Lovy beze zbraní

Lovy beze zbraní

Anotace: Jelení volání

 

 

Noci se prodlužovaly a rána nás probouzela chladem. Svítání byla břitká jako dýka a praskala nám pod nohama krystaly zmrazků s ledovými skořápkami. Čápi už dávno odletěli a mělčiny horských potoků se v záři vycházejícího slunce změnily v trdliště pstružích těl, z nichž se řinuly mezi kameny dva růžové proudy jiker.
Na stráni kvetl vřes a na rozpadlých kořenech pařezů jsme našli trsy mrazem spálených václavek.
Brusinky dozrávaly a pupavy svítily v travách jako malá stříbrná slunce.
Vzduch byl jako benátské zrcadlo – čistý a čirý, odrážející pravdivé podoby těch, kteří se zastavili a našli si chvíli do něj pohlédnout. Husí klíny křižovaly jako nebeské flotily oblohu, na níž nebylo mráčku.
Dubina zněla ťukotem padajících žaludů, za nimiž v předjitřní hodině přitáhla tlupa černé zvěře, aby zásobila svá těla na cestu do dlouhé zimy.
Trnka modravě zhořkla.
Kam se ztratil kukaččin hlas a s ním veškeré kadence ptačích písní? Podzim mlčí a život lesa si s tebou hraje na slepou bábu – chyť si mě člověče – chyť! Schovám se ti v mlhách, ploužících se údolími jako šedivé houně, zalezu do dutin hor, plnících se zásobami, s posledním mávnutím křídla chladem ospalého motýla ti zmizím v hustém mlází. Hledej si mě tam!
Jen volání jelenů ti ještě zní v uších áááúúúú, áááúúúúah!
Vy třpytivá jitra a chladem se tetelící noci, volající křikem touhy parohatých králů! Kam jste se poděly? Pod nohama šustí schnoucí tráva a list, klikatící se v zlatém pádu, má svoje tajemství. Ozvěna vyzývavých ryků však dosud zní v srdci.
Veškeré ptačí mládí se naučilo létat a kde je mu teď konec ? Jen sojka zavřískne, když se shýbneš pro prasklý pohárek bukvice.
Je takový čas – tam, kde jsme do té chvíle chodili pospolu, toulá se – a nevím proč – každý raději sám.
Soví oko žhne z temnoty rozpadajících se krovů starých stodol a noční netopýří let kličkuje do uplývání.
Hladiny rybníků potemněly a křik racků se ztratil v jejich hlubinách.
Hráze, ještě před několika týdny hořící bujením květů a stvolů mlčí.
Po povadlém listí lopuchu krápne déšť. Shýbneš se a okouzlene hledíš do posledních květních lístků – to heřmánek a kopřivěnka ještě vydaly květ.
Za lagunkou přes kterou přeletí třepotavým letem ledňáček, suší rybáři své sítě – jak dlouho ještě bude trvat, než vstoupí s nevodem do vod?
Mlčky, jeden po druhém se scházíme kolem stolu své chaty. Každý přiložíme suchou větvičku na oheň a dlouho hledíme do tance plamenů. S večerem vyjdeme na mýtinu před chatu a pohlédneme k nebi. Husí křik se mísí s blikáním čistých hvězd.
A pak se vrátíme, prohrábneme oheň, který rázem vyskočí a zasvítí nám ve tvářích a první z nás promluví – tiše, tak tiše, aby nerušil čistý van podzimu, který nám táhne srdcem…

 

Autor střelkyně1, 26.11.2013
Přečteno 634x
Tipy 5
Poslední tipující: Amonasr, enigman, poeta
ikonkaKomentáře (12)
ikonkaKomentujících (3)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

No teda... To opravdu na člověka dýchne taková úžasná přírodní idyla, kterou už asi nikdy ani ve skutečnosti nezažije... Nejen tím názvem mi to připomíná televizní (tuším ostravské) Lovy beze zbraní se spisovatelem Jaromírem Tomečkem - byl jsem ještě dítě, ale tu kouzelnou atmosféru těch večerních vyprávění mi to znovu přivolalo... :-)

26.11.2013 21:35:23 | Amonasr

ano je to ono,hrozně moc děkuji za takhle krásný komentář:)

26.11.2013 22:00:50 | střelkyně1

Júúú, to je fakt ono? Není možná... :-))) A já přitom nemám absolutně paměť na detaily, na mě dýchla jen ta atmosféra - na tu naopak mívám paměť jako slon, když už se do mě jednou zadře... ;-))

26.11.2013 22:13:25 | Amonasr

jako bych tam byl...i když...to není přesné...já tam jsem...obklopen podzimem...áááúúúaaahhhh...

26.11.2013 20:33:29 | enigman

moc to s tím aaúúúúchhh nepřeháněj,nebo můžeš být z lesa vypalcován ostatními jeleny:-)

26.11.2013 20:42:57 | střelkyně1

kdybys viděla mé palce vsadíš si na mě...

26.11.2013 20:47:18 | enigman

palce mě ani tak neberou:)spíše mě berou nosy,podle nosa poznáš kosa:-))

26.11.2013 21:23:00 | střelkyně1

a co na to sloni?

26.11.2013 21:26:21 | enigman

sloni ne,to spíše bolkův červený:)

26.11.2013 21:33:00 | střelkyně1

Bolek má proti mně nosánek...jen takový pršáček...

26.11.2013 21:34:18 | enigman

o to nejde:)ale jaký s ním dokáže tetřeví taneček:-)

26.11.2013 21:39:10 | střelkyně1

jdu se přihlásit do tanečních...

26.11.2013 21:42:59 | enigman

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí