Šedivé ráno

Šedivé ráno

Anotace: Ráno očima pesimistického alkoholika-filozofa.

Z temnoty snu pomalu procitám a otevírám oči. Chvilka dezorientace mate mou mysl. Snové opojení opadá a já naplno procitám. Cítím bolest. Proč mne tak ukrutně bolí tělo? Letmá vzpomínka na včerejší noc na mě dýchla skrze alkoholový závoj a na tváři mi vykouzlila úsměv. Šílený úsměv.

Pomalu, ale s naprostou rozhodností odkrývám peřinu, přehoupnu nohy přes okraj postele a bosými chodidly se dotknu podlahy. Studené podlahy. Tak jako si znalec vína vychutnává svůj první doušek, tak si i já vychutnávám své první přivítání do krutého světa, který tak rádi pokládáme za náš.
Jako bychom měli být na co hrdí.

Sotva se mi hlava přestává točit, překonávám sladké našeptávání měkkých peřin a polštářů, abych ještě na chvíli, jen na moment, složil hlavu. Maniakální úsměv na mé tváři má však své opodstatnění a já vykračuji nejistým krokem batolete.
Směšné je to… tolik let běhám po světě, až pak jed, dobrovolně vypitý, způsobí, že i pouhý krok vypadá jako neuvěřitelný problém.
Jednou rukou se přidržuji stěny a pomalu, s rozmyslem, se šourám do kuchyně za vidinou sladkého nápoje. Každý sval v mém těle řve a volá po odpočinku, ale má vůle je silnější. Ještě chvilku. Už jen chvilku.

V celém bytě je ještě šero. Svět kolem je malován jen černobíle, ale takhle brzo ráno to stejně nikdo nevnímá. Opírám se o kuchyňskou linku a těžce dýchám. Přemlouvám vlastní tělo k poslušnosti, dávám vařit vodu a do mého milovaného hrnečku sypu velkou dávku cukru. Motá se mi hlava a není mi dobře. Konvice dává hlasitým cvaknutím jasně najevo, že už je načase a já se opět usmívám. Zvláštní jaké drobnosti dokážou občas člověka rozradostnit. Vleču se jako mrtvola s hrnkem kouřícího čaje na balkón. Člověku to přijde jako dveře do jiného světa. Z šedivého a zatuchlého městského bytu do světa svěžího ranního vzduchu a barev.
Jedna z těch mála chvil, kdy člověk opravdu ocení kousek zeleného trávníku vprostřed moře betonu.

Usedám do proutěného křesla, staré památky po prababičce a natahuji se pro deku. S dekou pokrývající polovinu mého bolavého těla sedím tiše vychutnávaje plnou chuť čaje a letmý dotyk vánku. Jako sametový šátek otírá se o mou tvář. Krása. Nádhera. Ale člověk si ji neužije každý den, jen když trpí, všímá si člověk věcí, které každý den přehlíží jako samozřejmost.

Usrkávám čaj a teplo se rozlévá celým mým tělem. V hřejivém objetí hebké deky pomalu usínám. Cítím všechnu tu bolest a únavu, která přemáhá mé tělo, ale na mé tváři je opět jen úsměv.
Všechno to jsou totiž jen důkazy, že stále ještě dýchám.
Že jsem naživu.
Autor Flloyd, 20.09.2010
Přečteno 364x
Tipy 21
Poslední tipující: Bloodmoon, marpesakova, Iv, Míša S., Lorraine, LuRi, Radek.oslov.Šafárik, Shake, Sarushaaa, Gafrad, ...
ikonkaKomentáře (4)
ikonkaKomentujících (4)
ikonkaDoporučit (1x)

Komentáře

Ale krásně popsaná kocovina ! ST

29.11.2010 01:52:00 | Iv

Tak jak jsi mi řekl, zbylé dvě jsem nečetl. Ale ty dvě byly super. Jen tak dál kamaráde.

11.10.2010 12:55:00 | LuRi

Možná trochu depresivní, jinak se mi to ale moc líbí.

28.09.2010 17:56:00 | Sarushaaa

Předně, než začnu s výlevem svých názorů, bych chtěl říct, že jsem moc rád, že se najde na Literu někdo, kdo si o kritiku Editorů vyloženě řekne a o to raději se do ní pouštím! ;)

Výstřižek života alkoholika po vydařené noci... hmm...
Jen lehký náznak pointy, pokud jsem ji správně pochopil, bych v tomto případě utvrdil, aby čtenáře text nenudil. Přinejmenším každý druhý si vyzkoušel, jaké je opilcovo ráno, takže by bylo vhodné do toho vecpat myšlenky s velkou hodnotou a originalitou.

Naťuknutí problematiky, která se týká přivlastňování Země (a která je mi velmi blízká) a naší hrdosti nad tím, co jsme na ní vytvořili, se sem příliš nehodí, neboť je příliš krátká a tím pádem spíše narušující, než doplňující (alespoň mému oku nepadla). Buď bych ji vymazal nebo nějakým způsobem prodloužil. Nenapadá mě jakým, jestliže tebe také ne, tlačítko backspace či delete by bylo dle mého názoru velmi vhodné ;)

[bosými chodidly se dotknu podlahy. Studené podlahy] --> a proč ne rovnou [bosými chodidly se dotknu studené podlahy]?
Oboje je samozřejmě relativně správné, nicméně pak se zde zbytečně opakuje slovo podlaha a dost jednoduše se to dá napravit. Ke všemu první způsob působí maličko neohrabaně.

Jinak nemám další námitky a dovoluji si dát jedno docela obyčejné Téčko ;)

21.09.2010 18:51:00 | Gafrad

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí