, psychologické drama.. :oD

30.10.2016 18:59:31 | hanele m.

má to atmosféru, když něco nemá atmos, tak to nezachrání nic. četla jsi mě už? :D

30.10.2016 19:00:41 | CoT

musím hodně zalovit v paměti, esi četla.. kerej že ty seš?!

30.10.2016 19:03:28 | hanele m.

šmit jméno mé. toho neznáte, je hluboko v podvědomí a daleko pryč a otevřel si hospodu v rohu místnosti, kam vás dcera nepustí. ehm :)

30.10.2016 19:04:36 | CoT

jo, finani! a co kolega sifi?

30.10.2016 19:06:55 | hanele m.

nech je u ledu, oba dva. svět na ně ještě nemusí být připravený :)

30.10.2016 20:58:16 | CoT

už déržím hobe, pane hrábě, haby to nebylo v pérdeli :oD

30.10.2016 21:13:59 | hanele m.

Touha po moci, dosažení vrcholu společně s katastrofálními následky pro člověka, a zahalené v pláštíku ekologického varování. To se ti moc povedlo :-)

13.01.2014 19:42:04 | Firren

ó, dík za pochvalu :o)

13.01.2014 20:24:40 | hanele m.

Nelze utíkat před před všednímy dny , nutno je i v nich nacházet inspiraci a vzít si z nich to nejlepší - umění žít ..to je to nejtěžší na naší pozemské pouti

03.08.2009 10:56:00 | jima

panebože co to je?:)

06.06.2009 22:03:00 |

Atmoška jak když čtu Stephena Kinga, a ta postava se jmenovala Randal Flag.. :) Taky mu jeden svět nestačil..

05.06.2009 09:15:00 | Sleepwalker

jééé, Aťan! no já právě nevím ani - je mi podezřelý už jen to že sem to vůbec sepsala :oD

jinak dík všem kdo to přečetli... :o)

15.03.2009 22:43:00 | hanele m.

Doňo, já nevím jak tobě, ale mně se to líbí. :-)

15.03.2009 22:39:00 | Aťan

Apokalyptická vize... Ale jinak se Ti to povedlo. Pěkné!

15.03.2009 22:18:00 | Zdeněk Farkaš

no nevím jak si to myslel s tím przněním - snad se autor předlohy nedozví jak sme mu s tím kdo naložili :oD
a s tou atmosférou - já nechtěla chodit moc do hloubky nebo šířky protože bych to nezvládla - moc bych se rozjela, zapletla a nevěděla kdy přestat - a to už by to nečet vůbec nikdo :o)
a hlavně - a to především - su líná! proto píšu jen básničky :o)

15.03.2009 18:20:00 | hanele m.

Tak musim podotknout, ze se me nelibil odstavec, ktery tam byt musel. Nevim, kdo to vymyslel, ale me by to skoro az urazilo. Takhle bych si povidku prznit nenechal..Mozna bych jeste malinko vic dokreslil atmosferu, ale to uz bych chtel moc. Jsem na povidky jako pes, vim :)

15.03.2009 17:42:00 | Nergal

šedá...

15.03.2009 00:18:00 | enigman

tož já myslím že se povedla...

14.03.2009 23:13:00 | jedam

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí