Sběrač

Sběrač

Anotace: Nemyslím tím sběratele známek nebo medailí, ale jedince, kteří z ulice, vetešnictví nebo skládky, přinesou domů kdejakou nepotřebnou věc.



Loni na jaře nám do schránky přistálo oznámení ohledně plánované rekonstrukce sklepních kójí. Mé nadšení z této zprávy neznalo mezí.


Za poslední tři roky totiž Sběrač, týden co týden, přitáhl domů nějaký „ poklad“.
Nejprve ho vždy vystavil doprostřed místnosti, aby si jej mohl pečlivě prohlédnout a předvést mi ho. Následovala přednáška o jeho neskonalých kvalitách, původní, jistě velmi vysoké, pořizovací ceně a zachovalosti, včetně nápadů na praktická využití, s jediným účelem, a to, za každou cenu zachránit „poklad“ před jistou zkázou, kdybych mu nedovolila zůstat.

 


 Pokud to vypadá, že se chystám „poklad“ nabrat na vidle a odporoučet do popelnice, nasadí Sběrač pochlebování a lísání. To už ale na mě dávno neplatí a nastalou situaci se snažím co nejlépe zobchodovat.

 


„Poklad si můžeš nechat, ale vyházíš děravý ponožky a proprděný trencle, platí?“
Za táhlým, kňučivým povzdechem spíš tuším, než slyším tiché „no tak teda jo “ a po chvíli o něco hlasitější „Opravdu musím?“.
„Ano, opravdu musíš.“
Zní má nekompromisní odpověď.

 


Nový přírůstek sklidí nejvíce pozornosti Sběrače v den svého nalezení, hodiny a hodiny je opěvován, čištěn a rozebírán. Po několik dalších dnů, postupně mění v bytě různá stanoviště, aby nakonec skončil v nejzazším koutě, kde ho občas navštěvuji s prachovkou. Obvykle po měsíci se mi podaří přesvědčit Sběrače, aby poklad uskladnil ve sklepě. Sejde z očí, sejde z mysli.

 


Po třech letech, je náš sklep zarovnán poklady až po strop. Kolo tam parkuji zásadně na zadní a jednou se mi podaří prorazit si čouhajícím hřebíkem plášť, po desetiminutovém upoceném tlačení na petlici, ve snaze zamknout.
Do termínu, kdy máme vyklidit naši kóji, zbývá už jen týden. Oznámení se snažím co nejčastěji zanechávat na místech, kde si jej Sběrač bude moci v klidu přečíst a smířit se s faktem, že se bude muset s částí svých pokladů navždy rozloučit a já se neustále modlím, aby ta část, byla pokud možno co největší. Každý den se chodím tajně dívat do sklepa, jestli něco ubývá. Nic, absolutně nic nemizí a s přibližujícím se dnem D, začne být Sběrač dosti nervózní a roztěkaný. Nakonec se slituji a nabízím mu pomoc. Víte, původně jsem chtěla nechat Sběrače v té „debordelizaci“ vykoupat samotného, čistě z praktických pohnutek, věci, které si ponecháme, lze po dobu rekonstrukce uložit v podkroví. Ze sklepa na půdu je to šest pater, samozřejmě bez výtahu.

 


Den D, sobota. Od rána si vesele pobrukuji spolu s rádiem a Sběračovi věnuji nejprve bohatou snídani, kterou se staženým hrdlem odmítne, poté se ho snažím rozveselit polonahým poskakováním svých vnad ve výši jeho očí, nepomáhá to a já lehce znervózním.
„Je skoro poledne, měli bychom pomalu začít“, odtuším zamračeně. Věnuje mi pohled zvířete zahnaného do kouta, chytne mě vážně za ruce a praví „ A nebudeš se mi smát, slib mi to!“.
Ztuha zadržovaný smích utopím v slzavých pohledech na všechny strany a po chvíli zcela kontrolovaně odvětím „Ovšemže ne, to bych si nedovolila!“.

 


Ve sklepě slyším naprosto zřetelně skřípající zuby Sběrače. Tiše přešlapuji na dohodnutém místě, kam mi má podávat krabice s poklady určenými k likvidaci. První krabice je směsicí vnitřností z vykuchaných nefunkčních počítačů, několika balíčků hracích karet, zmačkaných pivních podtácků a knih, s tituly jako Množíme dřeviny, Poznáváme mloky, Pěstujeme luskoviny. Nic zajímavého.
Sběrač mezitím už slušně zaplnil kout určený k záchraně pokladů. Napočítám pět zrezavělých rýčů, osm lopat, tři motyky, dvě rozbité vrtačky, několik souprav obřích vrtáků, čtyři LCD monitory a jednu sbíječku. Vyděšeně odvracím zrak ke stále neubývající hromadě v kóji právě ve chvíli, kdy Sběrač odhalil z pod plachty dětské pískoviště z plastu a tři rámy kol značky Favorit na dvoumetrové hromadě dřeva z rozebraných europalet. Podlomená kolena mě s grácií usadila do prašné hromádky padesát let starého hnědého uhlí.

 


Potud jsem si myslela, že Sběrač se všemi svými poklady vždy pochlubí. Ze zamyšlení mě vytrhne jásot Sběrače nad znovuobjevenými nafukovacími lehátky.
„Paráda, hoď mi je a tamten míč taky, odnesu to na půdu, jo a pak musím odjet, Jana potřebuje nutně odpoledne pohlídat děti, ale to pískoviště vezmu až příště...“

 

Autor Papagena, 01.02.2016
Přečteno 628x
Tipy 20
Poslední tipující: AndreaM, Jort, Amonasr, Luky-33, Nikita44, enigman, básněnka, Pamína, Frr, ...
ikonkaKomentáře (33)
ikonkaKomentujících (12)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

...sběračství je diagnoza....Tvůj text mě pobavil...dobře se to četlo...
.....jo ....každej z nás má nějakou "úchylku"....Ji./smích/

06.02.2016 18:01:27 | jitoush

Tvůj příběh mě pobavil a připomněl mi, že i já mám ve svém okolí pár podobných případů. Kamarádky tatínek celý roky hromadil na půdě u nich doma dosloužilé spotřebiče - co kdyby byly někdy potřeba na náhradní díly... Samozřejmě nebyly! :)

A manžel mé kolegyně se taky hrozně nerad zbavuje starých věcí. A když to kolegyně odnese do popelnice a on to tam objeví, je schopný to zase vyndat a vzít zpátky. Pokud se kolegyně něčeho opravdu chce zbavit, musí to vyhodit až v den svozu odpadu a ještě to šikovně zamaskovat pod pytle s odpadem. A když se pak její manžel po té věci shání, tváří se naprosto nechápavě a dělá, že vůbec o ničem neví.

A takhle bych mohla pokračovat do aleluja...

Tobě každopádně ještě jednou děkuju za zábavný příběh - i když partnerku toho Sběrače docela lituju!

05.02.2016 08:57:38 | AndreaM

...kdes ho sebrala?...

02.02.2016 20:33:21 | Jort

...na lavičce, u piva...:))

02.02.2016 20:40:08 | Papagena

Sběrač, pro žaludek svěrač, spolehlivě pohřbí rodinu pod nasbíranými poklady.

02.02.2016 18:32:12 | Benátčan

I tak to někde může chodit:))

02.02.2016 20:04:27 | Papagena

Také vím o jednom podobném supersběrači v mém širším okolí, který tahá domů k hrůze zbytku rodiny kdeco pohozené na skládce. A nebýt já sám pod permanentním dohledem, bůhví, jestli by to nebylo i o mně - cokoliv, co vzbuzuje byť jen malou naději, že by se to někdy mohlo ještě případně hodit, nedokážu sám zlikvidovat - dělá to za mě můj přítel, a to prý i tehdy, když o tom nevím. Naštěstí ale mám tak mizernou paměť, že už ty zmizelé věci nikdy nepostrádám ;-) Hezky a čtivě napsáno :-) ST

02.02.2016 15:35:06 | Amonasr

Moc děkuji za zastavení a tak pěkné hodnocení milý Amone, sběrači jsou vskutku zvláštní stvoření, to máš dobrý, že už si toho tolik nepamatuješ, alespoň tě nemusí mrzet, že ti někdo něco "omylem" vyhodí, takové vyhazování se občas stává mě, ale to "omylem" je mi málokdy věřeno:))

02.02.2016 17:00:33 | Papagena

:-D Takže si opravdu dokonale rozumíme... ;-))

02.02.2016 17:04:39 | Amonasr

:)

02.02.2016 17:08:34 | Papagena

Takto svěžího počtení se tu moc nedostává, alias bavilas. ;-)

PS. Normálně bych dal jen obyčejnej tip, ale jelikož to máš i zařazený do správný škatulky a tudíž jdeš příkladem, nezbývá než konstatovat je to super...

02.02.2016 08:48:38 | Luky-33

Moc děkuji Luky, hlavně bonusovej bod za správnej šuplík mě potěšil :), vidíš to, já se pouštěla do nějaký diskuze a ono stačí rozdávat bonbóny :))

02.02.2016 09:22:17 | Papagena

Není příklad jako příklad, některých příkladů si nikdo nevšimne, zato jiné, například ty, jsou pod neustálým dohledem. ;-)

02.02.2016 09:28:09 | Luky-33

To trošku přeháníš:))

02.02.2016 11:09:41 | Papagena

Nebuď tak vztahovačná, myšleno v pozitivním slova smyslu…

Myslel jsem to tak, že když zaparkuju na přechodu pro chodce auto, protože si jdu koupit do sámošky svačinu, tak si toho skoro nikdo nevšimne, ale když to samé udělá policajt, tak je z toho aféra kolující po internetu.

02.02.2016 12:00:20 | Luky-33

Vždyť já to přijala pozitivně již předtím, Luky :)

02.02.2016 17:11:44 | Papagena

Moc tě zatím neznám, ani ty mě ne, tak raději vysvětluji, jak je co myšleno. Je to taková prevence, protože mám zkušenost s tím, že mne občas lidé berou zbytečně moc vážně :-)

02.02.2016 17:24:56 | Luky-33

Chápu a rozumím ti:)

02.02.2016 17:29:17 | Papagena

ty knihy beru vyměním je za stěrače...

01.02.2016 23:21:06 | enigman

Stěrače už došly :)

01.02.2016 23:31:32 | Papagena

hlavně že nesbírá ženské:-)

01.02.2016 21:55:07 | básněnka

NO, hlavně, že je neukládá do sklepa...:-)

01.02.2016 22:00:15 | xlps

a nenakládá do lahví:-) od okurek...

01.02.2016 22:04:07 | básněnka

Tam by se nevešli, jako do těch sklenic :)))

01.02.2016 22:17:21 | Papagena

hledači fandí sběračům :-)

01.02.2016 21:24:18 | hledač

Noo, oni asi jdou spolu ruku v ruce, což? :)

01.02.2016 21:32:24 | Papagena

taktak - hledat, najít, usebrat, uskladnit, zapomenout :-)

01.02.2016 21:36:24 | hledač

:))

01.02.2016 21:36:50 | Papagena

Sběrače nelituji, tebe plně chápu. Drobná nápověda, občas se může něco nevýznamného ztratit. Zlepšuje to kapacitu sklepa a snižuje množství poději transportovaného...:-)

01.02.2016 20:56:51 | xlps

Sběrači mívají obdivuhodného pamatováka :)

01.02.2016 21:34:18 | Papagena

Tomu tak nebude navždy....:-)

01.02.2016 21:49:47 | xlps

sběrače je mi líto :-( :-D*

01.02.2016 20:54:43 | Frr

Občas sběrače taky polituji :)

01.02.2016 21:34:48 | Papagena

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí