Dilema

Dilema

Anotace: ...

Milí lidé, tihle Košťálovi. Známe se dlouho, pradlouho. A navštěvujeme se. Často. Velmi často. Když nedělám nic jiného, jsem u Košťálů. Nádherně hloupá věta.

 

Tak i dnes nedělám nic jiného, a tudíž jsem u Košťálů. Na zahradě. Je to pokaždé stejné. Hoří oheň a opodál stojí stůl, plný jídla. Jsou tu mísy se sýry a salámy, šunka, zelenina, ovoce, chroupání, laskonky, preclíky, olivy a šlehačka ve spreji. Nádherné, inspirativní společenství. Košťálovi také ujdou.

 

Bavíme se o lehkých věcech, tak lehkých, jako klacíky, které mezi větami házíme do ohně. Pak tam hodíme i ty věty a ony se promění v dým a zmizí. Vše je lehké. Ale přichází Verunka, dcerka Košťálová. Je jí sedm a nese tác s nějakými plackami. Tváří se vzrušeně a nedočkavě. Placky na tácku rachotí.

 

"Tohle jsem upekla!" řekne. "Já sama," dodá. Rodiče a ostatní se shluknou kolem. Verunka chce, aby si vzali. První ochutná maminka.

 

"Veru to je ale dobrý!" zvolá neupřímně. Připálená hrouda těsta na takové ocenění prostě nemá. Verunka se zapýří, nadechne vzduch a vydechne šťastný úsměv. Taťka Košťál ukousne ze svého kusu.

 

"Dobrý, fakt dobrý, moc... fakt dobrý...," říká a dělá uznalou grimasu, kterou nejde popsat, ale všichni ji znáte. Verunka je hrdá na své umění. Jaksi se automaticky počítá s tím, že rodiče mají své dítě přivést do tohoto stavu. Holčička chce, aby si vzali i ostatní. Všichni chválí, až z nich létají drobky. Potají doufám a věřím, že na mne nezbude.

 

"Strejdo, tohle jsem upekla já. Sama. Vem si!" Stojí přede mnou a čeká. Zvláštní, má už tolik dobrozdání, že se dílo podařilo a přeci si přišla i pro to poslední. Beru si jednu tu věc z tácku. Je tvrdá a zároveň se rozpadá v ruce. Je přesušená a zároveň lepkavá. Patrně bude přeslazená i přesolená zároveň. A mám chválit jako ostatní?

 

Já nemám ve zvyku dělat na děti cukrbliky. Tuhle jsem v nějakém marketu potkal mladou matku. Takovou tu s maturitou ze střední ekonomické, která ještě před rokem aspirovala na titul šedé myši s umělými nehty od Vietnamce. A pak přišlo děcko a šedá myš se ocitla v permanentní extázi. Celá pyšná na to své tuctové robě, strká ho všem pod nos, přesvědčena, že i podělané je k zulíbání. Tak jsem ji potkal mezi regály, tlačila vozík, důležitá, že by se kámen ustrnul. Ve vozíku zaklesnutý kluk, ožíral rohlík, který mu matka, poslušna jakéhosi slabomyslného zvyku strčila do ruky, těšíc se, jak  bude u pokladny meldovat: "A ještě jsme měli rohlík..." Nějak jsem se ocitl v blízkosti. A jak se na mě kluk podíval přes ten oslintaný rohlík, zašeptal jsem mu: "Co žereš, parchante...!" Kluk upustil rohlík a začal řvát, matka se mohla zbláznit, ale aspoň trochu vypadla z role. Tolik já a děti.

 

Jenže teď je to s Verunkou nějak složitější. Ta placka je hnusná, až bůh brání, nejradši bych jí to taktně sdělil, ale rozum mi nedovolí. Dilema! Já jí ten blivajz pohaním a ona se propadne do beznaděje. Na druhou stranu, lhát nedokážu. Hnusí se mi chvála ze zákona. Je to jako prostituce. Jako bych se na rozkaz vyspal se stoletou eskymačkou. Jenže porušení zákona se trestá. Sprosťák, necita..., tak nějak mi zítra budou říkat. Verunka čeká.

 

Všimnu si stolu a dostanu nápad. "Víš co? Já si k tomu vezmu něco tam odsud, ju?" řeknu rozverně, jako bych právě přišel na ohromnou věc. A je to pravda. Vezmu si něco šunky. Tak patnáct, dvacet deka. Ulomím kousíček těsta a zabalím do plátků. Ukousnu a žvýkám. "Hmmm, to je mňam mňam," přivírám slastně oči. Jde mi to samo, lehce. Šunku rád.

 

Ulomím si další kousek. Zabalím ho do plátkového sýra, dělá to solidní rouru s blivajzem uprostřed.

 

"Teda Verunko, to je dobrota, to je taková dobrota!" Zase mám požitkářsky přivřené oči, je to uzený sýr, vynikající. Verunka poskakuje nadšením, jak dobře upekla. Je malá, je jí teprve sedm...   

 

 

Autor JaJarda, 26.02.2014
Přečteno 599x
Tipy 17
Poslední tipující: Joe Vai, mosquito, Robin Marnolli, milk-fed gimp, Luky-33, enigman, jitoush, hanele m.
ikonkaKomentáře (18)
ikonkaKomentujících (5)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

A tomu se říká hrdinství. :oD Moc hezká povídka. Podobné pocity prožívám při ochutnávce domácího nekvašeného chleba z rukodělné výroby mých sedmiletých synků. O zuby jsem díky bohu ještě nepřišla, ale dotěrný soused by se tím dílkem přizabít dal. :O)

27.02.2014 16:42:21 | Tichá meluzína

Správně. Kdo do tebe kamenem, ty do něj nekvašeným chlebem!

27.02.2014 16:59:45 | JaJarda

A nemusím na něj shánět povolení ani zbrojní pas. Po vykonání spravedlivé vendety na sousedovi, inkriminovaná zbraň beze stopy zmizí. Hodím ji z okna mezi havrany. :O)

27.02.2014 17:06:00 | Tichá meluzína

Těmi havrany myslíš zaměstnance pohřebního ústavu?

27.02.2014 17:16:46 | JaJarda

No zase až tak morbidní nejsem a pak si nemyslím, že by dnes vzali za vděk ocelovým diskem ze špaldové mouky. Máme doma krásně velká okna vedoucí přímo na dětské hřiště a kus té městské zeleně. Po ránu se nám to tu, ale nezelená. Je to tu načerno od těch krákoravých ptáků. Plánuju si, že pokud na tomhle místě budu sedět ještě za 10 let, tak z toho jednoho okna v euforii radostně vystoupím. :O)

27.02.2014 17:26:28 | Tichá meluzína

No a pak přijedou ti praví havrani :)

27.02.2014 18:06:58 | JaJarda

Při mé smůle nebo štěstí bych skončila jen s gypsem. Bydlíme v 1.patře, takže bych za letu ani nestačila nabrat hloubku. Ale protože jsem nenapravitelně romantická, představuji si, že by s tím pohřebákem přijel sám Edgar Allan Poe a na rameni by měl mluvícího havrana, který by ponurým hlasem pronesl smuteční řeč. Pak by ta mrcha slétla a pokusila se mi vyklovat oči. Jenže zatímco při smuteční řeči bych se dusila smíchy, při jeho pokusu zbavit mě duhovky bych ho bacila tím chlebem, pak bych se zvedla, oprášila si své seprané džíny a odešla s tím ptákem domů, připravit teplou večeři. :O)

27.02.2014 18:41:37 | Tichá meluzína

pobavena, jako vždy... a nejvíc asi tím odstavcem ze supermarketu... ach jak se v něm vidím :o))) a jistě nejsem sama :o))

27.02.2014 14:12:57 | Martinecka23

Taky jezdíš zaklesnutá a ožíráš rohlíček...?

27.02.2014 14:51:15 | JaJarda

:o))to mě nenapadlo :o)), ale přesně vystižená šílená matka?

28.02.2014 08:58:05 | Martinecka23

Trochu jsem očekával, že se ono pokojné posezení postupně zvrhne v brutální pařbu. Aby se nakonec mohlo zjistit, že ty placky Verunka dochutila úžasným travním kořením… Nestalo se tak, ale zklamán rozhodně neodcházím. Naopak, začínám mít s tebou trochu problém, páč když tě čtu, tak při tom současně malinko zkoumám, jak to vlastně děláš. :-)

27.02.2014 08:49:17 | Luky-33

Jak to dělám? No, už jsi to naznačil ve svém komentáři. Tráva a tak...

27.02.2014 09:23:43 | JaJarda

Jo tááák. Mě bylo hned divný, proč je součástí příručky „Jak začít psát aneb napište povídku roku“ ten malý sáček. Ono v něm není krmivo pro drobné domácí hlodavce, ale sušená inspirace. :-)

27.02.2014 09:50:03 | Luky-33

Oficiálně je tam ptačí zob, reálně je to tak, jak říkáš... :)

27.02.2014 10:02:00 | JaJarda

Zob nezob, co je mi platná sušená inspirace, když bych se asi spíš měl v začátcích zaměřit spíš na ten pravopis. Jak tak na to koukám, tak vidím tu nepřehlédnutelnou výhodu chvatně psaných komentů a konečně plně doceňuji nemožnost jejich následné editace. Dlouho jsem nechápal, k čemu se tu taková věc asi hodí. Dokonce jsem došel k mylnému závěru, že je to tu zařízeno proto, aby někdo nemohl náhle otočit kabát, nebo aby byla třeba zachována logická posloupnost a tedy smysluplnost vlastní diskuze. Ale teď už vím, že to bylo jen klamné zdání. Slouží totiž jako corpus delicti v případě nedostatečného vzdělání a intelektu některého z diskutujících. V mém případě to bude asi vražedná kombinace obojího. :-)

27.02.2014 10:51:43 | Luky-33

Neboli, cokoliv napíšeš, může být použito proti tobě... a taky že bude :)

27.02.2014 14:51:44 | JaJarda

asi taky něco upeču...abych mohl poskakovat...

27.02.2014 00:23:59 | enigman

Ovšem pokud ti není sedm a méně, tak nemůžeš očekávat přehnané ohledy :)

27.02.2014 09:24:33 | JaJarda

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí