Kouzelný svět

Kouzelný svět

Blíží se Vánoce. Všude ruch a shon, v práci problémy, doma starosti. Lidí všude plno a každý se snaží něco levně nakoupit. Reklamy na nás křičí ze všech stran. Co s tím. Co s tím a nezbláznit se. Nepodlehnout tomu šílenství. To chce nějakou oázu klidu. Ale kde ji vzít v dnešní době?

Tak domácí kutil to má jednoduché. Zajde si do Hornbachu a je ve svém živlu. Ženy, ty si chodí relaxovat na nákupy. Takový dobře zásobený butik či obuv udělá radost každé. A děti, ty jsou nadšené, že si mohou hrát v hračkářství a vybírat si to nejkrásnější, co si přejí pod stromeček. Ale co my. My, kteří nekutíme, nehrajeme si už s plyšáky ani není naším hobby nakupování. Pokud ale rádi čteme, máme vyhráno. Zajdeme si do nějakého velkého knihkupectví, do velkého domu knih.

Můžete říci, že může stačit i malé knihkupectví, ale to není pravda. V malém sice koupíme knihu, ale ve velkém, to je jiné. To je ta oáza co hledáme, to je to místo klidu. To je svět sám pro sebe. Už jen když tam vstoupíme, dýchne na nás zcela jiná atmosféra, než jaká byla venku. Oči hledí na hřbety knih a hledají známé či oblíbené autory. Pokukují, co nového napsali. Saháme po zajímavých obalech, nikoliv knihách, protože to, zda je pro nás zajímavá teprve zjistíme. Otvíráme ty knihy, které něčím upoutají naši pozornost, a cítíme, jak na nás dýchla vůně papíru a tisku i když dnes už spíš jen ten papír.

Čteme si záložky. Přemýšlíme, zda by se nám kniha mohla líbit. Jindy ji otáčíme a čteme zadní stranu obalu, kde dnes stručný obsah knihy bývá napsaný tak, aby nás nalákal. Bohužel ne vždy je pak kniha taková, jakou očekáváme. Ale v těch velkých knihkupectvích máme velkou výhodu. Upoutá nás nějaká kniha? Není nic jednoduššího než ji vzít do ruky, rozhlédnout se po prostoru a pak usednout do pohodlného křesílka nebo na kostku k tomu určenou a začít číst.

Och, jaká to slast a jaký to klid se ihned rozprostře v těle čtenáře. Čte a zapomene na svět kolem sebe. A pokud jej kniha zaujme, ty co nás neupoutají, jasně odkládáme zpět, ale pokud zaujme, čteme. Zapomeneme, kde jsme, neslyšíme hovor ani případné lákavé nabídky. Čteme a jsme ve zcela jiném světě. Najednou je z nás detektiv, který řeší zapeklitý případ sériového vraha, kosmonaut letící vesmírem, aby našel nový svět, mušketýr co zachraňuje dámu v nesnázích, pirát, milenec, nesmělá středoškolačka či čaroděj nebo upír. Zdoláváme vysoké hory, vláčíme se pouští, klestíme si cestu pralesem nebo sjíždíme nebezpečné peřeje. Letíme studeným, ale krásným vesmírem nebo se naopak prokopáváme zemí, abychom našli ukrytý starověký poklad. Jsme jinde a jsme hrdiny, dobyvateli, ale i obyčejnými lidmi s obyčejnými starostmi, bolestmi, trápením. A jakoby mávnutím kouzelného proutku mizí v tu chvíli naše problémy, naše starosti náš svět. Přestáváme myslet na práci, na úklid, nákupy, dokonce i na teď a jsme tam.

Ovšem to není všechno, co v této knižní oáze můžeme zažít, jak mžeme relaxovat. Ano, ty velké mají tu výhodu, že je zde kavárna. Úžasná to věc. A tak pokud nás kniha upoutá natolik, že si ji nakonec koupíme, zvědaví, jak příběh dopadne, jdeme k pokladně, zaplatíme, ale neodejdeme. Naopak. Zastavíme se právě v té kavárně. Objednáme si presso, kapučíno či laté, vytáhneme právě rozečtenou knížku a za příjemné vůně kávy začneme číst dál. Čteme a stres z dnešního dne zmizí, čteme a je nám jedno, že venku je hluk a všude na nás křičí reklamy v různých podobách, je nám jedno, že je všude tlačenice, řvoucí auta, cinkající tramvaje. Nevadí nám pro tu chvíli a v tomto čase, že nás štve šéf, že nemáme stále dárky pro partnery, že děti mají pětku z testu, ani že už neměli levná vejce. Prostě dostáváme se do stavu, který nám žádná jóga ani uměle navozená relaxace nedá. Jsme v kouzelném světě knih.

A najednou zjistíme, že káva je už studená. Dočetli jsme další kapitolu. Je spousta hodin a my stále nevíme, co budeme mít k večeři. Jen neradi dáváme knihu zpět do tašky a opouštíme ten báječný svět knih. Přesto ale zůstává na našich rtech úsměv a je nám mnohem lépe, zejména na duši. Ten báječný svět jsme si přeci jenom, i když jen na čas, vzali sebou a zbytek dne je hezčí. Vzpomeňte si na to, až zase někdy přijdete do knihkupectví. A i když nic nekoupíte, čas se tu v té chvíli zastaví a svět je jiný, je kouzelný. Važme si ho.  

Autor Aramgad, 14.11.2022
Přečteno 126x
Tipy 3
Poslední tipující: Marry31, mkinka
ikonkaKomentáře (2)
ikonkaKomentujících (2)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Vážím :)

14.11.2022 16:05:42 | Constantine

Miluju takové chvíle s knihou :)

14.11.2022 13:21:03 | Marry31

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí