Chrzyzantéma

Chrzyzantéma

Anotace: povídka

Chryzantéma

 

Věnováno příteli Davidu Haleovi, který vědecky dokázal, že moje anglická gramatika stojí za hovno.

 

Vzbudil se s rozbřeskem slunce a hned si uvědomil, že se jedná o poslední den jeho života. Den setkání s Chryzantémou. Jak rychle poslední dny utekly. Už jen jeden jediný a konec.

Tak jako každé ráno se s požitkem ponořil do myslí ostatních. Miloval zkoumat myriády všemožných pocitů, s nimiž se lidé probouzeli. Pocitů naděje, touhy, bolesti, inspirace i náhlých rozhodnutí, to vše se zdálo ráno tak čerstvé, nezkažené. Dnes ale cítil něco naprosto mimořádného, pocit neuvěřitelné soudržnosti, která se jako trojnásobná duha klenula nade všemi. Jistě, zaznamenal i pár případů zmaru a smutku, a hned k nim vyslal své pochopení, ale celkově převažoval pocit radostné oslavy života takového, jaký momentálně byl. Také si s úsměvem uvědomil, že ona ještě spí. Ani Chryzantéma jí nevzala její schopnost užívat si vydatného spánku.

Jako obvykle si šel nejdříve trochu zaběhat do okolních kopců. I počasí jim poslední den přálo, neboť už po ránu sluníčko příjemně hřálo a pařilo lesy po dešti z předešlé noci. Dnes se cítil silný jako nikdy a zapojil do svého obvyklého poklusu i pár zběsilých sprintů. Potkával mnohem více lidí než obyčejně. Miliony z celého světa se sjeli na setkání s Chryzantémou, také on jich pár ve svém domě ubytoval. V atmosféře všeobecného porozumění však mu ty zástupy nevadili, spíše naopak.

Ještě za běhu si uvědomil, že jeho milovaná se probudila.

„Dobré ráno, lásko moje,“ pocítil k ní.

I Tobě, drahý. Není nad čerstvý vzduch, že?“

„Nebo nad to zamuchlat se ještě na poslední chvíli do teplých peřin a polštářů?“

Zasmála se. „To ano, snad jediná věc, která mi tam nahoře bude chybět.“

„Jediná? Jsem hluboce raněn.“

Znovu se zasmála. „Oběd u Tebe dneska?“

„Jasně. Říkal jsem si, že bych mohl udělat tofu s bramborovo-kadeřábkovou kaší.“

„Mám to brát jako ironickou narážku na dnešní večer?“

Zasmál se. „V tom jsem tentokrát nevinně. Dobrá, beru zpět. Což takhle smažený lilek s rajčaty, česnekem a sýrem a vařené brambory, vše ze zahrádky, nic nerozmašírované?“

„To zní lákavě, budu se těšit. A přijdu pomoci s vařením. Ještě jednou hezké ráno, můj drahoušku.“

I Tobě, má milovaná.“

S úsměvem na rtech pokračoval v běhu. Nemohl také nevcítit se do Chryzantémy, jak si tam vysoko na ním bezstarostně svištěla vesmírem, také jako on plna síly a odhodlání, také jako on užívající si svůj poslední běh. Jméno Chryzantéma se vžilo pro asteroid o průměru 15 km, který měl toho večera zasáhnout Zemi. Odhady se různily v detailech, v jednom se však shodovaly: dopad asteroidu spolu s dalšími průvodními jevy bude znamenat zánik většiny forem života a obrovskou klimatickou změnu po mnoho následujících let.

Po sprše a snídani si udělal pohodlí ve svém meditačním koutku a spojil se na pár hodin se svými nejbližšími. Někteří z nich se rozhodli jako on vyjít Chryzantémě vstříc. Někteří se rozhodli zůstat, kde jsou, a čelit Chryzantémě v té či oné vzdálenosti od předpokládaného dopadu. Komunikoval i s těmi, co již nežili, přehrávaje své vzpomínky na ně. Nejvíce času strávil s těmi, co se přesunuli do důmyslně vybudovaných tunelů, aby zde přečkali nejhorší a vyvedli poté lidi a další miliony rostlinných a živočišných druhů zpět na zemský povrch. Ti potřebovali jeho podporu nejvíce, neboť na jejich bedrech ležel osud dalšího směřování lidstva, ne-li úděl planety samé.

Před polednem přišla ona, rozesmátá a krásná, přesně taková, jakou si ji pamatoval, když se potkali poprvé před léty. Společně s jeho hosty pak uvařili oběd a snědli ho v atmosféře vzájemného špičkování a uzavírání nových přátelstvi. Po obědě a chvíli odpočinku se ona a on vzali za ruce a vydali se rozloučit s místní přírodou, s tisíci půvabných, důvěrných zákoutí, která si za roky procházek zamilovali. Jejich pocity byly zaznamenávány ostatními a nasávány do té ohromné imaginární houby pocitů a vědomostí, jež představovala svým emocionálním nábojem největší dar a naději lidstva v blízké budoucnosti.

Po návratu z procházky se na sebe podívali a usmáli. Beze slov, bez myšlenek. On ji políbil na ústa, a pak se dlouze milovali, něžně i vášnivě, tak jako kdysi, když byli mladí. Když pak leželi bok po boku, uvědomili si, že nejsou zdaleka jediní. Všude kolem se nejen lidé, ale i jiné bytosti vrhali do bláznivého víru milování, do onoho posledního orgasmického vzepjetí života před následným útlumem.

Pojď, už je blízko.“

„Já vím.“

Osprchovali se, spořádaně oblékli, vzali za ruce a vyšli ven pod hvězdnatou oblohu. Všude kolem tušili přítomnost milionů ostatních lidí.

Je úžasná.“

„Ano, je.Po chvilce mlčení ho napadlo: „Kdyby sis v příštím životě mohla vybrat, čím bys chtěla být. Platýzem nebo rejnokem?”

Zkoumavě se na něj zadívala: „Neposlušný žáček až do úplného konce. Co každopádně vím, že Ty budeš v příštím životě rackem chechtavým.“

Usmáli se na sebe a objali se. „Život je krásný.“

„Ano, život je krásný.“

Autor siorak, 08.12.2017
Přečteno 463x
Tipy 3
Poslední tipující: Petrlesna
ikonkaKomentáře (24)
ikonkaKomentujících (7)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Já.... uprostřed ničeho a přitom něčeho... něco mi vrtalo ve vrchu v hlavě, rýmy... liter...vím... sio... čtu... světlo... relax ---- inspirace k tvorbě do sytosti.

28.07.2023 11:41:29 | Orichi

Sio??

09.12.2017 02:27:11 | zelená víla

Zel?

09.12.2017 06:23:57 | siorak

Nu...

09.12.2017 06:29:33 | zelená víla

Blk.

09.12.2017 06:37:51 | siorak

:-)

09.12.2017 06:42:45 | zelená víla

;-p

09.12.2017 06:45:57 | siorak

povidka se mi libi, ale nelibi se mi
ze pouzivas prezyvku mrtveho kamarada :-/

08.12.2017 23:22:00 | Romana Šamanka Ladyloba

Cau, to je mi lito, to je samozrejme neumyslne. Svou prezdivku jsem prevzal od jedne me oblibene postavy z historickych romanu Roberta Merla, Petra ze Sioraku. Mej se krasne, Tomas.

09.12.2017 06:21:24 | siorak

Teď koukám, že boj s Jezerem? Nech to plavat a přečti si nějaké jeho pohádky a uvidíš. Na mě to Jezero taky zkoušelo. Tohle je jeho poslední server odkud ho nevyrazili... Takový malý záškodníček má to v krvi a léčí si tím nějaké problémy. Piš takhle dál a potěšíš spoustu čtenářů.

08.12.2017 18:59:16 | Petrlesna

Profesionální sloh i pravopis. Napínavé, normálně mě to vtáhlo do děje. Snad jen to žánrové zařazení. Dal bych to do scifi, aby se našlo i více příznivců. Taky jsem scifi zkoušel, ale takhle bych to nedal. Dávám tip a s dovolením si tě přidám mezi oblíbená díla. Děkuji za zážitek.
Petr.
P.S.Písmo bych nezvětšoval, nech 12-13 my to přečtem, nebo si vezmeme brejle jako třeba já.D-)

08.12.2017 18:39:38 | Petrlesna

Diky moc za podporu! Ja nerad povidky nekam zarazuju, protoze mi neprijde dulezite, jestli je to sci-fi nebo historicke dilo. Co me zajima, je psychologie postav. Shodou okolnosti moje prezdivka pochazi od jedne postavy z romanu Roberta Merla, ktery psal fantasticke jak sci-fi, tak historicke romany. Jo, a co se tyce Jezera, ja s nim zadny problem nemam, vyslovil svuj nazor, ja jsem si to precetl a rekl svuj, tim to tak konci. Jeste jednou diky za podporu, mej se krasne, Siorak.

09.12.2017 06:18:44 | siorak

Zalíbilo se mi číst tak krásnou povídku:)

08.12.2017 16:41:51 | ROSA ŽIVOTA ZRAKEM VNITŘNÍM OSVÍCENA

Diky moc, Ty, jehoz ci jejiz prezdivku jsem si fakt nedokazal zapamatovat ;-) Potesilo. Mej se krasne, Siorak.

08.12.2017 17:01:54 | siorak

Jsi Světýlko:) Jinak ja jsem Rosa a jsemLenka:)

08.12.2017 17:07:47 | ROSA ŽIVOTA ZRAKEM VNITŘNÍM OSVÍCENA

Hehe, Lenko Roso, chtel bych za sebe jen podotknout, abys nesoudila lidi podle toho, co pisou, prinejmensim me ne. Treba tuhle povidku o docela nesobecke civilizaci jsem napsal v dobe meho rostouciho egoismu. Pokud si prectes jinou, tak me budes mozna nazyvat Buldozerem. Ale je fakt, ze Svetylko zni lepe ;-) Mej se krasne, Siorak alias Tomas.

08.12.2017 17:51:43 | siorak

Já Tě vidím duchovně :)

08.12.2017 17:54:49 | ROSA ŽIVOTA ZRAKEM VNITŘNÍM OSVÍCENA

No dobre, pokud si nemuzes pomoci ;-) Neposlechl jsem sve vlastni rady a precetl jsem si jednu Tvou povidku a par Tvych basnicek, abych si o Tobe udelal obrazek ;-) Musim priznat, ze zejmena basnicky jsou super, maji hloubku, libi se mi Tvuj udiv a dotazovani a vsimani si toho krasneho okolo nas. Dovolim si predsudek, ze Tve psani vychazi z krestanske zkusenosti? Klidne me nazvi idiotem, pokud ne. Nemel bych s tim vubec zadny problem, podle me je uplne jedno, jakym zpusobem clovek hleda boha, ale musim rict z vlastni zkusenosti, ze moje jakesi pohanstvi je drive ci pozdeji krestanum trnem v oku, napr. muj vztah se sestrou, ktery byl vzdy super, na necem takovem ted hodne vazne, ani presne nechapu proc vlastne. Ovsem soude podle Tveho osviceneho psani je mozne, ze jsi nad takove malickosti povznesena. Jen jsem Te chtel varovat ;-) Mej se uzasne, hodne radosti pri psani a jinych vecech, Lenko, Buldozer.

08.12.2017 18:31:51 | siorak

ACH, NÁDHERNÉ STVOŘENÍ, JÁ TI DĚKUJI ZA HŘEJIVÁ TVÁ SLOVA:-))
JSEM TI TAK VDĚČNÁ:-)
A NEBOJ, VŠE SE SPRAVÍ.. :-) I TY VZTAHY, POKUD JSEM TO POCHOPILA SPRÁVNĚ :-) UVIDÍÍŠ:)
KŘESŤAN, PRO NĚHOŽ J POHAN TRNEM V OKU, ZŘEJMĚ NEVIDÍ SVŮJ VLASTNÍ TRÁM..
ÚKOLEM KŘESŤANA JE MILOVAT A VÉST POHANY K JEŽÍŠI.VŽDYŤ MI KŘESŤANÉ SAMI JSME DO DOBY, NEŽ JSME PŘIJALI KRISTA, BYLI POHANY...:-))



A VĚŘ MI, ŽE BŮH NEDĚLÁ ROZDÍLY MEZI KŘESŤANY A POHANY, ON MILUJE VŠECHNY A JEHO MILOST DOSAHUJE NA VŠECHNY :-)
ZÁLEŽÍ JENN, KDO JI PŘIJME :-)
HIHI, CO TO JE BULDOZER? MĚ TO ZNÍ JAK RETRÍVR:-) VÍŠ, JSEM NEVIDOMÁ, TUDÍŽ SI BULDOZERA NEDOVEDU PŘEDSTAVITI:-))
NICMÉNĚ, JE HROZNĚ MOC ILÉ, ŽE TAKTO MŮŽEME SE VŠICHNI NAVZÁJEM SDÍLETI I V KOMENTÁŘÍCH :-))
PS: IDIOT NEJSI. TO V ŽÁDNÉM PŘÍPADĚ. JSI NÁDHERNÉ STVOŘENÍ:-)
A POKUD BYS CHTĚL TŘEBA, TAK BYS MOHL BÝT I BOŽÍM DÍTĚTEM:-) ZNÁM K TOMU USKUTEČNĚNÍ CESTU:-)
můj email
svetloinspirace@seznam.cz

08.12.2017 19:25:26 | ROSA ŽIVOTA ZRAKEM VNITŘNÍM OSVÍCENA

Jinak, nemusíš míti strach, že bych byla jehovistka či co jiného,neboť veškeré sekty jdou mimo mě a já se řídím podle živého učení Bible, jež byla inspirována a vedena Duchem Božím :-)
Jinak, jsem vedoucí chval v církvi.
Budeš-li třeba chtít si o tom popovídat, tak napiš třeba zde na vzkazník či na můj e-mail, jenž jsem již sdělila.
Přeji překrásný aRadostí opravdu požehnaný večer :-)
S úctou
Tvořidlo:-)))

08.12.2017 19:37:47 | ROSA ŽIVOTA ZRAKEM VNITŘNÍM OSVÍCENA

Obavam se, ze na krestanskou viru bys obratila spis ledniho medveda nez me, Lenko, ale ne ze by na tom tak zalezelo. Z Tvych basni vidim, ze ac nevidoma, skutecne vladnes vnitrnim zrakem, a o to tu jde, spis nez o to, jestli je nekdo krestan ci pohan. Mej se uzasne, Buldozer alias velka urvana masina, ktera odhrne ci prejede vsechny problemy... P.S. Nevim, jestli Ti jako nevidome nevadi, ze pouzivam klavesnici bez diakritiky. Ja jsem na to zvykly, protoze normalne pouzivam spise anglictinu, ale pokud bys chtela, mohu si ji na vzkazy pro Tebe prepnout...

09.12.2017 06:45:19 | siorak

Ono je to legrační, jak mi ten počítač mluví a čte ty věty bez diakritiky:-))
Mě se to líbí :-))

09.12.2017 11:37:15 | ROSA ŽIVOTA ZRAKEM VNITŘNÍM OSVÍCENA

Hu...jako není to úplně špatný... ale obsah mi (jak uř se mi tak stává docela často) nesedl. 1. proč by měl ten asteroid... přesněji tedy planetka, takové divné jméno? Dalo by se pochopit, kdyby skutečně vypadal jako ta kytka, nebo kdyby ho objevil někdo, kdo se tak jmenoval...což ale není vysvětleno a zůstalo jen divné jměno.
2. tenhle bod by měl být asi první:D...mi to celé připomnělo film Melancholia... i tam má planetka divný jméno, ač pochopitelnější než toto...což je další podobnost
3, postavy a jejich chování mi připadá divné, buď měli fakt krutě vymydlené palice nějakou brutální jógou:D, nebo fetovali... už jen to, jak se smějí věcem, které nejsou ani vtipné ani zajímavé...tedy: co bude dnes k večeři
..asi chleba se sýrem... ha, ha, ha chleba se sýrem.. a co salám?... fakt směšný!:D

08.12.2017 10:00:57 | Jezero

Cau Jezero,
diky za komentar. Ja uplne nevim, co rici. Pro me je psani tvurci proces, kde se spojuje v rozlicnych kombinacich ego pisatele s jakousi vesmirnou energii. V posledni dobe jsem spise psal povidky zalozene na sve osobni zkusenosti, tahle ke mne prisla vice zvenci. Ja nemam potrebu analyzovat dila sva ani dila ostatnich, jen bych rekl, ze mne osobne se libi, pokud se literarni postavy chovaji jinak nez lide kolem nas, treba i relativne nesmyslne, jak jsi rekl. Popravde receno mne prijde vetsina lidi kolem nas nudna a rad si predstavuju svet jiny, kde by to fungovalo jinak, nez jak to funguje v nasem svete. Rozhodne mi nevadi, ze na to mas trochu jiny nazor. Kazdopadne diky za reakci, mej se krasne, Siorak.

08.12.2017 16:57:19 | siorak

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí