Prázdnota

Prázdnota

Anotace: Taková.. něco jako úvaha, řekněme. Berte to s rezervou, bylo mi zvláštně a cítila jsem se opravdu tak nějak - prázdně..

Bílé stěny. Bílá okna. Suché kytky. Prázdné ulice.
Sedím na lavičce. Sám.
Okolo chodí jen lidé, které neznám. A možná jsem znal, ale zapomněl jsem. Úplně. Zbylo jen to bílé místo.
Naproti mně stojí v čele budovy velký blikající nápis. Svítí. A zhasl. Svítí.. a zhasl. Dráždí to prázdno okolo sebe. Nepatří sem. Ani ti lidé, kteří chodí okolo mě, s deštníky, přestože neprší, a usměvy, přestože jsou nešťastní.
Sedím a zírám.
Na lavičce. A sám.
Mám pocit vzduchoprázdna. Je tu vůbec někdo?
U mé nohy rozkvetla fialka. Vzkvetla a hned zase uschla. Chtěl jsem tak moc něco krásného v tom imaginárním prázdnu, ale nestačilo to. Chtěl jsem vidět fialu, utrhnout jí a přivonět si, ale uschla mi před očima.
Ten nápis stále ještě bliká. Svítí. A zhasl.
Začalo pršet a lidé schovali deštníky.
Pořád sedím na lavičce. Sám. V dešti. Se suchým drnem u nohou a prázdnem v hlavě.
Vymyslil jsem si i ty lidi. Lidi, které neznám. A možná jsem znal, ale zapomněl jsem. Úplně. Není tu vzduch, ale ještě přežívám.
Vymyslel bych si i vzduch, ale je těžké popsat něco nehmatatelného. To není jako s tou fialou, která uschla, neschopna žít z prázdna. Ani s těmi lidmi.
Přestalo pršet. Zase vytáhli deštníky. Pořád jich tu přibývá. Možná se jen cítím sám.
Ale já jsem sám. Sedím. Na lavičce. Mokré od slunce a vyhřáté od deště. A okolo ti lidé, co se pořád usmívají. Nikdy se nebudou mračit. Dokud si to nebudu přát. A já si to nepřeju. Ale.. okolo je prázdno. Jsem tu vlastně úplně sám.
Proboha.
Zastavil se u mě starý člověk. Usmíval se.
Ptal se mě, proč pláču.
„Protože tu nikdo není,“ odpověděl jsem.
Šel dál. A usmíval se. Nechal jsem ho rozplynout se v páru a vymyslil jsem si dalšího. Vypadal ještě líp než ten první. Vlastně vypadal úplně stejně, jen se neusmíval.
Přiměl jsem ho, aby se u mě zastavil.
Ptal se mě, proč pláču.
„Protože tu vůbec nikdo není,“ odpověděl jsem.
Šel dál a neusmíval se. Pořád jsem nebyl spokojený, tak jsem ho nechal rozplynout se v kouřový dým a žádného už jsem si nevymyslil.
Na nebi vyvstala duha. Až natáhnu ruku, tak zmizí. Jsem tu sám, na lavičce. Nikdo tu není, a přece jsou tu všichni. Slyším hudbu, ale neslyším její melodii. Cítím sladké růže, ale necítím jejich vůni. Vidím lidi, ale nevidím do jejich nitra.
Už mě omrzeli.
Nechci je vidět.
Ale co když je potřebuju?
Autor XX, 02.07.2011
Přečteno 291x
Tipy 12
Poslední tipující: Bambulka, TetaKazi, Zasr. romantik, šuměnka, Eylonwai
ikonkaKomentáře (9)
ikonkaKomentujících (6)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

... opravdu dobře napsáno ... pojmenovat abstraktní pocity je kumšt ... to je samota ve vnitřním světě, které je úplně jedno, jestli je kolem lidí jako na Václaváku nebo jestli člověk stojí sám uprostřed ničeho ... ale přesně tak si připadá ...ST

05.07.2011 14:21:00 | Bambulka

Díky..

03.07.2011 11:44:00 | XX

Samota, prázdno, vymyšlenej svět... Proč se mi to vlastně zdá tak zvláštní...? ST!

02.07.2011 23:15:00 | TetaKazi

Děkuju všem za milé komentáře, to jsem ani nečekala :-)

02.07.2011 20:42:00 | XX

Moc pěkný!

02.07.2011 20:27:00 | Zasr. romantik

sorry: ty mé překlepy

..přitul...

povídka - úvaha - je opět vynikající!!!

02.07.2011 20:12:00 | šuměnka

často sedím na lavičce, jen nevidím to bílo
a vymýšlím si lidi, kterých by neubylo
a když se ztratí a rozprší se deště záclona
tak pořád sedím strnule a zkouším překonat
to pomyslné prázdno duše skrz realitu

..tak konečně už přijeť a blízko mě se přilut..

02.07.2011 20:11:00 | šuměnka

Díky moc. :-) Takové náhody se stávají, je to zvláštní..

02.07.2011 19:53:00 | XX

To je zvláštní. Ještě před chvílí jsem seděla na lavičce v naší japonské zahradě. A pršelo. A já přemýšlela o tom, že si připadám tak osaměle a že jsem to vlastně chtěla. Přemýšlela jsem o tom, jak bych to popsala slovy, ale došla jsem k názoru, že by z toho vznikl bezvýznamný blábol.
Takže ti děkuji za umné vyjádření tvých i mých pocitů a myšlenek vlastními slovy, která stvořila něco, čeho já bych nebyla schopna :) ...

02.07.2011 19:51:00 | Eylonwai

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí