Něco tě sžírá

Něco tě sžírá

Anotace: Desetileté Marušce diagnostikovali v jejich pěti měsících chorobu, s kterou si nikdo neví rady. Něco se s ní děje a jediný kdo to vidí je poněkud trhlá devadesátiletá řeholnice Mary Kate... Prosím komentáře :)

 

„Maminko, budu někdy normální?“ zeptala se jednoho, prosincového večera desetiletá Mary své maminky.
„Maruško, broučku“ pohladila ji maminka po dlouhých mahagonových vlasech. Mary Jane, Mary nebo pouze Maruška nebyla obyčejné děvčátko, i kdyby si to přála. Lékaři ji v jejích pěti měsících diagnostikovali chorobu, s kterou se doposud nikdy nesetkali. Chorobu, která vám postupně, kousek po kousku doslova žere vnitřní orgány. Mary si musí dávat pozor, aby se příliš nenamáhala, jinak probíhá „žraní“ rychleji. Musí si dávat pozor na to, co dělá, jinak žije úplně obyčejný život. 
„Jdu si kreslit“ seznámila Mary se svými plány maminku a odešla k sobě do pokoje. Její maminka chvíli stála ve dveřích a sledovala svou dceru, jak klečí na podlaze svého pokoje, před sebou papír a všude kolem ní pastelky všech různých barev. Cítila, jak jí po tváři klouže jediná, osamělá slza a odvrátila se, aby ji Mary neviděla. 
„Je jí deset, neměla by mít takovýhle starosti“ snažila se maminka o pár dní později vymámit z Maruščina doktora nějakou radu. MUDr. Aleš Fex zlehka bezmocně zakroutil hlavou a povzdechl si. Ani on si v posledních týdnech nevěděl rady. Měl Mary rád, to děvčátko mu aniž by sám chtěl, přirostlo k srdci. Už mluvil s kdekým, ale nikdo si nevěděl rady. 
„A ty projevy jsou pořád stejné?“ odvážil se skočit Maryině mamince do řeči. 
„Ano, pořád. Volala mi její třídní učitelka, že bolesti břicha dostala při češtině, tak jsem si pro ni přišla. Kdybyste to viděl! Ležela vzadu na koberci, oči zavřené jako kdyby byla smířená s tím co se děje… Když jsem ji odváděla, slyšela jsem, jak se některé děti smějí. “ Když Maryina maminka domluvila, schovala si obličej do dlaní. 
„Děti dokáží být velmi kruté. Ale Mary je silná, ona to zvládne“ řekl přesvědčivě pan Fex a položil ženě konejšivě dlaň na rameno. Vděčně se mu zahleděla do očí a po chvíli s tichými slovy díků opustila ordinaci. Doktor poté co odešla, spojil prsty k sobě, zaklonil hlavu, ruce si o hlavu vzadu opřel a zavřel oči. Bylo mu padesát, v lékařství se už nějaký ten pátek pohybuje a neví si rady. Přemýšlel, jak by pomohl. Přemýšlel, jak pokud to bude, nutné oznámí to strašnou zprávu. Vyrušila ho až sestra s tím, že má jít domů, jeho směna pro dnešek skončila. 
Oblékl si kabát, rozloučil se se sestrou a vydal se ke svému autu. Doma na něj bude čekat žena a jeho dospívající děti si budou dělat úkoly do školy, co mají mít na zítra. Měl by být rád, že má milující a zdravou manželku a zdravé a šikovné děti. Tak proč sedí v autě s lokty na volantu a tělo se mu otřásá vzlyky? 
„Miláčku, jsem doma!“ zavolal o dvacet minut později od vchodových dveří. Jeho žena ho políbila na tvář porostlou strništěm. Ptal se po svých dětech, Ondřeji a Šárce. Oba byli, jak předpokládal, ve svých pokojích a dělali si před večeří úkoly. Svlékl si kabát. Aspoň tady, u sebe doma se musí oprostit od svého povolání. Dokázal to, do doby než si šel lehnout s knihou v ruce. Tehdy v duchu otočil přesýpací hodiny. Zíral do tmy a doufal, že se pomyslný písek nepřesype příliš rychle. 

„Mary? Co bys řekla tomu, kdybychom se šli podívat za panem doktorem Fexem?“ navrhl Marušce tatínek, vzal ji do náruče a zatočil s ní po obývacím pokoji. 
Proč chce tatínek za panem doktorem, když je tak ošklivě? Vrtalo Mary hlavičkou, když se podívala přes tatínkovo rameno oknem ven. Pršelo a obloha byla ocelově šedá. Ale pan doktor k ní byl vždycky hodný, tak proč ne.
„Rád tě zase vidím, Maruško“ přivítal ji bodrým hlasem pan Fex. Mary se vyhoupla na židli vedle doktorova stolu a usmála se. Následovalo poslechnutí srdíčka, změření tlaku a další. Když to měla Mary všechno za sebou, pan doktor ji požádal, ať si chvíli povídá se sestřičkou, že on musí tatínkovi něco říct. Mary kývla a otočila se k sestřičce. Její tatínek vyšel po boku doktora na chodbu před ordinaci.
„Jak je na tom, pane doktore?“ 
„Bojuje statečně. Mluvil jsem s kolegy, ale všichni máme svázané ruce“ rozhodil doktor zlehka ruce v bezradném gestu. 
„A… zbývá ji ještě čas, viďte?“ otci se hlas třásl, byl podbarvený slzami a obavami. Bál se odpovědi, které se mu dostane.
Lékař stiskl muži rameno a chvíli mlčel. Z ordinace k nim doléhalo Maruščino veselé brebentění. Tak veselá a přitom tak plná obav napadlo jejího tatínka bezděky.
„Určitě. Určitě ji ještě nějaký čas zbývá“ prolomil ticho lékař a podíval se muži zpříma do očí. Kývl a oba se vydali do ordinace, jeden aby pokračoval v práci a druhý aby odvedl svoji dcerku domů. 
Pár dní bylo vše idylické. Rodiče chodili do práce, Mary do školy ve které se po dlouhé době vyhnula odchodu uprostřed hodiny. Jednou šla Mary ze školy domů. Cestou potkala sestru Mary Kate. Téměř devadesátiletá jeptiška se ráda pletla do záležitostí ostatních a přesto že se zdála na první pohled jako tichá a nenápadná, byla to největší drbna městečka. Nikdo nechápal, proč přijala anglické jméno a jedině ona říkala Marušce, Mary Jane.‘
„Pro lásku Boží! Mary Jane, co se s tebou stalo?“ spráskla ruce ve kterých se vzápětí ozvalo lupnutí. Mary o krok couvla. Vždy se sestry Mary Kate tak trochu bála. A ani nevěděla, co se s ní mohlo stát tak strašného. Pokrčila ramínky a rychlým krokem mizela jeptišce z očí. 

„Dobrý den, u telefonu Fex. Chtěl jsem vám říct-“
„Na to není čas!“ přerušil ho hlas Maruščina otce.
„To je tak dobře, že voláte. Pane doktore, ona umírá“ poslední slovo zašeptal muž tak tiše, že mu téměř nebylo rozumět.
„Kde je? Volali jste záchranku?“ vyhrkl Fex. 
„Doma. Už jsou na cestě“ objasnil rychle Maruščin otec situaci. 
„Za chvíli jsem u vás“ ukončil rychle doktor hovor, nechal ordinaci ordinací i zdravotní sestru zdravotní sestrou a rozeběhl se k autu. Když za volantem viděl, jak se žlutý vůz záchranné služby řítí silnicemi, vydal se za ním. 
Ze záchranky vyjelo lůžko s Mary na palubě, vedle lůžka její rodiče, kolem houf lékařů. Pan Fex nasadil lokty a procpal se dopředu.
„Co ste zač, člověče?“ okřikl ho jeden zdravotní bratr.
„Jsem její praktický lékař“ oznámil suše Fex a kráčel po boku doktorů do útrob nemocnice. V jednom z volných pokojů přendali Mary opatrně na postel. Všichni v místnosti se na drobnou dívenku bezmocně dívali. Mary sebou škubala v křeči, lapala do dechu, její tvář se měnila barvu z mrtvolně bílé, na červenou, jako by měla vysoké horečky. 
„Udělejte někdo něco!“ vzlykla její maminka a zhroutila se manželovi do náruče. 
„Maary Jaaane!“ ozvalo se ode dveří zakrákání.
„No ta nám tu scházela“ vydechl tiše Maryin tatínek a sevřel manželku pevněji v náručí. Jeho žena se k němu přimkla ještě pevněji. 
„Kdo to je?“ zeptal se jeden z lékařů. 
„Jsem sestra Mary Kate“ představila se řeholnice tónem copak-vy-vážně-nevíte-kdo-já-jsem? A rázně odstrčila všechny, co jí stáli v cestě k lůžku, na, kterém ležela Mary. Položila děvčeti vrásčitou dlaň na čelo. 
„Brzy budeš u našeho Pána, neboj se“ šeptla. Vzlyky Maruščiny maminky i jejího tatínka po jeptiščiných slovech nabraly na intenzitě. 
V Maruščině břiše zakručelo. To něco ji začalo zabíjet. Poslední, co cítila, byly sestřiny dlouhé štíhlé prsty v jejích vlasech. Slzy řeholnice se vpíjely do povlečení polštáře vedle Maryiny hlavy. Jeptiščin hlas zněl místností.
„Něco tě sžírá…“
Autor Elisa K., 26.12.2012
Přečteno 355x
Tipy 5
Poslední tipující: Inna M., Miriska, Joe Vai
ikonkaKomentáře (6)
ikonkaKomentujících (6)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

No tady se mi toho urodilo, děkuji :) Za čárky ve větách a pravopisné chyby se omlouvám, hlavně za čárky, ty jsou dle mého děs běs :D

27.12.2012 21:23:01 | Elisa K.

Aby toho nebylo málo, tak ještě přidám: zlepši si čárky v souvětích, v mnoha ti chybí. Jinak pěkné.:)

27.12.2012 16:37:30 | Inna M.

Opět jsi mě nezklamala příběhem... (nějaké věty nejsou dobře složené, ale na to se s někým mrkni). Vždycky žasnu jak popisuješ emoce, ale ty postavy (jak už napsal Joe Vai) jsi vynechala. Je fajn, že si můžeme udělat vlastní představu, ale příběh by to jistě obohatilo. :-)

27.12.2012 10:26:57 | Miriska

Zajímavé téma, docela dobré zpracování, snad až na větu: "Přemýšlel, jak pokud to bude, nutné oznámí to strašnou zprávu. " brrm, mě z toho vytrhla :o)
Má to takový naivní nádech, přitom je to vlastně o umírání, hmm hmm...

26.12.2012 23:04:45 | Eik

Super příběh ;) Moc se mi líbí. Má to jistý nádech sci-fi, tady si ale hlavně hrajou svou roli city. Je to takové tajemné. Opravdu super, moc se mi to líbí.

26.12.2012 21:46:42 | Grakon2702

působivá.. ;) možná by to chtělo víc vykreslit postavy, ale k tomu určitě časem dojdeš ;))
budu se těšit na příště ;)

26.12.2012 21:28:45 | Joe Vai

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí