Proč jsem šťastná, že žiji v této zemi a v této době

Proč jsem šťastná, že žiji v této zemi a v této době

Anotace: Slohová práce žákyně 7. A ze dne 25. května 1979

Kdybych se narodila ve starověké Spartě, byla bych jako dítě nejspíše svržena ze skály. V tomto agresivním státě nebylo pro slabé a tělesně nedokonalé místo. Z chlapců museli vyrůst vojáci a z dívek statné samice, schopné rodit vojáky.
Pokud bych žila ve středověku, bylo by mým údělem sedávat před kostelem v houfu ubožáků a vzbuzovat svým zmrzačením co největší soucit.
V době, kdy vrcholily hony na čarodějnice, by mi hrozilo reálné nebezpečí, že budu upálena. Postižení těla považovala inkvizice za ďáblovo znamení.
Proto jsem šťastná, že žiji v této zemi a v této době. V porovnání s hrůzami dávných časů jsou mé problémy naprosto malicherné.
Například cestování. Jelikož s berlemi nezvládnu nastoupit na eskalátory, nemohu v řadě stanic použít metro. Nedokážu vyšplhat bez cizí pomoci na vysoké schůdky vagónů. Jízda vlakem je pro mě zážitkem srovnatelným s výstupem na Mount Blanc.
Minulý týden se naše třída chystala na divadelní představení. Měla jsem ohromnou radost, protože divadlo miluji a na rozdíl od některých rozjívenců jsem se nehorázně těšila. Byla jsem však z této akce vyloučena, protože do sálu vedly příkré točité schody bez zábradlí. Soudružka učitelka ostře odmítla návrh několika spolužáků, kteří se nabídli, že mě snesou dolů na zádech. Klukům doporučila, aby si nechali své drzé poznámky a nad mým přáním shlédnout představením, vyjádřila nefalšovaný údiv. Potají mi ukáplo několik ublížených slziček, ale hned jsem si vzpomněla, jak bídný život bych vedla ve středověku. A každé další zdánlivé příkoří bylo hned snesitelnější. Třeba takováto maličkost. I když mám zvučný hlas, pěkný přednes a jedničku z jazyka českého, nebyla jsem vybrána na recitační soutěž naší školy, což mi soudružka učitelka zdůvodnila mou fyzickou nezpůsobilostí. Ano, jsem fyzicky nezpůsobilá k recitaci, ale nikdo mě za to naštěstí nesvrhne ze skály jako ve Spartě.
Včera přijel do našeho městečka cirkus. S kamarádkami jsem se vypravila na představení. Ženská, co trhala lístky mě ale odmítla vpustit. Prý kdyby se mi něco stalo, tak ji zavřou. Nechápala jsem, co mi v šapitó přesně hrozí a ječivě jsem se dožadovala vysvětlení. Babizna si zavolala na pomoc tetovaného svalovce, který celou situaci vyřešil krátce a chlapsky. Popadl mě do náruče a odnesl na sedadlo. A usmál se na mě tak krásně, až se mi rozbušilo srdce.
Během představení jsem si uvědomila, že za Rakousko-uherské monarchie by mě takový cirkus mohl beztrestně předvádět ve svém obludáriu za pět krejcarů.
Děti a vojsko platí polovic. Dnes se mi nic takového stát nemůže. Proto jsem šťastná, že žiji tady a teď.
Autor danaska, 08.01.2014
Přečteno 844x
Tipy 32
Poslední tipující: Al.hexth, piťura, Frr, Wildhoney, Koblížek, Geromero, Barca19, kudlankaW, A42, Danaé, ...
ikonkaKomentáře (8)
ikonkaKomentujících (7)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

jediné slovo postačí...skvostné!!!
měj se krásně, milá Danaska...m

19.01.2021 09:25:06 | mapato

Koblížku, tolik chvály si snad ani nezasloužím. Jsem po dětské obrně a i když jsem si jako holka kvůli berličkám občas poplakala, naštěstí jsem to brala spíš s humorem. A teď jako babička na to ráda vzpomínám.

12.07.2017 17:45:10 | danaska

Bohužel, ona se společnost zas až tak nezměnila. Jen týrání fyzické, postupně vystřídalo to psychické a to často od lidí, od kterých bychom to neočekávali, a hlavně očekávat neměli. O to více je to alarmující. I přes poměrně závažnou tématiku, dočítal jsem s mírným úsměvem. Moc hezky jsi to napsala a bavilo mě to.

11.07.2017 23:00:47 | Koblížek

Dobrý večer. Já myslím, že spíš před Vámi smekám, jak se zvládáte poprat se svým vlastním osudem, s nadhledem. Ani nevím, že mi tuto vaše dílko uteklo, nějak tu nejde stihnout vše přečíst, to by tu musel být člověk nalepený u počítače pořád. Já v souvislosti o synovi a podobných úvahách, jaké zmiňujete zase často přemýšlím ještě o nacistech. To už by asi můj syn také dávno nebyl. Je docela dobrá doba, pro nás...***

20.02.2015 20:28:40 | srozumeni

kráčíme životem k spokornění...děkuji.z.

09.08.2014 11:37:27 | zdenka

Milý Robine, moc děkuji za nabídku. Potkáme-li se v kině určitě se přihlásím. Také děkuji za ocenění mého dílka. Ale popravdě řečeno, tuhle povídku jsem psala teď,už jako starší paní. Jako děvče jsem si kvůli svým pajdavým nožkám často poplakala a rozhodně jsem nebyla tak nad věcí. Ten nadhled člověk získá věkem. Také přeji vše nejlepší. Daniela

08.01.2014 21:29:32 | danaska

Pokud tě potkám v kině, cirkuse, divadle a kdekoli jinde, rád ti pomohu na místo...je mi jedno,jaké máš omezení...to jen tak...tato úvaha je napsána s grácií a je to o velkém člověku uvnitř, který se povznese nad těžkosti života a je rozhodnutý se přizpůsobit okolnostem a radovat se:-)
Klaním se a toto se mi líbí, neboť je to poučné pro mnoho jiných...
Hezký večer.
RM.

08.01.2014 20:37:50 | Robin Marnolli

Ta přesně dávkovaná a skrytá ironie a sarkasmus mě u Tebe trošku překvapily, ale o to je silnější účinek - ještě bych to neoznačil snad za černý humor, ale mrazí z toho možná tím víc...

08.01.2014 19:35:25 | Amonasr

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí