Růže pro Algernon

Růže pro Algernon

Anotace: -

F byl doktorem filozofie. Studoval na to pětadvacet let. Probíral se starými spisy, naučil se řecky a latinsky, zvlášť v oblibě měl anglosaské empiristy a Wittgensteina. Četl je zásadně v originále. Byl filozofii oddán. Uchvacovaly ho otázky, jako "Jak to, že existuje něco a neexistuje spíš nic?" nebo "Kde je tam?" Dokázal o takových otázkách přemýšlet celé hodiny. Na fakultě, kde byl zaměstnán, k tomu byl prostor. Výsledky svého přemýšlení pak, podobně jako Sókratés, konfrontoval s okolím. Ne vždy se, opět podobně jako Sókratés, ale setkával s pochopením. Jednou se třeba zeptal manželky, která žehlila kapesník: "Jaké jsou meze lidského poznání?" Dostal překvapivou, v podstatě gnoseologickou odpověď. Bylo mu řečeno, že si nevidí na špičku nosu.
Přičítal manželčinu reakci nevzdělanosti. Tu právem viděl jako největší neduh současnosti. Nevzdělaný člověk se v životě špatně orientuje, nemá správně nastavené hodnoty, všechno kazí, je zkrátka úplně mimo. Setkával se s tím na každém kroku. Pekař, který ani neví, kdo to byl Boccaccio, mu třeba prodal ztvrdlý chleba. Při jeho krájení se F říznul do prstu, protože nůž vyrobili v továrně plné lidí, kteří neumějí ani napsat velké G. Náplasti, které nejdou přilepit, také produkují nedouci. A k dovršení všeho vám manželka, která onehdá neuměla rozhodnout, jestli založit etickou teorii na pojmu dobrý, nebo na pojmu správný, udělá fáčem z ruky takovou bakuli, že ve své oblíbené publikaci "Co je člověk a kam směřuje" musíte listovat levačkou. Nevzdělanost, o tom byl F naprosto přesvědčen, je prostě mor. Musí se s ní bojovat na každém kroku. Na fakultě, stejně jako doma zvýšenou náročností. Nic nedat na to, že vás okolí nesnáší. Děláte to pro dobro věci.
"Nemám kdy. To bys mi musel pomoct," řekla mu manželka, když jí vnucoval knihu J.P.Sartra "Bytí a nicota". "Aspoň trochu. Nebo víc vydělávat, abych nemusela do práce na plnej." "Musíš si věci lépe zorganizovat. Podívej se na mě. Vždycky si na čtení čas najdu," zněla nekompromisní odpověď. "Ale když chceš, pomohu ti," dodal F, a když utahaná manželka večer v posteli nad knihou usínala, vždycky ji štípnul.

Pak ale jednoho krásného dne F zblbnul. Seběhlo se to takhle: večer odešel spát a druhý den ráno se probudil úplně pitomý. Zjistil to hned. Nepoznával knihy na policích. Nepamatoval si název Wittgensteinova vrcholného díla, a co víc: nepamatoval si, kdo to Wittgenstein byl. Nepamatoval si, jak kloudně sestavit větu. Nepamatoval si nic. Manželka mu musela představit sebe a potom i děti.

Když mu představila sebe a děti, představila mu žena, která přestože neměla vysokou školu, hned pochopila situaci, lux. Pak mu představila pračku. Žehličku. Vrtačku. F luxoval, pral, žehlil a vrtal. Všechno dělal rád. Jelikož to dělal rád, dělal to i dobře. Zblbnul jsem, krčil rameny k dětem, které se ho na něco ptaly. Zeptejte se maminky, ta to ví líp. Z fakulty ho po dvou rétoricky nepovedených přednáškách vyhodili s tím, že pití před vyučováním podporovat nebudou. "To nevadí," řekla žena a sehnala mu místo s dvojnásobným platem.u uhelných skladů. "Jsem na tebe pyšná," řekla, když přinesl první výplatu. A vzala si do křesla "Vejce a já".

Tak F začal žít v souladu s okolím. Jeho rodina, která byla předtím na rozpadnutí, se stmelila. Všichni ho chválili. Kdyby žili, měli by Wittgenstein i anglosasští empiristé z F radost. Lidské poznání žádné meze nemá.
Autor Kaprikorn, 25.09.2016
Přečteno 378x
Tipy 15
Poslední tipující: básněnka, Malá mořská víla, Akrij8, Pamína, Iva Husárková, Amonasr, jitka.svobodova
ikonkaKomentáře (11)
ikonkaKomentujících (6)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Luxování meze taky ne, v podstatě neomezuje, což je vlastně i kus filozofie :-)

28.08.2022 23:46:10 | básněnka

Luxusní ST...jdu zapnout pračku, vyskládat myčku, uklidit prádlo ze sušičky...dočtu si básníky a nemusím na VŠ...jistě by mě přijali jen jako uklízečku ;)

02.07.2017 23:08:49 | Malá mořská víla

Díky, milá vílko.

03.07.2017 14:37:07 | Kaprikorn

I Tobě milý Kaprikorne, že jsi tu s námi
Ty vtipálku vzácné :)

04.07.2017 14:31:38 | Malá mořská víla

Haháá... úžasné! Jsi mě rozesmál. Naprosto geniální poznatek o zblbnutí, že dokáže zachránit člověku život. S jedinou výjimkou - pekaři... ti by fakt měli jít na přednášku o Boccacciovi - páč není nic horšího, než tvrdej rohlík. Skvělé. :-)

26.09.2016 04:40:28 | Iva Husárková

Přidávám se..Je to perfektní a osobité a úsměvné :-)
ST.

27.09.2016 19:21:14 | Tvořilka Lenka

Díky.

27.09.2016 19:22:58 | Kaprikorn

Smajlík. Dík.

26.09.2016 21:17:26 | Kaprikorn

Skvěle jsem se bavil - takový humor, z nějž nenápadně prosvítá vtipná sebeironie, můžu kdykoliv :-)

25.09.2016 20:31:08 | Amonasr

Right on. Sebeironie tam je. Ve větším než malém množství.

26.09.2016 21:20:02 | Kaprikorn

:-D Dalo se to vytušit ;-) Je to skvělý mix sebeironie a vytříbeného sarkasmu - lahůdkové provedení :-)

26.09.2016 23:40:09 | Amonasr

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí